Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man forvente at en valp kan være noen timer alene?


Jessie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er iallefall ingen menneskerett å ha en jobb man kan ta ut den ferien/ubetalte frien man ønsker. Man har krav på 5 uker ferie ila et år - og det er kun hvis en har en fleksibel og snill arbeidsgiv

Har bestandig tatt hjemme-alene-trening svært alvorlig, veldig alvorlig. Det har gått med sparing av ferier, overtid, avtale med arbeidsgiver i god tid etc Og har det ikke passet for arbeidsgiver etc

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere so

Guest Belgerpia
2 timer siden, Jessie skrev:

Skjønner at det ikke er noe fasitsvar, men når kunne deres valp være noen timer alene?:)

Definer noen timer?

En times tid fra 4 mnd kanskje - eller et par timer. Fra 6 mnd det dobbelte. 8 mnd og eldre 7 til 8 timer. Voksen og etablert mentalt 8 til 10 timer maks.

Å la en3.5 mnd gammel valp være hjemme en arbeidsdag er ikke ok i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Definer noen timer?

En times tid fra 4 mnd kanskje - eller et par timer. Fra 6 mnd det dobbelte. 8 mnd og eldre 7 til 8 timer. Voksen og etablert mentalt 8 til 10 timer maks.

Å la en3.5 mnd gammel valp være hjemme en arbeidsdag er ikke ok i det hele tatt. 

Jeg tenkte sånn rundt 2-4 timer ca:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jessie skrev:

Jeg tenkte sånn rundt 2-4 timer ca:)

Min var 9 mnd da hun begynte å være alene såpass lenge (hadde sikkert gått greit tidligere og, men det var det ikke behov for). Alenetreningen begynte vi derimot med tidlig, og tok det veldig forsiktig og gradvis sånn at hun aldri fikk negative assosiasjoner til det å være alene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært stooore forskjeller på hundene. Den på 2 år var halvannet år før hun kunne være hjemme alene i et par timer og slappe av. Valpen på snart 4 måneder tar livet med ro og er nå alene ( men sammen med eldstemann) en halv arbeidsdag. Valpen har vært halvannen time helt alene (uten eldstemann), og da lå hun på rygg og sov når vi kom hjem.

Er det noe jeg har lært meg, er det at timer alene må økes/minskes etter hundens trygghet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
14 timer siden, Jessie skrev:

Jeg tenkte sånn rundt 2-4 timer ca:)

 

Jeg ville tenkt at en valp kan klare 2 til 4 timer fra 5-6 måneders alder, under forutsetning av at den før den tid har vært alene opp til en times tid alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 at 6:12 PM, Belgerpia skrev:

 

Å la en3.5 mnd gammel valp være hjemme en arbeidsdag er ikke ok i det hele tatt. 

Syns du, og det har du din fulle rett til. Men jeg er helt uenig. Hvordan skal man løse det dersom man er singel og i 100% jobb? Jeg har iallefall ikke råd til å være hjemmeværende eller i 50% stilling til valpen er 8 mnd gammel - det har de aller færreste. 

 

Det går helt fint med henne :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer så an på valpen. De to forrige begynte jeg med alenetrening når de var rundt 12 uker(bare noen minutter). Den første var vel alene i 2 timer på det lengste når hun var en 4-5 måneder. Nr. 2 var alene i bilen når jeg dro på skolen i opp til 5 timer når hun var rundt 5 måneder, men var ikke alene i leiligheten før hun var 9 måneder eller noe sånt(vi sleit med å finne en løsning hun trivdes med før den tid). Den valpen jeg har nå er 5,5 måned og har vært alene i opptil 3 timer i bilen fra tid til annen, men ikke vært alene inne mer enn noen minutter nå og da. Hun og den voksne må være alene på natta fra august av, da er hun 6-7 måneder. Jeg har dog mulighet til å ha de med på jobb om det ikke skulle fungere. Vi skal bruke den juli måned på å trene på det var planen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
9 timer siden, Jeampi skrev:

Syns du, og det har du din fulle rett til. Men jeg er helt uenig. Hvordan skal man løse det dersom man er singel og i 100% jobb? Jeg har iallefall ikke råd til å være hjemmeværende eller i 50% stilling til valpen er 8 mnd gammel - det har de aller færreste. 

