Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni


Kokospaniel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har visst fått kjæreste jeg

Fra viltkamera i skogen vår ovenfor oss. Da har vi fått fra februar til 1 juni både jerv, gaupe, ulv og Bjørn på kameraet Litt stillig.

Jeg skriver ikke så mye i Akkurat Nå lenger, men jeg vil så gjerne fortelle dere en historie, som bevis for at det skjer fine ting i verden: Jeg blei tipsa om Mortified-podcasten her på sonen for leng

Posted Images

4 minutter siden, Line skrev:

PM til neste helg har kommet, og typisk nok har jeg fått oppmøte kl 09.30 på lørdag når jeg skal kjøre to timer for å komme meg dit. Søndag, når jeg overnatter der, da har jeg oppmøte 11.. Noen som har erfaring i om det er noen vits i å be dem flytte på oss, siden det er bare hun som er påmeldt?..

Send melding til de, tipper det går helt fint! De har ikke vært vanskelige før i alle fall de på den utstillingen ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag fikk jeg pakken fra Proplan. Ble i grunnen skuffet, hadde bekreftelse på at jeg skulle få Proplan small & mini optibalance, men fikk optiage (som er  9år +). Min hund er bare 5 år, vi går/løper bortimot 2 mil daglig, så vet ikke egentlig om det foret vil dekke hans behov.  Nå er jeg usikker på om jeg bør gi ham det foret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nemi1 said:

i dag fikk jeg pakken fra Proplan. Ble i grunnen skuffet, hadde bekreftelse på at jeg skulle få Proplan small & mini optibalance, men fikk optiage (som er  9år +). Min hund er bare 5 år, vi går/løper bortimot 2 mil daglig, så vet ikke egentlig om det foret vil dekke hans behov.  Nå er jeg usikker på om jeg bør gi ham det foret

Send dei ein melding? Dei har sikkert sent feil? Og da får du kanskje nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Siri skrev:

 

1 time siden, Mentha skrev:

Haha, takk for medfølelsen! Føler meg jo veldig smart  :thumbs: Skal stå litt mer krava i mårra, og spørre om å få snakke med noen som kan gi meg svar med en gang. Han jeg snakka med virka ikke helt "med". En unggutt på utplassering eller noe? :icon_confused: 

Jeg heier på deg :D 

Sitat

Deilig med en sykletur da :) Gleder meg til jeg kan sykle med Alvin. Tør ikke før han er nærmere tre pga ledd og slikt. Selvom jeg sikkert i teorien kan begynne nå! 

Ja, det er veldig godt å se at hundene får strekt ut skikkelig - selv prinsessa tillater seg å galoppere avgårde tidvis :o. Hvor gammel er han nå da? Jeg begynner jo tidlig med mine hunder, jeg... jeg tenker at jo bedre kondisjon og styrke de får, jo bedre er det for ledd og sånt også :D Willy var jo på sin første snørekjøretur 8 mnd gammel - og han holder da koken fortsatt, 9 år gammel :D Men han er kanskje lettere enn Alvin? 

 

Takk! Sonen, altså :heart:

Han blir to til høsten. Men rasen er disponert for både ene og det andre, minst ei tispe i kullet har svak C-grad i den ene hofta. Så jeg veit ikke om jeg tør før han er tre. Selvom han skulle blitt røntget fri veit jeg ikke hvor smart det er å begynne med trekk før han er ferdig utvokst? :icon_confused: Han er en liten tass på 32-33 kilo, så trur Willy er større :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, plutte skrev:

Send dei ein melding? Dei har sikkert sent feil? Og da får du kanskje nytt. :)

Ja, jeg får prøve det. Jeg hadde jo aldri valgt å teste ut for for aldrende hund på ham. Han er jo i sin beste alder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 minutter siden, Mentha skrev:

Takk! Sonen, altså :heart:

Han blir to til høsten. Men rasen er disponert for både ene og det andre, minst ei tispe i kullet har svak C-grad i den ene hofta. Så jeg veit ikke om jeg tør før han er tre. Selvom han skulle blitt røntget fri veit jeg ikke hvor smart det er å begynne med trekk før han er ferdig utvokst? :icon_confused: Han er en liten tass på 32-33 kilo, så trur Willy er større :P 

