Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på å kunne hente hund i utlandet? Mattilsynet nye regler


Orca
 Share

Recommended Posts

ringte mattilsynet: All import av hund/ valp er fra 01.06 å anse som kommersiell import. alt må gjennom den helsikes mølla. Gubbe var enig i at siden til mattilsynet var horribel å finne frem på men helt klar på at all import av kjæledyr i dag går som kommersiell!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 229
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser ut som om Mattilsynet burde hatt et lite kurs i konsekvensvurdering? Dette blir litt sånn "velkommen gatehunder, farvel rasehunder".

Nettopp. Og hele poenget med å lage et strengere regelverk var jo å redusere muligheten til å importere gatehunder. Istedenfor så gjør de det vanskeligere å sørge for genetisk mangfold hos rasehunder.

Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fant

Posted Images

3 minutter siden, yurij skrev:

ringte mattilsynet: All import av hund/ valp er fra 01.06 å anse som kommersiell import. alt må gjennom den helsikes mølla. Gubbe var enig i at siden til mattilsynet var horribel å finne frem på men helt klar på at all import av kjæledyr i dag går som kommersiell!  

Så da er det sant da, at å kjøpe valp i utlandet nå blir ganske umulig? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Så da er det sant da, at å kjøpe valp i utlandet nå blir ganske umulig? :(

Jepp. Lurer på hvordan de skal klare å lære tollerne de nye reglene, de kan jo ikke de gamle enda... Og skulle dokumentere at  hunden har vært med begge veier i bil til Sverige blir bortimot umulig. Håpløst regelverk som rammer helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg skikkelig opprørt. Noe så idiotisk og som flere har påpekt, bakvendt, fordi det nettopp IKKE vil ramme dem det er myntet på... Hva slags folk er disse i MT egentlig? Hvordan i huleste tror de egentlig at dette skal fungere? Og det er jo kollektiv avstraffelse i praksis. Men rammer kun folk som faktisk gjør ting skikkelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Dette gjør meg skikkelig opprørt. Noe så idiotisk og som flere har påpekt, bakvendt, fordi det nettopp IKKE vil ramme dem det er myntet på... Hva slags folk er disse i MT egentlig? Hvordan i huleste tror de egentlig at dette skal fungere? Og det er jo kollektiv avstraffelse i praksis. Men rammer kun folk som faktisk gjør ting skikkelig.

MT fortsetter å lage merkelige regler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de kommet med at frem til 1.9.17 kan man, dersom man har bestilt og planlagt å hente hund (i alle fall fra Sverige) hente denne på vanlig måte uten å gå veien via kommersiell import.

Silja Lin Lohne Jeg lurer også på hvordan dette vil påvirke kjøp av valp fra Sverige? 1f642.png:)
 · Svar · 2 t
Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina Maria og Silja Lin
Det er ikke innført nye regler for reise med kjæledyr, snarere er forvaltningen av regelverket innskjerpet. Skal du kjøpe hund fra oppdretter i utlandet (EU/EØS-land), må du følge reglene for kommersiell import. Det betyr 
at hunden i tillegg til å være id-merket med microchip, ha kjæledyrpass, være rabiesvaksinert og behandlet mot revens dvergbendelorm, skal gjennomgå en klinisk undersøkelse av veterinær i løpet av de siste 48 timer før avsendelse, og følges av et helsesertifikat utstedt av offentlig veterinær i avsenderlandet. Videre skal oppdrettet være registrert av myndighetene i avsenderlandet, overholde avsenderlandets bestemmelser om varsling og bekjempelse av visse sykdommer og kun eksportere dyr som ikke viser tegn på sykdom, og overholde avsenderlandets bestemmelser om dyrevern. Hunden må komme fra en virksomhet og et område som ikke er omfattet av dyrehelserestriksjoner. 