 

Det går helt fint med henne :)

Er man singel, har 100% jobb og ikke en adekvat løsning på hjemmealeneproblematikk i forhold til hund så har man to valg - lar være å skaffe seg hund, eller skaffer seg en eldre hund som er vant til å være hjemme alene. Det er ikke hyggelig mot en valp å la den være hjemme alene en hel arbeidsdag. Beklager.
Og jeg sier ikke at det ikke kan gå bra, de fleste valper vil i sånne settinger resignere. Men det er ikke hyggelig gjort mot en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Er man singel, har 100% jobb og ikke en adekvat løsning på hjemmealeneproblematikk i forhold til hund så har man to valg - lar være å skaffe seg hund, eller skaffer seg en eldre hund som er vant til å være hjemme alene. Det er ikke hyggelig mot en valp å la den være hjemme alene en hel arbeidsdag. Beklager.
Og jeg sier ikke at det ikke kan gå bra, de fleste valper vil i sånne settinger resignere. Men det er ikke hyggelig gjort mot en valp.

I utgangspunktet er det ikke hyggelig gjort mot en hund å la de være hjemme alene uten flokken sin, punktum. Men vi lærer dem til å kunne klare det slik at vi kan tjene til livets opphold. 

 

Jeg trenger mine hunder til å klare å være hjemme alene tidlig da min livssituasjon krever det (og noe jeg vil tørre å påstå den vanlige mannen i gata også) Det er svært få som tar ut månedsvis med fri fordi de skal ha hund ?

 

Om det er hyggelig eller ikke er opp til hver enkelt, men min hund klarer seg veldig fint og dermed ser jeg ikke problemet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp, på 4 måneder, er "alene" noen timer hver morgen.
Med "alene" mener jeg sammen med min voksne hund, samt at en i husstanden er hjemme (og står opp litt senere). 
Jeg forventer at det skal gå greit å være alene sammen med voksen hund til høsten (har en plan i fall ting går "åt skogen")..
Da vil hun være over 7 måneder. 
Jeg ville valgt å tatt valpen med på jobb (i bil) om det ikke hadde vært noen hjemme, for hun trenger å luftes i løpet av dagen.
Det går ofte greit å ha dem hjemme alene, fulle dager, tidligere. Optimalt er det nok ikke, men jeg tror det er realiteten for veldig mange. 

Litt på siden:
Jeg er fullstendig imot å stå med stoppeklokke og stresse og styre ifht alenehjemme-trening.
Det er noe jeg mener man bør gjøre som det mest naturlige i verden.
Alt fra å gå ut etter posten til å dra å handle... 
Jeg tror man fort kan lage seg problemer som ikke hadde trengt å oppstå hvis man lager mye styr ut av treningen.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2017 at 9:32 PM, Jeampi skrev:

Syns du, og det har du din fulle rett til. Men jeg er helt uenig. Hvordan skal man løse det dersom man er singel og i 100% jobb? Jeg har iallefall ikke råd til å være hjemmeværende eller i 50% stilling til valpen er 8 mnd gammel - det har de aller færreste. 

 

Det går helt fint med henne :)

Min har også vært hjemme alene en arbeidsdag fra 4 mnd alder. Hun har katten som selskap og det har gått helt fint med henne også ;) De fleste jeg kjenner har heller ikke vært hjemme med valpen i flere måneder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål...

 

Men hvorfor syns noen det er ok å ha hunden i bur i bilen en hel arbeidsdag men hjemme alene er nærmest "tortur" av hunden? Sikter IKKE til noen i denne tråden nå. I bil har den kun buret sitt å bevege seg i, det kan også bli store temperatursvinginger på veldig kort tid. Mens hjemme har den kanskje et helt rom å bevege seg fritt i + stabil temperatur. Det er også mer ro hjemme da man hører alt som skjer utenfor en bil.

Ja man får luftet valpen dersom man har den med seg i bilen - men mine hunder hadde det gjort mer vondt enn godt dersom jeg hadde forlatt dem på nytt 2-3 ganger i løpet av arbeidsdagen enn kun den ene. Mine har også så stort område at dersom uhellet skulle være ute så må de ikke sitte i sin egen avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte jeg alenetreningen for alvor med da hun var 4 mnd, men føler jeg burde begynt før. Tok et par måneder før jeg turde gå fra sånn 5-6 timer. Så hun var vel så lenge alene da hun var rundt 6 mnd. Jeg tok det veldig forsiktig da jeg har totalt noia for å ødelegge det i og med at jeg har en eldre hund med separasjonsangst. Men ja jeg lurer alltid fælt på hvordan det går så bra med den vanlige mann i gatas hund som må være alene kanskje etter bare noen ukers ferie. 

