Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på å kunne hente hund i utlandet? Mattilsynet nye regler


Orca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 229
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser ut som om Mattilsynet burde hatt et lite kurs i konsekvensvurdering? Dette blir litt sånn "velkommen gatehunder, farvel rasehunder".

Nettopp. Og hele poenget med å lage et strengere regelverk var jo å redusere muligheten til å importere gatehunder. Istedenfor så gjør de det vanskeligere å sørge for genetisk mangfold hos rasehunder.

Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fant

Posted Images

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg får vel sørge for å lage min neste valp selv, evt få noen med ei veldig søt og fin tispe til å bruke Willy så kan jeg ta paringsvalp :aww: 

Funker bra med parringsvalp, så lenge den er i Norge ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 at 2:37 PM, Meg skrev:

jeg prøver å forstå meg på dette, siden jeg forhåpentligvis skal hente en parringsvalp i Sverige etterhvert. Men jeg skjønner ikke så mye...Noen som har hentet valp i Sverige nå etter at dette er blitt endret?

Jeg hentet valp på tirsdag fra Stockholm og ingen nevnte noe om noe regler i tollen på Gardermoen iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom alt kaoset kommer det svar som gir mening:

 

- Hei
Ved handel med dyr skal offentlig myndighet utstede offentlig helsesertifikat (Traces). I dette sertifikatet skal opprinnelsesstedet (hundehold) angis med navn og godkjennings-/registreringsnummer. Offentlig myndighet signerer på at handelen er i overenstemmelse med regelverket. Med vennlig hilsen Ingeborg, veterinær i Mattilsynet

Hva menes med offentlig myndighet? Hvis jeg skal forklare en oppdretter i Russland hva hun må gjøre, og hvor hun registrerer seg, hva sier jeg da? Er dette offentlige helsesertifikatet noe de får hos veterinær? Hvilket registreringsnummer er det som må påføres, hvis de ikke har noe sted de registrererer seg?

- Hei
Offentlig myndighet i Russland er tilsvarende myndighet som Mattilsynet er i Norge. Dvs. det er kun en offentlig myndighet som kan utstede helseattester med offentlige stempler, derfor kan de ikke få det hos en vanlig praktiserende veterinær. Med vennlig hilsen Ingeborg, veterinær i Mattilsynet.

 

 

Spørsmål om godkjenninger og hva MT og tollvesenet må vite;

- Offentlig helsesertifikat som skal følge dyr ved handel gir svar på dette. Det er kun offentlig myndighet som kan utstede og signere på disse sertifikatene, og ved underskrift og stempel bekrefter myndighetene at dyrene oppfyller krav i regelverket. Disse sertifikatene er EU sine sertifikater og er derfor like i alle land. Dette er godt nok for oss og Toll. Med vennlig hilsen Ingeborg, veterinær i Mattilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importerte en hund fra en oppdretter i Spania i 2014. Han skulle komme via cargo til Gardermoen. 

Da registrerte jeg meg som importør via mattilsynets skjemasider, Oppdretter i Spania booket Cargo tid. Måtte to ganger til flyplass veterinæren i Barcelona for å få attester og og eksportklarering. Cargopersonel på Gardermoen ringte meg for å høre at det stemte at jeg skulle hente valp hos dem sånn og sånn. Jeg kontaktet igjen mattilsynet med opplysninger om når valpen skulle lande. 

Valpen kom, jeg betalte moms i tollskranken på Gardermoen og fikk valpen utlevert. 

Jeg tror egentlig ikke dette nye er så mye vanskeligere. Min oppdretter fikk masse hjelp av grenseveterinær/tollmyndigheter i Barcelona. Når dette nye systemet er i sving vil jeg anta at fraktselskaper og grenseveterinærer/tollmyndigheter i de respektive landene vet hvordan oppdretterne skal gå frem for å få eksportert valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anilex skrev:

Jeg importerte en hund fra en oppdretter i Spania i 2014. Han skulle komme via cargo til Gardermoen. 

