Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har hunder med vokt


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Lurer litt på dere med hund av en rase med vokt i, hvordan gjorde dere det når den var valp? Hvordan merket dere dette instinktet og HVORDAN håndterte dere det? Jeg er litt der at jeg jo ønsker en viss mengde vokt i hunden, men har kjøpt meg enebolig med tette naboer og har nå en valp på 8 uker. Er usikker på hvor jeg skal sette grensa/hva som er ok og hva som ikke er ok? Og hvordan skille på det ift valpen som utvikler dette instinktet? Ønsker å ha dette gjennomtenkt til den dagen kommer at hun plutselig reagerer med vokt i en situasjon. Hva er deres "regler" og hva slags metoder har dere brukt for å dempe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på å passe hus og hage? 

Vi har egentlig ikke gjort noe som helst føler jeg. Akitaen min vil varsle og stenge for ukjente folk som kommer inn på gården/i huset om jeg ikke er tilstede (inne/i en annen etg.) fram til jeg eller typen kommer og får sagt at det er bra. Og det synes jeg er passende, så jeg har ikke gjort noe for å dempe det.

Møter vi folk som oppfører seg truende (fått testet med litt fulle/høye folk i Budapest) så vil han stille seg kjekt opp mellom dem og meg og bjeffe med slike dype boff. Har enda ikke møtt noen som ikke har trukket seg unna og da slutter han. Men er igjen ikke noe vi har trent på/dempet. Hadde det vært mer ville vi jo måtte gjort noe sånn treningsmessig, men har ikke satt meg inn i hva, for vi har ikke hatt det behovet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste du gjør er å sørge for at det er DU som tar i mot folk som kommer på besøk, at valpen aldri får sjansen til å "løpe fremmede i møte" når de kommer inn på eiendommen deres, ikke får vake rundt og lage seg sine egne grenser i hagen - rett og slett ikke la valpen få tenke selv i slike situasjoner. Og jeg kan ikke forstå at man ønsker "litt" vokt i en hund som skal bo i et boligområde i dagens samfunn. Det er en egenskap jeg ville dempet maks. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Jeg tenker at det viktigste du gjør er å sørge for at det er DU som tar i mot folk som kommer på besøk, at valpen aldri får sjansen til å "løpe fremmede i møte" når de kommer inn på eiendommen deres, ikke får vake rundt og lage seg sine egne grenser i hagen - rett og slett ikke la valpen få tenke selv i slike situasjoner. Og jeg kan ikke forstå at man ønsker "litt" vokt i en hund som skal bo i et boligområde i dagens samfunn. Det er en egenskap jeg ville dempet maks. 

Som sagt er det derfor jeg spør, prøver å tenke høyt. Sånn at jeg vet hva jeg gjør den dagen hun viser voktinnstinkt.

Jeg tenker også at det kanskje er litt slitsomt om hun skal vokte på vår hage og selv om den er inngjerdet da kanskje ikke godta at naboen er ute i sin hage. Vi har ikke flyttet inn i huset ennå, og bor no i leiligheter. Naboen har en hund som vokter og knurrer når man gå forbi porten, det synes jeg er helt ok og har aldri følt det som ubehagelig.

Men jeg vil jo overhode ikke ha noen gneldrebikkje som vokter på alt som rører seg på gata rundt huset:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MaritaS skrev:

Sånn med tanke på å passe hus og hage? 

Vi har egentlig ikke gjort noe som helst føler jeg. Akitaen min vil varsle og stenge for ukjente folk som kommer inn på gården/i huset om jeg ikke er tilstede (inne/i en annen etg.) fram til jeg eller typen kommer og får sagt at det er bra. Og det synes jeg er passende, så jeg har ikke gjort noe for å dempe det.

