Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man forvente at en valp kan være noen timer alene?


Jessie
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Men hva gjorde man før i tiden når man ikke hadde overvåkningskamera? Jeg syns det virker som om det nesten er rakettforskning å ha hund slik mye blir beskrevet her på sonen. Man må ha overvåkningskamera, være hjemme med valpen store deler av dagen frem til den er helst et år. Det er jo helt ville tilstander! Flertallet av hundeeiere ute i verden er helt alminnelige mennesker i gaten, som begynner i jobb igjen etter å ha vært hjemme med valpen et par uker. Jeg vil tro de fleste hunder klarer seg helt fint. Hva gjør oppdrettere som har valpekull? Det er jo ofte folk som er i vanlig jobb det og. Jeg vil tro valpene er vant med å være hjemme alene mange timer fra valpekassen. Selvsagt med flokken sin, men det er de jo ofte hos folk som har flere hunder også. 

Men vet vi at hunder hadde det bedre alene hjemme før da? Bare fordi man ikke kan følge med, så betyr det ikke at hundene har det bedre eller? Hunder blir ikke flinkere/dårligere til å være hjemme ved bruk av overvåkningskamera heller, men da VET man hvert fall hvordan det går. Jeg sier ikke det er et must for alle, men jeg foretrekker å bruke det selv. Jeg ønsker at mine hunder skal synes det er greit å være alene hjemme. Har jeg ikke kamera så kan jeg ikke vite med sikkerhet om de har det greit eller ikke. 

Og valpekull kan virkelig ikke sammenlignes. Der er de jo faktisk ikke alene i det hele tatt. Både mor og søsken er sammen med de. Det er noe helt annet å være helt alene. 

Hunder som er flere sammen er strengt tatt ikke alene. Det kommer også an på hvor knyttet de er til hverandre/mennesket sitt også. Mine hunder har alltid vært mer knytta til meg enn hverandre, derfor har det å være alene med en annen hund ikke vært "like bra" som å være sammen med meg. Kan de velge vil de heller være sammen med meg enn hverandre om de må velge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiv

Har bestandig tatt hjemme-alene-trening svært alvorlig, veldig alvorlig. Det har gått med sparing av ferier, overtid, avtale med arbeidsgiver i god tid etc Og har det ikke passet for arbeidsgiver etc

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere so

Just now, Sprettballen said:

Men vet vi at hunder hadde det bedre alene hjemme før da? Bare fordi man ikke kan følge med, så betyr det ikke at hundene har det bedre eller? Hunder blir ikke flinkere/dårligere til å være hjemme ved bruk av overvåkningskamera heller, men da VET man hvert fall hvordan det går. Jeg sier ikke det er et must for alle, men jeg foretrekker å bruke det selv. Jeg ønsker at mine hunder skal synes det er greit å være alene hjemme. Har jeg ikke kamera så kan jeg ikke vite med sikkerhet om de har det greit eller ikke. 

Og valpekull kan virkelig ikke sammenlignes. Der er de jo faktisk ikke alene i det hele tatt. Både mor og søsken er sammen med de. Det er noe helt annet å være helt alene. 

Hunder som er flere sammen er strengt tatt ikke alene. Det kommer også an på hvor knyttet de er til hverandre/mennesket sitt også. Mine hunder har alltid vært mer knytta til meg enn hverandre, derfor har det å være alene med en annen hund ikke vært "like bra" som å være sammen med meg. Kan de velge vil de heller være sammen med meg enn hverandre om de må velge. 

Nei, det handler vel ikke nødvendigvis om de har det bedre alene fordi vi følger med på de. Men hvordan skulle man finne ut om de taklet å være alene på den tiden? Det eneste man kunne gjøre da var å høre fra naboen og lese hunden sin adferd når man gikk fra den og kom hjem. Jeg tenker en hund som har det ubehagelig hjemme alene viser det nok ganske tydelig med hele seg både før og etter man drar fra den. Det gjorde ikke min som valp selv om jeg drog fra henne hele arbeidsdager ganske tidlig. 

