Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor, lærevillig og førerorientert hund


Ingvild SF
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på hund i mange år, men ventet på grunn av studier. Nå er studiene snart fullført, og jeg øyner muligheten til å skaffe meg hund neste sommer. Da har jeg forhåpentligvis jobbet en stund, og vet hvordan livet med jobb er og om en hund passer inn. Dette blir min første egne hund. Den bør takle unger greit, ettersom jeg har en del venner med unger, og på sikt (10-årsperspektiv) vil jeg gjerne også ha barn.

Kan godt tenke meg å teste ut rallylydighet, spor, smeller, agility (hvis det ikke skaper for mye stress i hunden) og besøkshund. Ja, det meste egentlig. Liker også godt å gå på ski, så det er viktig for meg at hunden henger med (og legger seg i selen), men den trenger ikke trekke meg. Kan også godt tenke meg å dra på teltturer store deler av året, så en utpreget frysepinn er kanskje ikke så lurt. Til hverdags ser jeg for meg 1-2 timers skogstur og/eller trening av en eller annen form, i tillegg til tur om morgenen og før vi legger oss.

Andre ønsker:

  • Lærevillig
  • Førerorientert
  • "Happy go lucky"-attitude
  • God mentalitet
  • Mellomstor
  • Middels aktivitetsbehov
  • Gjerne allergivennlig
  • Bør gå overens med andre hunder (som jo også er en treningssak)
  • Tar verden på strak labb
  • Lite bjeffing - trenger ingen vakthund

Har tenkt en del på mellompuddel, men har kun møtt et individ hittil (innendørs). Virker som mellompuddelen er veldig populær for tiden, og har lest mye positivt om de. Er de så fantastiske som "alle" sier, eller har de noen negative sider også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ofte blir litt diskusjoner når jeg nevner denne type hund (noen tror visst de er eksepsjonelt krevende hunder, somoftest folk som ikke har hatt dem selv), så var i alle fall det første som slo meg at "hei, det er jo min hund!". En Jaktgolden.

To unntak fra lista di. Den er ikke allergivennlig, men det trenger ikke en puddel å være heller. Det andre er "middels aktivitetsbehov". De fleste vil nok si at det er en hund med stort aktivitetsbehov. Samtidig så mener jeg det du beskriver av tidsforbruk og aktiviteter veldig greit vil kunne gi en hund med stort aktivitetsbehov det den trenger. Det er ikke bare snakk om hvor mye tid man bruker, men også hva man gjør ut av den tiden. 1-2 timer med tur/mentalt stimulerende trening er mer en nok for de aller fleste hunder. Det fordrer imidlertid at det du beskriver er realistisk at følges opp, om du tre år fra nå finner ut at hundesport ikke var noe gøy og at turene stort sett blir en halvtime, så er det mulig at en puddel har mer å gå på i den retningen. Selv om jeg synes også disse fortjener noe mer.

Jaktgolden er i alle fall lærevillige, ekstremt førerorienterte, UTPREGET happy-go-lucky-holdning, snille mot folk og dyr og det eneste den kunne finne på med en inntrenger var å kose den i hjel, altså lite eller ingen bjeffing. Hva en mellomstor hund er kan jo kanskje diskuteres, men tispene i kullet til min er 21-23 kg.

God mentalitet vil alle ha, men det er ikke rasespesifikt. Først og fremst er det et oppdretteransvar - selv om alle kull kan få sine sorte får. Så for å sikre god mentalitet ville jeg gått oppdretter nærmere i sømmene og undersøkt grundig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tillien said:

 Den er ikke allergivennlig, men det trenger ikke en puddel å være heller. 

Jo, det trenger den å være, er den ikke det så er det enten ikke en rein puddel, eller så har det SVÆRT raseutypisk pels. Grunnen til at pudler er allergivennlige er nettopp fordi de har en pels som ikke røyter og av den grunn trenger det noe omstendige stellet den trenger - de både børstes og bades oftere enn røyteraser gjør. Den manglende røytinga drar ikke allergener rundt i huset sånn som avrøyta pels gjør, bading, og børsting og blåsing fjerner allergener fra pelsen deres. Allergivennlig betyr dog ikke allergifri, det er det ingen rase som er. Allergivennlig betyr heller ikke at alle allergikere tåler puddel, for det forutsetter at allergikeren er allergisk mot allergener i pelsen, ikke i f.eks spytt. 

9 hours ago, Ingvild SF said:

Har tenkt en del på mellompuddel, men har kun møtt et individ hittil (innendørs). Virker som mellompuddelen er veldig populær for tiden, og har lest mye positivt om de. Er de så fantastiske som "alle" sier, eller har de noen negative sider også?

