Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere om kvelden med valpen?


GrønnValpeEier
 Share

Recommended Posts

Jeg syns jeg kommer i samme dilemma hver kveld rundt leggetid med valpen på 12 uker. Når vi skal legge oss rundt 23-23.30 ligger jo hun og sover tungt i sofaen, og det har hun gjort de siste to timene. Men da må jo jeg vekke stakkaren for å lufte henne før hun skal legge seg i buret som står ved siden av sengen? Dilemmaet da er jo at hun girer seg opp og er i full 'våken-modus' etter nevnte luftetur og da er det skikkelig upopulært å 'måtte' legge seg... I går prøvde jeg å være lenger ute med henne hun viser som regel tydelig at hun vil inn) men det gjorde (muligens) at hun ikke roet seg i buret før HALV TRE darnit! Så spørsmålet mitt er: Hvordan bør kvelden se ut for valpen - kall det vår 'voksentid' etter barna har lagt seg - fra ca 20.30 til det er natta 23.30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør igrunnen noe av det samme som deg. Hundene ligger med oss i sofaen til leggetid, og da sover de som regel begge to. Så blir de luftet, og valpen fikk tidligere litt kick av det, men roet seg forholdsvis fort. Nå er hun 5,5 måned og det er sjeldent hun tuller når vi skal legge oss. Nå ligger valpen i senga med meg da, det har nok noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme... husker når hun la seg til å sove i sånn 21 tiden på kvelden, så tenkte jeg bare søren også...nå er hun jo ikke trøtt når vi faktisk skal legge oss:lol: men jeg vekket henne for en tissetur så la vi oss. Det roet seg betraktelig når hun begynte å sove i senga.. eller det var en 10-15 min med raptus og angripe oss under dyna, men så sovnet hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg var slem nok til å holde henne våken en liten stund før vi skulle legge oss :lol: Jeg brente meg å på denne at valpen sov på kvelden og lys våken til natten. Roet seg fort heldigvis.

Ja kanskje det rett og slett er veien å gå, vekke henne minst 30 min før den siste lufteturen. ..Men vent, da blir det to turer ut da, for hun skal jo ut med en gang hun har sovet:-) Det er helt uaktuelt å ha valpen I senga, ellers hadde det sikkert vært litt enklere ja.. Er det ikke flere som ikke har valp i senga med seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, GrønnValpeEier said:

Ja kanskje det rett og slett er veien å gå, vekke henne minst 30 min før den siste lufteturen. ..Men vent, da blir det to turer ut da, for hun skal jo ut med en gang hun har sovet:-) Det er helt uaktuelt å ha valpen I senga, ellers hadde det sikkert vært litt enklere ja.. Er det ikke flere som ikke har valp i senga med seg??

Alle mine valper har endt opp i senga, så jeg skal få sove. Det er ikke noe problem å vende de av det senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit ts, at jeg skyter inn et spørsmål her; dere som har valper i senga, hvordan sikrer dere at de ikke faller ned? Eller tisser i senga? Jeg vil gjerne ha valpen i senga, men lurer litt på dette [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tonjek skrev:

Håper det går greit ts, at jeg skyter inn et spørsmål her; dere som har valper i senga, hvordan sikrer dere at de ikke faller ned? Eller tisser i senga? Jeg vil gjerne ha valpen i senga, men lurer litt på dette emoji1.png

Tror aldri jeg har opplevd at de faller ned, tisse i senga derimot, jeg skrudde bena av senga(rammemadrass) også lagde jeg trapp til han siden det fortsatt var for høyt til at han turte hoppe ned i starten(man får også kjøpt trapper til dette: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/hundetilbehor_bil/rampe_trapp_bil/368452?gclid=CMS1w6u3q9QCFVmJsgodOIcMWA ) 

I tillegg hadde jeg et par tykke pledd over dyna som dekket senga, så om han skulle finne på å tisse der var det bare å bytte ut pleddene, sikkert ikke like behagelig nå på sommeren som det var midtvinters da:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Håper det går greit ts, at jeg skyter inn et spørsmål her; dere som har valper i senga, hvordan sikrer dere at de ikke faller ned? Eller tisser i senga? Jeg vil gjerne ha valpen i senga, men lurer litt på dette emoji1.png

Valpen la seg i armkroken og sov der, og ved den minste bevegelse så våknet jeg. Så Var aldri et problem for oss å ha valp i sengen. Nå hadde jeg muligens en veldig enkel valp som sovnet når vi gikk å la oss :P

