Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man forvente at en valp kan være noen timer alene?


Jessie
 Share

Recommended Posts

12 minutes ago, MegaMarie said:

Jeg forventer ikke at mine valper er husrein når jeg drar fra de. De får tisse og bæsje så mye de vil inne, uten at jeg gjør noe nummer av det når jeg kommer hjem. I tillegg har de stor nok plass til å legge seg andre steder om de har gjort fra seg. Selvsagt forventer jeg ikke at de skal holde seg så lenge. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med det heller. De har tisset og bæsjet inne hele livet sist. Hvorfor skal det plutselig bli et problem bare fordi man drar fra dem? 

Poenget var ikke at de kom til å tisse og bæsje inne, poenget var at de var så unge og umodne enda at de fortsatt tissa og bæsja inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiv

Har bestandig tatt hjemme-alene-trening svært alvorlig, veldig alvorlig. Det har gått med sparing av ferier, overtid, avtale med arbeidsgiver i god tid etc Og har det ikke passet for arbeidsgiver etc

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere so

På 12. juni 2017 at 8:39 PM, Sprettballen skrev:

Jeg vet om flere whippeter som ikke kan være alene(og om mange som kan være alene, de fleste er riktignok flere enn en da). Gjennomgående i omplasseringsannonser på whippet er det som regel også at de har seperasjonsangst, så jeg tror det ligger noe i det. Ingen av mine HAR seperasjonsangst, men at de har trengt en noe lengre periode med trening er jeg ikke i tvil om. Men her er det jo forskjell. Bror til Happy har visst nok vært alene en hel arbeidsdag fra han var 9 uker. Det går visst greit det. Eller "alene". Der er det jo en annen whippet også. De er i hvert sitt bur. 

 

Næh...? Det er vel ikke mulig det, at rasen har separasjonsangst? Whippet er jo verdens enkleste rase, som passer for alle den? :rolleyes: Dette var altså ikke spesiellt rettet mot deg Sprettballen, bare for å ha det sagt. Jeg er bare grundig lei mange eiere og ikke minst oppdretteres promotering av rasen som tilnærmet problemfri og enkel. 

 

Hva er det slags oppdretter som selger valp til en person som har hundene liggende i bur en hel arbeidsdag? :thumbsdown:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, QUEST skrev:

Næh...? Det er vel ikke mulig det, at rasen har separasjonsangst? Whippet er jo verdens enkleste rase, som passer for alle den? :rolleyes: Dette var altså ikke spesiellt rettet mot deg Sprettballen, bare for å ha det sagt. Jeg er bare grundig lei mange eiere og ikke minst oppdretteres promotering av rasen som tilnærmet problemfri og enkel. 

Jeg tror absolutt det kan ligge noe arv her. Men jeg tror også at det kan være litt vanskelig å oppdage, da de fleste oppdrettere på whippet som jeg vet om har flere hunder og da er jo strengt talt hundene alene-alene. Man ser jo generelt sett at noen raser sliter mer med å bli forlatt enn andre. 

58 minutter siden, QUEST skrev:

Hva er det slags oppdretter som selger valp til en person som har hundene liggende i bur en hel arbeidsdag? :thumbsdown:

Jeg vil nesten tro at det er mer vanlig enn man skulle tro faktisk. Man ser jo bare her på sonen hvor heftige burdiskusjoner kan være, så at det er noe oppdrettere kanskje ikke har tatt stilling til? Jeg vet ikke, jeg har aldri spurt. Hvorvidt oppdretter er for burbruk når hunden(e) er alene hjemme eller ikke er ikke noe jeg vektlegger når jeg kjøper valp, all den tid den valpen faktisk skal vokse opp hos meg og ikke oppdretter. Da spiller ikke oppdretters burbruk noen rolle. Hunden er uansett ikke i bur i særlig grad hos meg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tatt 1 ukers ferie og så har samboeren min tatt 1 uke ferie etterpå og så har jeg kunne hatt valpen med på jobb i et par måneder til jeg følte at det var tid for å prøve å være alene. Ser det mest på at det går lengere tid mellom hver gang hunden må på do, og har blitt husren.  Nå har mine to siste valper hatt selskap med en annen hund, så det hjelper jo på..  Men Det var uansett litt angst de første dagene :P   Gruer meg til Mynte blir alenehund. Hun som har hatt selskap fra dag 1. Håper det går bra når den tid kommer. Hun er jo i utgangspunktet en mer selvstendig hund. Men uansett kjipt å måtte være alene så lenge om dagene. Kjenner jeg..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første hund så fikk jeg henne i sommerferien, var hjemme noen uker og så var på avgårde til ungdomsskolen. Var såpass heldig at det var 3 minutter gåtur mellom huset og ungdomsskolen, så var hjemme i langfri med Nemi så hun var maks 3 timer alene av gangen i flere mnd. Men likevel var hun knappe tre mnd da hun måtte være dønn alene i huset mange timer om gangen hver uke... 