Som betyr at jeg lurer på hva jeg skal gjøre med min neste hund, da jeg mest sannsynig har full jobb innen den tid. Nå hadde jeg muligheten til å bruke god tid på alenetreningen siden jeg var student på siste året og hadde bare masterskriving, som jeg kunne gjøre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Orca skrev:

Min begynte jeg alenetreningen for alvor med da hun var 4 mnd, men føler jeg burde begynt før. Tok et par måneder før jeg turde gå fra sånn 5-6 timer. Så hun var vel så lenge alene da hun var rundt 6 mnd. Jeg tok det veldig forsiktig da jeg har totalt noia for å ødelegge det i og med at jeg har en eldre hund med separasjonsangst. Men ja jeg lurer alltid fælt på hvordan det går så bra med den vanlige mann i gatas hund som må være alene kanskje etter bare noen ukers ferie. 

Som betyr at jeg lurer på hva jeg skal gjøre med min neste hund, da jeg mest sannsynig har full jobb innen den tid. Nå hadde jeg muligheten til å bruke god tid på alenetreningen siden jeg var student på siste året og hadde bare masterskriving, som jeg kunne gjøre hjemme.

Jeg tror at de hundene som har skikkelig separasjonsangst, og ikke bare tillærte "diller", vil slite uansett hvor flink man er med treningen. Derfor tror jeg hundene til "hvermansen" som klarer å være alene tidlig, med et minimum (eller ikke noe) trening, ikke har anlegg for separasjonsangst. 
Jeg synes ikke dette er den optimale måten å gjøre det på, men for noen er det nok eneste løsningen. 

Jeg forventer at en 6 mnd. gammel valp skal kunne være alene, sammen med en annen hund, en arbeidsdag. 
Jeg føler ikke at jeg alenetrener, selv om jeg i realiteten gjør det. 
De tingene jeg sier jeg ikke trener på er ofte de tingene som bare funker (og da tenker jeg ikke videre over det).
Hvis nåværende hund takler å være alene greit, så tror jeg du vil ha god hjelp der når ny valp kommer i hus :) 
Det er min erfaring (men ikke noen fasit). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Orca skrev:

Men ja jeg lurer alltid fælt på hvordan det går så bra med den vanlige mann i gatas hund som må være alene kanskje etter bare noen ukers ferie. 

Jeg lurer også på det. Men så tenker jeg og at hvermannsen ikke har samme tanker om burbruk også. Så mange av hvermannsens hunder er kanskje i bur på dagtid, for da er det ikke noe ødeleggelse å komme hjem til?

I gata mi er det mange hunder, den ene hunden sitter i en hundegård i garasjen stort sett alltid når jeg går forbi, en annen uler og hyler inni huset når noen ikke er hjemme. Så ikke vet jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere som har overvåkningskamera der de følger med på valpen/hunden under treningen på å være alene. Noen valper hyler, skriker og stresser kanskje lenge, før de sovner av utmattelse og til slutt gir opp fordi "ingen kommer"? og noen takler det sikkert greit nok, selv om det ikke er optimalt og bare innfinner seg med at "det bare er sånn".

Jeg liker hvert fall å tenke på at når jeg drar fra mine hunder, så skal de ikke ligge ved døren og savne meg, de skal gå og slappe av og være rolige til jeg kommer tilbake. Når jeg har oppnådd det, så synes jeg selv jeg er i mål med treningen. Her er hunder veldig forskjellige. Schäferen falt mye mer til ro hjemme en whipsene har gjort.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så er seperasjonsangst dessverre et utbredt problem. En god del eiere er ikke klar over at hunden de eier har reell angst, men avfeier det med at hunden bare ikke liker så særlig godt å være alene hjemme og at det jo er normalt, "og det ikke er noe å gjøre med det", når hunden i praksis står og stresser mange timer i strekk kanskje hver hverdag. 