Du som importør og første mottaker av hunden skal være registrert hos Mattilsynet før innførsel finner sted. Dette kan du selv gjøre elektronisk via Mattilsynets skjematjenester. Du som importør skal gi melding til det lokale Mattilsynet på bestemmelsesstedet senest 24 timer før ankomst til bestemmelsesstedet. Du som importør skal føre fortegnelse over forsendelsene, kontrollere forsendelsene og melde fra til Mattilsynet ved mangler. Hunden kan tidligst forlate bestemmelsesstedet 2 dager etter ankomst. Skal hunden ditribueres videre etter innførsel, skal den ikke forlate bestemmelsesstedet før etter ytterligere 2 dager etter ankomst.

Dersom du skal importere en hund fra land utenfor EU/EØS-området, er det bare tillatt fra enkelte listeførte stater. 

Har dere allerede bestilt valp og ikke vært klar over innskjerpningen av regelverket, kan disse hentes frem til 01.09, på ikke-kommersielle vilkår.

Mvh
Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Justisia skrev:

Nå har de kommet med at frem til 1.9.17 kan man, dersom man har bestilt og planlagt å hente hund (i alle fall fra Sverige) hente denne på vanlig måte uten å gå veien via kommersiell import.

Det så jeg akkurat selv, og det er jo kjempebra at de lar det være rom der. 

Men for alle som ikke har bestilt valp enda så vil det jo bli vanskelig uansett. For fåtallige raser hvor man fortsatt er avhengig av import og tilskudd av nytt blod vil det ha store konsekvenser. 
Har de kommet med hvilken type registrering det må være for å være godt nok? Må de være komersiell aktør som i å ha et firma og en næring knyttet til oppdrettet? Eller holder det at de er registrert hos noe som tilsvarer det i Sverige? (Husker ikke det korrekte navnet nå, men det har noe med jordbruk o.l å gjøre.) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det høres ut som den eneste ryddige måten å ta for seg useriøs import av hunder med alskens rare sykdommer. Med en så tydelig papirsti etter seg, så vil potensielt importerte hunder med lungeorm eller hjertelus eller hva det nå heter kunne pinpointes direkte tilbake til importør etter avdekkelse av sykdom. Og da kan man f.eks fort slenge døra igjen for import fra den og den "leverandøren".
Det er jo ikke slik at ALL import av gatehunder er useriøs jallashait uten skrupler, selv om veldig mye av det er det.

Alternativt, hvordan skal det gjøres, hvis man skal ha god kontroll på alt av hund som kommer inn i Norge?

Videre lurer jeg stadig på om/hvordan man vet at det blir så tungvindt for seriøse oppdrettere? Eller tar man sorgene noe på forskudd? Om det er som f.eks i Sverige, at det holder å være registrert i jordbruksverket - så er det ikke voldsomme prosessen en oppdretter må igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
12 minutter siden, Justisia skrev:

2 t

Har dere allerede bestilt valp og ikke vært klar over innskjerpningen av regelverket, kan disse hentes frem til 01.09, på ikke-kommersielle vilkår.

Mvh
Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet

Og dette kan man være sikker på? Ei venninne skal hente valp fra Danmark om noen uker, kjekt å vite om hun må gjøre noe ekstra nå, eller om de reiser trygt under tidligere regler.. Hvor på facebook lå dette? Kjekt å ha i bakhånd dersom det skal bli noe tull..

Edit: fant ut hvor det sto :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Christine skrev:

Og dette kan man være sikker på? Ei venninne skal hente valp fra Danmark om noen uker, kjekt å vite om hun må gjøre noe ekstra nå, eller om de reiser trygt under tidligere regler.. Hvor på facebook lå dette? Kjekt å ha i bakhånd dersom det skal bli noe tull..

Hun bør nok ta kontakt med Mattilsynet selv og få det skriftlig fra dem for å være sikker. 
Og dokumentere at det er blitt gjort en avtale allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne registreringen er like enkel som å registrere annet dyrehold hos MT, og det er likt over resten av eu/eøs - så er ikke det noen big deal. Det er et skjema på mt sine sider. Thats it. Koster ingenting.  Da bør det ikke gjøre ting så mye vanskeligere for noen? 