Nå har selvfølgelig jeg en helt annen type hund, men jeg begynner når de er ca 6 mnd gamle jeg. I starten er det selvfølgelig kort og mer for å lære dem at det er gøy og hvordan man skal jobbe i lina en fysisk trening. Men nå har jeg ei som er akkurat ett år gammel. Selvfølgelig ikke helt ferdig i kroppen enda, men nå trenes hun fysisk. Ikke bare lærer å bli trekkhund. Hunder av den typen blir gjerne veldig gamle og de fleste gjør en eller annen variant av mitt opplegg. Men som sagt, en helt annen type hund som er avla for dette i generasjoner. Allikevel syns jeg det er litt spesielt om det er en rase man ikke kan trene skikkelig fysisk før den er over tre år gammel? 

Akkurat nå sitter jeg og venter på å kunne fore bikkjene før jeg skal legge meg. Kom meg litt seint ut på trening og de jobba såpass hardt at jeg vil vente en stund med å fore etter trening. Dårlig planlagt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat nå, men i forrige uke, gikk vi forbi nærbutikken, minien på 3,2 kilo og jeg. Der stod det en muskelbunt av en hund bundet utenfor, vi gikk i en stor bue rundt. Men han så oss likevel, kastet seg mot oss, og båndet røk. så han kom i fullt firsprang mot oss. Jeg rakk ikke tenke, bare reagere: bare løftet hunden min opp etter båndet ( han hadde heldigvis sele, ikke halsbånd) min hund svingte frem og tilbake i luften, før jeg fikk tak i henne. Muskelhunden ble så paff over at minien bare forsvant, at han stoppet opp. Så gikk det opp for ham at han var fri, og han som aldri fikk være med på butikken (det er altså mine tanker) stormet inn der i fullt firsprang. ... og vi kunne bare spasere videre.  Det var ganske nervepirrende mens det stod på, men som et resultat er hunden min (omplassering) betydelig tryggere på meg;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mentha said:

Takk! Sonen, altså :heart:

Han blir to til høsten. Men rasen er disponert for både ene og det andre, minst ei tispe i kullet har svak C-grad i den ene hofta. Så jeg veit ikke om jeg tør før han er tre. Selvom han skulle blitt røntget fri veit jeg ikke hvor smart det er å begynne med trekk før han er ferdig utvokst? :icon_confused: Han er en liten tass på 32-33 kilo, så trur Willy er større :P 

Hm. Jeg husker at faren min tok med golden retrieveren min på langtur fra han var noen og tre måneder gammel. Av og til hver dag til med pausedager. Han fikk dog ture som han selv ville og regulere det derfra.

Hunden fikk A på hofter og albuer. Og jeg begynte å sykle litt med ham da han var rundt 8 måneder gammel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Å gå lange turer i valpens tempo har jeg drevet med siden dem har vært ca tre måeder og begynt å sykle med mål om å få gleden inn så har jeg begynt rundt 6 måneder. Avpasset fart etter hundens alder og kondisjon. Ingen av 7 valper har fått hd så ja jeg tror på det at dem må få aktivitet og alsidig aktivitet ra dem er små er med på å forebygge hd. HAr hunden hd i arv så er det viktig å bygge gode sterke muskler rundt ledda så de er med på å holde leddet på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I følge vaktplanen min er det visstnok morgen nå. Så god morgen Sonen! :wave:

Første par timer på flyplassen, så en liten tur med Sjef flrndetber tid for å hente demoutstyr i en butikk og så levere i en annen på Bryne. Jepp, Bryne... båt og full pakke. Og da er dagen mer eller mindre gått :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
9 timer siden, 2ne skrev:

Poenget var dog, Siri, selv om det kanskje ble litt borte på veien, at de ukene kunne vært benytta til noe litt mer meningsfullt. Som å lære unger om voksenlivet, hvor man får skattekort, hvordan man fyller ut en CV (nope, vi dreiv ikke så veldig mye med det på landbruksskolen), sånne ting som er kjekke å vite noe om når man er ferdig på skolen. Og om det ikke er mulig, så kunne man vært ville og gale og faktisk bare gitt de sommerferie da undervisningen slutta? Tenk det, liksom? :o 