Jeg tar på meg litt av skylda for den økende populariteten i hvert fall her på forumet, jeg har skrytt hemningsløst av særlig den eldste tispa vår, og syns selvsagt at de er akkurat så fantastiske som "alle" sier de er ;) In fact, jeg syns det er rart ikke alle ønsker seg puddel, det er fantastisk morsomme hunder :ahappy: 

Men alle raser har negative sider. Den aller største for meg er pelsstellet, det er mye pelsstell. I det daglige. Det er shit som sitter i pelsen etter tur, det er pels som både floker og blir møkkete enn "normal" pels, og det er pels som vokser hele tiden og som derfor fordrer at den klippes/barberes med jevne mellomrom - ca hver 14 dag i ansikt og på poter, ca hver 6-8 uke på kroppen, alt ettersom hvor lurvete du syns de kan bli mellom klippene. 

Helsemessig, på mellompuddel, så er det en del HD. Det kan også være noe på øynene og med knærne, som på så mange småraser. Oppdrettere flest er flinke til å øyelyse og sjekke knær, men rutinemessig HD-røntging (eller helsesjekk i det store og hele) av noe annet enn avlsdyr er enn så lenge uvanlig. Det er ca 11-12 % av mellompudlene som røntges, og av de så er det ca 40 % som har HD. Det er også tilfeller av leggperthes (at hoftekula smuldrer opp), så jeg ville gått for oppdrettere som er obs på hofter. På øynene har man stort sett feilstilte øyehår i varierende grad, men vi finner også katarakt og PRA (PRA er sjelden da, heldigvis). 

Mentalt syns jeg de jevnt over er miljøsterke og uten større lydredlser. Noen har sosiale brister, noen har manglende lekelyst, men i hverdagen er de stort sett enkle hunder å ha med å gjøre. De er familieorienterte, så de er ikke enmannshunder på noen måte, selv om de ofte foretrekker den som gir de mat og tur mer enn "resten av dem" ;) 

De er aktive, mer enn hva folk tror når de kjøper de. De ligger ikke noe tilbake for belgerene jeg har hatt i aktivitetsnivå. Så det blir litt til hva man er vant til og hva man forventer. Jeg er vant til aktive hunder, så jeg syns ikke de er så aktive, men folk som forventer en litt jålete sofahund som tripper pent i tur ved siden av deg av seg sjøl, får seg som regel en liten overraskelse :P 

Enkelte kan ha litt ressursforsvar, og enkelte kan være i overkant tispete mot hunder utenfor flokken (for det ser ut til at det er en tispeting), men det er ikke uvanlig at man slipper 15-20 forholdsvis ukjente hunder sammen på puddeltreff, så det er ikke en veldig kranglete rase generelt. 

Bjeffing er variabelt. Vi har ei som bjeffer under lek, også har vi ei som bjeffer når hun leker vaktpatrulje sammen med terven :rolleyes: Det er dog ikke de eneste lydene de lager. Det kan være piping når de kjeder seg eller blir veldig forventningsfulle - og lista for å kjede seg eller forvente noe er forholdsvis lav (les: det kan være en del piping). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 timer siden, 2ne skrev:

Jo, det trenger den å være, er den ikke det så er det enten ikke en rein puddel, eller så har det SVÆRT raseutypisk pels. Grunnen til at pudler er allergivennlige er nettopp fordi de har en pels som ikke røyter og av den grunn trenger det noe omstendige stellet den trenger - de både børstes og bades oftere enn røyteraser gjør. Den manglende røytinga drar ikke allergener rundt i huset sånn som avrøyta pels gjør, bading, og børsting og blåsing fjerner allergener fra pelsen deres. Allergivennlig betyr dog ikke allergifri, det er det ingen rase som er. Allergivennlig betyr heller ikke at alle allergikere tåler puddel, for det forutsetter at allergikeren er allergisk mot allergener i pelsen, ikke i f.eks spytt. 

Nei, den trenger ikke være det. Du sier det jo egentlig selv. Det er ingen som helst garanti for at en gitt allergiker fungerer bedre sammen med en gitt puddel enn sammen med hvilken som helst annen hund. Resten blir bare meningsløs semantikk.

Man kan kanskje argumentere for at det er større sjanse for å slippe unna allergiplager, i en eller annen grad, med en puddel, men her er ekspertene mildt sagt usikre. For ikke å si at de er uenige i en slik påstand. Hvis det skyldes mer pelsstell og vask, så er det knappest rasen som kan kalles allergivennlig, da skyldes det hva eier gjør med hunden. Man kan vaske andre hunder også dersom det hjelper på allergi. Røyte-argumentet er dessuten behørig avvist i flere vitenskapelige studier, feks i denne fra 2012 (her henvises det også til tidligere forskning) http://www.jacionline.org/article/S0091-6749(12)00793-2/pdf Det er, som også nevnt i artikkelen, heller ikke noe grunnlag for å si at puddelen, eller noen andre såkalte allergivennlige raser, produserer mindre allergener enn andre hunder. I den nevnte artikkelen er faktisk konklusjonen det motsatte.