Så valpekull syns det er greit å være alene med flokken sin, men en voksen hund syns ikke det? Jeg tror og mine hunder trives best når jeg er sammen med de, men jeg tror også at de klarer seg helt fint alene (eller med hundeflokken sin). Jeg skulle jo ønske jeg hadde en jobb hvor hundene mine kunne være med meg, eller de kunne blitt med meg på skolen, eller på kafé med venner, men det kan de dessverre ikke. Da må de nesten takle å være noen timer alene, også som valp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tanken en gang eller tre når jeg leiter etter hannhunder og sjekker helsestatus på både foreldre, søsken, oldeforeldre, tanter og onkler osv, at jeg kan sikkert gjøre som litt mindre seriøs avl gjør - bare velge den nærmeste hannen, for det går jo sikkert fint. 
Jeg har også tenkt litt på hvorfor jeg gidder å f.eks røntge mine hunder for HD, samt betale valpekjøperne mine for å røntge sine, mellompudler flest lever jo fint med både C, D og E på sine hofter, så det går sikkert fint å ikke vite noe om hoftene også? 
Og hvorfor ikke la hundene leke alene i hagen en time eller tre hver dag? Det kan hende de bjeffer litt på folk som går forbi, og det er litt høy åpning her og der på undersiden av gjerdet, men det går sikkert fint? De pleier jo ikke å gå under gjerdet, liksom. 
Jeg husker den første hunden min, han fikk bein fra varmebehandla kylling hver gang vi hadde spist det han, og han hadde aldri noen som helst problemer med magen, så jeg er kanskje bare litt hysterisk nå som jeg ikke gir sånt lenger. Det går jo sikkert fint? 
Hvor nøye bør man egentlig være på hundefôr og hvor man kjøper det hen? Hunden jeg hadde da jeg var et barn fikk Chappi (som lukta skikkelig høgg, btw) og middagsrester, det gikk helt fint, det. 

Det er ganske mye i hundeverden som sikkert går fint, vi kunne nok alle fått noen bekymringer mindre om vi bare husket alt som sikkert går helt fint. Som at valper kan være alene hjemme fra de er 4 mnd gamle, det går helt sikkert fint. I bur da helst, så de ikke spiser på noe som kan ta livet av dem, det går nok ikke så fint :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Nei, det handler vel ikke nødvendigvis om de har det bedre alene fordi vi følger med på de. Men hvordan skulle man finne ut om de taklet å være alene på den tiden? Det eneste man kunne gjøre da var å høre fra naboen og lese hunden sin adferd når man gikk fra den og kom hjem. Jeg tenker en hund som har det ubehagelig hjemme alene viser det nok ganske tydelig med hele seg både før og etter man drar fra den. Det gjorde ikke min som valp selv om jeg drog fra henne hele arbeidsdager ganske tidlig. 

Hunder er forskjellige. Jeg sier ikke at alle hunder/valper synes det er ekkelt å være alene og at ikke noen kan være alene en arbeidsdag fra tidlig alder. Jeg sier bare at hunder og valper er forskjellige. Det er ikke gitt at en valp på 3 måneder synes det er ok å være alene i 8 timer. Noen hunder trenger mer tid enn andre på å bli moden nok til å være så lenge alene. Jeg mener man må se an sin egen hund og ta det derfra. Jeg har selv funnet andre løsninger enn å la mine valper være alene så lenge i så ung alder. 

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Så valpekull syns det er greit å være alene med flokken sin, men en voksen hund syns ikke det? Jeg tror og mine hunder trives best når jeg er sammen med de, men jeg tror også at de klarer seg helt fint alene (eller med hundeflokken sin). Jeg skulle jo ønske jeg hadde en jobb hvor hundene mine kunne være med meg, eller de kunne blitt med meg på skolen, eller på kafé med venner, men det kan de dessverre ikke. Da må de nesten takle å være noen timer alene, også som valp. 

Et valpekull er mye mer knytta til hverandre og mor enn menneskene i heimen. Det kan virkelig ikke sammenlignes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er gjenganger her er at man bør ta ut permisjon for å få valp - helst 7-8 mnd. Og at det er stygt gjort å la en valp være alene når den er omtrent under året. 