Møter vi folk som oppfører seg truende (fått testet med litt fulle/høye folk i Budapest) så vil han stille seg kjekt opp mellom dem og meg og bjeffe med slike dype boff. Har enda ikke møtt noen som ikke har trukket seg unna og da slutter han. Men er igjen ikke noe vi har trent på/dempet. Hadde det vært mer ville vi jo måtte gjort noe sånn treningsmessig, men har ikke satt meg inn i hva, for vi har ikke hatt det behovet ;)

Ja, dette er jo ca sånn jeg kunne ønske at min var, men HVORDAN viser man hunden at den ikke trenger å vokte når vi er tilstede?

Men jeg regner jo med at med en rase med vokt så vil den vel knurre/bjeffe og si ifra både hvis noen kommer inn døra mens vi ikke er hjemme (innbrudd o.l) og dersom jeg går alene med hundene og møter på noen som ikke er snille på tur uansett om jeg trener til vi er blå og gule på det.
At selv om jeg begrenser vokten så mye som mulig nå så vil hun aldri bli noen labrador som logrer og bare vil hilse på en person som virker truende mot meg på tur f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din oppgave er å lage en så trygg hund som mulig. Den skal ikke behøve å velge hva som er truende eller ikke, den skal kunne stole på at du ordner opp og tar gode valg. En hund som får frihet til å ta egne "vurderinger" blir fort en utrygg hund, og sjansen på at den kan ta dumme valg er stor.

Det er stor forskjell på hva man legger i ordet vokt-/vaktinstinkt. Mange raser bare varsler og sier i fra når de oppdager noen, mens andre går mer direkte inn og nekter adgang til fremmede, og er villige til å gå langt for å hindre det. I dagens samfunn så er det ikke noe av dette som er ønskelig, de som bjeffer blir plagsomme, og de som utagerer kan bli farlige. Selv om man demper så mye man klarer, så vil de fleste hunder dra frem disse sidene i reelle situasjoner, og antagelig på en mye tryggere måte enn om de har fått valgt selv på alt og ingenting.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, HHH skrev:

Din oppgave er å lage en så trygg hund som mulig. Den skal ikke behøve å velge hva som er truende eller ikke, den skal kunne stole på at du ordner opp og tar gode valg. En hund som får frihet til å ta egne "vurderinger" blir fort en utrygg hund, og sjansen på at den kan ta dumme valg er stor.

Det er stor forskjell på hva man legger i ordet vokt-/vaktinstinkt. Mange raser bare varsler og sier i fra når de oppdager noen, mens andre går mer direkte inn og nekter adgang til fremmede, og er villige til å gå langt for å hindre det. I dagens samfunn så er det ikke noe av dette som er ønskelig, de som bjeffer blir plagsomme, og de som utagerer kan bli farlige. Selv om man demper så mye man klarer, så vil de fleste hunder dra frem disse sidene i reelle situasjoner, og antagelig på en mye tryggere måte enn om de har fått valgt selv på alt og ingenting.

Hjelpsomt svar, tusen takk! Jeg kommer definitivt ikke til å lage en voktende hund med vilje. Og du har nok rett i det du sier, uansett hvor mye man demper det så vil en hund (forhåpentligvis) gripe inn om noen ikke snille uvedkommende f.eks kommer inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil unngå lyd og bråk når det kommer folk (som ikke nødvendigvis er vokt, heller vakting og/eller uvane) så lønner det seg at du selv møter besøket før hunden. Banker det på døra, så ber du bikkja gå og legge seg, og går selv ut og møter besøket. Når hunden er rolig, så kan den også hilse.

Samme ute. Kommer det folk, så ta inn hunden først, så kan den heller hilse når besøket har kommet inn og alt er rolig.