Det man vet er at folk reagerer forskjellig på forskjellige typer allergener, og at hunder (på individnivå) produserer allergener i forskjellige mengder, både totalt sett og type allergen. Så derfor kan man oppleve å tolerere sin egen hund fint, mens man reagerer kraftig på en annen. Eller motsatt. Man må rett og slett bare prøve seg fram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på allergivennlig og "allergisikker". Puddel er regnet som allergivennlig. Det betyr ikke at ingen allergikere reagerer på den, men at folk som er allergiske mot hundepels normalt vil tåle puddel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tillien said:

Nei, den trenger ikke være det. Du sier det jo egentlig selv. Det er ingen som helst garanti for at en gitt allergiker fungerer bedre sammen med en gitt puddel enn sammen med hvilken som helst annen hund. Resten blir bare meningsløs semantikk.

Allergivennlig er ikke det samme som allergifri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, 2ne skrev:

Allergivennlig er ikke det samme som allergifri

Det har jeg da på ingen måte sagt heller! Det er fint om du forholder deg til det jeg skriver, og ikke bare vrir på ting for å kverulere.

Det finnes ikke allergifrie hunder, alle produserer allergener. Men en rase er ikke mer allergivennlig enn i den grad den faktisk gir et lettere liv for allergikere. Jeg har gitt deg argumenter for hvorfor puddelen muligens (sannsynligvis, skal man tro forskningen) ikke er mer allergivennlig enn andre raser. At det hele er en myte. Og hvorfor det derfor er meningsløst å påstå at en puddel "trenger å være allergivennlig". Her må du gjerne være uenig og komme med egne argumenter, men der har ingenting med allergivennlig/allergifri å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, simira skrev:

Det er forskjell på allergivennlig og "allergisikker". Puddel er regnet som allergivennlig. Det betyr ikke at ingen allergikere reagerer på den, men at folk som er allergiske mot hundepels normalt vil tåle puddel.

Det finnes ikke allergisikre hunder. Det er alle enige om. Allergivennlig er et mildt sagt omdiskutert begrep og det er i alle fall ikke slik at folk som "er allergiske mot hundepels normalt vil tåle puddel".

Kan det være flere allergikere som tåler puddel bedre enn en del andre raser? Muligens, men forskningen tyder på at dette er en myte. I alle fall den jeg har lest.

Moralen er at man rett og slett må teste. Det å kjøpe puddel "uprøvd" fordi man er allergisk kan fort bli en skuffelse. Det er ikke garantier. Og om du reagerer på puddel like mye som du reagerer på andre hunder, noe mange gjør, så blir begrepet "allergivennlig" et relativt meningsløst begrep for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, tillien said:

Det har jeg da på ingen måte sagt heller! Det er fint om du forholder deg til det jeg skriver, og ikke bare vrir på ting for å kverulere.

Det er fint om du forholder deg til saken, i stedet for å gå på meg som person. 

Quote

Det finnes ikke allergifrie hunder, alle produserer allergener. Men en rase er ikke mer allergivennlig enn i den grad den faktisk gir et lettere liv for allergikere. Jeg har gitt deg argumenter for hvorfor puddelen muligens (sannsynligvis, skal man tro forskningen) ikke er mer allergivennlig enn andre raser. At det hele er en myte. Og hvorfor det derfor er meningsløst å påstå at en puddel "trenger å være allergivennlig". Her må du gjerne være uenig og komme med egne argumenter, men der har ingenting med allergivennlig/allergifri å gjøre.

Jeg har kommet med argumentene, du argumenterte med at de var feil, hva mer er det å diskutere? 

Men ja, jeg tipper at en allergiker som børster, bader og blåser hundene sine minst annenhver uke, vil hindre en del spredning av allergener, selv på en røyterase. Jeg veit ei med terv gjorde det. I følge deg så er jo det en myte, sant? Det er jo en myte at det er flust av allergikere som reagerer på f.eks golden (som er en rase som ofte får feit pels som lukter) som ikke reagerer på ikkerøyte-raser. Da sier du det, også pusher du golden til en som vil ha en middels stor allergivennlig hund med middels stort aktivitesnivå, så får ts avgjøre sjøl om hun vil satse på at golden er så allergivennlig som du skal ha det til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden er ikke spesielt allergivennlig, dessverre. Er flere allergikere som reagerer på min.

Vil heller ikke si at de har et middels aktivitetsbehov, jeg synes det fortjener å komme til folk som ønsker å bruke de. Jeg har trent mye ro med min fra dagen han kom i ro, men han er allikevel en krevende hund som trenger å brukes både mentalt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Det er fint om du forholder deg til saken, i stedet for å gå på meg som person. 

Jeg har kommet med argumentene, du argumenterte med at de var feil, hva mer er det å diskutere? 

Men ja, jeg tipper at en allergiker som børster, bader og blåser hundene sine minst annenhver uke, vil hindre en del spredning av allergener, selv på en røyterase. Jeg veit ei med terv gjorde det. I følge deg så er jo det en myte, sant? Det er jo en myte at det er flust av allergikere som reagerer på f.eks golden (som er en rase som ofte får feit pels som lukter) som ikke reagerer på ikkerøyte-raser. Da sier du det, også pusher du golden til en som vil ha en middels stor allergivennlig hund med middels stort aktivitesnivå, så får ts avgjøre sjøl om hun vil satse på at golden er så allergivennlig som du skal ha det til :) 

Dette blir stråmannsargumentasjon an mass. Du sa noe om puddel og allergivennlighet. Jeg argumenterte mot det, og så argumenterer du tilbake med å feilaktig påstå at jeg ikke har skjønt forskjell på allergivennlig og allergifri. Ikke ved å imøtegå argumentene mine. Her fortsetter du med å påstå at jeg mener vask og børst ikke virker som allergidempende tiltak samt at jeg mener golden er allergivennlig. Jeg har ikke sagt noen av delene, det blir helt meningsløt.