En valp vil heller ikke tisse mens den sover (da er det noe som ikke stemmer), så man vil i stor grad våkne av at den må på do fordi den begynner å romstere. Er man derimot redd for at valpen tisser i sengen så kan man kjøpe tissekladder på butikken eller tisselaken på apoteket :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonjek skrev:

Håper det går greit ts, at jeg skyter inn et spørsmål her; dere som har valper i senga, hvordan sikrer dere at de ikke faller ned? Eller tisser i senga? Jeg vil gjerne ha valpen i senga, men lurer litt på dette emoji1.png

Min sov på gulvet ved siden av sengen i begynnelsen fordi jeg var redd for både tiss og at hun skulle falle ned. Hadde kompostgrinder. Men så fort hun sov natten gjennom uten å måtte tisse så fikk hun komme opp. Tror det tok ca en uke fra vi fikk henne. Soverommet vårt vat nokså lite så både hodeende og fotende stod inntil veggen, var kun plass å gå ved siden av senga. Der la jeg puter og pledd hvis hun skulle falle ned ? hun sov bare i fotenden, inntil veggen så det gikk heldigvis fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen la seg i armkroken og sov der, og ved den minste bevegelse så våknet jeg. Så Var aldri et problem for oss å ha valp i sengen. Nå hadde jeg muligens en veldig enkel valp som sovnet når vi gikk å la oss [emoji14]
En valp vil heller ikke tisse mens den sover (da er det noe som ikke stemmer), så man vil i stor grad våkne av at den må på do fordi den begynner å romstere. Er man derimot redd for at valpen tisser i sengen så kan man kjøpe tissekladder på butikken eller tisselaken på apoteket [emoji4]
 

Tenkte hvis den våkner og tusler bort i andre enden av sengen for å tisse [emoji14] Jeg er neimen ikke sikker på at jeg våkner av det [emoji23] Eldstemann er opp og ned av senga mange ganger i løpet av natten uten at jeg noen gang enser det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:


Tenkte hvis den våkner og tusler bort i andre enden av sengen for å tisse emoji14.png Jeg er neimen ikke sikker på at jeg våkner av det emoji23.png Eldstemann er opp og ned av senga mange ganger i løpet av natten uten at jeg noen gang enser det.

Jeg sover så lett den første måneden med valp/kattunge, og har ikke hatt en problem med å våkne :P merker heller ikke at bikkja legger seg i sengen og under dynen, men du skal vedde på at jeg våkner når han stirrer på meg fordi han må på do :lol:

Men ja, tisselaken er grådig greit. Da slipper sengen å bli ødelagt, og tisselaken suger til seg veldig mye veske så mye bedre enn et vanlig teppe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen nåde, når jeg skal legge meg er det NATT. Sov i bur i begynnelsen, nå sover hun i sengen sin ved siden av min. Noen ganger våkner hun en times tid før alarmen, da hender det jeg tar henne i sengen for at jeg skal få sove siste timen/45 minuttene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 at 11:23 AM, tonjek skrev:

Håper det går greit ts, at jeg skyter inn et spørsmål her; dere som har valper i senga, hvordan sikrer dere at de ikke faller ned? Eller tisser i senga? Jeg vil gjerne ha valpen i senga, men lurer litt på dette emoji1.png

Mine to første valper tisset flere ganger i senga, så de ente andre steder etter en ukes tid, når jeg ikke orka mer sengevask(det der trekket til overmadrass er jo et mareritt å få på igjen!), så fikk de ligge i senga igjen når de greide å holde seg hele natta :P Klok av skade kjøpte jeg vanntett laken til senga denne gangen til valp nr. 3. Hun har ligget i senga fra dag en, aldri tisset i senga og er nå 5,5 måned :lol: Ang. å falle ned fra senga så har jeg aldri opplevd det med noen av mine valper faktisk. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Ang. å falle ned fra senga så har jeg aldri opplevd det med noen av mine valper faktisk. 