Med neste valp ønsker jeg å kunne være hjemme med valpen så lenge som mulige eller kunne ha den med meg. Men i min studenthverdag er ikke det mulig og jeg har derfor avtalt med oppdretter av min neste hund at jeg skal få den når den er eldre. Hun er allerede født, men jeg får henne neste år. Da vil hun være ungdom, moden (ish... :P) og klar for å være alene hjemme noen timer, med to andre hunder. Rett og slett fordi jeg ikke har mulighet til å være hjemme med en valp lenge nok til at jeg synes det er greit. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si takk for alle svar:D Vi får valpen denne uka, så har jeg bare igjen tre vakter før jeg tar ferie i fem uker. Har store skolebarn som også får ferie samtidig, og de har ferie fram til 20. august. Mannen skal jobbe, men har flexitid. Så det vil alltid være noen hjemme hele sommeren. Har i tillegg foreldre og svigermor som gjerne stiller opp som "barnevakt":)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jessie skrev:

Må bare si takk for alle svar:D Vi får valpen denne uka, så har jeg bare igjen tre vakter før jeg tar ferie i fem uker. Har store skolebarn som også får ferie samtidig, og de har ferie fram til 20. august. Mannen skal jobbe, men har flexitid. Så det vil alltid være noen hjemme hele sommeren. Har i tillegg foreldre og svigermor som gjerne stiller opp som "barnevakt":)

Høres ut som en bra plan :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
På 6/13/2017 at 1:19 PM, Jeampi skrev:

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiver at det kan taes sammenhengende.

 

men det er godt å få passet påskrevet. At dersom man er en egnet og seriøs hundeeier må man enten være student, uføre, i mammapermisjon eller hjemmeværende husmor. Bor man alene og har fulltidsjobb for å kunne betale regningene sine er man tydeligvis uegnet til hundehold - iallefall frem til hunden er rundt året :)

Jeg er singel, og har jobbet 100% i snart 30 år. Og hatt hund like lenge. FØR jeg skaffet meg hund avklarte jeg med arbeidsgiver at den kunne være med på jobb. Gikk helt strålende. Han var 8 mnd når jeg fikk han, nr 2 og 3 likeså - de var med på jobb. De var begge godt voksen når de måtte være alene en hel dag. 

Siden har jeg hatt diverse løsninger, men har aldri latt en valp alene hjemme en hel arbeidsdag.  

Nå er jeg så heldig at jeg jobber et sted der hunder er velkommen. Ny valp er på trappene, hadde jeg ikke kunnet ha den med på jobb, så ville jeg ikke skaffet meg hund..og det er greia, hadde ikke arbeidsgiveren min for 30 år siden sagt ja til hund så ville jeg ikke hatt hund. 

På 6/13/2017 at 4:42 PM, Jeampi skrev:

 

Og for å si det helt til slutt, hadde det vist seg på noen som helst måte at min valp ikke hadde det bra når jeg var på jobb så hadde jeg satt himmel, jord og familie i bevegelse for å finne en ordning på det. Men spiller liksom ikke så stor rolle - siden  skaden allerede er gjort ;)

Og du er sikker på at den ikke bare har resignert? Forsiktige valper gauler skjelden, de går bare rundt og leter og leter, evnt sutrer, det er unaturlig for små valper å gaule, det tiltrekker seg "fiender" - så selv om valpen din ikke gauler, så kan den ha resignert. Resignerte hunder fremstår som lugne og litt uengasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner i ny jobb nå og fra august av er det ingen hjemme når jeg drar på jobb. Det er en nattevaktstilling, så jeg har i utgangspunktet tenkt at det er en grei tid på døgnet å være alene, i og med at om natta så sover man. Likevel blir det jo en del timer alene og jeg har syntes at minsten har vært litt i yngste laget. Minsten er ca 7 måneder når de må være alene, selv om de er to synes jeg det blir litt mange timer, så jeg har vært så utrolig heldig at sjefen har sagt ja til at de kan være med på jobb :) Alternativet hadde nok vært å finne en fast hundepasser som kunne ha de på natta til mini var stor nok til å være alene så mange timer tenker jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Belgerpia skrev:

 

Og du er sikker på at den ikke bare har resignert? Forsiktige valper gauler skjelden, de går bare rundt og leter og leter, evnt sutrer, det er unaturlig for små valper å gaule, det tiltrekker seg "fiender" - så selv om valpen din ikke gauler, så kan den ha resignert. Resignerte hunder fremstår som lugne og litt uengasjert.

Er det en ting jeg er HELT sikker på så er det at hun ikke er forsiktig valp. Så null bekymring der ;)

 

Uaktuelt på min jobb å ha med hund, vi er 400 ansatte. 

 

Full respekt for deres meninger, men heldigvis er jeg ikke avhengig av dem for å få en god og trygg valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, 2ne said:

Poenget var ikke at de kom til å tisse og bæsje inne, poenget var at de var så unge og umodne enda at de fortsatt tissa og bæsja inne. 

Og hva er "problemet" med at de tisser og bæsjer inne? Beviser det at de er umodne? Min papillon ble ikke husrein før hun var 1 år. Hun var ikke umoden av den grunn. Tvert i mot den av alle valper i hus som ble voksen fortest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MegaMarie said:

Og hva er "problemet" med at de tisser og bæsjer inne? Beviser det at de er umodne? Min papillon ble ikke husrein før hun var 1 år. Hun var ikke umoden av den grunn. Tvert i mot den av alle valper i hus som ble voksen fortest. 

Det er ikke noe "problem" med det, poenget er ikke at de tisser og bæsjer inne, som jeg sa i forrige innlegg. Problemet er at det er så små, unge, umodne, kall det hva du vil, at det ikke kan forventes at de er husreine. Det har med utvikling å gjøre, ikke det at de faktisk gjør fra seg, men at de er så uutvikla at de ikke klarer å holde seg.

At du har hatt en miniatyrhund som ikke blir husrein før den er voksen beviser ingenting som helst i så måte, at det er vanlig for miniatyrhunder betyr ikke at det er normalen for hunder, og det er fint lite i miniatyrhundavl og hold som er verdt å ta med seg videre i avl og hold generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 2ne skrev:

 

At du har hatt en miniatyrhund som ikke blir husrein før den er voksen beviser ingenting som helst i så måte, at det er vanlig for miniatyrhunder betyr ikke at det er normalen for hunder, og det er fint lite i miniatyrhundavl og hold som er verdt å ta med seg videre i avl og hold generelt. 

Og DER mistet du min respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jeampi skrev:

Og DER mistet du min respekt. 

Hvorfor det? 2ne har helt rett i det hun sier her. Det er et faktum at mange miniatyrer blir sent eller aldri renslige. Svært mange miniatyrhannerer noen pissenisser av rang og det er ikke bare trening som skal til for å få dem til å slutte. Kastrering kan hjelpe i noen tilfeller men slett ikke alltid. Men jeg skjønner jo godt at det ikke er et problem for mange oppdrettere, det kjekke med miniatyrhunder er jo at de er så små, at man kan stable mange bur i høyden..

Følgene av 'kronisk' urenslighet er ikke sjelden burhønstilværelse, omplassering eller avliving. Det er nemlig ikke alle som godtar en hund som aldri blir renslig. 

Det ER mye rart blant miniatyrhund eiere, både på eier og oppdrettersiden beklageligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvorfor det? 2ne har helt rett i det hun sier her. Det er et faktum at mange miniatyrer blir sent eller aldri renslige. Svært mange miniatyrhannerer noen pissenisser av rang og det er ikke bare trening som skal til for å få dem til å slutte. Kastrering kan hjelpe i noen tilfeller men slett ikke alltid. Men jeg skjønner jo godt at det ikke er et problem for mange oppdrettere, det kjekke med miniatyrhunder er jo at de er så små, at man kan stable mange bur i høyden..

Følgene av 'kronisk' urenslighet er ikke sjelden burhønstilværelse, omplassering eller avliving. Det er nemlig ikke alle som godtar en hund som aldri blir renslig. 

