Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på å kunne hente hund i utlandet? Mattilsynet nye regler


Orca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 229
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser ut som om Mattilsynet burde hatt et lite kurs i konsekvensvurdering? Dette blir litt sånn "velkommen gatehunder, farvel rasehunder".

Nettopp. Og hele poenget med å lage et strengere regelverk var jo å redusere muligheten til å importere gatehunder. Istedenfor så gjør de det vanskeligere å sørge for genetisk mangfold hos rasehunder.

Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fant

Posted Images

Akkurat nå, Orca skrev:

Håper vi bare tar sorgene på forskudd! 

Det jeg bekymrer meg for er om kravene til registrering er slilk at oppdrettere må være registrert som næringsvirksomhet, altså at det ikke holder å være registrert i kennelklubben eller Jordbruksverket. Og i flere land kan jo det bety å snu oppdrett helt på hodet vel? Vet ikke så mye om det, men tenker skatter, avgifter, kontroll av myndigheter hjemme hos seg selv osv... Hvis det blir for komplisert til at oppdrettere i utlandet gidder. Det gjør sikkert ikke så mange at de ikke kan selge valp til Norge liksom-

I følge MT så er det ikke snakk om at de behøver registrere seg som næringsvirksomhet. Oppdretter må registrere sitt hundehold/oppdrett hos sitt lands Mattilsyn/Jordbruksverket og rekvirere de papirer som Norge krever for innførsel. Dette er da bl.annet eksportsertifikat. 

Da jeg spurte veterinæren hos Mattilsynet om hva som krevdes å registrere seg som eksportør her i Norge (i tilfelle andre land skulle få samme regler som oss) var dette svaret jeg fikk:

"Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

I følge MT så er det ikke snakk om at de behøver registrere seg som næringsvirksomhet. Oppdretter må registrere sitt hundehold/oppdrett hos sitt lands Mattilsyn/Jordbruksverket og rekvirere de papirer som Norge krever for innførsel. Dette er da bl.annet eksportsertifikat. 

Da jeg spurte veterinæren hos Mattilsynet om hva som krevdes å registrere seg som eksportør her i Norge (i tilfelle andre land skulle få samme regler som oss) var dette svaret jeg fikk:

"Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere."

Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt.

Godt poeng. 
Skal forhøre meg med oppdrettere rundt om og høre hva som kreves hos dem for å registrere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet vi at alle land har noe tilstvarende som Mattilsynet? Alle har sikkert et slags mattilsyn, men slett ikke sikkert Mat og kjæledyr regulerer av samme instans i andre land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt.

Da er jo igjen spørsmålet - vet MT hva som må til i de enkelte andre land?.. Eller tror de - kanskje vet de - at det er likt som i Norge/Sverige, men de vet det egentlig ikke helt sikkert og unngår derfor å svare på akkurat det?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Da er jo igjen spørsmålet - vet MT hva som må til i de enkelte andre land?.. Eller tror de - kanskje vet de - at det er likt som i Norge/Sverige, men de vet det egentlig ikke helt sikkert og unngår derfor å svare på akkurat det?

Ikke sant... Helt håløst. Alle land har sikkert en reguleringsinstans for mat og husdyr, men for meg er det hvertfall ikke en selvfølge at dette også inbefatter kjæledyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Justisia skrev:


"Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere."

Så... da skal altså Mattilsynet, som allerede mangler ressurser til å føre tilsyn med dyrehold på gårder rundt omkring, nå i tillegg bruke tid og ressurser på å sjekke oppdrettere som skal sende valper ut av landet i tillegg? Aner de noe som helst om omfanget av slik eksport? Aner de egentlig hvilken jobb som ligger i dette?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Så... da skal altså Mattilsynet, som allerede mangler ressurser til å føre tilsyn med dyrehold på gårder rundt omkring, nå i tillegg bruke tid og ressurser på å sjekke oppdrettere som skal sende valper ut av landet i tillegg? Aner de noe som helst om omfanget av slik eksport? Aner de egentlig hvilken jobb som ligger i dette?

Var min tanke også ? Har de plutselig fått ekstra penger å rutte med for å dekke opp ekstra ressurser ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Var min tanke også ? Har de plutselig fått ekstra penger å rutte med for å dekke opp ekstra ressurser ?

De har tydeligvis det :aww: 
Også lurer jeg litt på sammenhengen her med at det opprinnelig var å begrense problemet med import av gatehunder som var utgangspunktet - var det ikke det? Jeg kan ikke se ett eneste sted at dette vil ha noen begrensende effekt på annet enn normal import av rasehunder. Og hva har eksport av hunder FRA Norge med dette å gjøre liksom? :icon_confused: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er full storm på FB-siden til MT. Og de kommer kun med copy-paste svar med vage greier som ikke svarer på spørsmålene folk stiller. 