Og jeg "pusher" da ikke golden på noen som helst, hva er det slags påstand? Og hvor kom det fra med tanke på det vi har diskutert så langt? Det virker som at siden du ikke greide å "ta meg" på det vi egentlig snakket om, så hopper du til noe annet? Jeg nevnte den da jeg syntes mye passet. Allergivennlighet var IKKE et absolutt krav fra trådstarter (foruten at jeg betviler hele konseptet), størrelse på jaktvarianten nærmer seg VELDIG en middles stor hund, mange vil vel kalle det det nettopp der. Og angående aktivitetsnivå så fant ikke jeg samsvar mellom det trådstarter så for seg i tidsbruk og "øvelser" og at dette skulle være begrenset til "middels aktiitetsnivå" og jeg tok store forbehold.

Jeg ser ikke helt hvor jeg ble personlig, men nå skal jeg bli det ørlite grann. De få diskusjonene jeg har hatt med deg her inne går gjerne i samme retning, for ikke å snakke om alle andre trådene jeg har lest hvor du ofte drar det over i noe som blir direkte useriøst, bombastisk og kverulerende. Jeg har ingen tanker om hvordan du er som person i det virkelige liv, sannsynligvis er du helt super, men som diskusjonspartner her inne er jeg ferdig med deg. Livet er altfor langt til å kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, tillien said:

Dette blir stråmannsargumentasjon an mass. Du sa noe om puddel og allergivennlighet. Jeg argumenterte mot det, og så argumenterer du tilbake med å feilaktig påstå at jeg ikke har skjønt forskjell på allergivennlig og allergifri. Ikke ved å imøtegå argumentene mine. Her fortsetter du med å påstå at jeg mener vask og børst ikke virker som allergidempende tiltak samt at jeg mener golden er allergivennlig. Jeg har ikke sagt noen av delene, det blir helt meningsløt.

Nei, DU sa noe om puddel og allergivennlighet, og JEG argumenterte i mot dine påstander om at de ikke er allergivennlige. Jeg foreslår at du leser tråden på nytt. 

17 minutes ago, tillien said:

Og jeg "pusher" da ikke golden på noen som helst, hva er det slags påstand? Og hvor kom det fra med tanke på det vi har diskutert så langt? Det virker som at siden du ikke greide å "ta meg" på det vi egentlig snakket om, så hopper du til noe annet? Jeg nevnte den da jeg syntes mye passet. Allergivennlighet var IKKE et absolutt krav fra trådstarter (foruten at jeg betviler hele konseptet), størrelse på jaktvarianten nærmer seg VELDIG en middles stor hund, mange vil vel kalle det det nettopp der. Og angående aktivitetsnivå så fant ikke jeg samsvar mellom det trådstarter så for seg i tidsbruk og "øvelser" og at dette skulle være begrenset til "middels aktiitetsnivå" og jeg tok store forbehold.

Du hevder at golden er allergivennlig nok for en som - i følge startinnlegget - gjerne ønsker en allergivennlig hund. Du hevder at en jaktgolden passer inn i kriteriene, selv om TS ønsker en middels aktiv hund - en variant som i utgangspunktet skal være avlet for BRUK, og ingenting mer enn det. Hvis de ikke krever mer enn middels aktivitet, vil jeg ikke engang vite hvor mye bruk som regnes som mye aktivitet. 

17 minutes ago, tillien said:

Jeg ser ikke helt hvor jeg ble personlig, men nå skal jeg bli det ørlite grann. De få diskusjonene jeg har hatt med deg her inne går gjerne i samme retning, for ikke å snakke om alle andre trådene jeg har lest hvor du ofte drar det over i noe som blir direkte useriøst, bombastisk og kverulerende. Jeg har ingen tanker om hvordan du er som person i det virkelige liv, sannsynligvis er du helt super, men som diskusjonspartner her inne er jeg ferdig med deg. Livet er altfor langt til å kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner.

Åja, jeg skal virkelig etterstrebe å bli like saklig, seriøs og åpen for andres argumenter og erfaringer som du er. Det blir nok hardt, men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ingvild SF skrev:

 

  • Gjerne allergivennlig

Da vil jeg spørre, hvorfor denne formuleringen? Trenger den å være allergivennlig, eller er det bare et pluss? Hvis det siste så ville jeg kanskje fjernet det fra kriteriene, siden dere da vil få en større variasjon i mulige raser.

