Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man forvente at en valp kan være noen timer alene?


Jessie
 Share

Recommended Posts

Helsestatus på rasen var hovedgrunnen til til at jeg slutta å kikke på lundehund. 
Tenkte et kort øyeblikk at kanskje prosjekthund kunne vært noe, men droppa alle tanker da jeg leste kontrakten man får.
Valp til full pris som en raseklubb skal bestemme over? Neitakk!
Hadde også fått med meg at de kunne være vanskelige å trene på å være alene, noe jeg føler er litt avskrekkende, da jeg faktisk jobber (har mye fri osv osv, men jeg jobber).
Det med renslighet er absolutt en ting som er relevant.
Jeg har (og har hatt) miniatyrhund. 
Tisper. Samtlige har tisset inne rundt løpetid (en av dem var så hormonell at hun ble kastrert i håp om å få slutt på at hun fløy på øvrig familie under innbilt. Det funka, og tissinga ble jaggu vekk også), og den jeg har nå gjør det HVER fordømte vinter, når første snøen kommer.
Hun liker ikke vinter... Trivelig nok. 
Ut over det har de vært greie nok å få "renslige", og de har ikke vært trøblete å gå fra. 
Stress, hormontull og (til dels) tissing inne har vært de tingene jeg har stridd med (ja, og så er det helse da. Jeg har hatt tre syke på rad). Likevel har jeg stor sans for rasen, selv om jeg har tatt meg en pause på ubestemt tid. 
Ja, jeg er enig i at miniatyrer (virker det som, når folk legger vekk bare det positive de har å si) er det mye snålt med.
Skyld gjerne på eiere, men jeg kjøper ikke at det bare er udugelige hundeeiere som har miniatyrer :P 
Jeg tror overhodet ikke det tas hensyn til urenslighet, stress, hyppige løp, hormoner som går bananas osv osv., i mye av miniatyravlen. Enkelte minier hadde fått sprøyte tvert om de hadde vært høyere og veid mer... pga drittal atferd (men sånne søte små kan man jo bare dytte unna og le av, eller bare overse, for de lager ikke like store hull som større hunder gjør).
Tidligere forsvarte jeg rasen opp og i mente, men så en vakker dag stakk jeg fingeren i jorda. 
Det gjorde igrunn fryktelig vondt. Å innse at jeg ikke kunne forsvare alle diller med "sjarmerende å jobbe med utfordringer".

Sorry, jeg bare spora av siden "alle andre" gjorde det :D 
Jeg synes fremdeles at man ikke må være hjemme til hunden har bikka året, for det er ikke alle som er så umodne at de ikke klarer å være alene OG slappe av før den tid :) 
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiv

Har bestandig tatt hjemme-alene-trening svært alvorlig, veldig alvorlig. Det har gått med sparing av ferier, overtid, avtale med arbeidsgiver i god tid etc Og har det ikke passet for arbeidsgiver etc

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere so

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...