 

Som du Sprettballen skriver så er det viktig å kjenne sin egen hund. Jeg kan kun snakke min sak men hjemme alene trening var en klamp om foten for jeg når jeg bestemte meg for en hund til. Som singel, i 100% jobb og bor i blokk med naboer både over og på begge sider av meg. Og det ble ikke bedre når jeg leste om hvor knyttet whippeter er til flokken sin og at seperasjonsangst er er utbredt problem. Jeg har tidligere hatt en hund som jeg kjøpte når hun var 8 mnd som hadde så seperasjonsangst fra dag 1. hun gjorde på seg og tråkket det ut over hele plassen hun hadde tilgjengelig. Jeg forsøkte ALT. Ingenting annet enn å ha henne med seg hvor enn man gikk hjalp. Dette var og er min skrekk, og få en hund med slik angst igjen.

 

jeg har overvåkning på mine, i begynnelsen med kamera, etterhvert bare med lyd for å se hva naboene må igjennom ila en dag. Så lenge jeg er flink til å planlegge at jeg faktisk skal forlate dem noen timer og dermed slite ut valpen litt og gi henne mat så har hun det kjempebra. Sover og leker. Så det at en hund krever at man er hjemme med dem til de er flere mnd vil jeg heller si er unntaket enn regelen. Valper er ekstremt tilpasningsdyktige så lenge man gir dem trygghet og rutiner.

 

 

Jeg lurer også på hvor mange valper som hadde blitt solgt rundt om dersom oppdrettere hadde som krav at man skulle ta ut "mammaperm" når man kjøpte valp. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Jeampi said:

Jeg lurer også på hvor mange valper som hadde blitt solgt rundt om dersom oppdrettere hadde som krav at man skulle ta ut "mammaperm" når man kjøpte valp. 

Åh, har ikke som krav at man skal ta ut mammaperm når man kjøper valp, men at man har en plan og en mulighet til å ta alenehjemme-trening over litt mer enn en måned, det syns jeg ikke er for mye forlangt. 

Du henter valpen din da den er 8 uker, inntil da har den bodd sammen med mor og søsken og hatt selskap hele døgnet rundt. Det er en ganske stor omveltning i valpens liv å gå fra å være en i kullet til å være bare 1. Så syns du det er rettferdig ovenfor valpen at den skal bli kjent med sin nye flokk, sine nye rutiner OG klare å være alene hjemme i 8-10 timer 5 dager i uka på 4-5 uker etter det igjen? 

Det er ingen menneskerett å ha hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2017 at 9:41 AM, Jeampi said:

Bare et spørsmål...

 

Men hvorfor syns noen det er ok å ha hunden i bur i bilen en hel arbeidsdag men hjemme alene er nærmest "tortur" av hunden? Sikter IKKE til noen i denne tråden nå. I bil har den kun buret sitt å bevege seg i, det kan også bli store temperatursvinginger på veldig kort tid. Mens hjemme har den kanskje et helt rom å bevege seg fritt i + stabil temperatur. Det er også mer ro hjemme da man hører alt som skjer utenfor en bil.

Ja man får luftet valpen dersom man har den med seg i bilen - men mine hunder hadde det gjort mer vondt enn godt dersom jeg hadde forlatt dem på nytt 2-3 ganger i løpet av arbeidsdagen enn kun den ene. Mine har også så stort område at dersom uhellet skulle være ute så må de ikke sitte i sin egen avføring.

Tja. For min hunds del så foretrakk han helt klart å være med i bilen. Der lå han å sov med ballene i været (han var ikke i bur, men løs i bilen). Innimellom var han med inn også, om det passet seg slik den dagen. (parkeringshus, stabil temp). Hjemme raserte han noe helt sinnsykt, prøvde å ha han i bur også, det brøyt han seg ut av. I bilen var han som nevnt helt avslappet. Kjenner til flere hunder som har det slik. 

Han kunne ikke være alene hjemme en arbeidsdag uten å rasere før han var voksen. Nå er han snart 4 og kan være alene overalt, helt alene, alene med andre hunder, alene andre steder enn hjemme og han er helt rolig og ødelegger ingenting. 
Hunder er individer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaja skrev:



Han kunne ikke være alene hjemme en arbeidsdag uten å rasere før han var voksen. Nå er han snart 4 og kan være alene overalt, helt alene, alene med andre hunder, alene andre steder enn hjemme og han er helt rolig og ødelegger ingenting. 
Hunder er individer. 