Mellompuddelen er fra 35-45 cm i mankehøyde, dvs liten til middels i størrelse. Vil da andre raser i den nedre enden av skalaen også være aktuelle, eller vil dere helst oppover i størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Da vil jeg spørre, hvorfor denne formuleringen? Trenger den å være allergivennlig, eller er det bare et pluss? Hvis det siste så ville jeg kanskje fjernet det fra kriteriene, siden dere da vil få en større variasjon i mulige raser.

Mellompuddelen er fra 35-45 cm i mankehøyde, dvs liten til middels i størrelse. Vil da andre raser i den nedre enden av skalaen også være aktuelle, eller vil dere helst oppover i størrelse?

Jeg har merket de siste årene at jeg har utviklet allergi mot katter, etter å ha besøkt en kompis med Somali-katter mye i en periode. I tillegg reagerer jeg på pollen, støv og en rekke nøtter og frukter - ergo en allergiker av rang. Har reagert littegranne på noen veldig ustelte dvergschnausere også. Ønsker ikke å skaffe meg en rase som det er stor fare for at jeg etter hvert blir allergisk mot. Vil med andre ord gå for 'føre var'-prinsippet. Jeg skal selvfølgelig ta allergitest (igjen - tok da jeg var yngre) og besøke oppdretter og andre med rasen jeg velger til slutt.

 

Type pels kan være napperaser, puddel (og lignende) og raser med lang pels som samler seg som lodotter istedet for å borre seg inn i tekstiler. Blir det en puddel, vil jeg nok holde pelsen kort.

Størrelseskravet kommer av at jeg ønsker en hund som er lett å ta med inn til andre, få hundepasser til (f.eks. mamma), og som ikke tar over hele bagasjerommet i bilen. Etter hvert har jeg også lyst på en hund til. Hunden kan godt være større enn mellompuddel, men vanlig holden retriever blir for stor igjen. 

Jeg liker retrieveren veldig godt, så det var ikke et dumt forslag. Tror likevel jeg skal gå for en rase med litt lavere aktivitetsnivå i første omgang. Blir jeg bitt av basillen, kan jeg heller vurdere jaktgolden etter hvert. Retrieverjakt virker veldig moro!

Endret av Ingvild SF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, 2ne skrev:

Jo, det trenger den å være, er den ikke det så er det enten ikke en rein puddel, eller så har det SVÆRT raseutypisk pels. Grunnen til at pudler er allergivennlige er nettopp fordi de har en pels som ikke røyter og av den grunn trenger det noe omstendige stellet den trenger - de både børstes og bades oftere enn røyteraser gjør. Den manglende røytinga drar ikke allergener rundt i huset sånn som avrøyta pels gjør, bading, og børsting og blåsing fjerner allergener fra pelsen deres. Allergivennlig betyr dog ikke allergifri, det er det ingen rase som er. Allergivennlig betyr heller ikke at alle allergikere tåler puddel, for det forutsetter at allergikeren er allergisk mot allergener i pelsen, ikke i f.eks spytt. 

Jeg tar på meg litt av skylda for den økende populariteten i hvert fall her på forumet, jeg har skrytt hemningsløst av særlig den eldste tispa vår, og syns selvsagt at de er akkurat så fantastiske som "alle" sier de er ;) In fact, jeg syns det er rart ikke alle ønsker seg puddel, det er fantastisk morsomme hunder :ahappy: 

Men alle raser har negative sider. Den aller største for meg er pelsstellet, det er mye pelsstell. I det daglige. Det er shit som sitter i pelsen etter tur, det er pels som både floker og blir møkkete enn "normal" pels, og det er pels som vokser hele tiden og som derfor fordrer at den klippes/barberes med jevne mellomrom - ca hver 14 dag i ansikt og på poter, ca hver 6-8 uke på kroppen, alt ettersom hvor lurvete du syns de kan bli mellom klippene. 

Helsemessig, på mellompuddel, så er det en del HD. Det kan også være noe på øynene og med knærne, som på så mange småraser. Oppdrettere flest er flinke til å øyelyse og sjekke knær, men rutinemessig HD-røntging (eller helsesjekk i det store og hele) av noe annet enn avlsdyr er enn så lenge uvanlig. Det er ca 11-12 % av mellompudlene som røntges, og av de så er det ca 40 % som har HD. Det er også tilfeller av leggperthes (at hoftekula smuldrer opp), så jeg ville gått for oppdrettere som er obs på hofter. På øynene har man stort sett feilstilte øyehår i varierende grad, men vi finner også katarakt og PRA (PRA er sjelden da, heldigvis). 

Mentalt syns jeg de jevnt over er miljøsterke og uten større lydredlser. Noen har sosiale brister, noen har manglende lekelyst, men i hverdagen er de stort sett enkle hunder å ha med å gjøre. De er familieorienterte, så de er ikke enmannshunder på noen måte, selv om de ofte foretrekker den som gir de mat og tur mer enn "resten av dem" ;) 

De er aktive, mer enn hva folk tror når de kjøper de. De ligger ikke noe tilbake for belgerene jeg har hatt i aktivitetsnivå. Så det blir litt til hva man er vant til og hva man forventer. Jeg er vant til aktive hunder, så jeg syns ikke de er så aktive, men folk som forventer en litt jålete sofahund som tripper pent i tur ved siden av deg av seg sjøl, får seg som regel en liten overraskelse :P 

Enkelte kan ha litt ressursforsvar, og enkelte kan være i overkant tispete mot hunder utenfor flokken (for det ser ut til at det er en tispeting), men det er ikke uvanlig at man slipper 15-20 forholdsvis ukjente hunder sammen på puddeltreff, så det er ikke en veldig kranglete rase generelt. 

