Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør som aldri blir korte


Recommended Posts

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg hadde en hund en gang som sleit klørne sine selv - jeg trengte aldri å klippe dem. De var så korte at de IKKE laget lyd når han gikk. Det er jo ikke sånn at hundene trenger lange klør for at de skal ha en funksjon. Jeg personlig hæler ikke å høre lyden av klør på gulvet. Jeg klipper alltid klørne så korte at jeg ikke hører det. 

Nei , De trenger ikke lange klør for at de har en funksjon.  Men de bør være lange nok til at hunden kan bruke de ved behov. 

Det er fryktelig mange som klipper klørne så korte at bikkjene umulig kan gripe i underlaget ved behov. 

Nico sine klør klikker som sagt ikke når de er på lengden jeg ønsker ( eller ca aldri uansett) , hos Toddy må jeg omtrent kirurgisk fjerne enkelte klør for at de ikke skal klikke.  Det er mer en klolengde som spiller inn på lyd. Måten hunden går på  ( Toddy subber,  Nico tripper ) , formen på labbene etc.

Om klørne klikker på gulvet eller ikke er liksom ikke  fasiten på hva som er riktig lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , De trenger ikke lange klør for at de har en funksjon.  Men de bør være lange nok til at hunden kan bruke de ved behov. 
Det er fryktelig mange som klipper klørne så korte at bikkjene umulig kan gripe i underlaget ved behov. 
Nico sine klør klikker som sagt ikke når de er på lengden jeg ønsker ( eller ca aldri uansett) , hos Toddy må jeg omtrent kirurgisk fjerne enkelte klør for at de ikke skal klikke.  Det er mer en klolengde som spiller inn på lyd. Måten hunden går på  ( Toddy subber,  Nico tripper ) , formen på labbene etc.
Om klørne klikker på gulvet eller ikke er liksom ikke  fasiten på hva som er riktig lengde. 

Er nok store forskjeller der, ja [emoji4] Tror jeg må trekke ut klørne på Koda også, skal jeg bli kvitt klikkingen [emoji14]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, Mud skrev:

Nei , De trenger ikke lange klør for at de har en funksjon.  Men de bør være lange nok til at hunden kan bruke de ved behov. 

Det er fryktelig mange som klipper klørne så korte at bikkjene umulig kan gripe i underlaget ved behov. 

Jeg tror ennå jeg ikke har opplevd på de årene jeg har hatt hund at de har hatt klør som IKKE greier å gripe på underlaget... 

14 minutter siden, Mud skrev:

Nico sine klør klikker som sagt ikke når de er på lengden jeg ønsker ( eller ca aldri uansett) , hos Toddy må jeg omtrent kirurgisk fjerne enkelte klør for at de ikke skal klikke.  Det er mer en klolengde som spiller inn på lyd. Måten hunden går på  ( Toddy subber,  Nico tripper ) , formen på labbene etc.

Om klørne klikker på gulvet eller ikke er liksom ikke  fasiten på hva som er riktig lengde. 

Nei, det er nok helt sant! poteutformingen har nok mye å si om hvorvidt klørne klikker eller ikke, men jeg hadde klikka om jeg hadde en hund som klikka... for å si det på den måten :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Nei, det er nok helt sant! poteutformingen har nok mye å si om hvorvidt klørne klikker eller ikke, men jeg hadde klikka om jeg hadde en hund som klikka... for å si det på den måten :aww: 

Pøbel er en klikker, uansett hvor mye jeg klipper klørne hans. Han gjør som @Muds Toddy - han subber når han går (det høres litt rart ut, men det er vel den enkleste forklaringen :lol:). Så poteutforming har mye å si, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 at 4:55 PM, Siri skrev:

Nei, det er nok helt sant! poteutformingen har nok mye å si om hvorvidt klørne klikker eller ikke, men jeg hadde klikka om jeg hadde en hund som klikka... for å si det på den måten :aww: 

Har sett det veldig godt i heimen her. Alle hundene mine har jeg vært nøye på å klippe regelmessig(en gang i uken). Jeg trodde alltid at jeg bare ikke fikk blandingens klør korte nok, for hennes klikket i gulvet mens schäferen sin gjorde ikke. Blandingen var omplasseringshund og ble en ål når hun skulle klippes, så de hadde bare klippet hos veterinær 2-3 ganger i året. Så fikk jeg whippet, og selv om oppdretter var flink til å klippe og begge to har hatt korte og fine klør når jeg henta de, og jeg har klippet ukentlig, så klikker de i gulvet når de går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerven kan presses kortere. Ferdig snakka. Og ofte er det et behov for det hos "Ola Nordmann".

