Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni


Kokospaniel
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

@Raksha tror du enda vi kan redde verden? :( https://www.counterpunch.org/2017/06/02/indonesian-borneo-is-finished-they-also-sell-orangutans-into-sex-slavery/

"I walk around the Center, observing from the distant these fascinating, melancholic creatures. So many awful stories and fates! This used to be a paradise on Earth: for apes, for other mammals, for butterflies, plants and hundreds of different trees. This used to be “the end of the world” and the beginning. Oh Borneo, what is left of you now?"

Det er bare kapitalisme som gjelder. 

Tror ikke jeg vil lese :cry: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har visst fått kjæreste jeg

Fra viltkamera i skogen vår ovenfor oss. Da har vi fått fra februar til 1 juni både jerv, gaupe, ulv og Bjørn på kameraet Litt stillig.

Jeg skriver ikke så mye i Akkurat Nå lenger, men jeg vil så gjerne fortelle dere en historie, som bevis for at det skjer fine ting i verden: Jeg blei tipsa om Mortified-podcasten her på sonen for leng

Posted Images

Noen som har erfaring med leiebil og hund? Skal ha leiebil Onsdag-fredag og skal egentlig avgårde med Iraia. Må ringe å be om stor bil men er der innafor å ha bikkje i bagasjerommet en kjøretur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Noen som har erfaring med leiebil og hund? Skal ha leiebil Onsdag-fredag og skal egentlig avgårde med Iraia. Må ringe å be om stor bil men er der innafor å ha bikkje i bagasjerommet en kjøretur? 

Det var i alle fall ikke lov med hund i bil da jeg leide hos Sixt (riktignok noen år siden nå da), men det er jo ingen som sjekker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Noen som har erfaring med leiebil og hund? Skal ha leiebil Onsdag-fredag og skal egentlig avgårde med Iraia. Må ringe å be om stor bil men er der innafor å ha bikkje i bagasjerommet en kjøretur? 

Kjempe-ikke-lov, gikk på en smell der gitt. Er pga allergi. Du må si fra når du bestiller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det var i alle fall ikke lov med hund i bil da jeg leide hos Sixt (riktignok noen år siden nå da), men det er jo ingen som sjekker :whistle:

Aner ikke hvilket firma det er. Men kan jo evt høre, er verkstedet som fikser det. 

Akkurat nå, mara skrev:

Kjempe-ikke-lov, gikk på en smell der gitt. Er pga allergi. Du må si fra når du bestiller. 

Okei, hvordan smell da? :P Får man egen bil hvis man sier ifra da? :) Får dekt leiebil av forsikringen, verksted skal fikse og lakke en parkeringsskade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Aner ikke hvilket firma det er. Men kan jo evt høre, er verkstedet som fikser det. 

Okei, hvordan smell da? :P Får man egen bil hvis man sier ifra da? :) Får dekt leiebil av forsikringen, verksted skal fikse og lakke en parkeringsskade. 

Fikk motorstopp med hund i bilen, og fikk tilkjørt leiebil. Tok ut hunden og mannen bare "Har du HUND!?!?!?" *insert foredrag om hvorfor og astma osvosv* Så der sto jeg og blomstra og venta til noen kunne hente hunden slik at jeg kunne kjøre hjem. MEN de har (dette var Hertz) visstnok noen få biler med egnet bagasjerom og tillatelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SFX skrev:

Jeg er trøtt...

Jeg er fremdeles trøtt - men jeg har følt meg våken i mellomtiden :P 

7 timer siden, JeanetteH skrev:

*sukk* gjetingen i sverige jeg var påmeldt til ble avlyst :( Og flyttet til en uke jeg ikke kan.

Men da blir det NKK Trondheim og rasespesial. Godt det kom før PM gikk ut på NKK (spesialen var jeg alt påmeldt til bare for å sponse klubben.)

Lurer på hva Talli, nå straks 10,5 år, skal finne på denne gangen i ringen :lol:  Her er hun 9... 

13403761_10156997146900072_3324204652376

Æsj, så kjedelig når ting en har gledet seg til blir avlyst! Og så teit at jeg ikke får sett Talli in action - noen må live-sende det! :D 

1 time siden, Siri skrev:

Og best av alt da... Willersen gikk hen og dro i land hele showet, han :D Fra veteranklassen ble han beste hannhund, BIR-veteran, BIR og til slutt BIS i konkurranse med picarden som ble BIR!!! Det morsomme etterpå var at da vi stod og snakket med dommeren, så lurte hun på hvem han var, denne hunden min da, så jeg måtte jo si at det da var Willy... og hun hadde for flere år siden vurdert å spørre om å få bruke ham på ei tispe hun hadde, så hun var sååå glad for at hun fikk sett ham live og hun ville ha  ham med seg hjem til Tyskland :wub: 

Ja, og Yasmine ble 4. beste tispe... jeg fikk ikke vist henne på noe som helst vis slik jeg vil, for vi fikk ikke bruke godbiter i ringen :o Uten godbiter er jeg jo helt lost :aww: 

Gratulerer så mye!

Var dommer sveitser? Vi fikk alltid den beskjeden den gangen det var hedensk å ha noe annet enn sveitsisk dommer på spesialene - det var ikke lov med godbiter, og etter at folk var ferdig med å stille opp hunden fikk de beskjed om gå to skritt fram. Det var også på den tiden de hev ut gode hunder med 1 cm for mye hvitt, og sto igjen med hunder uten type, men hvor detaljene hver for seg var korrekte, og lineups uten helhet fordi detaljene var viktigst. 