_

Finnes det noe sted et anbefalt hjemme alene-trenings-opplegg i teskjeformat? :) Engelsk går fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Så er seperasjonsangst dessverre et utbredt problem. En god del eiere er ikke klar over at hunden de eier har reell angst, men avfeier det med at hunden bare ikke liker så særlig godt å være alene hjemme og at det jo er normalt, "og det ikke er noe å gjøre med det", når hunden i praksis står og stresser mange timer i strekk kanskje hver hverdag. 

Jeg tror også at noe av den seperasjonsangsten kunne vært unngått om man faktisk tok seg tid til å lære hunden å være alene i en alder og i det tempoet hunden trenger for å være komfortabel alene. Jeg tror ikke det funker for å alle å bare gå i fra og håpe på det beste, spesielt ikke unge valper. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg tror også at noe av den seperasjonsangsten kunne vært unngått om man faktisk tok seg tid til å lære hunden å være alene i en alder og i det tempoet hunden trenger for å være komfortabel alene. Jeg tror ikke det funker for å alle å bare gå i fra og håpe på det beste, spesielt ikke unge valper. 

Jeg tror heller ikke at det er lurt å bare gå, uten å ha en form for trening.
Men jeg tror mer enn trening spiller inn. Andre hunder tror jeg letter treningen veldig mange hakk.
Jeg må muligens erkjenne at jeg har vært heldig, kanskje. 
Jeg har ikke hatt hunder med sep.angst, så jeg har nada erfaring med det.
Når det er sagt, så har mine vært rundt halvåret når de har vært alene en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Jeg tror heller ikke at det er lurt å bare gå, uten å ha en form for trening.
Men jeg tror mer enn trening spiller inn. Andre hunder tror jeg letter treningen veldig mange hakk.
Jeg må muligens erkjenne at jeg har vært heldig, kanskje. 
Jeg har ikke hatt hunder med sep.angst, så jeg har nada erfaring med det.
Når det er sagt, så har mine vært rundt halvåret når de har vært alene en hel dag.

Jeg har hatt en hund med seperasjonsangst som bare ble verre og verre. De andre har ikke hatt det. Likevel har whipsene vært vesentlig treigere enn f.eks. hva schäferen var. 

Jeg har selv stressa en del med å gjøre "alt riktig" med de to første valpene ved å trene "etter boka" etc. Det har ikke egentlig funka. Når de bare ble modne nok i toppen så gikk det av seg selv. Jeg bestemte meg i denne omgang derfor for å bare droppe "treningen" og heller bare ta det litt som det kommer. Såklart da også gradvis, men ikke telle sekunder og minutter. Jeg tror ikke minis problem i utgangspunktet er å bli værende alene, men at hun sliter med å finne roen for egen maskin uten hjelp fra oss tobeinte, så det må i boks først, før hun kan være alene over tid tror jeg. Jeg ser jo at hun roer seg kjapt i bilen, fordi det er en liten plass hvor hun ikke får giret seg opp etc. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg har hatt en hund med seperasjonsangst som bare ble verre og verre. De andre har ikke hatt det. Likevel har whipsene vært vesentlig treigere enn f.eks. hva schäferen var. 

Jeg har selv stressa en del med å gjøre "alt riktig" med de to første valpene ved å trene "etter boka" etc. Det har ikke egentlig funka. Når de bare ble modne nok i toppen så gikk det av seg selv. Jeg bestemte meg i denne omgang derfor for å bare droppe "treningen" og heller bare ta det litt som det kommer. Såklart da også gradvis, men ikke telle sekunder og minutter. Jeg tror ikke minis problem i utgangspunktet er å bli værende alene, men at hun sliter med å finne roen for egen maskin uten hjelp fra oss tobeinte, så det må i boks først, før hun kan være alene over tid tror jeg. Jeg ser jo at hun roer seg kjapt i bilen, fordi det er en liten plass hvor hun ikke får giret seg opp etc. 