Hvorfor man må klippe klør på ganske mange hunder:
- Lange klør som treffer bakken kan føre til skeiv fotstilling
- Lange klør som treffer bakken kan føre til senebetennelse, fordi senene er i konstant spenn
- Lange klør kan lettere henge seg fast i ting
- Oddsen for kloløsning øker

Har man en hund med så lang nerve at de havner inn under risikogruppene nevnt her, så må man gjøre hva man kan for å få nerven kortere. På de aller fleste hunder går dette strålende, men man må klippe "helt ned" ofte. Trenger ikke å klippe til blods, men man må presse grensene littegran veldig ofte. Noen hunder funker det ikke på, men det er ytterst sjeldent. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puttiva skrev:

Nerven kan presses kortere. Ferdig snakka. Og ofte er det et behov for det hos "Ola Nordmann".

Hvorfor man må klippe klør på ganske mange hunder:
- Lange klør som treffer bakken kan føre til skeiv fotstilling
- Lange klør som treffer bakken kan føre til senebetennelse, fordi senene er i konstant spenn
- Lange klør kan lettere henge seg fast i ting
- Oddsen for kloløsning øker

Har man en hund med så lang nerve at de havner inn under risikogruppene nevnt her, så må man gjøre hva man kan for å få nerven kortere. På de aller fleste hunder går dette strålende, men man må klippe "helt ned" ofte. Trenger ikke å klippe til blods, men man må presse grensene littegran veldig ofte. Noen hunder funker det ikke på, men det er ytterst sjeldent. 

Har du noen dokumentasjon på det du sier her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har hatt en hund som hadde veldig flate poter. Samme hvor mye de ble klippet så gav de aldri inntrykk av å være korte nettopp pga konstruksjonen på poten hennes :) 

Så noen må man bare leve med at er som de er og holde de korte, men de vil alltid "virke" lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Har du noen dokumentasjon på det du sier her?

Nei, ikke noe dokumentasjon. Men jeg ser det. Hver eneste dag. Jeg jobber i en dyrebutikk hvor vi har gratis kloklipping, og vi har flere hundre hunder innom hver måned. Det er tydelig å se sammenhengen mellom klolengde, skade og funksjonalitet. Og ikke minst effekten av hyppig klipping.

Det at kloen klikker såvidt på gulvet hjemme er ikke farlig. Alt med måte. Men det er de som er så lange at tærne ikke kan ligge normalt, de som blir bøyd oppover eller til siden, eller de som er så lange at de henger fast i netting-underlag - de er et problem. Og dessverre er de ikke helt uvanlige. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puttiva skrev:

Nei, ikke noe dokumentasjon. Men jeg ser det. Hver eneste dag. Jeg jobber i en dyrebutikk hvor vi har gratis kloklipping, og vi har flere hundre hunder innom hver måned. Det er tydelig å se sammenhengen mellom klolengde, skade og funksjonalitet. Og ikke minst effekten av hyppig klipping.

Det at kloen klikker såvidt på gulvet hjemme er ikke farlig. Alt med måte. Men det er de som er så lange at tærne ikke kan ligge normalt, de som blir bøyd oppover eller til siden, eller de som er så lange at de henger fast i netting-underlag - de er et problem. Og dessverre er de ikke helt uvanlige. 

Men da kan du jo ikke si at "sånn er det, basta". At hunder skader seg pga. for lange klør er greit nok, men å påstå at nerven trekker seg tilbake/evt. blir lenger fordi "man jobber i dyrebutikk og har sett det" er ikke noe godt argument for at det faktisk er slik det er. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nerven blir lengre, om klørne får "spire og gro" er absolutt ingen myte. Det er lett å se det, om man slurver med kloklipp noen uker. Dermed er det selvsagt også mulig å få nerven til å trekke seg tilbake ved hyppig klipping "helt inn". Men det tar mye lengre tid, enn å få nerven lengre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han jeg har nå har nesten alltid klikket og når han ar stått rett har ingen klør vært nedi gulvet. Jeg brukte veldig lang tid på å komme i mål med at han ikke klikker når han går inne. Klørne har lurt meg. De går i en veldig slak bue altså kan dem bli lange før dem når gulvet i stående stilling, nå så klikker dem ikke og han bruker klørne like godt som når dem var lengre. Nå blir jobben å holde dem korte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Pringlen skrev:

At nerven blir lengre, om klørne får "spire og gro" er absolutt ingen myte. Det er lett å se det, om man slurver med kloklipp noen uker. Dermed er det selvsagt også mulig å få nerven til å trekke seg tilbake ved hyppig klipping "helt inn". Men det tar mye lengre tid, enn å få nerven lengre :)

Den eneste måten nerven kan "krympe " må vel være hvis man klipper så kort at den eksponeres og dør.  Nico rev i stykker en klo en gang og da "døde" nervetuppen.  Hun gikk på smertestillende og antibiotika i en periode etterpå og måtte bruke potesokker for å forhindre infeksjoner.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan du jo ikke si at "sånn er det, basta". At hunder skader seg pga. for lange klør er greit nok, men å påstå at nerven trekker seg tilbake/evt. blir lenger fordi "man jobber i dyrebutikk og har sett det" er ikke noe godt argument for at det faktisk er slik det er. 


For meg er det godt nok å se det i praksis hver eneste uke. Jeg trener ikke en publisert forskningsartikkel for å fortelle meg det. Nå har jeg fulgt opp såpass mange hunder som har gått fra å ha lang nerve til normal, ved at jeg har klippet dem hver uke. Det kan ta lang tid, men i de aller fleste tilfeller har jeg sett at det skjer. Men som sagt, det forutsetter at man klipper langt nok inn, det holder ikke å bare ta den harde tuppen.

Den eneste måten nerven kan "krympe " må vel være hvis man klipper så kort at den eksponeres og dør.  Nico rev i stykker en klo en gang og da "døde" nervetuppen.  Hun gikk på smertestillende og antibiotika i en periode etterpå og måtte bruke potesokker for å forhindre infeksjoner.  

Nerven må eksponeres ja, men ikke kappes eller dø. Det holder å klippe sånn at pulpa blir eksponert i størst mulig grad. Der er det mykt, og nerven vil kunne merke omgivelsene. Det vil gjøre at den trekker seg litt tilbake, og cluet er da å klippe på nytt før den trekker seg ut igjen. Tidkrevende prosess som krever full oppfølging, men ikke umulig :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puttiva skrev:

 


For meg er det godt nok å se det i praksis hver eneste uke. Jeg trener ikke en publisert forskningsartikkel for å fortelle meg det. Nå har jeg fulgt opp såpass mange hunder som har gått fra å ha lang nerve til normal, ved at jeg har klippet dem hver uke. Det kan ta lang tid, men i de aller fleste tilfeller har jeg sett at det skjer. Men som sagt, det forutsetter at man klipper langt nok inn, det holder ikke å bare ta den harde tuppen.


Nerven må eksponeres ja, men ikke kappes eller dø. Det holder å klippe sånn at pulpa blir eksponert i størst mulig grad. Der er det mykt, og nerven vil kunne merke omgivelsene. Det vil gjøre at den trekker seg litt tilbake, og cluet er da å klippe på nytt før den trekker seg ut igjen. Tidkrevende prosess som krever full oppfølging, men ikke umulig :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 

 

Den tørker jo inn og dør hvis den eksponeres... Det medfører jo en betydelig infeksjonsfare å blottlegge nerver,  for ikke å snakke om smerter.  Nervene vil aldri vokse bare fordi det er plass,    de vokser bare til det som er normalt for den hunden fra naturens side.

Det er altså en type gradvis amputering av nerven det er snakk om , ikke at den trekker seg tilbake.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puttiva skrev:


For meg er det godt nok å se det i praksis hver eneste uke. Jeg trener ikke en publisert forskningsartikkel for å fortelle meg det. Nå har jeg fulgt opp såpass mange hunder som har gått fra å ha lang nerve til normal, ved at jeg har klippet dem hver uke. Det kan ta lang tid, men i de aller fleste tilfeller har jeg sett at det skjer. Men som sagt, det forutsetter at man klipper langt nok inn, det holder ikke å bare ta den harde tuppen.
 