Bjeffing er variabelt. Vi har ei som bjeffer under lek, også har vi ei som bjeffer når hun leker vaktpatrulje sammen med terven :rolleyes: Det er dog ikke de eneste lydene de lager. Det kan være piping når de kjeder seg eller blir veldig forventningsfulle - og lista for å kjede seg eller forvente noe er forholdsvis lav (les: det kan være en del piping). 

Tusen takk for et godt svar! Deilig å få litt mer input på hvordan de er. Syns de virker veldig artige, og det er noe jeg kunne tenke meg i en hund. 

Dersom pelsen holdes relativt kort, hvor ofte må pelsen børstes gjennom? Setter ting seg i kort pels også? Ser for meg at slikt kan være alt fra koselig til skikkelig pes, avhengig av om hunden liker pelsstellet eller ikke, og hvor ofte det må gjøres. 

Er det mulig å unngå HD ved riktig valg av oppdretter? Hvordan er storpuddelens helse i forhold? 

Når det gjelder piping: Er det masepiping eller mer enn form for å "prate"? Bjeffing under lek kan jeg leve fint med, men piping og bjeffing "hele" tiden kan bli litt slitsomt. Det er noe man kanskje kan plukke (litt) vekk? Mulig det blir "urettferdig" for hunden, ettersom det jo er en del av språket dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ingvild SF said:

Jeg har merket de siste årene at jeg har utviklet allergi mot katter, etter å ha besøkt en kompis med Somali-katter mye i en periode. I tillegg reagerer jeg på pollen, støv og en rekke nøtter og frukter - ergo en allergiker av rang. Har reagert littegranne på noen veldig ustelte dvergschnausere også. Ønsker ikke å skaffe meg en rase som det er stor fare for at jeg etter hvert blir allergisk mot. Vil med andre ord gå for 'føre var'-prinsippet. Jeg skal selvfølgelig ta allergitest (igjen - tok da jeg var yngre) og besøke oppdretter og andre med rasen jeg velger til slutt.

 

 

Allergi mot katt er mye mer vanlig enn allergi mot hund. Og er man allergisk mot nøtter og steinfrukter er man gjerne også allergisk mot katt. Men ikke mot hund  :)
Allergi mot hund er mer sjelden. Og oftest mildere.
Tester sier ofte lite Det som sier mest er hva du merker selv...Så test ut diverse raser ved å møte dem.

Jeg for min del er kjempeallergisk mot katt, nøtter, steinfrukter. Og mye mer. Men hund går veldig greit.
Har mellompuddel og henne kan jeg inhalere og omtrent kline med uten noen form for reaksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Allergi mot katt er mye mer vanlig enn allergi mot hund. Og er man allergisk mot nøtter og steinfrukter er man gjerne også allergisk mot katt. Men ikke mot hund  :)
Allergi mot hund er mer sjelden. Og oftest mildere.
Tester sier ofte lite Det som sier mest er hva du merker selv...Så test ut diverse raser ved å møte dem.

Jeg for min del er kjempeallergisk mot katt, nøtter, steinfrukter. Og mye mer. Men hund går veldig greit.
Har mellompuddel og henne kan jeg inhalere og omtrent kline med uten noen form for reaksjon :)

Godt å høre andres erfaringer. Du har valp, sant? Har fulgt med i stillhet i bildetråden av ditt nyeste tilskudd.

Det er nok uansett ikke spytt jeg reagerer på, heldigvis. Møtte en mellompuddel i vinter, som jeg koste mye med. Veldig trivelig hund! Reagerte ikke på den, mens så hadde den også blitt badet dagen før.

Har ikke låst meg på puddel, så det er bare å komme med andre forslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingvild SF said:

Godt å høre andres erfaringer. Du har valp, sant? Har fulgt med i stillhet i bildetråden av ditt nyeste tilskudd.

Det er nok uansett ikke spytt jeg reagerer på, heldigvis. Møtte en mellompuddel i vinter, som jeg koste mye med. Veldig trivelig hund! Reagerte ikke på den, mens så hadde den også blitt badet dagen før.

Har ikke låst meg på puddel, så det er bare å komme med andre forslag også.

Jeg reagerer LITT på dachsen. Men ikke noe på verken puddelen eller springeren. Sistnevnte bades sjelden med såpe, men skylles med rent vann når hun er skitten. Puddelen har blitt badet skikkelig EN gang med shampo siden vi fikk henne for 8 uker siden... (men børstes hver dag og klippes annenhver uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ingvild SF said:

Tusen takk for et godt svar! Deilig å få litt mer input på hvordan de er. Syns de virker veldig artige, og det er noe jeg kunne tenke meg i en hund. 

