Gå til innhold
Hundesonen.no

Forberede en valp best mulig til kommende utstillinger


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Spørsmål til dere som stiller mye ut:

Når du får en ny valp - hva gjør du? Hva jobber du med, hvordan og hvor tidlig?

Er klar over at valpeshow er gof "tilvenning" men jeg tenker utenom det, hva gjør man i forkant hjemme og når (alder)?

Jeg tenker da spesielt på oppstilling og det å legge grunnlaget for å løpe best mulig i ringen når den er eldre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære inn "stå". Begynner med en gang så å si. Gjør ikke noe det. 

Venne til tannvisning. Jeg sjekker i hytt å pine hele tiden. 

Etter hvert øve på å løpe pent i bånd?

Øve på at en fremmed person kjenner på hunden. Vi har startet i det små

 Valpen vår er 11 uker og vi øver på tannvisning hver dag og innimellom "stå" (vært litt for sløv?) 

Skal på utstillingstrening på onsdag for første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har liten hund: Aldri få vaksiner eller noe annet vondt mens den står oppå bordet hos veterinær. Veterinæren bommet med en sprøyte når min var liten og det var nok veldig, veldig vondt, for han generaliserte det til bordet på utstilling og var livredd hver gang dommeren kom for å ta på ham. Han er generelt en uredd og tøff hund (og har aldri vist seg redd i ringen eller å bli tatt på på bakken), men fikk en skikkelig hang up på bordet. Fikk trent det av ham til en viss grad og kan godt hende det hadde gått helt fint med en mer erfaren eier (min første hund så var ganske grønn), men jeg hadde ikke tatt sjansen igjen og har hørt rådet fra andre også, selvsagt etter at skaden først var skjedd. Er grunnen til at Draco nå er pensjonert fra utstilling etter oppnådd tittel, noe som er litt trist for jeg syns utstilling er kjempegøy!

Ellers enig med Wildlife sine punkt. Hadde også øvd på å løpe fint ved siden av deg i slakt bånd, jeg syns hunder viser seg bedre da, når de får vise bevegelser fritt, men det har jeg skjønt er en smaksak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, netpuppy said:

Om du har liten hund: Aldri få vaksiner eller noe annet vondt mens den står oppå bordet hos veterinær. Veterinæren bommet med en sprøyte når min var liten og det var nok veldig, veldig vondt, for han generaliserte det til bordet på utstilling og var livredd hver gang dommeren kom for å ta på ham. Han er generelt en uredd og tøff hund (og har aldri vist seg redd i ringen eller å bli tatt på på bakken), men fikk en skikkelig hang up på bordet. Fikk trent det av ham til en viss grad og kan godt hende det hadde gått helt fint med en mer erfaren eier (min første hund så var ganske grønn), men jeg hadde ikke tatt sjansen igjen og har hørt rådet fra andre også, selvsagt etter at skaden først var skjedd. Er grunnen til at Draco nå er pensjonert fra utstilling etter oppnådd tittel, noe som er litt trist for jeg syns utstilling er kjempegøy!

:blink: Seriøst? Om veterinæren har bommet på vaksinen en gang, så er det bare å gjøre det beste ut av det? Da får heller valpen få ekstra ros for å stå oppå bordet og ros for å bli håndtert av andre oppå bordet etterpå. Vær positiv! Utstilling skal være gøy for valpen, ikke frustrerende. Det er grenser for hvor mye tilpasning man skal gjøre, for det er ikke alle dommere som er lik i håndtering av hund heller. :)

... og tilbake til trådstarter. Nå er ikke jeg en som stiller ut. Ikke i det hele tatt, faktisk. Men jeg vil nok tro hunden (og du, ikke minst!) setter pris på positiv holdning til det hele. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Bananen said:

:blink: Seriøst? Om veterinæren har bommet på vaksinen en gang, så er det bare å gjøre det beste ut av det? Da får heller valpen få ekstra ros for å stå oppå bordet og ros for å bli håndtert av andre oppå bordet etterpå. Vær positiv! Utstilling skal være gøy for valpen, ikke frustrerende. Det er grenser for hvor mye tilpasning man skal gjøre, for det er ikke alle dommere som er lik i håndtering av hund heller. :)