Amen, my point exactly. Men det er liksom mer godtatt at hunder er med i bilen enn at den er hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 2ne skrev:

 

Det er ingen menneskerett å ha hund. 

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiver at det kan taes sammenhengende.

 

men det er godt å få passet påskrevet. At dersom man er en egnet og seriøs hundeeier må man enten være student, uføre, i mammapermisjon eller hjemmeværende husmor. Bor man alene og har fulltidsjobb for å kunne betale regningene sine er man tydeligvis uegnet til hundehold - iallefall frem til hunden er rundt året :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jeampi skrev:

 

 

Bor man alene og har fulltidsjobb for å kunne betale regningene sine er man tydeligvis uegnet til hundehold - iallefall frem til hunden er rundt året :)

Ja, om man ikke finner andre løsninger enn å la en valp være alene hjemme hele arbeidsdager!  Det finnes noe som heter hundepasser, og det er ofte helt gratis om man leiter litt. De to siste valpene mine var 15+ kg som 12 ukers, altså ikke små og søte nøster, men jeg hadde null problem med å finne noen som kunne komme å lufte og leke litt med de ila arbdagen min. Helt gratis. Når jeg fikk Valpis jobbet jeg atpåtil 3 forskjellige skift ila uka. Jeg fikk heller ikke mer enn 3 uker ferie i strekk, med siste var jeg heldig og fikk påskehelga i tillegg. 

Jeg syns det er ironisk at man kan lete etter den perfekte valpen i evigheter, men når man endelig får den er det om å gjøre å forlate den så fort som mulig...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Jeampi said:

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiver at det kan taes sammenhengende.

men det er godt å få passet påskrevet. At dersom man er en egnet og seriøs hundeeier må man enten være student, uføre, i mammapermisjon eller hjemmeværende husmor. Bor man alene og har fulltidsjobb for å kunne betale regningene sine er man tydeligvis uegnet til hundehold - iallefall frem til hunden er rundt året :)

Har ikke skrevet i noe pass, jeg. At du tar på deg offerrollen er ditt problem, ikke noe jeg ikler deg, det.

Det finnes løsninger utover det å enten ikke ha hund eller å ikke kunne jobbe. Å skaffe seg en unghund eller voksen som er litt mer moden er f.eks en løsning. Å ha pass til valpen er en annen løsning. Ingen av disse løsningene innebærer at en stakkars voksen som deg med jobb må legge om livet drastisk bare fordi at du påtar deg ansvaret for et nytt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Har ikke skrevet i noe pass, jeg. At du tar på deg offerrollen er ditt problem, ikke noe jeg ikler deg, det.

Så desidert ingen offerrolle, men artig at du tar den opp men poengterer at du ikke tilegner meg den. 

Ønsker heller en reality check på at hunder som er alene hjemme fra tidlig alder kanskje ikke har det så fælt som fryktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Jeampi said:

Så desidert ingen offerrolle, men artig at du tar den opp men poengterer at du ikke tilegner meg den. 

Ønsker heller en reality check på at hunder som er alene hjemme fra tidlig alder kanskje ikke har det så fælt som fryktet :)

Det er mye som ikke er så fælt som fryktet. Å stå i hundegård eller kjetting hele dagen er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Å kjøpe seg en blandingshund fra foreldre som ikke er helsesjekka er antageligvis ikke så fælt som frykta det heller. Å ikke sosialisere (som man også skal ha tid til de 4-5 ukene du mener en valp bør lære seg å være hjemme 8-10 timer alene hver dag) er ikke så fælt som fryktet det heller. Å leke ulvemor og riste hunden din i nakkeskinnet er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Det er mye som ikke er så fælt som fryktes, hunder tåler ganske mye dårlig menneskeatferd. Heldigvis for oss mennesker, vi får stort sett ålreite bikkjer, enten vi fortjener det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 2ne skrev:

Det er mye som ikke er så fælt som fryktet. Å stå i hundegård eller kjetting hele dagen er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Å kjøpe seg en blandingshund fra foreldre som ikke er helsesjekka er antageligvis ikke så fælt som frykta det heller. Å ikke sosialisere (som man også skal ha tid til de 4-5 ukene du mener en valp bør lære seg å være hjemme 8-10 timer alene hver dag) er ikke så fælt som fryktet det heller. Å leke ulvemor og riste hunden din i nakkeskinnet er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Det er mye som ikke er så fælt som fryktes, hunder tåler ganske mye dårlig menneskeatferd. Heldigvis for oss mennesker, vi får stort sett ålreite bikkjer, enten vi fortjener det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 2ne skrev:

Det er mye som ikke er så fælt som fryktet. Å stå i hundegård eller kjetting hele dagen er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Å kjøpe seg en blandingshund fra foreldre som ikke er helsesjekka er antageligvis ikke så fælt som frykta det heller. Å ikke sosialisere (som man også skal ha tid til de 4-5 ukene du mener en valp bør lære seg å være hjemme 8-10 timer alene hver dag) er ikke så fælt som fryktet det heller. Å leke ulvemor og riste hunden din i nakkeskinnet er antageligvis ikke så fælt som fryktet det heller. Det er mye som ikke er så fælt som fryktes, hunder tåler ganske mye dårlig menneskeatferd. Heldigvis for oss mennesker, vi får stort sett ålreite bikkjer, enten vi fortjener det eller ikke. 

Legger denne ballen død jeg nå :) 

 

At du faktisk sammenligner det at jeg har vært veldig heldig med en trygg og god valp samtidig som jeg har jobbet hardt for at hun skal fortsatt være trygg selv når hun er alene - og fått det til (noe jeg faktisk er ekstrent glad for) med å rive i nakkeskinnet og stå hele dagen i kjetting er viser for meg en ekstrem trangsynhet.

 

Jeg skjønner at nye hundeeiere vegrer seg for å spørre om råd og hjelp når mannregelrett blir kalt mishandler dersom man er uenig med eller stiller spørsmål til metodene. Utrolig trist at vi ikke istedenfor kan heie på hverandre og backe hverandre opp når vi får noe til. 

 

Og for å si det helt til slutt, hadde det vist seg på noen som helst måte at min valp ikke hadde det bra når jeg var på jobb så hadde jeg satt himmel, jord og familie i bevegelse for å finne en ordning på det. Men spiller liksom ikke så stor rolle - siden  skaden allerede er gjort ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Jeampi said:

Legger denne ballen død jeg nå :) 

Sikkert lurt :) 

Just now, Jeampi said:

At du faktisk sammenligner det at jeg har vært veldig heldig med en trygg og god valp samtidig som jeg har jobbet hardt for at hun skal fortsatt være trygg selv når hun er alene - og fått det til (noe jeg faktisk er ekstrent glad for) med å rive i nakkeskinnet og stå hele dagen i kjetting er viser for meg en ekstrem trangsynhet.

Jeg har ikke sammenlignet, jeg har ramset opp ting hunder blir utsatt for som - hva var det du skreiv? - allikevel det går "helt fint med". Jeg har hatt hund stående i kjetting hele dagen selv, det var ikke bare det at det gikk helt fint med han, det var noe han mer eller mindre valgte selv - tok jeg han inn maste han bare om å komme ut igjen. Akkurat nå har jeg en hund som ikke ble sosialisert i det hele tatt som valp, det har gått "helt fint med" henne også. Bikkjer tåler en del, som sagt. 

Just now, Jeampi said:

Jeg skjønner at nye hundeeiere vegrer seg for å spørre om råd og hjelp når mannregelrett blir kalt mishandler dersom man er uenig med eller stiller spørsmål til metodene. Utrolig trist at vi ikke istedenfor kan heie på hverandre og backe hverandre opp når vi får noe til. 

Vel, hvis man bare ønsker å bli klappet på ryggen og backet opp, så spør man strengt tatt ikke om råd, da spør man om en heiagjeng. Jeg er dypt uenig med deg i at en 4-5 mnd gammel valp er moden til å være alene hjemme 8-10 timer 5 dager i uka, at det gjør deg ukomfortabel, forandrer ikke min mening litt engang. 