Jeg er helt enig med deg her. Selv om det ikke inngår i pensum så skader det ikke å forberede elevene litt på praktiske og veldig viktige ting som ikke inngår i pensum. Spesielt forberede elevene på å sette opp budsjett og lære dem litt om økonomisk styring hadde vært fornuftig bruk av tid. 
Når det er sagt så hadde vi et matteprosjekt en uke på ungdomsskolen hvor vi skulle innrede et soverom på et visst antall kvadratmeter, og vi hadde 10.000 kroner tilgjengelig. Prisene på ting skulle være realistiske og man skulle legge ved kilder (for eksempel tilbud på seng klippet ut fra tilbudsavis osv). Men det ble ikke mer enn akkurat det i forhold til økonomistyring, noe som jo er veldig synd. 


Har vært hjemme fra flyplassen i nesten en time nå. Nå blir det kaffe, kaffe, og atter kaffe, tyvlåne mannens astmamedisin for å åpne halsen litt, og så kjøre avgårde igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest meg opp, glemt å quote, så klemmer og hjerter og kyss og alt spres utover alle som måtte trenge det :D

Ang de siste to ukene i skoleåret, så virker de rimelig meningsløse, men jeg forstår jo at det er en haug med ting som må gå opp i kabalen før siste skoledag. På slutten av året er det også en del eksamener rundt omkring på huset og da ender barn og unge uten tilholdsted, så da blir det en utedag da. En ting stusset jeg veldig på, Helle hadde lesedag i går, og hun blir ikke trukket opp til muntlig før på fredag. Lærers beskjed var les på alt *ler* Det er fint, det er jo bare 6 fag hun kan komme opp i. Så den lesedagen ble sløst bort i Frognerparken med venner. De får heldigvis en dag til da, men den dagen der skjønte jeg ikke helt. 
Nå har ikke barneskolen eksamener, så da faller forklaringen bort for barneskolen. De har ikke innleveringer på samme måte som ungdomskolen og vgs. Så de to siste ukene der, er jeg enig i at blir bare surr og rot for de små. Lekestue rett og slett.

Og jeg dro med meg en ting til: telefonangst. Jeg har ikke det, men jeg hater å snakke i telefonen. Virkelig hater det, småprat i telefonen er så hat! Det holder med en beskjed og eventuelle forklaringer på beskjeden, men jeg trenger slettes ikke å høre om alt det fine bikkja de har gjort oppigjennom livet. De eneste jeg takler å prate i telefonen med er min mor og min søster, men det bør helst være røykevær, ellers blir jeg gående hvileløst rundt i huset. Da risikerer jeg jo å få litt ekstra trim, og det er jo aldri bra! 

-------


Akkurat hele tiden om dagen, venter jeg på løpetid. Den kommer jo aldri når den skal (skulle etter alle sigende vært der i går ... ) Så nå skaper jeg meg skikkelig. Den kommer ikke, den er skjult, hannhunden som venter har reist til Sør-Amerika og blir borte ett år, innreise  OG utreiseforbud til Tyskland, klarer vi først å parre, så går hun så tom at vi skylder valper. Alt av helse kan også gå galt, lukket livmor-betennelse, plutselig allergiske reaksjoner som gjør at jeg nekter å avle på henne, rabies ja you name it! Her krisemaksimerer vi maks og ruller vekk tepper så jeg ser bloddråper, legger hvitt sengetøy på og går på hundesletta for å se om det er noe løpetid på gang, for det kan jo tenkes at hun har fått den, men blør kun på teppene må vite! Eller som nå, slikker seg bak! Jeg vet jo ikke om hun brått har blitt superduper renslig :frantics::baby:

Og jeg synes at huset ved siden av kan drite i å ha skrikemetoden om kvelden/natta med den lille stakkars gutten ved siden av. Han er redd og trenger omsorg *kidnappe* 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske hva vi gjorde de siste ukene av skoleåret på videregående, men på ungdomsskolen hadde vi prosjektuker etter eksamen var ferdig, husker jeg. Da hadde vi en uke hvor vi skulle være "voksne". Vi trakk "partnere" og så trakk vi yrke (lønnsnivå), og så skulle vi finne sted å bo, bil, sette opp budsjett for familien vi hadde trukket, "handle mat", "betale regninger", "ta opp lån". Vi lagde en presentasjonsplakat som ble hengt opp i gymsalen til den offisielle avslutningen med foreldre. Dette husker jeg som veldig gøy, og det er pga. dette at jeg vet hva som er forskjellen på serielån og annuitetslån osv. 