Det ER mye rart blant miniatyrhund eiere, både på eier og oppdrettersiden beklageligvis. 

Jepp, mine fordommer og erfaringer tilsier også at ståa er slik. MEN jeg skjønner også at de som har oppegående minier på en normal måte (for de finnes jo?!) blir forbanna av å lese slikt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jepp, mine fordommer og erfaringer tilsier også at ståa er slik. MEN jeg skjønner også at de som har oppegående minier på en normal måte (for de finnes jo?!) blir forbanna av å lese slikt :)

Ja , klart de finnes. Men det finnes også mange av den andre sorten og det får man tåle å høre. Personlig blir jeg mer pissed av lese 'rosemaling' av raser, det er mye mer skadelig for både potensielle eiere og hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, QUEST skrev:

Ja , klart de finnes. Men det finnes også mange av den andre sorten og det får man tåle å høre. Personlig blir jeg mer pissed av lese 'rosemaling' av raser, det er mye mer skadelig for både potensielle eiere og hunder. 

Absolutt, selv spyr jeg av sånt. Men man får ta høyde for at folk trives med de bikkjedyra de har. Vi har gode venner med hunder jeg ikke tar i med ildtang, og hundehold til å grine av. Men man må trå litt pent ovenfor slikt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Pringlen said:

Absolutt, selv spyr jeg av sånt. Men man får ta høyde for at folk trives med de bikkjedyra de har. Vi har gode venner med hunder jeg ikke tar i med ildtang, og hundehold til å grine av. Men man må trå litt pent ovenfor slikt...

I et slikt samfunn gjør man også dette når man ser eldre som ikke har det bra, når man ser barn som ikke har det bra. Man må jo ta høyde for at folk ikke vil høre noe negativt, og få noen som legger seg opp i livene deres...

Ikke myntet til deg direkte, men jeg synes det norske samfunnet er innmari god til å sitte på fingrene (og kjeften), og se på at verden brenner. I bestefall klarer vi å bytte til et "sympatisk" facebook-profilbilde i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

I et slikt samfunn gjør man også dette når man ser eldre som ikke har det bra, når man ser barn som ikke har det bra. Man må jo ta høyde for at folk ikke vil høre noe negativt, og få noen som legger seg opp i livene deres...

Ikke myntet til deg direkte, men jeg synes det norske samfunnet er innmari god til å sitte på fingrene (og kjeften), og se på at verden brenner. I bestefall klarer vi å bytte til et "sympatisk" facebook-profilbilde i noen uker.

Det er jeg veldig enig i, men det er ikke alltid lett å gjøre de rette grepene for å få bedring :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jeampi said:

Og DER mistet du min respekt. 

Hvor mange miniatyrhunder har problemer med øyene? Hvor mange har problemer med knærne? Hvor mange av de har et gemytt som ville vært døden for de om de var 10 kg tyngre? Hvor mange av de har HD eller LegPerthes? Hvor mange av de har utstående øyne med de problemene som følger med, fordi det er søtt? Hvor mange av miniatyrhundene har forbeinsbevegelser som ser ut som de går en hanemarsj fremfor å trave? Hvor mange miniatyrhunder må ta keisersnitt fordi de ikke kan føde naturlig? Bare for å ta noen av helseissuene som kommer på raser der hovedmålet er at de er små og nusselige. 

At de ikke blir reinslige før lenge etter at de er kjønnsmodne er en bagatell i forhold til mange andre problemer det er med miniatyrhunder og avl på disse. Så at du mister all din respekt for meg - som jeg er helt overbevist om at var skyhøy i utgangspunktet - lever jeg nok fint med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Hvorfor det? 2ne har helt rett i det hun sier her. Det er et faktum at mange miniatyrer blir sent eller aldri renslige. Svært mange miniatyrhannerer noen pissenisser av rang og det er ikke bare trening som skal til for å få dem til å slutte. Kastrering kan hjelpe i noen tilfeller men slett ikke alltid. Men jeg skjønner jo godt at det ikke er et problem for mange oppdrettere, det kjekke med miniatyrhunder er jo at de er så små, at man kan stable mange bur i høyden..

Følgene av 'kronisk' urenslighet er ikke sjelden burhønstilværelse, omplassering eller avliving. Det er nemlig ikke alle som godtar en hund som aldri blir renslig. 