Jeg tenker det er sånn det bør gjøres (altså uten stoppeklokke, og med minst mulig stress).
Har jo ingen fasit på dette, men det har funka bra her. 
Jeg tenker ikke over at jeg trener, selv om jeg ikke bare setter fra meg valp i stua og stikker ut i timevis i starten. 
Dog tror jeg at hund med skikkelig sep.angst, og ikke "bare" manglende trening, ikke er så trenbar.
At man aldri kommer helt i mål. (Nøkkelordet her er *tror*).
Jeg har hørt at bl.a. lundehund og whippet ikke alltid er så enkle ifht alenetrening, men om det er hold i det aner jeg ikke (er raser jeg har snoka litt på). Var spent på huskyen, for har hørt litt av det samme der. Har gått bra så langt (men hun er jo ikke helt alene da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Jeg tenker det er sånn det bør gjøres (altså uten stoppeklokke, og med minst mulig stress).
Har jo ingen fasit på dette, men det har funka bra her. 
Jeg tenker ikke over at jeg trener, selv om jeg ikke bare setter fra meg valp i stua og stikker ut i timevis i starten. 
Dog tror jeg at hund med skikkelig sep.angst, og ikke "bare" manglende trening, ikke er så trenbar.
At man aldri kommer helt i mål. (Nøkkelordet her er *tror*).
Jeg har hørt at bl.a. lundehund og whippet ikke alltid er så enkle ifht alenetrening, men om det er hold i det aner jeg ikke (er raser jeg har snoka litt på). Var spent på huskyen, for har hørt litt av det samme der. Har gått bra så langt (men hun er jo ikke helt alene da).

Jeg vet om flere whippeter som ikke kan være alene(og om mange som kan være alene, de fleste er riktignok flere enn en da). Gjennomgående i omplasseringsannonser på whippet er det som regel også at de har seperasjonsangst, så jeg tror det ligger noe i det. Ingen av mine HAR seperasjonsangst, men at de har trengt en noe lengre periode med trening er jeg ikke i tvil om. Men her er det jo forskjell. Bror til Happy har visst nok vært alene en hel arbeidsdag fra han var 9 uker. Det går visst greit det. Eller "alene". Der er det jo en annen whippet også. De er i hvert sitt bur. 

Det er jo så klart forskjell på seperasjonsangst og å bare synes det er litt ekkelt å være alene. Mine, hvert fall Blitz, er i siste kategorien. Hun klarte fint å være alene, om hun bare fikk riktig tilrettelegging. Hun er også litt sensitiv på endringer, så det falt ikke i veldig god jord når hun minsta Nemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Smartingen said:

Jeg lurer også på det. Men så tenker jeg og at hvermannsen ikke har samme tanker om burbruk også. Så mange av hvermannsens hunder er kanskje i bur på dagtid, for da er det ikke noe ødeleggelse å komme hjem til?

Min valp var på badet med grind i døråpningen som skilte mellom der den voksne hunden min var mens de var alene hjemme. Dermed minsket jeg sjansen for ødeleggelser, men valpen hadde fremdeles stor plass å bevege seg på. 

2 hours ago, Sprettballen said:

Det er ikke sikkert alle hundene til hvermannsen er rolige og slapper av når de er alene, selv om eier ikke vet noe mer enn at "naboen har ikke sagt noe". Jeg kjenner ca. ingen "vanlige" hundeeiere som har overvåkningskamera der de følger med på valpen/hunden under treningen på å være alene. Noen valper hyler, skriker og stresser kanskje lenge, før de sovner av utmattelse og til slutt gir opp fordi "ingen kommer"? og noen takler det sikkert greit nok, selv om det ikke er optimalt og bare innfinner seg med at "det bare er sånn".

Jeg liker hvert fall å tenke på at når jeg drar fra mine hunder, så skal de ikke ligge ved døren og savne meg, de skal gå og slappe av og være rolige til jeg kommer tilbake. Når jeg har oppnådd det, så synes jeg selv jeg er i mål med treningen. Her er hunder veldig forskjellige. Schäferen falt mye mer til ro hjemme en whipsene har gjort.  

Men hva gjorde man før i tiden når man ikke hadde overvåkningskamera? Jeg syns det virker som om det nesten er rakettforskning å ha hund slik mye blir beskrevet her på sonen. Man må ha overvåkningskamera, være hjemme med valpen store deler av dagen frem til den er helst et år. Det er jo helt ville tilstander! Flertallet av hundeeiere ute i verden er helt alminnelige mennesker i gaten, som begynner i jobb igjen etter å ha vært hjemme med valpen et par uker. Jeg vil tro de fleste hunder klarer seg helt fint. Hva gjør oppdrettere som har valpekull? Det er jo ofte folk som er i vanlig jobb det og. Jeg vil tro valpene er vant med å være hjemme alene mange timer fra valpekassen. Selvsagt med flokken sin, men det er de jo ofte hos folk som har flere hunder også. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...