 

Ellers ble jeg norgesmester med laget fra hundeklubben i nm i agility på søndag. DET var gøy, det! :D

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, 2ne skrev:

Poenget var dog, Siri, selv om det kanskje ble litt borte på veien, at de ukene kunne vært benytta til noe litt mer meningsfullt. Som å lære unger om voksenlivet, hvor man får skattekort, hvordan man fyller ut en CV (nope, vi dreiv ikke så veldig mye med det på landbruksskolen), sånne ting som er kjekke å vite noe om når man er ferdig på skolen. Og om det ikke er mulig, så kunne man vært ville og gale og faktisk bare gitt de sommerferie da undervisningen slutta? Tenk det, liksom? :o 

Med tanke på alle som havner i luksusfella og åpenbart ikke har peiling på hvordan man styrer økonomien sin, så kunne nok det helt sikkert vært smart (jeg hadde garantert falt av i svingene der - totalt uinteressant vøtt... men jeg har da greid meg bra til tross for manglende opplæring i slike ting... kanskje jeg er et geni, egentlig :aww:). Jeg hadde nok heller takka ja til ekstra sommerferie :P 

9 timer siden, Line skrev:

PM til neste helg har kommet, og typisk nok har jeg fått oppmøte kl 09.30 på lørdag når jeg skal kjøre to timer for å komme meg dit. Søndag, når jeg overnatter der, da har jeg oppmøte 11.. Noen som har erfaring i om det er noen vits i å be dem flytte på oss, siden det er bare hun som er påmeldt?..

Latsabb! Det er jo bare å stå opp om morran :P 

9 timer siden, Mentha skrev:

Han blir to til høsten. Men rasen er disponert for både ene og det andre, minst ei tispe i kullet har svak C-grad i den ene hofta. Så jeg veit ikke om jeg tør før han er tre. Selvom han skulle blitt røntget fri veit jeg ikke hvor smart det er å begynne med trekk før han er ferdig utvokst? :icon_confused: Han er en liten tass på 32-33 kilo, så trur Willy er større :P 

Som andre har sagt, det skader neppe å legge et godt fysisk grunnlag ved å starte med små sykkelturer og så øke på etter hvert allerede nå :). HD er liksom ikke det jeg ville engstet meg mest for, men det er jo bare å røntge nå og se hvordan ståa er. Uansett er det jo viktig at hunden er godt muskulert DERSOM han skulle ha hofteproblemer også :). Willy er jo 40 kg - tett og kompakt (Yasmine som er like høy, er nesten 10 kg lettere :o) - og briard har temmelig høy hd-prosent (alle mine har dog hatt A-hofter, og jeg begynner tidlig å gi dem fysisk mosjon). 

3 minutter siden, Margrete skrev:

Og jeg dro med meg en ting til: telefonangst. Jeg har ikke det, men jeg hater å snakke i telefonen. Virkelig hater det, småprat i telefonen er så hat! Det holder med en beskjed og eventuelle forklaringer på beskjeden, men jeg trenger slettes ikke å høre om alt det fine bikkja de har gjort oppigjennom livet. De eneste jeg takler å prate i telefonen med er min mor og min søster, men det bør helst være røykevær, ellers blir jeg gående hvileløst rundt i huset. Da risikerer jeg jo å få litt ekstra trim, og det er jo aldri bra! 

Sånn småprat er såååå bortkasta tid!!!! Da kan man like gjerne sende ei melding ja :D 
Men jeg minnes en gang i tiden da jeg satt timesvis i telefonen og skravla med oppdretter... stakkars damen - hun fikk ikke gjort stort annet :aww:. Men det var DEN gang, det... og itte nå... 