Just now, Jeampi said:

Og for å si det helt til slutt, hadde det vist seg på noen som helst måte at min valp ikke hadde det bra når jeg var på jobb så hadde jeg satt himmel, jord og familie i bevegelse for å finne en ordning på det. Men spiller liksom ikke så stor rolle - siden  skaden allerede er gjort ;)

Okay, hvis du hadde fått en valp som hylskreik 4 timer hver dag du var på jobb og til slutt sovna av utmattelse, hva eksakt av bevegelse ville du satt himmel og jord i da? Tror du ikke det vil være en langt lengre og tyngre jobb å få en sånn valp trygg nok til å være hjemme alene, enn å bare ta seg den tiden det tar til valpen er sånn passelig moden til å være alene hjemme en hel arbeidsdag? 

Det er den delen jeg ikke skjønner. Seperasjonsangst er alvorlig for hunden det gjelder, og det begrenser eieren også, og det krever ofte veldig mye å jobbe det bort igjen - om man får jobbet det bort, svært mange av disse hundene havner til omplassering fordi det bare ikke går å jobbe og ha en sånn hund samtidig. Så hvorfor ikke ta de månedene når valpen er ung og formbar og fortsatt ikke har fått noen dårlig erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
21 hours ago, Sprettballen said:

Jeg tror også at noe av den seperasjonsangsten kunne vært unngått om man faktisk tok seg tid til å lære hunden å være alene i en alder og i det tempoet hunden trenger for å være komfortabel alene. Jeg tror ikke det funker for å alle å bare gå i fra og håpe på det beste, spesielt ikke unge valper. 

Forstår ikke helt hvorfor du quotet meg her. Er fullstendig enig i der du sier. :) Jeg svarte ang at det tilsynelatende virker som om "hvermansen" klarer å få velfungerende hunder tiltross av at de fleste nok ikke er hjemme med valpen i flere mnd før h*n må være alene en vanlig arbeidsdag, men hvem jeg svarte var vel kanskje uklart her. Jeg tror bare ikke at alle har så velfungerende hunder mtp dette som det kanskje virker som utad heller, selv om en god del valper uten tvil også takler ganske rask alenetilvenning greit uten å utvikle seperasjonangst (personlig ville jeg derimot ikke tatt sjansen på dette). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

 

Okay, hvis du hadde fått en valp som hylskreik 4 timer hver dag du var på jobb og til slutt sovna av utmattelse, hva eksakt av bevegelse ville du satt himmel og jord i da? Tror du ikke det vil være en langt lengre og tyngre jobb å få en sånn valp trygg nok til å være hjemme alene, enn å bare ta seg den tiden det tar til valpen er sånn passelig moden til å være alene hjemme en hel arbeidsdag? 

Det er den delen jeg ikke skjønner. Seperasjonsangst er alvorlig for hunden det gjelder, og det begrenser eieren også, og det krever ofte veldig mye å jobbe det bort igjen - om man får jobbet det bort, svært mange av disse hundene havner til omplassering fordi det bare ikke går å jobbe og ha en sånn hund samtidig. Så hvorfor ikke ta de månedene når valpen er ung og formbar og fortsatt ikke har fått noen dårlig erfaring? 

Jeg finnes ikke ukomfortabel med st noen er uenig med meg, men jeg smfinner meg ikke i når det dras sammenligning med fysisk avstraffelse. Jeg ga Min mening og hvordan ting fungerer hos meg, og det har alle som vil lov å være uenig med - men ikke når noen sier at det er ufint eller stygt gjort mot en valp. Da gir man ikke råd, men dømmer. 

 

Jeg har hatt hund med ekstrem seperasjonsangst, så jeg trenger ingen forklaring på at det er vanskelig for hundeeier og hunden. 