... og tilbake til trådstarter. Nå er ikke jeg en som stiller ut. Ikke i det hele tatt, faktisk. Men jeg vil nok tro hunden (og du, ikke minst!) setter pris på positiv holdning til det hele. :)

Ja, og hadde jeg hatt mer erfaring, og vært flinkere, med hund på det tidspunktet så hadde det nok gått helt fint. Men det var jeg ikke, så det ble et vanskelig hinder for oss å komme over senere. Så ble det mye trening og han kom seg såpass at det gikk greit, men var likevel såpass ubehagelig for ham at det ikke er noe jeg gidder å fortsette med. Var bare et råd jeg fikk etter at skaden var skjedd som jeg skulle ønske jeg hadde fått før, visste ikke at det var så på jordet :icon_confused: Kommer nok likevel til å følge det selv med neste hund bare sånn i tilfelle.

Og positiv holdning (og trening) er en selvfølge! Det skal være gøy! Spesielt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, netpuppy said:

Ja, og hadde jeg hatt mer erfaring, og vært flinkere, med hund på det tidspunktet så hadde det nok godt helt fint. Men det var jeg ikke, så det ble et vanskelig hinder for oss å komme over senere.

Det skjønner jeg, men da blir det litt dumt å foreslå at en ny hundeeier ikke skal ta vaksine hos veterinæren på bordet. Dette fordi h*n nå har mulighet for å kunne få informasjon først og hva man kan gjøre for å forebygge en livredd hund dersom skaden skulle skje i utgangspunktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper får første vaksine syv uker gamle på veterinærbordet samtidig som det sjekkes diverse for å skrive ut helseattester, og det skjer med masse kos og godbiter og ros - det kan neppe bli mer positivt enn som så. Heller det enn å krabbe rundt på gulvet og holde fast en og en valp i et kull som yrer på gulvet.

But I digress.

Jeg synes at miljøtrening er vel så viktig som "det tekniske" i forhold til valpeshow - jeg trener ikke så mye på det som skjer i ringen, jeg vil heller sikre at hunden har en stødig ballast med seg i forhold til miljø, at den har vært med på forskjellige ting før valpeshowet, for å minimere mengden av "overveldende og nytt".

Jada, vi trener på å sjekke tenner (og testikler for de som har det), og vi trener på å stå rolig og å akseptere at bein blir flyttet på - valper født hos meg får "trene" på noe av dette fra de er omtrent ei uke (når jeg klipper klør første gangen), og innkjøpte valper trenes fra første stund - fordi det er en del av håndteringen. Likeledes sørger jeg for at jeg jevnlig gjør noe pelsstell-relatert, så valpen er komfortabel med det - oppladningen til utstilling skal også være ok for hunden, og for mange raser innebærer det en eller annen form for pelsstell. Derfor bader jeg oftere enn valpen er møkkete, jeg blåser med føneren nå og da, grer og klipper, gjør litt og ofte for at det skal være en del av håndteringen i valpens voksne liv.

Ja, vi trener litt på å trave og ikke bare hoppe, vi trener på å stå rolig et par sekunder - men det er faktisk underordnet i forhold til håndtering, miljøtrening - og kontakt. Ikke nødvendigvis kontakt som i LP-trening, men at valpen og jeg blir godt kjent og blir et godt team, at valpen har tillit til meg og dermed er trygg hos meg når vi gjør for den nye ting.

Valpeshow skal være moro, og det hjelper ikke om valpen har lært å stå perfekt med fire bein og å trave uten antydning til bukkesprang, om den blir overveldet av glatt gulv, høyttalersprak, folkemengder, store hunder, fremmede som tar på den, trange haller og ekkel akustikk. Jeg vil heller komme med en valp som er miljøtrent, men bare står i tre sekunder av gangen og traver glimtvis. DET gjør at valpen opplever valpeshow som moro. Det er masse ros og belønning, bare blid SFX, og fokus på å ha det gøy med valpen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...