Men de har altså ingen oversikt over hvordan dette faktisk skal gjennomføres i utlandet. De bare ANTAR at det ikke er noe problem for utenlandske oppdrettere å registrere seg i hjemlandet.

Utdrag:

Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss.
· Reply ·
2
· 19 hrs
Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina
Det er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Orca skrev:

Utdrag:

Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss.
· Reply ·
2
· 19 hrs
Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina
Det er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet

Enda mer svada uten å oppklare noe. 

Tingen er at man vet ikke hvor mye styr det blir for oppdrettere, man aner ingenting om det koster noe i form av et engangsbeløp, årlig beløp, eller hva som helst. Ikke vet man noe om ressursene andre lands tilsvarende instanser har til å gjennomføre kontroller og registreringer heller. 
Hvis det allerede er komplisert for dem så blir det i hvert fall vanskeligere å få kjøpt hund til Norge. 

Hvis det er lite og ingen import de vil ha så kan de vel bare si det rett ut. Når de gir vage svar som det her vil det  bare skape mer usikkerhet hos folk. 
De bør jo klare å gi konkret eksempel på hva det er som faktisk kreves nå i forhold til før. Kanskje de ikke vet det helt selv? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Sverige, som mange spør om på siden dems, svarer de bare at dette blir ikke noe problem, fordi svenske oppdrettere bare må registrere seg hos Jordbruksverket.

De later til å ikke være klar over at Jordbruksverket er et HUNDEregister, og at for å registrere oppdrett der som virksomhet, må oppdretter ha 3 eller flere kull i året. Jeg FATTER ikke hvordan de kan tro dette er gjennomførbart.

Skulle nesten tro de prøver å innskrenke muligheten til å ha hund i Norge. Til slutt vil jo populasjonene bli så innavlet at de sikkert dør ut. Så er de sikkert fornøyd. For å sette det på spissen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Orca skrev:

Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina
Det er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet

Så igjen - de har innført en ordning de overhodet ikke aner omfanget av!!!! Så jo @Raksha jeg tillater meg å ikke puste med magen i dette tilfellet. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bra. Vi har lyst til å muligens importere hund fra Frankrike neste år og dette gjør det jo bare enda mer vanskelig. Ikke bare skal oppdretter ikke kupere hunden vår men skal registere seg i tillegg. Da gidder de ikke selge hund til Norge, når de har flust av andre land/kjøpere. Dette vil snevrere inn vårt material da rasen vår ikke er så stor. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

For meg er kvalitetsoppdrett i en slikbskala at oppdretter har mulighet til å bruke tid på valpene, gjøre dem trygge, sosialisere dem, og gi dem gode opplevelser. 

Jeg lurer på hva MT mener med kvalitet, spesielt når man ser på hva som er kravet i Sverige for å registrere seg der. Enten 3 kull i året, eller 10 hunder hjemme. Det gir ikke mye rom for å gi valper gode opplevelser om det er v den litt mer krevende type rase. 

Hva kravene er og hvor enkelt det er andre steder blir et helt prosjekt å finne ut av, men hvis dette er veiledende for andre land ser det mørkt ut for import fra det jeg kaller kvalitetsoppdrett... 

(Og jada, jeg er fullt klar over at et oppdrett ikke nødvendigvis består av bare en person som tar på seg alt ansvar.) 

Endret av *Kat84*
Lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Orca skrev:

Det er full storm på FB-siden til MT. Og de kommer kun med copy-paste svar med vage greier som ikke svarer på spørsmålene folk stiller. 

Men de har altså ingen oversikt over hvordan dette faktisk skal gjennomføres i utlandet. De bare ANTAR at det ikke er noe problem for utenlandske oppdrettere å registrere seg i hjemlandet.

Utdrag:

Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss.
· Reply ·
2
· 19 hrs
Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina
Det er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet

Men hvis Mattilsynet ikke vet hvilke myndigheter som er gode nok i de forskjellige utlandene, hva skal tollerene sjekke da?!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor ikke det holder at oppdretter er registrert i landets kennelklubb. Hadde det vært slik hadde jeg bare vært positiv til en slik endring! Da hadde de faktisk luket ut gatehunder og. Men i det minstr burde det vært registrert virksomhet ELLER registrert i landets kennelklubb.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smartingen skrev:

Men hvis Mattilsynet ikke vet hvilke myndigheter som er gode nok i de forskjellige utlandene, hva skal tollerene sjekke da?!

Det vet ikke tollerne. De kan ikke de gamle reglene en gang. Lykke til med å lære dem de nye :/ Håper det er en sommervikar som har gjort tidenes brøler her. Gubbeluren jeg snakket med påstod NKK hadde vært med og utarbeidet disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...