Jeg syns de er veldig artige. De er kjappe, både i hodet og i kroppen, og de har sans for humor, så det er sjeldent kjedelig med mellompuddel i hus :ahappy: 

12 hours ago, Ingvild SF said:

Dersom pelsen holdes relativt kort, hvor ofte må pelsen børstes gjennom? Setter ting seg i kort pels også? Ser for meg at slikt kan være alt fra koselig til skikkelig pes, avhengig av om hunden liker pelsstellet eller ikke, og hvor ofte det må gjøres. 

Stort sett så holder det å børste før bading hvis pelsen er kort. Det er mindre som fester seg i kort pels, og det er lettere å få ut :) Men det er forskjell på pelskvalitet, vi har mor og datter her hjemme, der mor har litt hard og stiv pels, og i den fester det seg sjeldent noe i, selv når den er lang, også har vi datteren som har myk pels, og hun samler ting som om hun får betalt for det. Selve stellet av moren tar lengre tid, det tar lengre tid å børste, lengre tid å bade, lengre tid å blåse, men så holder pelsen seg fin lenger. Stellet av datteren er kjapt, kjapp å børste gjennom, kjapp å bade, kjapp å blåse tørr, men hun trenger det pelsstellet oftere. Så det blir litt hipp som happ :) 

Man jobber med å gjøre pelsstellet til kos når man har pelshund. Det er jo greit at de liker det når de må gjøre det så ofte ;) Det er sjeldent de liker å barbere nese og poter av seg selv da, så det pleier å ta litt tilvenning :) 

12 hours ago, Ingvild SF said:

Er det mulig å unngå HD ved riktig valg av oppdretter? Hvordan er storpuddelens helse i forhold? 

Nei, det er ikke mulig å unngå det, men du kan redusere sjansene. Jeg har f.eks ei tispelinje selv som har 3 generasjoner der flesteparten er røntget (det mangler noen i ett kull), og de aller fleste er fri (1 C, resten fritt, om jeg ikke husker feil), det er en godt dokumentert tispelinje som har et resultat som er langt bedre enn normalen for rasen. Men når jeg ser etter hanner, så finner jeg stort sett bare hanner der det bare er slektninger som har gått i avl som er røntget, og ikke alltid alle de heller. Så selv om jeg har fine tispelinjer selv, og velger hanner som er fri, så kan ikke jeg garantere at det ikke kan dukke opp HD, fordi det er så mye mørketall ute og går. 

Du har ikke HD-problematikken på storpuddel, de må være fri for å gå i avl. Men det er noe rusk også der, som addison, epilepsi, tannemalje-problematikk, for å nevne noe. Det er noe på alle raser, i varierende grad. 

12 hours ago, Ingvild SF said:

Når det gjelder piping: Er det masepiping eller mer enn form for å "prate"? Bjeffing under lek kan jeg leve fint med, men piping og bjeffing "hele" tiden kan bli litt slitsomt. Det er noe man kanskje kan plukke (litt) vekk? Mulig det blir "urettferdig" for hunden, ettersom det jo er en del av språket dens.

Bjeffinga er det ikke så mye av, men det kan være litt piping. Det er masepiping. Mine f.eks er ikke spesielt tålmodige av seg, den eldste mindre enn den yngste, så hun syns det å trene på fellesdekk er kjedelig. Det skjer ingenting, godbitene kommer - i følge henne - for sakte, så hun får et sånt irriterende piiiiiiip, og jeg tror ikke hun er klar over det engang :rolleyes: Jeg syns ikke det er spesielt urettferdig å plukke det litt vekk, den delen av språket kan vi godt dempe litt :lol: Men de er noen små bortskjemte prinsesser, våre to, så vi kan nok skylde oss litt selv for at de er masete innimellom :) 

11 hours ago, enna said:

Jeg reagerer LITT på dachsen. Men ikke noe på verken puddelen eller springeren. Sistnevnte bades sjelden med såpe, men skylles med rent vann når hun er skitten. Puddelen har blitt badet skikkelig EN gang med shampo siden vi fikk henne for 8 uker siden... (men børstes hver dag og klippes annenhver uke).

Det er lurt å bade før klipping, det blir visst mindre slitasje på sakser og barbermaskin da :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne: Igjen, tusen takk for svar. Det setter jeg pris på. Puddel er fortsatt aktuell etter å ha fått innspill på de negative sidene også. 

 

Hva tenker dere om cocker eller welsh springer spaniel, sheltie, portugisisk vannhund eller tibetansk terrier? Eventuelt andre raser som kunne passe? Jeg har ikke satt noen absolutt grenser på størrelse. Vil gjerne at den skal henge med på skitur, men ikke overta hele bagasjerommet på bilen som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ingvild SF skrev:

@2ne: Igjen, tusen takk for svar. Det setter jeg pris på. Puddel er fortsatt aktuell etter å ha fått innspill på de negative sidene også. 

