Gå til innhold
Hundesonen.no

Dvergschnauzer eller mellompuddel (dvergpuddel)?


Fersking
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg håper noen her inne kan fortelle meg litt om disse to rasene.

Vi skal etter hvert få vår første hund i hus og har brukt mye tid på å lese oss opp på disse to rasene. Valget hadde egentlig falt på dvergschnauzer, men nå er vi litt usikre igjen.

Vi er en aktiv familie, men langt fra utpregede fjellfolk :) Vi har tre barn (7-12 år). Vi har ingen ambisjoner om utstilling. Vi ønsker oss en familiehund som skal få være med oss rundt på det som skjer. Den vil få en times tur + lufteturer på hverdager, mer i helger og ferier. Lek, kos og hjernetrim i tillegg selvfølgelig :) Etter hvert blir den alene hjemme maks 6 timer om dagen.

Vi har hilst på noen dvergschnauzere og falt veldig for rasen, men lurer på om den kan være litt stri og høylytt. Vet at det er vokt i den, men vil ikke ha mer av dette enn nødvendig. Hvordan er en puddel i forhold? Vi bor i et boligstrøk med en trafikkert tursti forbi huset vårt. Vi ønsker ikke at hunden skal bjeffe på alt av to- og firbeinte som går fordi. Ønsker også en hund som kan slå seg til ro inne, forutsatt at den har fått sin dose mosjon selvfølgelig. Pelsstell er vi forøvrig forberedt på.

Hvordan er disse rasene som førstegangshunder? Håper noen kan dele litt kunnskap med oss. Kanskje en helt annen rase kan være aktuell også. Det haster ikke for oss, vi vil bruke den tiden tar for å finne vårt nye familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse rasene har tendens til mye lyd, og dette med turveien forbi er nok noe dere bør jobbe godt med fra tidlig av, nesten uansett rase. Puddelen er nok litt mer lettlært enn schnauzeren sånn generelt, men ellers er begge greie førstegangshunder så lenge man setter seg inn i rasen og er forberedt på hva man får i hus.

Det er et par oppdrettere av hver av rasen på forumet her, så du får nok mer utfyllende innspill etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Flere i familien min har dvergschnauzer og jeg selv har puddel. Det er to helt ulike raser. DS er strie, egenrådige og robuste, mens pudlene er myke, livlige og læremne. Jeg opplever DS som veldig voktete, som puddelen generelt ikke er. Uansett så er begge to gode familiehunder.

Hva slags hund ønsker du egentlig? En alvorlig eller tullete hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fersking skrev:

Vi er en aktiv familie, men langt fra utpregede fjellfolk :) Vi har tre barn (7-12 år). Vi har ingen ambisjoner om utstilling. Vi ønsker oss en familiehund som skal få være med oss rundt på det som skjer. Den vil få en times tur + lufteturer på hverdager, mer i helger og ferier. Lek, kos og hjernetrim i tillegg selvfølgelig :) Etter hvert blir den alene hjemme maks 6 timer om dagen.

Det høres greit ut for en dvergschnauzer i alle fall.

8 timer siden, Fersking skrev:

Vi har hilst på noen dvergschnauzere og falt veldig for rasen, men lurer på om den kan være litt stri og høylytt. Vet at det er vokt i den, men vil ikke ha mer av dette enn nødvendig. Hvordan er en puddel i forhold? Vi bor i et boligstrøk med en trafikkert tursti forbi huset vårt. Vi ønsker ikke at hunden skal bjeffe på alt av to- og firbeinte som går fordi. Ønsker også en hund som kan slå seg til ro inne, forutsatt at den har fått sin dose mosjon selvfølgelig.

DS er varslere, men min erfaring er at det er trenbart til en viss grad. Spesielt når det er en hund, og ikke flere. Men noe lyd må man være forberedt på. Mine bjeffer om det går hunder forbi og de er ute i hagen. Hvis det er bare en som er ute er det betydelig stillere enn om de er ute alle sammen. En av dem bjeffer omtrent aldri, mens de to andre kan gire seg skikkelig opp. Fortispa som bor alene lager veldig lite lyd, blant annet fordi hun har lært at bjeffing betyr at hun må inn. De får selvfølgelig ikke stå ute alene, for da kan de fort ta vaktjobben mer på alvor.