 

Det er greit nok at det er bra nok for deg, men skal det ha noe verdi i en diskusjon der du skal overbevise noen andre som ikke er enig med deg, så holder ikke det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er venn med en på facebook som har en linje dalmiser som har magiske klør (sagt litt på spøk av henne selv). De trenger nemlig ikke klippes, noen gang. De er kortere enn jeg får til med Casper, og Casper har ikke lange klør.
Oppe derimot har ekstremt lange klør, som et dovendyr. De som klipper henne (dyrebutikk) tar bare tuppen og jobber dem ikke ned, så da hjelper det ikke at jeg er nøye når hun er her.

Jeg skjønner heller ikke greia med at klør skal være så korte som overhodet mulig... jeg synes det er penest med korte klør, absolutt, men så lenge det ikke klikker for mye i gulvet og potestillingen ikke blir feil fordi de er for lange sier jeg meg fornøyd. Men jeg klipper så kort som jeg kan, rundt nerven, og har egentlig ikke lagt merke til noen krymping.

Lurer forøvrig på hvor lange klør hunden vi hadde som barn hadde, de ble aldri klipt. Men sånn er det vel med noen hunder, det trengs ikke å klippe.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud Det virker som dere snakker litt forbi hverandre? Puttiva skriver om pulpa mens du skriver om nerven (som er inni pulpa)? Hun poengterer hvertfall i innlegget du quotet sist at man IKKE skal klippe i nerven, men eksponere miljøet rundt den. Med mindre jeg også har misset noe, da :) . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirai skrev:

@Mud Det virker som dere snakker litt forbi hverandre? Puttiva skriver om pulpa mens du skriver om nerven (som er inni pulpa)? Hun poengterer hvertfall i innlegget du quotet sist at man IKKE skal klippe i nerven, men eksponere miljøet rundt den. Med mindre jeg også har misset noe, da :) . 

Nervetrådene er en del av pulpaen. Kloen beskytter pulpaen,  dvs nerver og blodkar . Med mindre hunders pulpa er noe helt annet enn den vi finner i feks tenner hos mennesker. Men jeg tviler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Mud said:

Nervetrådene er en del av pulpaen. Kloen beskytter pulpaen,  dvs nerver og blodkar . Med mindre hunders pulpa er noe helt annet enn den vi finner i feks tenner hos mennesker. Men jeg tviler. 

Jeg har også hørt dette, og siden pulpa er veldig ømfintelig for berøring, så sier det seg jo at det er nerver der.

Men jeg må si, det var veldig mye lettere å klippe klør på Kamar sine lyse - da så man liksom hvor man kunne klippe trygt og enkelt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss.. kloklipp... Her klakker det i gulvet når de går, men Striders klakker ikke hvis han traver?? Kan det være en sånn subbegreie? Shy har veldig flate poter eller hva jeg skal si, så det er kanskje umulig å få henne til ikke å klakke tror jeg.  Jeg følger nøye med på klaring mellom klo og bakke når de står. Hvis det er god klaring mellom bakke og klør når de står, er det OK da? For det er det jeg går etter.. Jeg synes alltid hundene mine har for lange klør, for jeg tør ikke klippe stort når jeg klipper (pingle) og har allikevel klippet feil noen ganger. Her klippes klør hver 5te dag siden jeg er så pinglete, oftere får jeg ikke til fordi nyklippede kloflater lar seg liksom ikke klippe mer, klotangen får ikke tak ute på kanten da.

I vinter hadde vi problemer med at både Strider og Shy fikk steinharde klør, så det smallt skikkelig inni klørne når de ble klippet - var redd klørne skulle sprekke av det!  Nå er klørne normale igjen, så jeg lurer på om det var vinterens ekstreme mengder av underkjølt regn og turer i halvfrossen og halvgjørmete skog som gjorde det.. Uansett da fikk særlig Strider lange klør, de ble ikke klieppet så ofte som vanlig. Han syntes det var så ubehagelig å klippe klør - og han har jeg luksusen med at han klipper klør helt frivillig - og den luksusen hadde jeg ikke så lyst å gi slipp på.

Jeg har forsøkt filing også, men det tok jo bare vinter og vår så nå gjenstår bare å forsøke Dremel. Men har en mental sperre for det også.. det er grøss.. (og på engelsk kaller de å slipe klørne "to grind the claws", grøss og grøss.. "grind" er sånt et vemmelig ord i den sammenhengen!).

Kjære gamle Kakkelakk, klippet vi aldri klør på - ikke ulveklørne en gang. De holdt seg passe lange bestandig de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...