Eller har jeg gått glipp av noe? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Raksha skrev:

Hvis denne registreringen er like enkel som å registrere annet dyrehold hos MT, og det er likt over resten av eu/eøs - så er ikke det noen big deal. Det er et skjema på mt sine sider. Thats it. Koster ingenting.  Da bør det ikke gjøre ting så mye vanskeligere for noen? 

Eller har jeg gått glipp av noe? 

 

Forvirringen ligger vel i at de kaller det kommersiell import. Kommersiell import forbindes vanligvis med næringsvirksomhet, og da blir det jo med det samme langt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at når jeg skulle hente Yarina prøvde jeg å få til kommersiell import for at hun skulle kunne sitte på med en transportør. Oppdretter er distriktsveterinær og stempler alle veterinærsertfikat etc for regionen. Ikke godkjent. Kunne ikke bruke noen godkjenninger fra klinikken sin eller oppdretter. Mattilsynet sa også den gangen at det var flaskehalsen. Den typen godkjenning/ registreringsnummer de krever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christine skrev:

Og dette kan man være sikker på? Ei venninne skal hente valp fra Danmark om noen uker, kjekt å vite om hun må gjøre noe ekstra nå, eller om de reiser trygt under tidligere regler.. Hvor på facebook lå dette? Kjekt å ha i bakhånd dersom det skal bli noe tull..

Det ligger ute på Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Innlegg fra besøkende. 
Det er tråden som Carina Marie Hjelde Wernersen har startet som veterinæren til Mattilsynet skriver dette

innlegg

Snakket selv med MT nå. De bekreftet det veterinæren har skrevet i innlegget, at det vil være en overgangsperiode for de som har bestilt valp allerede. 

Ellers var det ikke så mye hokus pokus med den nye ordningen egentlig, krever bare litt mer av importør og eksportør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Forvirringen ligger vel i at de kaller det kommersiell import. Kommersiell import forbindes vanligvis med næringsvirksomhet, og da blir det jo med det samme langt verre. 

Ja men når alt går over til det, så vil det jo ikke skilles på kommersiel og privat lenger, si den privat ikke eksisterer lenger - så det skillet viskes jo ut. Og panikken rundt navnet er litt overdrevent. 

Akkurat nå, yurij skrev:

Jeg vet bare at når jeg skulle hente Yarina prøvde jeg å få til kommersiell import for at hun skulle kunne sitte på med en transportør. Oppdretter er distriktsveterinær og stempler alle veterinærsertfikat etc for regionen. Ikke godkjent. Kunne ikke bruke noen godkjenninger fra klinikken sin eller oppdretter. Mattilsynet sa også den gangen at det var flaskehalsen. Den typen godkjenning/ registreringsnummer de krever

Dette problemet vil vel også forsvinne når det ikke lenger skilles på privat og komersiell, håper jeg. 

 

Jeg har vel litt problemer med å skjønne hva MT vil frem til med dette her, men det er mulig (og sansynlig) at jeg har litt tungt for det. Er greia at ting må planlegges så man ikke skal kunne finne en søt hund på stranda i spania og ta med hjem på impuls? Eller? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
2 minutter siden, *Kat84* skrev:

Hun bør nok ta kontakt med Mattilsynet selv og få det skriftlig fra dem for å være sikker. 
Og dokumentere at det er blitt gjort en avtale allerede. 

 

Akkurat nå, Justisia skrev:

Det ligger ute på Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Innlegg fra besøkende. 
Det er tråden som Carina Marie Hjelde Wernersen har startet som veterinæren til Mattilsynet skriver dette

innlegg

Takk :) Har tatt screenshot fra facebooksiden og sendt henne nå, samt anbefalt henne å printe ut mail/kontrakt som ble signert før 1.juni sånn just in case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Raksha skrev:

Ja men når alt går over til det, så vil det jo ikke skilles på kommersiel og privat lenger, si den privat ikke eksisterer lenger - så det skillet viskes jo ut. Og panikken rundt navnet er litt overdrevent. 