Inne har de en meget god avknapp.

8 timer siden, Fersking skrev:

Pelsstell er vi forøvrig forberedt på.

Som du sikkert vet så nappes DS. Det er ikke vanskelig, bare litt tidkrevende.

8 timer siden, Fersking skrev:

Hvordan er disse rasene som førstegangshunder? Håper noen kan dele litt kunnskap med oss. Kanskje en helt annen rase kan være aktuell også. Det haster ikke for oss, vi vil bruke den tiden tar for å finne vårt nye familiemedlem.

Jeg har solgt flere valper til førstegangskjøpere uten problem, men siden de har litt egne meninger så er det viktig med kurs. Noen DS er matvrak og trenes lett med godbitbelønning. For andre må man kanskje jobbe litt mer for å finne rett belønning. 

DS er robuste og tåler vær og vind godt, og er med på alt. 

10616583_10152462003761985_7143691515228

13247870_10153706578256985_7095700618251

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av inntrykket jeg har fått av DSer og mellompudler jeg har truffet på tur, så hadde jeg valgt puddel uten tvil. Jeg oppfatter de som mye mer omgjengelige ovenfor både folk og andre hunder. Jeg har truffet flere DSer enn mellompudler da, men de fleste DSer jeg har truffet har vært bitchy og gneldrete, spesielt mot hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Niv-poodles skrev:

Hei og velkommen hit!

Flere i familien min har dvergschnauzer og jeg selv har puddel. Det er to helt ulike raser. DS er strie, egenrådige og robuste, mens pudlene er myke, livlige og læremne. Jeg opplever DS som veldig voktete, som puddelen generelt ikke er. Uansett så er begge to gode familiehunder.

Hva slags hund ønsker du egentlig? En alvorlig eller tullete hund? :)

Vi ønsker oss et nytt familiemedlem med sjarm og personlighet, en kompis på tur og hjemme, en hund som går bra med barn. Forstår at det ofte kommer an på individ og ikke alltid rase, men er ute etter hva som er mest typisk med de ulike rasene. Sliter litt med å få de andre i familien med på mellompuddel, tror de undervurderer rasen litt. Vi har alle falt for dvergschnauzeren, men jeg lurer på om det kan bli litt mye for oss nybegynnere.

Lurer også litt på hvordan disse rasene knytter seg til menneskene rundt seg. Knytter de seg mest til en, eller er de like åpne mot alle i familien?

Må også nevne at det er hannhund som er mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fersking said:

Vi ønsker oss et nytt familiemedlem med sjarm og personlighet, en kompis på tur og hjemme, en hund som går bra med barn. Forstår at det ofte kommer an på individ og ikke alltid rase, men er ute etter hva som er mest typisk med de ulike rasene.

Det får du nok i begge rasene :)  

5 hours ago, Fersking said:

Sliter litt med å få de andre i familien med på mellompuddel, tror de undervurderer rasen litt.

:lol: Folk flest undervurderer mellompuddel :) 

5 hours ago, Fersking said:

Vi har alle falt for dvergschnauzeren, men jeg lurer på om det kan bli litt mye for oss nybegynnere.

Neppe, det er vel ikke en rase med noen større issues det :) 

5 hours ago, Fersking said:

Lurer også litt på hvordan disse rasene knytter seg til menneskene rundt seg. Knytter de seg mest til en, eller er de like åpne mot alle i familien?

Mellompuddelen er familieorientert, selv om de har en forkjærlighet for den som gir de mat og aktivitet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på østlandet bor du? Puddelklubben pleier å ha puddeltreff i Sandvika 1 gang i mnd, siste før sommeren er i morgen kl. 18. Der pleier det å være mange engasjerte puddelfolk man kan snakke med, og mange hunder i alle størrelser man kan hilse på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Hvor på østlandet bor du? Puddelklubben pleier å ha puddeltreff i Sandvika 1 gang i mnd, siste før sommeren er i morgen kl. 18. Der pleier det å være mange engasjerte puddelfolk man kan snakke med, og mange hunder i alle størrelser man kan hilse på :) 

Vi bor litt lenger nord på Østlandet, så det får jeg nok ikke til på sparket :) Vi har en storpuddel som nabo, ellers er det ikke mangle pudler å se omkring. Skulle gjerne hilst på noen flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Fersking said:

Vi bor litt lenger nord på Østlandet, så det får jeg nok ikke til på sparket :) Vi har en storpuddel som nabo, ellers er det ikke mangle pudler å se omkring. Skulle gjerne hilst på noen flere :)

Det er også en gruppe på facebook som heter "Puddeltreff Øvre Romerike", jeg er litt usikker på hvor ofte de møtes, men de pleier å gå turer sammen i Jessheim-området. Jeg bor i Nes, så det er mulig å hilse på mine også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fersking said:

@2ne Kjenner du til noen oppdrettere av sort mellompuddel du kan anbefale (slik at vi kan sjekke ut litt mer)? Må selvfølgelig ikke være på Østlandet. Trenger heller ikke valp i morgen, men gjerne innen et års tid :)

Vel, vi - @Belgerpia og jeg - driver oppdrett, jeg vil jo alltid anbefale oss ;) Kennel Madam Gautier har ofte sort i sine kull, selv om hun satser på brunt. Hun holder til i Vestfold nå da. Kennel Bazaar på Ski har sorte og brune mellom. Hvis du vil reise litt, så anbefaler jeg vår oppdretter, hun vi har kjøpt inn våre stamtisper fra, Kennel Se Upp i Uppsala (hun har forøvrig valper nå), Sverige. Kennel Sine Cera litt utenfor Gøteborg i Sverige er også verdt en ekstra kikk. 

Når dere sjekker ut, så anbefaler jeg at dere ser på hoftene når det kommer til helse. Det er en del HD på mellompuddel (sjeldent de blir plaget av det, men greit å være obs allikevel), så sjekk foreldredyr, og gjerne søsken, om de er røntget.  

Mentalt skal en mellompuddel være en happy-go-lucky-hund, lettlært, aktiv og sosial :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Vel, vi - @Belgerpia og jeg - driver oppdrett, jeg vil jo alltid anbefale oss ;) Kennel Madam Gautier har ofte sort i sine kull, selv om hun satser på brunt. Hun holder til i Vestfold nå da. Kennel Bazaar på Ski har sorte og brune mellom. Hvis du vil reise litt, så anbefaler jeg vår oppdretter, hun vi har kjøpt inn våre stamtisper fra, Kennel Se Upp i Uppsala (hun har forøvrig valper nå), Sverige. Kennel Sine Cera litt utenfor Gøteborg i Sverige er også verdt en ekstra kikk. 

Når dere sjekker ut, så anbefaler jeg at dere ser på hoftene når det kommer til helse. Det er en del HD på mellompuddel (sjeldent de blir plaget av det, men greit å være obs allikevel), så sjekk foreldredyr, og gjerne søsken, om de er røntget.  

Mentalt skal en mellompuddel være en happy-go-lucky-hund, lettlært, aktiv og sosial :) 

Tusen takk for svar :)
Nå skal jeg undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har DS, og skal aldri ha det igjen for å si det sånn. Er utrolig glad i hunden, og hun er lettlært og en drøm inne i huset, men utenfor huset derimot... Har hatt problemer med henne fra første stund. Hun har høyt stress og ingen avreaksjon. Har vært redd andre hunder frem til bare et par mnd siden (hun er 11 mnd nå). Nervøs ovenfor mennesker, og der tok det mye trening til. Nå liker hun dem, men fy flate som hun bjeffer hvis de snakker til meg/henne ute på tur. Livredd barn enda hun har møtt dem i hopetall og ingen har gjort henne noe. Bjeffer på andre hunder, noe av det er usikkerhet og noe av det er varsling. Varslingen har jeg ikke særlig problemer med, men det er alt det andre som gjør meg sprø. Hun er rett og slett skjør i toppen. Var ingen hjelp å hente hos oppdretter. Jeg har trent med denne bikkja siden hun var 2 mnd gammel, gått flere kurs + ekstra sosialisering, og hun har vært med meg overalt - og nå først begynner jeg å se fremgang, men hun har enda laaang vei å gå før hun er en balansert og trygg hund (tror egentlig aldri hun blir det).

Send meg gjerne en pm hvis du vil vite hvilken oppdretter du bør holde deg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...