 

Jeg har ingen behov for å forklare faseplanen min for hvordan jeg hadde løst det dersom min valp ikke hadde det bra hjemme, mennder også er det sort hvitt hos deg. Enten hyler hunden og sovner av utmattelse - og den er allerede innenfor kategorien seperasjonsangst eller så kan man vente til hunden er (etter din utregning) klar for det. Ingen mellomting på hvordan jeg kunne fanget det opp når jeg har både kamera og lydovervåkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yellow skrev:

Forstår ikke helt hvorfor du quotet meg her. Er fullstendig enig i der du sier. :) Jeg svarte ang at det tilsynelatende virker som om "hvermansen" klarer å få velfungerende hunder tiltross av at de fleste nok ikke er hjemme med valpen i flere mnd før h*n må være alene en vanlig arbeidsdag, men hvem jeg svarte var vel kanskje uklart her. Jeg tror bare ikke at alle har så velfungerende hunder mtp dette som det kanskje virker som utad heller, selv om en god del valper uten tvil også takler ganske rask alenetilvenning greit uten å utvikle seperasjonangst (personlig ville jeg derimot ikke tatt sjansen på dette). 

Jeg quotet deg for å legge til noe til det du skrev, ikke for å være uenig med deg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Jeampi said:

Jeg finnes ikke ukomfortabel med st noen er uenig med meg, men jeg smfinner meg ikke i når det dras sammenligning med fysisk avstraffelse. Jeg ga Min mening og hvordan ting fungerer hos meg, og det har alle som vil lov å være uenig med - men ikke når noen sier at det er ufint eller stygt gjort mot en valp. Da gir man ikke råd, men dømmer. 

Vel, jeg bruker fysisk straff når jeg finner det nødvendig, så jeg burde sannsynligvis bli svært hårsår og klynke litt over at du syns det er ufint og stygt gjort. Og tro det eller ei, Jeampi, de hundene som har fått fysisk straff, det har gått helt fint med dem. 

7 minutes ago, Jeampi said:

Jeg har hatt hund med ekstrem seperasjonsangst, så jeg trenger ingen forklaring på at det er vanskelig for hundeeier og hunden. 

Allikevel sjanser du på å få en sånn hund igjen? Okay.. 

7 minutes ago, Jeampi said:

Jeg har ingen behov for å forklare faseplanen min for hvordan jeg hadde løst det dersom min valp ikke hadde det bra hjemme, mennder også er det sort hvitt hos deg. Enten hyler hunden og sovner av utmattelse - og den er allerede innenfor kategorien seperasjonsangst eller så kan man vente til hunden er (etter din utregning) klar for det. Ingen mellomting på hvordan jeg kunne fanget det opp når jeg har både kamera og lydovervåkning :)

Nei, det har du ikke. Jeg har heller ikke noe behov for å vite det, du er ikke en av mine valpekjøpere. Men som oppdretter forbeholder jeg meg retten til å ikke selge valp til noen som ikke har noe alternativ til å være alene hjemme til en 3-4 mnd gammel valp. Jeg trenger ikke alle grånyanser mellom avslappa og seperasjonsangst for å ta det standpunktet at jeg ikke syns at en valp skal trenge å være hjemme alene over 1/3 av døgnet mens den fortsatt er en såpass liten valp at det ikke er unaturlig at den ikke er husrein enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja har ingen eksakt dato eller alder for når dem er hjemme alene det går gradvis fra litt alene og så introdusere å være med i bilen luftes under vegs i arbeidsdagen til dem til slutt begynner på hele arbeidsdager. Ting går gradvis og  tror jeg klarer å finne tider som er rett for valpen. I bilen så vekker jeg dem stort sett Men hjemme såer det variabelt. På denne seansen bruker jeg gjerne et sted fra 6 måneder til 1 år med å la hunden være hjemme alene en el arbeidsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at man må se an den aktuelle valpen. Ene min var komfortabel med å være alene allerede fra 3-4mnd og hadde nok kunne vært alene en hel arbeidsdag ganske tidlig. For den andre var det helt krise om jeg gikk på do uten henne i en alder av 6 mnd. Hun ble ikke komfortabel med å være helt alene i huset før hun var 6 år, før det måtte hun enten være sammen med den andre hunden eller være i bil.
To individer med vidt forskjellige forutsetninger for problemstillingen, trent på akkurat samme måte. Sep. angst hunden hadde ingen dårlige erfaringer som utløste angsten, den var der fra dag en. Jeg tror man tidlig vil kunne se hva slags anlegg valpen har, det er ikke noe som bare plutselig dukker opp. Det er likevel ikke ok å forlate en 12 uker gammel valp alene en hel arbeidsdag, uansett hvor godt den tilsynelatende ser ut til å takle det mentalt. Så små valper er enda umodne i hodet og veldig avhengige av andre. Ikke er de i stand til å holde seg i 8 timer heller.