3 minutter siden, Margrete skrev:

Akkurat hele tiden om dagen, venter jeg på løpetid. Den kommer jo aldri når den skal (skulle etter alle sigende vært der i går ... ) Så nå skaper jeg meg skikkelig. Den kommer ikke, den er skjult, hannhunden som venter har reist til Sør-Amerika og blir borte ett år, innreise  OG utreiseforbud til Tyskland, klarer vi først å parre, så går hun så tom at vi skylder valper. Alt av helse kan også gå galt, lukket livmor-betennelse, plutselig allergiske reaksjoner som gjør at jeg nekter å avle på henne, rabies ja you name it! Her krisemaksimerer vi maks og ruller vekk tepper så jeg ser bloddråper, legger hvitt sengetøy på og går på hundesletta for å se om det er noe løpetid på gang, for det kan jo tenkes at hun har fått den, men blør kun på teppene må vite! Eller som nå, slikker seg bak! Jeg vet jo ikke om hun brått har blitt superduper renslig :frantics::baby:

:fish:

Akkurat nå, Annegru skrev:

Jeg kan ikke huske hva vi gjorde de siste ukene av skoleåret på videregående, men på ungdomsskolen hadde vi prosjektuker etter eksamen var ferdig, husker jeg. Da hadde vi en uke hvor vi skulle være "voksne". Vi trakk "partnere" og så trakk vi yrke (lønnsnivå), og så skulle vi finne sted å bo, bil, sette opp budsjett for familien vi hadde trukket, "handle mat", "betale regninger", "ta opp lån". Vi lagde en presentasjonsplakat som ble hengt opp i gymsalen til den offisielle avslutningen med foreldre. Dette husker jeg som veldig gøy, og det er pga. dette at jeg vet hva som er forskjellen på serielån og annuitetslån osv. 

Å gud... da hadde jeg kobla ut hodet, tror jeg!!! Såååå himla kjedelig :lol: Økonomi må være noe av det kjedeligste jeg vet - for meg har det holdt å vite at SÅ mye har jeg, SÅ mye kan jeg bruke. Også er det lurt å spare penger. Jeg har da kommet greit gjennom livet så langt med den filosofien :lol: Men jeg blir vel neppe spesielt rik av det da :lol: 

Akkurat nå, Annegru skrev:

Ellers ble jeg norgesmester med laget fra hundeklubben i nm i agility på søndag. DET var gøy, det! :D

GRATTIS!!!!! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nemi1 said:

i dag fikk jeg pakken fra Proplan. Ble i grunnen skuffet, hadde bekreftelse på at jeg skulle få Proplan small & mini optibalance, men fikk optiage (som er  9år +). Min hund er bare 5 år, vi går/løper bortimot 2 mil daglig, så vet ikke egentlig om det foret vil dekke hans behov.  Nå er jeg usikker på om jeg bør gi ham det foret

For ordens skyld: optiage er 7år +. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Flire, kom av flyet fra Bergen til Oslo, hører vestlandsdame foran meg; "her var det lyst, er ikke vant til sånt!" (Sol og fint på Gardermoen jaemoji4.png

... og her sitter man bak lukkede persienner og ser ikke et gløtt av sollyset som muligens er utenfor :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ________(<-- masse stygge ord) bilen er ødelagt igjen. Demper eller fjær bak som er gåen, i svinger så kjenner jeg asfalten i ræva... Hvorfor kan ikke biler bare virke hele tiden, eller alternativt; hvorfor må jeg ut å kjøre så ofte / mye :mad: Har visst en klageuke jeg, sorry :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst gitt noen et lite håp i dag. :lol: Møtte en med valp, som var litt frustrert over at den ikke går noe særlig pent i bånd ved at den drar veldig mye. Og jeg sa at Pøbel ble ikke hetende Pøbel for moroskyld da han var valp. Disse menneskene elsker jo Pøbel sitt kosende, rolige vesen og tålmodighet med valpen (tror den er rundt 5 måneder nå). Etter å ha fortalt historien om hvorfor Pøbel ble hetende Pøbel, så var det et håp i øynene hos damen som gikk med den, fnis.

Pøbel. :heart:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...