 

Hva tenker dere om cocker eller welsh springer spaniel, sheltie, portugisisk vannhund eller tibetansk terrier? Eventuelt andre raser som kunne passe? Jeg har ikke satt noen absolutt grenser på størrelse. Vil gjerne at den skal henge med på skitur, men ikke overta hele bagasjerommet på bilen som sagt. 

Sheltien stryker nok på ønske om lite lyd, det har de en del av. Min bjeffer når folk kommer på døra, når hunder går forbi på stien utenfor huset og når han girer seg opp i lek. Når han utfører oppgaver (søk, lp-øvelser osv) så bjeffer han ikke (mellom øvelsene kan han gjøre det dersom han blir for gira dog).

Bortsett fra det så passer de kriteriene dine vil jeg si :). Dessverre så finnes det en del nervøse sheltier og en del oppdrettere som avler på det de måtte ha for hånden, men det er absolutt ikke noe problem å få en sheltie med god mentalitet om man er nøye på den biten.

De er herlige hunder som er med på alt og jeg kunne virkelig ikke vært foruten lykkepillen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg drar opp igjen denne tråden nå. Hvis jeg ser bort ifra allergivennlig som krav; hvilke hunder kan passe da? 

Selv om jeg kan gi hunden mye aktivisering nå, og gjerne vil trene hund, så må den også takle endring i livssituasjon, ergo ikke veldig krevende aktivitetsbehov. Den vil selvfølgelig fortsatt få en hovedtur på ca. en time. 

På 8.6.2017 at 2:49 PM, Tonje skrev:

Sheltien stryker nok på ønske om lite lyd, det har de en del av. Min bjeffer når folk kommer på døra, når hunder går forbi på stien utenfor huset og når han girer seg opp i lek. Når han utfører oppgaver (søk, lp-øvelser osv) så bjeffer han ikke (mellom øvelsene kan han gjøre det dersom han blir for gira dog).

Bortsett fra det så passer de kriteriene dine vil jeg si :). Dessverre så finnes det en del nervøse sheltier og en del oppdrettere som avler på det de måtte ha for hånden, men det er absolutt ikke noe problem å få en sheltie med god mentalitet om man er nøye på den biten.

De er herlige hunder som er med på alt og jeg kunne virkelig ikke vært foruten lykkepillen min.

Det siste året har jeg fått kjennskap til sheltie gjennom min stemor sin hund, Cindy, og kan absolutt leve med bjeffingen dens. Det jeg er mer usikker på er om den vil funke på skiturer. På vinteren ser jeg for meg å gå en del på ski, og da blir det fort 1-2 mil. Cindy har vært med på en skitur i vinter, hvor vi gikk sakte på flata og ingen nedoverbakker. Likevel måtte vi snu etter to kilometer fordi bikkja ikke klarte mer. Det skal sies at hun er i skikkelig dårlig form. Bortsett ifra det liker jeg hunden godt, væremåten og det er unektelig veldig deilig med en hund som holder seg i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvild SF skrev:

Jeg drar opp igjen denne tråden nå. Hvis jeg ser bort ifra allergivennlig som krav; hvilke hunder kan passe da? 

Selv om jeg kan gi hunden mye aktivisering nå, og gjerne vil trene hund, så må den også takle endring i livssituasjon, ergo ikke veldig krevende aktivitetsbehov. Den vil selvfølgelig fortsatt få en hovedtur på ca. en time. 

Det siste året har jeg fått kjennskap til sheltie gjennom min stemor sin hund, Cindy, og kan absolutt leve med bjeffingen dens. Det jeg er mer usikker på er om den vil funke på skiturer. På vinteren ser jeg for meg å gå en del på ski, og da blir det fort 1-2 mil. Cindy har vært med på en skitur i vinter, hvor vi gikk sakte på flata og ingen nedoverbakker. Likevel måtte vi snu etter to kilometer fordi bikkja ikke klarte mer. Det skal sies at hun er i skikkelig dårlig form. Bortsett ifra det liker jeg hunden godt, væremåten og det er unektelig veldig deilig med en hund som holder seg i nærheten.

Skiturer på 1-2 mil med en sheltie må du ikke være skeptisk til, det klarer de helt fint. Det kommer helt an på formen til hunden ;) Om du skøyter og kjører veldig fort kan det ble vanskelig for dem å henge på over lengre avstander kanskje, men til vanlige skiturer er det ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aller mest allergisk mot røytefrie hunder :faceless: (OT, sorry!) 

Tror veldig mange hunder kan passe ønskene dine, med god oppdragelse. Med tanke på at du ikke ønsker det størte aktivitetsbehovet ville jeg styrt unna de åpenbare arbeidsjernene, men litt virker det jo som om du kan leve med. Har du sett på Kooiker eller Aussie? :ahappy: Nå går jeg heeeeelt bortifra allergi-vennlig-saken, da.

Personlig (er allergisk mot ALT) reagerer jeg minst på hunder uten underull, og jeg vil selvsagt be deg se på Phaléne/Papillon (min hjertehund), men du skal trene den godt for at den vil løpe en mil eller to, ikke alle som har lyst til det, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...