Nå har ikke jeg hunder med vokt lenger, men det er flere som gjerne vil si noe om de får sjansen. Så jeg er nøye på at kun de som greier å holde kjeft får være ute når det kommer folk ved porten. Så får resten hilse etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med kontakt i en hver situasjon som kan stimulere til voktertendenser. Ute på tur innebærer dette å begynne med passeringstrening med en gang. Godbit for å se folk og hunder uten å bjeffe. Selv om valpen ikke bjeffer på noe nå, er det mye sannsynlig at det vil skje når hun blir litt eldre. Min erfaring er at hunder med vakt/vokt gjerne overreagerer litt når de er unge og bjeffer heller en gang for mye enn for lite. Legger du et godt grunnlag fra valpeben av, så slipper du, evt. får redusert det. Når de blir voksne og man har gjort et godt grunnarbeid ift. dette roer det seg som regel. 

Som andre skriver, ikke la hunden gå folk som kommer på besøk i møte først osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dempe bjeffing og boffing som er unødvendig helt fra starten med å avlede eller bare snakke litt til hunden og skryte når den fokuserer på noe annet. Venn den til at det kommer folk på besøk fra den er liten, at det er stas, og få gjerne besøket til å gi godbiter om hunden en eller annen gang viser usikkerhet mot besøket. Det får du mye igjen for. Masse positiv sosialiering er jo alltid fint med hunder som potensielt kan få en del vakt/vokt. Jeg tenker at det er helt greit at bikkjene bjeffer når det kommer noen så lenge det ikke er mer enn det, men de trenger ikke bjeffe på folk som går forbi feks. Men så spørs det jo veldig på individet da. Individer som er mer usikre enn andre vil automatisk varsle mer enn de som er trygge og vil dermed være vanskeligere å dempe. Har hatt en hund som klikka bare det gikk noen 100 meter unna, og en som ikke regaerte i det hele tatt før folk sto rett på utsiden av porten, men som egentlig var en mye bedre vokter sånn sett, en jeg kunne stole på. Sistnevnte var jo mye tryggere generelt sett. Så jeg tenkter at overdreven bjeffing på ting ofte bunner mye i usikkerhet og at folk ofte missforstår og tolker det som bare vakt (men vaktinstinkt bunner jo ofte i litt usikkerhet uansett, men, ja, i forskjellige grader :P ) 

Jeg synes ikke det er greit å vokte på ting ute på tur feks, med mindre det er personer som faktisk oppfører seg truende, noe som veldig sjeldent skjer heldigvis. :P Synes heller ikke de skal vokte på samme måte som hjemme om de feks er på besøk et sted. Men jeg har en teritoriell rase da, som vokter familie og hjem. Så det blir kanskje annderledes for andre type raser? 

Hvis du har naboer tett på fra valpen er liten, og valpen er trygg, så vil den nok fort venne seg til "vante" lyder rundt hjemmet som ikke trengs å bjeffes på hvis du demper det fra starten :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hun vet hva hold kjeft betyr :P Og hun vet hva nei betyr.  Nå har min fått lov til å vokte hus og hjem, men ikke gneldre. Det er f.eks forbudt å spane ut av vinduene, og det er forbudt å oppholde seg rundt porten om de ikke bli invitert med på tur. 

Ressursforsvar/vokting av objekter. Brukte bytte metoden var hun var valp. Hadde hun noe hun synes var spennende, tilbydde jeg henne noe enda bedre. De gangene hun har voktet meg mot andre hunder, har jeg kommandert henne i dekk og bli. 

Jeg tror mye ligger i samarbeid og tillit mellom hund og eier. Om hunden stoler på at du ordner opp, og samarbeider med deg, er mye løst. Aussien er sleip, den gjør den som lønner seg, så du må finne ut hva som gjør at den synes det lønner seg å adlyde og samarbeide med deg. Altså, hvilken belønning som funker best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får se ut av vindu eller være alene i Hagen. Kommer det lyd ute i Hagen eller på terrassen må de rett inn. Ganske komisk når de bjeffer og løper inn selv ?

Dekker for bur så de ikke ser ut i bil, tar på frostet folie på vindu der de kan se direkte ut. Får aldri sove i gangen rett ved inngangsdør. Jeg går først ut døra og inviterer med hundene. De får aldri komme ut av bilburet før jeg sier det er Ok. 

Osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...