Jeg liker å ta alenetrening rolig og stresser lite med det. Har aldri trent så veldig målrettet, bare latt dem være alene litt her og der hvor det er naturlig. Starter med å gå på do uten dem, hente post, gjøre noe småtterier rett utenfor døra ol. fram mot de er 4 mnd. Tanken er å lære dem at det er helt normalt at jeg forsvinner noen sekunder eller minutter. Etter det har jeg gradvis økt til 1-2 timer fram mot et halvt år, også her helt naturlige ting som å dra på butikken, ordne noe i hagen, forlate dem i bilen en stund etc. Fra 6-7 mnd øker jeg tiden gradvis til at de kan være alene en hel arbeidsdag fra rundt året.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 2ne skrev:

 

Allikevel sjanser du på å få en sånn hund igjen, okay?

Nei, det har du ikke. Jeg har heller ikke noe behov for å vite det, du er ikke en av mine valpekjøpere. 

Den eneste hunden jeg har hatt med seperasjonsangst er den eneste hunden jeg selv ikke har hatt fra 8 ukers alder.

 

var du som spurte hvilke himmel og jord jeg ville sette i bevegelse, derfor sa jeg at det har jeg ingen behov å fortelle deg.

 

sånn. Ball død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig tatt hjemme-alene-trening svært alvorlig, veldig alvorlig. Det har gått med sparing av ferier, overtid, avtale med arbeidsgiver i god tid etc Og har det ikke passet for arbeidsgiver etc så har jeg latt være å anskaffe valp simpelthen - det går faktisk an! De siste årene har jeg hatt arbeidsluksus, jeg kan jobbe mye hjemmefra, og tvunget gubben til å ta ferie etc når jeg har måttet dra inn på jobb. Har slets ikke hatt det slik bestandig, men da gjorde vi som @tulip sier over, hatt hjelp til valpepass - eller simpelthen utsatt valpekjøp.

Alenetrening går greiere jo eldre og mer moden en valp er, så jo lengre tid hjemme med valpen jo bedre - og en valp på 4-5 mnd skal slets ikke være alene en hel arbeidsdag (+reisetid!) - selvom det "vil helst gå bra" som det så vakkert heter. Jeg synes at mine valper skal ha det noe bedre enn laveste "survival nivå", dvs at de holder ut.. 

Jeg hører ofte folk si at "hunden bryr seg ikke om å være alene, den gidder knapt hilse når jeg kommer hjem fordi den er så trøtt", sånt betrakter jeg som selvtrøst og alibi. Jeg er temmelig sikker på at 99 % av alle hunder hadde foretrukket å slippe å være alene hjemme. Mine hunder ville aldri finne på å dra fra meg, aldri, så det føles kjipt å dra fra dem når man vet det er slik. Det er uunngåelig, men jeg vil aldri innbille meg at hundene ikke hadde foretrukket å være med eller sluppet å være alene. Men jeg kan ihvertfall sørge for at de er trygge og ikke er redde når de er alene.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, 2ne said:

Jeg trenger ikke alle grånyanser mellom avslappa og seperasjonsangst for å ta det standpunktet at jeg ikke syns at en valp skal trenge å være hjemme alene over 1/3 av døgnet mens den fortsatt er en såpass liten valp at det ikke er unaturlig at den ikke er husrein enda. 

Jeg forventer ikke at mine valper er husrein når jeg drar fra de. De får tisse og bæsje så mye de vil inne, uten at jeg gjør noe nummer av det når jeg kommer hjem. I tillegg har de stor nok plass til å legge seg andre steder om de har gjort fra seg. Selvsagt forventer jeg ikke at de skal holde seg så lenge. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med det heller. De har tisset og bæsjet inne hele livet sist. Hvorfor skal det plutselig bli et problem bare fordi man drar fra dem? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...