Da registrerte jeg meg som importør via mattilsynets skjemasider, Oppdretter i Spania booket Cargo tid. Måtte to ganger til flyplass veterinæren i Barcelona for å få attester og og eksportklarering. Cargopersonel på Gardermoen ringte meg for å høre at det stemte at jeg skulle hente valp hos dem sånn og sånn. Jeg kontaktet igjen mattilsynet med opplysninger om når valpen skulle lande. 

Valpen kom, jeg betalte moms i tollskranken på Gardermoen og fikk valpen utlevert. 

Jeg tror egentlig ikke dette nye er så mye vanskeligere. Min oppdretter fikk masse hjelp av grenseveterinær/tollmyndigheter i Barcelona. Når dette nye systemet er i sving vil jeg anta at fraktselskaper og grenseveterinærer/tollmyndigheter i de respektive landene vet hvordan oppdretterne skal gå frem for å få eksportert valper.

Det er ikke det som er problemet. Problemet i denne saken er at MT krever at oppdretter man kjøper hunden fra skal være registrert hos landets veterinærmyndighet. Men ifølge flere så finnes det ikke noe sted vanlige småoppdrettere kan registrere seg. Eller så er det det at MT er helt sinnsykt dårlige på å formulere seg. Jeg er rett og slett bare helt forvirret. Først sier de at oppdretter må være registrert hos veterinærmyndigheten i landet. Så sier de plutselig at oppdretter bare må registrere seg som eksportør. Helt umulig å skjønne hva de prøver formidle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Polen for eksempel må man innom
"Powiatowy Inspektorat Weterynarii" med papirer på når hunden skal reise, hvem den reiser med, hvem som er oppdretter, hvem som er ny eier osv. Noen vil se hunden, andre driter i det og gir ut papirene uten noe problem.
Det er svaret jeg fikk fra veterinær i Polen, og det er samme prosess som når vi har sendt hest tilbake til Norge. Ikke noe kompliserte greier, bare litt tidkrevende :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 6/10/2017 at 9:21 AM, Justisia skrev:

Noen som vet hva som må til i Finland, for at en oppdretter skal regnes som kommersiell?

Registrere seg hos landets veterinærmyndighet, Evira

Her er f.eks en oversikt over alle EU-lands respektive myndighet, raskere å google enn å tørke tårer. 

https://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/ms-websites_en

29 minutter siden, Orca skrev:

Men ifølge flere så finnes det ikke noe sted vanlige småoppdrettere kan registrere seg.

I følge hvem? Du leste ikke det svensken skrev du heller? Du kan jo fritt velge å høre på noen trassige bortskjemte norske jentunger som syns alt annet enn å kjøpe lipgloss på ebay er vanskelig eller noen som f.eks svensken som har erfaring med det landet det gjelder.

At landene har krav for når oppdrett av et visst omfang skal være godkjent f.eks10 hunder, 3 kull i osv betyr jo ikke nødvendigvis noe annet enn akkurat det. Du må jo gjerne vise til noe mer konkret at det hindrer andre i å søke om godkjenning for eksport.

Sitat

Først sier de at oppdretter må være registrert hos veterinærmyndigheten i landet. Så sier de plutselig at oppdretter bare må registrere seg som eksportør. Helt umulig å skjønne hva de prøver formidle.

Dette er jo akkurat det samme, Å registrere seg som eksportør gjøres av landets veterinærmyndighet. Hvor trassig er det mulig å bli? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Registrere seg hos landets veterinærmyndighet, Evira

Her er f.eks en oversikt over alle EU-lands respektive myndighet, raskere å google enn å tørke tårer. 

https://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/ms-websites_en

I følge hvem? Du leste ikke det svensken skrev du heller? Du kan jo fritt velge å høre på noen trassige bortskjemte norske jentunger som syns alt annet enn å kjøpe lipgloss på ebay er vanskelig eller noen som f.eks svensken som har erfaring med det landet det gjelder.

