Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten, familiehund, allergivennlig, lavt mosjonsbehov


Guest Ebbe
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Vi har etterhvert lyst på hund, og har begynt å tenke på hva slags rase vi ønsker.  

Jeg er hjemmeværende pga sykdom som blant annet gir meg mindre energi i hverdagen. Dermed ønsker jeg en hund som selskap her hjemme på dagtid når de andre er borte, og som kan være med meg på turer. Pga helsa så orker ikke jeg altfor lange turer, så trenger da en hund som er fornøyd med kortere turer også. Samboeren tar seg av lengre turer.

Vi har lyst på en liten hund.

- Vi har en 3-åring i huset, så det må være en rase som passer med barn i hus. 

-hunden bør røyte lite og gjerne være allergivennlig. 

Vi har laget en liste med forskjellige raser sammen, og det har blitt litt mange å velge mellom. Nå har det blitt så mange raser på lista så jeg går litt i surr, så om du som leser skulle valgt ut topp 3 hunder av de under med tanke på hva jeg har skrevet, hvem hadde dere valgt? Eller innspill til helt andre raser?

-Jack russell
-Kleinspitz
-petit brabancon
-cairn terrier
-phalene/papillon
-tibetansk spaniel
-Yorkshire terrier 
-toy puddel
-shih tzu
-malteser
-havaneser
-norfolk terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops ville jeg droppet på grunn av sykdom, cavalier også egentlig.

Det er bare tull at en pomme ikke kan være med på fjelltur, og er hverken bedre eller dårligere til det enn noen av rasene du lister opp. Noen av de du lister er allergivennlige, andre ikke, men det vet du kanskje? De som ikke røyter er det mer pelsstell på. Jack russel terrier kan være ganske krevende og er ihvertfall veldig aktive hunder. Jeg har en dansk/svensk gårdshund som er noe mildere, men også litt for aktiv for meg når jeg er på det nivået jeg er nå.

Men om hunden til daglig får lite tur så kan man ikke regne med at den kan gå lange fjelturer plutselig noen helger i løpet av året. Noen rolige dager iblant går greit, men hunder trenger som oss mennesker noenlunde regelmessig mosjon. Men noen rolige dager tåler de fleste. Jeg har selv ME, og mannen min tar hundene på en lengre tur i skogen 1-2 ganger i uka. Jeg tar dem med på trening, trener hodearbeid inne, og går kortere turer (en sjelden gang lengre når jeg er i form). Det fungerer fint, og begge våre er gjerne med på fjellturer, men har nok ikke kapasitet til mer enn et par mil uten mer trening på regelmessig basis.

Med tanke på barn så ville jeg faktisk valgt bort de minste alternativene. Barn i den alderen kan være litt uforsiktige og det kan fort gå ut over hunden. Mittelspitz kan kanskje også være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de på lista di, ville jeg sett mer på jack, cairn og norfolk. Bikkjer som er med på det meste, og som pga sin strihårete pels kan regnes som allergivennlige (men møt noen først, ikke alle tåler strihårshunder heller)

red: har dere vurdert dvergschnauzer forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pringlen, men med forutsetning at dere får aktivisert nok. Mental stimuli kan erstatte en del av mosjonsbehov.

Ville også sett på dverg/mellompuddel som et alternativ.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Mops ville jeg droppet på grunn av sykdom, cavalier også egentlig.

Det er bare tull at en pomme ikke kan være med på fjelltur, og er hverken bedre eller dårligere til det enn noen av rasene du lister opp. Noen av de du lister er allergivennlige, andre ikke, men det vet du kanskje? De som ikke røyter er det mer pelsstell på. Jack russel terrier kan være ganske krevende og er ihvertfall veldig aktive hunder. Jeg har en dansk/svensk gårdshund som er noe mildere, men også litt for aktiv for meg når jeg er på det nivået jeg er nå.

Men om hunden til daglig får lite tur så kan man ikke regne med at den kan gå lange fjelturer plutselig noen helger i løpet av året. Noen rolige dager iblant går greit, men hunder trenger som oss mennesker noenlunde regelmessig mosjon. Men noen rolige dager tåler de fleste. Jeg har selv ME, og mannen min tar hundene på en lengre tur i skogen 1-2 ganger i uka. Jeg tar dem med på trening, trener hodearbeid inne, og går kortere turer (en sjelden gang lengre når jeg er i form). Det fungerer fint, og begge våre er gjerne med på fjellturer, men har nok ikke kapasitet til mer enn et par mil uten mer trening på regelmessig basis.

Med tanke på barn så ville jeg faktisk valgt bort de minste alternativene. Barn i den alderen kan være litt uforsiktige og det kan fort gå ut over hunden. Mittelspitz kan kanskje også være noe?

Takk for innspill?. Ja, jeg har prøvd å si at en pomeranian klarer nok like mye som mange andre. Her blir det samboeren som tar seg av de lengre turene i uka. Tror nok vi hadde fått det litt som dere i fordeling:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Pringlen skrev:

Av de på lista di, ville jeg sett mer på jack, cairn og norfolk. Bikkjer som er med på det meste, og som pga sin strihårete pels kan regnes som allergivennlige (men møt noen først, ikke alle tåler strihårshunder heller)

red: har dere vurdert dvergschnauzer forresten?

Takk for innspill. Dvergschnauzer har vi ikke sett på, så den skal leses om:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...