Gå til innhold
Hundesonen.no

Burstørrelse


Recommended Posts

Hvordan finner man ut hvor stort bur hunden trenger? Er det noen "formel" på det?(type høyde +xcm).

Tenkte å bestille Kelabur når jeg får skattepenger, men vet ikke hva som blir riktig størrelse for henne. De fleste ferdigbur er mye høyere enn henne f.eks.

Hun har HD, og er mye med, så viktig at det er stort nok til at hun kan snu seg skikkelig og ligge behagelig hvis hun blir verre, men uten at det blir alt for stort så klart. Noen som kan hjelpe? Vil helst ikke ringe før jeg vet hva jeg skal ha og skal bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen formel, da det virker som om det er veldig forskjellige meninger om hvor stort bur en hund skal ha/trenger. Jeg syntes de skal ha plass til å ligge komfortabelt og endre liggestilling. Mange er nok uenige, og heller velger mindre bur (det er jo en balansegang mellom komfort og sikkerhet i bil også).

Selv har jeg en hund som er 57 cm høy, og 60 cm i ryggen. På han syntes jeg ca 90x60x60cm er passe. Da har han plass til å ligge på siden uten å brette seg sammen. Personlig syntes jeg ikke han kunne hatt noe mindre bur, så lenge han ligger i buret på treninger og slikt. Men jeg ser jo selv at mange jeg kjenner har mye mindre bur til hundene sine.

Jeg tenker egentlig at man kanskje bør prøve hunden i forskjellige bur (må jo ikke være bilbur, kan være slike sprinkelbur som "alle" har liggende, og så føle selv hvor god plass man ønsker hunden skal ha. Noen hunder foretrekker jo å ligge i en liten krøll også, og krever da mindre plass for å være komfortable, mens slike som f. eks min egen, foretrekker å ligge utstrakt (det gjør han alltid hjemme også). Bare mine tanker [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Kelamannen pleier å ha forslag til burstørrelse når du forteller vekt og høyde på hunden din. Det har han i allefall gjort begge gangene til meg. Men, jeg foretrekker litt større bur fordi det hender hun må sitte der i andre sammenhenger enn kun når bilen er i bevegelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 timer siden, Klematis skrev:

Kelamannen pleier å ha forslag til burstørrelse når du forteller vekt og høyde på hunden din. Det har han i allefall gjort begge gangene til meg. Men, jeg foretrekker litt større bur fordi det hender hun må sitte der i andre sammenhenger enn kun når bilen er i bevegelse også.

Jeg ville ha lagt til lengde fra nesetipp til halerot også. Jeg har hatt flere hunder som har endt opp på 28 kg og 62 cm høye. Den jeg ahr nå er 28 kg og 64 høy og legre enn alt annet av de som har veid 28 kg så alt må kjøpes på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly er ca 49.5 cm høy og veier like over 18 kg. Har ikke målt lengden hans men vanligvis så bruker han str 50 i dekken. Bilburet er ca 85 dypt, ville gjerne hatt noen cm til men det er maks av hva pkassen tillater. Bredde 57-58 cm og høyde 70 cm. Når han ligger å slapper av bruker han ikke hele plassen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mokken skrev:

Harly er ca 49.5 cm høy og veier like over 18 kg. Har ikke målt lengden hans men vanligvis så bruker han str 50 i dekken. Bilburet er ca 85 dypt, ville gjerne hatt noen cm til men det er maks av hva pkassen tillater. Bredde 57-58 cm og høyde 70 cm. Når han ligger å slapper av bruker han ikke hele plassen.

Takk for svar. Blir i alle fall litt klokere med eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man legger hunden i flat dekk og måler fra halerot til nesetipp/enden av forlabbene så vet man i det minste hvor langt buret burde være. Det er i hvertfall min teori. :lol:


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rocket skrev:

Jeg tenker at om man legger hunden i flat dekk og måler fra halerot til nesetipp/enden av forlabbene så vet man i det minste hvor langt buret burde være. Det er i hvertfall min teori. :lol:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja burde jo egentlig det :lol: er bredden og høyden jeg sliter mest med :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...