Dette problemet vil vel også forsvinne når det ikke lenger skilles på privat og komersiell, håper jeg. 

 

Etter hvert som de får masse henvendelser kommer det nok litt klarere informasjon. Det er lov å håpe i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Raksha skrev:

Hvis denne registreringen er like enkel som å registrere annet dyrehold hos MT, og det er likt over resten av eu/eøs - så er ikke det noen big deal. Det er et skjema på mt sine sider. Thats it. Koster ingenting.  Da bør det ikke gjøre ting så mye vanskeligere for noen? 

Eller har jeg gått glipp av noe? 

 

Spørsmålet er vel om MT faktisk har sjekket mulighetene for slik registrering i andre EU-land. I Norge er det ikke vanskelig å registrere seg hos MT en heller ikke vanlig (mange vet nok ikke om muligheten engang), og i Sverige er det vel pålagt om man driver oppdrett om jeg ikke tar feil. I alle fall om man har over et visst antall hunder. Når vi da ser forskjellen på dette hos to så like land som Norge og Sverige så finnes det helt sikkert mange andre varianter ute og går også. Det er ganske mangelfull info de kommer med, vil jeg si.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Spørsmålet er vel om MT faktisk har sjekket mulighetene for slik registrering i andre EU-land. I Norge er det ikke vanskelig å registrere seg hos MT, og i Sverige er det vel pålagt om man driver oppdrett om jeg ikke tar feil. I alle fall om man har over et visst antall hunder. Når vi da ser forskjellen på dette hos to så like land som Norge og Sverige så finnes det helt sikkert mange andre varianter ute og går også. Det er ganske mangelfull info de kommer med, vil jeg si.

Litt tiltro må man vel ha vel? :lol:  

Men jada, enig i mangelfull info, det er ikke akkurat ukjent fenomen hos MT.. og at sidene er et mareritt å finne frem på er heller ikke akkurat noe nytt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Personlig synes jeg det høres ut som den eneste ryddige måten å ta for seg useriøs import av hunder med alskens rare sykdommer. Med en så tydelig papirsti etter seg, så vil potensielt importerte hunder med lungeorm eller hjertelus eller hva det nå heter kunne pinpointes direkte tilbake til importør etter avdekkelse av sykdom. Og da kan man f.eks fort slenge døra igjen for import fra den og den "leverandøren".
Det er jo ikke slik at ALL import av gatehunder er useriøs jallashait uten skrupler, selv om veldig mye av det er det.

Alternativt, hvordan skal det gjøres, hvis man skal ha god kontroll på alt av hund som kommer inn i Norge?

Videre lurer jeg stadig på om/hvordan man vet at det blir så tungvindt for seriøse oppdrettere? Eller tar man sorgene noe på forskudd? Om det er som f.eks i Sverige, at det holder å være registrert i jordbruksverket - så er det ikke voldsomme prosessen en oppdretter må igjennom.

Håper vi bare tar sorgene på forskudd! 

Det jeg bekymrer meg for er om kravene til registrering er slilk at oppdrettere må være registrert som næringsvirksomhet, altså at det ikke holder å være registrert i kennelklubben eller Jordbruksverket. Og i flere land kan jo det bety å snu oppdrett helt på hodet vel? Vet ikke så mye om det, men tenker skatter, avgifter, kontroll av myndigheter hjemme hos seg selv osv... Hvis det blir for komplisert til at oppdrettere i utlandet gidder. Det gjør sikkert ikke så mange at de ikke kan selge valp til Norge liksom-

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å forstå meg på dette, siden jeg forhåpentligvis skal hente en parringsvalp i Sverige etterhvert. Men jeg skjønner ikke så mye...Noen som har hentet valp i Sverige nå etter at dette er blitt endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...