At landene har krav for når oppdrett av et visst omfang skal være godkjent f.eks10 hunder, 3 kull i osv betyr jo ikke nødvendigvis noe annet enn akkurat det. Du må jo gjerne vise til noe mer konkret at det hindrer andre i å søke om godkjenning for eksport.

Dette er jo akkurat det samme, Å registrere seg som eksportør gjøres av landets veterinærmyndighet. Hvor trassig er det mulig å bli? 

 

Jeg prøver lese alle kommentarene, men ikke alle jeg får med meg siden det er så surrete med "svar"-knappen til FB. 

Hvilken svenske? Jeg har sett flere svensker kommentere. Noen sier det er vanskelig og tilnærmet umulig, mens den ene svensken du refererer til sier det ikke er noe problem? Kan du ikke lime inn svaret fra denne svensken enn å komme med usaklige sleivete kommentarer?

Beklager at jeg ikke har den samme forståelsen som deg, men jeg er selv meget forvirret. Kom gjerne med en forklaring selv dersom du mener det ikke er noen big deal. Gjerne stegvis- inn med-teskje.

Det er flere svensker som selv sier at man ikke kan registrere sitt oppdrett hos Jordbruksverket.

Ærlig talt. Tror du virkelig folk gjør dette bare pga trass? Fordi folk LIKER å krangle liksom?

Du må gjerne presisere for meg hva de ulike tingene betyr. For meg er det uklart hva "registrere seg som eksportør" betyr,når det andre steder sier at oppdretter må være registrert hos landets veterinærmyndighet. Så disse to er det samme? At de kun må registrere seg som eksportør? Og alle land har en slik mulighet til å eksportere seg som eksportør, selvom man kun er en privatperson? Kom gjerne med dokumentasjon på dette dersom du mener det er så såre enkelt, og at alle som klager bare vet hvordan man kjøper lipgloss på eBay.

Det er kun i senere kommentarer MT har sagt at oppdretter må registrere seg som eksportør. Tidligere skrev de kun at oppdretter må være registrert hos landets veterinærmyndighet som en virksomhet. For meg som ikke har så god peiling på slike ting er dette litt uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittat en blankett hos svenska Jordbruksverket där man ansöker om att bli exportör.

Det ser ut som att ansökan gäller ETT tillfälle, där man måste ange entry point i Norge samt ungefärligt datum för införseln till Norge. Är det flera hundar från samma uppfödare som skall till Norge vid samma tillfälle och samma entry point borde ett tillstånd räcka.

Är det flera hundar från samma uppfödare som ska till Norge och ankommer via olika entry points alternativt olika tider, ser det ut att behövas ett tillstånd för varje.

Det står att man får betala en avgift för detta tillstånd, vilket skall betalas innan man skickar in ansökan. Det står ingenstans (har sökt på Jordbruksverkets sida) vad det kostar.

Har mailat dom och frågat vad som gäller.
Det brukar kunna ta flera dagar innan man får svar...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
56 minutter siden, Orca skrev:

For meg som ikke har så god peiling på slike ting er dette litt uklart.

Forståelig. Det er jo ikke en aldri så liten elefantbaby du prøver å svelge unna eller da når du skal sette deg inn i detalj hvordan skjemaveldet for eksport foregår fra hvert enkelt land rundtom i verdens kriker og kroker. 

MT har helt rett i at dette ikke er noe nytt regelverk. Alt er en gammel EU forskrift beskrevet her https://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/eu-legislation/intra-union-trade_en  men det har ikke vært fulgt opp og man har innad i EU/EØS (Norge) praksisert for kjøp/salg av kjæledyr som reise med eier. (ikke kommersiell )

Dette er nok mye greiere for hvert enkelt tilfelle/oppdretter å søke i sine repsektive land heller enn å prøve svelge unna alt på en gang. 

