Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund knurrer til valp


Akicchi
 Share

Recommended Posts

I går fikk vi en tispevalp på prøvetid for å se hvordan hun går med den 4 år gamle hannhunden vi allerede har. Den første dagen var han litt att og fram, ville snuse litt, men etterhvert skyet han unna og knurret når valpen kom bort til han. I dag har han også oppført seg på den måten. Er dette vanlig oppførsel? Vil det ta litt tid for vår gamle hund å venne seg til ny valp i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig vanlig ut. Ikke alle hunder er interessert i valper. Min 12 år gamle tispe syntes ikke noe om at det flyttet inn en liten valp :) Så det ble mye skjerming, jeg måtte hele tida passe på så ikke valpen kom nær for jeg var redd gamlemor skulle fly på henne. Hun knurret om valpen kom for nær og tok henne ved et par anledninger altfor hardt etter min mening (var noen ganger hvor vi ikke rakk å forhindre det). Etterhvert gikk det seg til og idag går de kjempefint sammen, selvom gamlemor synes hun er litt teit iblandt, men nå er det svært sjelden gamlemor blir sur og sier fra, og om hun gjør det har hun som regel god grunn :) Valpen er 8 mnd nå, men de 3-4 siste månedene har det gått veldig fint mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronninga her i hus, syntes ikkje det var kult når vi fikk kvalp i hus i fjor. Ho er generelt sett ikkje så veldig glad i kvalpar, spesielt ikkje om dei blir ørliten grann innpåslitne. Gikk greit heilt i begynnelsen, men tålmodigheten vart kortare og kortare. Sjølv om vi prøvde og passe på så godt vi kunne, hendte det nokre gangar at dronninga uprovosert gikk til angrep på kvalpen. 
Kvalpen blir 1 år no i juni, og både ho og dronninga er no veldig gode venner. Dei ligger gjerne side om side - til tider delvis oppå kvarande - leikar og styrer på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo bra ut, at det er helt vanlig! Den 4 år gamle hunden knurrer gjerne og flytter seg bakover når valpen kommer. Han leker bra med andre hunder som kommer på besøk, og har kun lekt med én valp som var ganske stor. Denne valpen er ganske liten. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at hunden går til angrep på valpen?  Nå tror ikke jeg han gjør det, da han backer off når valpen kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
7 minutter siden, Akicchi skrev:

Det høres jo bra ut, at det er helt vanlig! Den 4 år gamle hunden knurrer gjerne og flytter seg bakover når valpen kommer. Han leker bra med andre hunder som kommer på besøk, og har kun lekt med én valp som var ganske stor. Denne valpen er ganske liten. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at hunden går til angrep på valpen?  Nå tror ikke jeg han gjør det, da han backer off når valpen kommer..

Gi han mulighet til å observere valpen uten at valpen kommer borti den voksne, kanskje gi den voksne alene tid også. Lær valpen å respektere at den voksne søker avstand så skal den få lov til å få avstand er vel noe av det jeg ville gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...