Det ER mye rart blant miniatyrhund eiere, både på eier og oppdrettersiden beklageligvis. 

Jeg har vært på besøk hos noen som hadde en haug med kinesiske nakenhunder(ikke oppdrett da), der samtlige hannhunder gikk med bellyband til enhver tid inne fordi de markerte over alt. Husker jeg ble mildt sjokkert når jeg så det, hadde aldri vært borti noe lignende før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Jeg har vært på besøk hos noen som hadde en haug med kinesiske nakenhunder(ikke oppdrett da), der samtlige hannhunder gikk med bellyband til enhver tid inne fordi de markerte over alt. Husker jeg ble mildt sjokkert når jeg så det, hadde aldri vært borti noe lignende før. 

Ingen grunn til å bli sjokkert. Bur/bellyband er nok en mye vanligere 'løsning' på pisseproblemet enn mange tror. 

Miniatyrhnhunder, whippethanner og italienerhanner er alle kjent for å kunne være grimme pissenisser. Eller kjent og kjent, det er kjent innad i miljøene men det er jo ikke sånt som vi snakker så høyt om vel? Ville jo være ille om folk ble avskrekket fra å skaffe de aktuelle rasene..:sleep:

Ja og så har vi jo en norsk rase som kan være vanskelig å få husren men her gjelder det begge kjønn ( i tillegg til alvorlige helseproblemer) men det bør vi vel ikke heller snakke så høyt om? Det kunne jo , fri og bevare, minske folks interesse for rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, QUEST skrev:

Ingen grunn til å bli sjokkert. Bur/bellyband er nok en mye vanligere 'løsning' på pisseproblemet enn mange tror. 

Miniatyrhnhunder, whippethanner og italienerhanner er alle kjent for å kunne være grimme pissenisser. Eller kjent og kjent, det er kjent innad i miljøene men det er jo ikke sånt som vi snakker så høyt om vel? Ville jo være ille om folk ble avskrekket fra å skaffe de aktuelle rasene..:sleep:

Ja og så har vi jo en norsk rase som kan være vanskelig å få husren men her gjelder det begge kjønn ( i tillegg til alvorlige helseproblemer) men det bør vi vel ikke heller snakke så høyt om? Det kunne jo , fri og bevare, minske folks interesse for rasen..

Hørt om flere med kinesere som har bellyband på hannhundene. De har sagt de ikke blir renslige. Men har et inntrykk av at de har et stort markeringsbehov og at det her ikke går på rensligheten.

Har hørt fra et par med Engelsk bulldog at disse gjerne tisser der de føler for det, gjelder begge kjønn. 
Blodhund er like ens fikk jeg høre av en tidligere oppdretter. De kunne fint ligge i senga si og bare la "vannet renne". 

Lundehunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Ingen grunn til å bli sjokkert. Bur/bellyband er nok en mye vanligere 'løsning' på pisseproblemet enn mange tror. 

Miniatyrhnhunder, whippethanner og italienerhanner er alle kjent for å kunne være grimme pissenisser. Eller kjent og kjent, det er kjent innad i miljøene men det er jo ikke sånt som vi snakker så høyt om vel? Ville jo være ille om folk ble avskrekket fra å skaffe de aktuelle rasene..:sleep:

Ja og så har vi jo en norsk rase som kan være vanskelig å få husren men her gjelder det begge kjønn ( i tillegg til alvorlige helseproblemer) men det bør vi vel ikke heller snakke så høyt om? Det kunne jo , fri og bevare, minske folks interesse for rasen..

Jeg er ikke sjokkert nå lenger, men ble det da. De brorparten av hundene du så hjemme i bygda var border collier på selvstyr rundt gårdene og hunder som sto og bjeffa på kjetting/løpestreng utenfor husene til folk :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Justisia skrev:

Hørt om flere med kinesere som har bellyband på hannhundene. De har sagt de ikke blir renslige. Men har et inntrykk av at de har et stort markeringsbehov og at det her ikke går på rensligheten.

Har hørt fra et par med Engelsk bulldog at disse gjerne tisser der de føler for det, gjelder begge kjønn. 
Blodhund er like ens fikk jeg høre av en tidligere oppdretter. De kunne fint ligge i senga si og bare la "vannet renne". 

Lundehunden?

Hunder som ligger i senga og tisser høres ikke 'friskt' ut. Skulle vært interessant å vite om flere med blodhund hadde samme erfaring? 

Ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...