Det eksportøren skal ha papirer på Directive 92/65/EEC uansett hvordan MT eller andre formulerer det. Eks fra MT:

Sitat

• Alle dyr som kjøpes eller hentes i utlandet må komme fra en oppdretter eller virksomhet som er registrert hos veterinærmyndighetene i det aktuelle landet. Du bør kunne dokumentere at hunden du har hentet kommer fra en registrert oppdretter. Hvis du ikke kan det vil vi kunne nekte hunden innreise til Norge.

Her er f-eks fra England https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/612015/form-ec3163.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbruksverket har svart, kopiert fra diskusjonen på FB fra en svenske som har snakket med JV:

 

Mattilsynet - Reise med kjæledyr Så här svarade jordbruksverket!

Jordbruksverket har inget register att registrera sig som exportör för hundar. Kontakta därför Mattilsynet i Norge för mer information om detta stämmer? Bra att Ni samarbetar med NKK men
fallet verkar ju inte vara så att Ni överhuvudtaget samarbetar eller rådfrågat Jordbruksverket innan Ni sätter Era planer i verket så hur har Ni tänkt Er detta efter 20 sep då hmm?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
19 minutter siden, Orca skrev:

Jordbruksverket har svart, kopiert fra diskusjonen på FB fra en svenske som har snakket med JV:

 

Mattilsynet - Reise med kjæledyr Så här svarade jordbruksverket!

Jordbruksverket har inget register att registrera sig som exportör för hundar. Kontakta därför Mattilsynet i Norge för mer information om detta stämmer? Bra att Ni samarbetar med NKK men
fallet verkar ju inte vara så att Ni överhuvudtaget samarbetar eller rådfrågat Jordbruksverket innan Ni sätter Era planer i verket så hur har Ni tänkt Er detta efter 20 sep då hmm?!

Her er det jo åpenbart noen som har formulert seg bort i misforståelser, misforstått seg bort i formuleringer alt ettersom. Det er ikke hverken noe eget register for eksport ei heller er det spesifikt for hunder. Oppdrettet/virksomheten skal registreres/godkjennes hos JV i henhold til Directive 92/65/EEC.

Sitat

Registered establishments - dogs, cats and ferrets must come from holdings or businesses which are registered by the competent authority and are not subject to any ban on animal health grounds (including rabies), and which undertake to have these animals regularly examined, to notify possible disease and to comply with the requirements ensuring the welfare of the animals held (Directive 92/65/EEC).

Dette er det som gjelder og det MT viser til. 

Internasjonale forpliktelser som Sverige har påtatt seg så det er fullstendig skivebom å adresserese dette til MT. Riktig adresse for alle EU/EØS lender og andre land med handelsavtale er EU. :)

Se siste innlegget mitt og les det @justisia siterte svensken på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
4 minutter siden, yurij skrev:

Alt det spørres etter bekreftes i veterinærsertifikatet og bak i passet. Kan oppdretter få begge disse to sakene på plass og vi registrerer oss som importør skal alt være i orden.

Hvis det er så enkelt så er det jo mer eller mindre som før da :) 
Så lenge oppdrettere ikke trenger å registrere seg noe sted slik som det ble sagt tidligere vil det ikke føre til noe spesielt merarbeid for dem. Så antakelig har man allerede det i passet dersom man har importert fra et EU-land allerede da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Hvis det er så enkelt så er det jo mer eller mindre som før da :) 
Så lenge oppdrettere ikke trenger å registrere seg noe sted slik som det ble sagt tidligere vil det ikke føre til noe spesielt merarbeid for dem. Så antakelig har man allerede det i passet dersom man har importert fra et EU-land allerede da?

Jeg tror, som jeg har forstått, at de registrerer seg som eksportør og dette bekreftes i helsesertifikatet. Dyret skal også undersøkes av veterinær max 48 timer før avreise /( ankomst til Norge, har ikke lest så nøye)og den undersøkelsen bekreftes bak i passet på egne sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ah, sånn å forstå ja! 
Så lenge det bare er snakk om et skjema de må fylle ut og sende inn så er det jo null stress. Men når det ble snakk om kravene for å være godkjent i Sverige var såpass krevende så er det jo ikke rart folk blir skeptisk. 