Det har mitt stankelbein på 4 mnd gjort - to ganger på samme natt ? Hun lå ytterst og slappet sånn av at hun bare sklei ut av sengen. Heldigvis sto hundesengen hennes under så hun landet mykt. Me hun så rimelig forfjamset ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jeampi skrev:

Det har min whippse på 4 mnd gjort - to ganger på samme natt ? Hun lå ytterst og slappet sånn av at hun bare sklei ut av sengen. Heldigvis sto hundesengen hennes under så hun landet mykt. Me hun så rimelig forfjamset ut 

Når de er veldig små, så har jeg de alltid på innsiden av meg for å minske den sjansen. Nå som hun er såpass mye eldre så er jeg ikke like bekymra. Vi har ikke bein på rammemadrassen vår og gulvet fungerer litt som klesskap/skittentøyskurv, så det hadde nok ikke vært krise om hun falt ned heller :P KAN jo være det har skjedd uten at jeg har merka det, men det har i såfall ikke vært verre enn at hun har hoppet opp igjen for å legge seg :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter på kvelden og så havner valpen i sengen. Er hun ikke rolig så blir hun tvangsroet. Litt stress i starten, men er man tydelig og konsekvent så går det seg som regel til raskt. Vanskeligere når hunden ligger i bur. Nå har jeg alltid hatt hund i sengen, tenkte denne egentlig skulle ligge på gulvet, evt i bur i starten fordi jeg nå også har baby i sengen, men det ga jeg opp fort. Nattefred er viktigst. 

Vanligvis, når jeg har mulighet, så bruker jeg å gå en liten tur før leggetid med valper. Ja, de våkner av det, men får de ut litt energi så slukner de oftere raskere igjen og sover bedre om natten, er ihvertfall min erfaring. Nå har jeg ikke mulighet til å gå tur om kvelden så da varierer det litt. Orker jeg så tar vi litt lek og trening, kommer også litt an på hva vi har gjort ellers i dagen, eller så får hun bare ut å tisse også legger vi oss. Nå er hun passert 4 mnd, våkner fortsatt til når vi går ut, men har tydleig forstått greia med natt og legging så når vi kommer på soverommet så legger hun seg og sover. I starten lufta jeg gjerne før jeg ordnet meg selv, så fikk hun sitte på kjøkkenet (kjøkkenet er avstengt så hun kommer seg ingen plass derfra) og roe ned litt igjen før vi går på soverommet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har gjort noe veldig rett eller om jeg har vært veldig heldig, men hun har hele tiden tatt kvelden når jeg har tatt kvelden. De første par ukene sov jeg på stua (sofaen) med henne ved plassen sin, de to neste i senga mi med soveromsdøra åpen og deretter med døra lukket. De første ukene var det selvsagt lite soving på meg, men hun sov og hold seg i ro mellom de nattlige tisseturene.

Jeg har aldri vurdert å holde henne våken dag/ettermiddag/kveld for at hun skulle sove om natta, men stolt på at hun er en skapning med en greit innebygget klokke for døgnrytme. Og at hun så hva resten av flokken gjorde. Ellers fikk hun fikk sove når hun ville, og på stua hvor hun ville. Det jeg hadde som plan var at jeg skulle ha rutiner for start og slutt på dagen, og de første månedene var jeg nøye på at det skjedde til omtrent samme tid hver dag. På kvelden fikk hun kveldsmat, og så gikk vi en kort tur - samme ruta hver kveld (vel, vi gikk kortere før vi snudde i begynnelsen men 10-15 minutter totalt). Så kom vi inn, jeg spiste kvelds mens hun roet seg litt, leker fjernet, invitasjoner til lek ble oversett, jeg passet på å være rolig selv, og når hun la seg (gjerne på bena mine etter 15-30min) så ble gardiner trukket for etter 5-10 min og så gikk vi og la oss. Om morgenen var det opp med gardinene og en rask tissetur rett utenfor. Vi gjør mye av dette fremdeles, men med mer slingrigsmon både med tidspunkt og kveldsrute.

Ellers har jeg selvsagt passet på at hverdagen har vært variert og med forhåpentligvis passe aktivitet. Jeg tror faktisk mye av nøkkelen for en god natt ligger her. Og så er åpenbart hunder utrolig forskjellige så det kan godt hende min filosofi om minst mulig styring av søvnen/avslapping bare har vært en usedvanlig god match med akkurat min hund. Så har jo selvsagt noe blitt styrt av meg likevel. Fra kveldsmat til kveldstur og så naturlig nedroing går det jo fort en drøy time. En ganske passe økt før en liten valp gjerne vil sove igjen.

Det siste jeg gjør om kvelden før jeg reiser meg og trekker for gardinene er tydeligvis å slå sammen coveret på ipaden min som jeg leser litt på til kveldsmaten og litt etter. Det var ikke bevisst, men nå har det blitt slik at hun umiddelbart går og legger seg når lyden av akkurat det kommer :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...