I Sverige er det et gebyr man ikke finner størrelsen på. Men det kan da ikke være så veldig dyrt, og det er jo bare til å legge på valpeprisen. Og vil man virkelig ha fra ett spesielt kull så er ikke et par ekstra hundrelapper noen krise etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Ah, sånn å forstå ja! 
Så lenge det bare er snakk om et skjema de må fylle ut og sende inn så er det jo null stress. Men når det ble snakk om kravene for å være godkjent i Sverige var såpass krevende så er det jo ikke rart folk blir skeptisk.

I Sverige er det et gebyr man ikke finner størrelsen på. Men det kan da ikke være så veldig dyrt, og det er jo bare til å legge på valpeprisen. Og vil man virkelig ha fra ett spesielt kull så er ikke et par ekstra hundrelapper noen krise etter min mening.

Det er nok ganske omstendig altså men tanten skrev at alle krav bekreftes i helsesertifikatet og bak i passet . I tillegg til kravene på oss som importør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå ja! 
Så lenge det bare er snakk om et skjema de må fylle ut og sende inn så er det jo null stress. Men når det ble snakk om kravene for å være godkjent i Sverige var såpass krevende så er det jo ikke rart folk blir skeptisk. 
I Sverige er det et gebyr man ikke finner størrelsen på. Men det kan da ikke være så veldig dyrt, og det er jo bare til å legge på valpeprisen. Og vil man virkelig ha fra ett spesielt kull så er ikke et par ekstra hundrelapper noen krise etter min mening. 

Gebyret i Polen er på under 150 NOK (tror jeg betale 62 zl for samme papirer til en hest), så vil ikke tro at det koster mer enn 300kr i andre land.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-06-13 at 11:56 AM, starcastle skrev:

Har hittat en blankett hos svenska Jordbruksverket där man ansöker om att bli exportör.

Det ser ut som att ansökan gäller ETT tillfälle, där man måste ange entry point i Norge samt ungefärligt datum för införseln till Norge. Är det flera hundar från samma uppfödare som skall till Norge vid samma tillfälle och samma entry point borde ett tillstånd räcka.

Är det flera hundar från samma uppfödare som ska till Norge och ankommer via olika entry points alternativt olika tider, ser det ut att behövas ett tillstånd för varje.

Det står att man får betala en avgift för detta tillstånd, vilket skall betalas innan man skickar in ansökan. Det står ingenstans (har sökt på Jordbruksverkets sida) vad det kostar.

Har mailat dom och frågat vad som gäller.
Det brukar kunna ta flera dagar innan man får svar...

Fick svar från Jordbruksverket. Svar och svar...
Dom har inga regler för exportörer av hund och hänvisar tillbaks till Mattillsynet.

Jag tolkar det som att Jordbruksverket inte anser att dokumentet för att ansöka som exportör av djur gäller hundar. Alltså registrerar inte Jordbruksverket exportörer av hund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, starcastle skrev:

Fick svar från Jordbruksverket. Svar och svar...
Dom har inga regler för exportörer av hund och hänvisar tillbaks till Mattillsynet.

Jag tolkar det som att Jordbruksverket inte anser att dokumentet för att ansöka som exportör av djur gäller hundar. Alltså registrerar inte Jordbruksverket exportörer av hund.

 

Latterlig at MT tar det for gitt at hunder kan registreres slik hvor som helst :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene kan nå begynne med å "utdanne" tollerne... Kom hjem over grensa med valp i dag. Gikk på rødt for å fortolle frøkna. De som satt i skranka visste knappast hva slags skjema de skulle fylle ut, så de holdt nå på en stund, frem og tilbake. Jeg måtte så og si forklare dem hva de skulle gjøre og hvor de fant den informasjonen de trengte. Ene tolleren mente bla at "valper under 3 mnd skal da ikke ha ormekur!"
Joda- det er norsk lov det - måtte jeg forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...