Hjemme fra Norrköping, og er både trøtt og sliten. Tror egentlig vi skal finne senga med en gang. I dag ble det excellent og ikke noe mer på Glam - men dommeren var ikke redd for å trekke fram sufficient og resten av skalaen, så da teller jo faktisk excellent en del. 

Også gliser jeg enda over at jeg fikk avlsklarert Gloria. Hun er kanskje ikke det peneste vi noen gang har avlet fram, men herregud for en suveren mentalitet på den hunden. Denne helga har hun fått være med på mye nytt, og hun tar alt med stødig pote og logrende hale. Nei, nå lyver jeg, for hun logrer med hele bekkenet om hun er moderat glad, og er hun veldig glad så logrer hun fra halsbåndet og bakover. Kjøre bil, bo på fremmed motell, bryte alt av rytme og rutiner, gå rundt på diger utstilling, sitte i bur, tas ut av bur, gå rundt på plassen, ignorere hunder, lyder og lukter, bli bedømt, sjekke chip for å få markkur, ingenting affiserer den hunden. Hun er så oppmerksom og lettlest, responderer kjapt på alle beskjeder, og er en fryd å ha med seg. Hun fikk en veldig god kritikk av dommeren, så kanskje jeg har sett meg blind på at jeg ikke liker hodet hennes, og dermed har glemt resten. Men jeg kan leve med en dårlig stopp og smal skalle (som sikkert skal legge seg mer ut, hun er bare 2.5 år), når hun er så fenomenal inni hodet. Nå håper jeg veldig på Gloriavalper til våren en gang.

Nei, fôre hunder og finne senga. Skal bli godt å sove i egen seng, jeg sov dårlig alle tre nettene borte, våknet i halv fire-tiden hver morgen og var skråsikker på at jeg hadde forsovet meg, etter å ha slitt med å sovne.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SFX skrev:

Gratulerer så mye!

Var dommer sveitser? Vi fikk alltid den beskjeden den gangen det var hedensk å ha noe annet enn sveitsisk dommer på spesialene - det var ikke lov med godbiter, og etter at folk var ferdig med å stille opp hunden fikk de beskjed om gå to skritt fram. Det var også på den tiden de hev ut gode hunder med 1 cm for mye hvitt, og sto igjen med hunder uten type, men hvor detaljene hver for seg var korrekte, og lineups uten helhet fordi detaljene var viktigst. 

Nei, hun var tysker :D. Men det var jo litt teit, for noen fikk lov til å bruke godbiter, andre ble fratatt godisene. OK - kanskje dro jeg henne litt mye framover akkurat i det jeg stilte henne opp for bedømmelsen, men det er jo ikke sånn jeg stiller henne normalt sett liksom, men nei - da var det ikke bra at jeg brukte godbit. Det hele endte med at bikkja stod konsekvent mer rumpa til dommeren og snuste etter vaffellukta fra partyteltet :aww:. Hun løp greit da, i det minste, så hun løp seg vel inn til den 4. plassen, men jeg handlet henne bort fra en bedre plassering (i følge dommeren *hrmpf*). 

Heldigvis hadde hun ikke hang-up på detaljer... hun påpekte for korte haler, for lyse øyne og slike ting, men lot det ikke affisere plasseringene i vesentlig grad. Forresten må jeg berømme den dommeren altså. Det var dessverre noen tisper som syntes det var litt ekkelt i ringen, og en av juniortispene fikk dermed ha med seg psykisk støtte i ringen, ved at eierens andre hund fikk bli med inn i ringen og stå i midten sånn at den følte seg litt tryggere og fikk en god opplevelse i ringen :)

5 minutter siden, SFX skrev:

Hjemme fra Norrköping, og er både trøtt og sliten. Tror egentlig vi skal finne senga med en gang. I dag ble det excellent og ikke noe mer på Glam - men dommeren var ikke redd for å trekke fram sufficient og resten av skalaen, så da teller jo faktisk excellent en del. 

Også gliser jeg enda over at jeg fikk avlsklarert Gloria. Hun er kanskje ikke det peneste vi noen gang har avlet fram, men herregud for en suveren mentalitet på den hunden. Denne helga har hun fått være med på mye nytt, og hun tar alt med stødig pote og logrende hale. Nei, nå lyver jeg, for hun logrer med hele bekkenet om hun er moderat glad, og er hun veldig glad så logrer hun fra halsbåndet og bakover. Kjøre bil, bo på fremmed motell, bryte alt av rytme og rutiner, gå rundt på diger utstilling, sitte i bur, tas ut av bur, gå rundt på plassen, ignorere hunder, lyder og lukter, bli bedømt, sjekke chip for å få markkur, ingenting affiserer den hunden. Hun er så oppmerksom og lettlest, responderer kjapt på alle beskjeder, og er en fryd å ha med seg. Hun fikk en veldig god kritikk av dommeren, så kanskje jeg har sett meg blind på at jeg ikke liker hodet hennes, og dermed har glemt resten. Men jeg kan leve med en dårlig stopp og smal skalle (som sikkert skal legge seg mer ut, hun er bare 2.5 år), når hun er så fenomenal inni hodet. Nå håper jeg veldig på Gloriavalper til våren en gang.

Nei, fôre hunder og finne senga. Skal bli godt å sove i egen seng, jeg sov dårlig alle tre nettene borte, våknet i halv fire-tiden hver morgen og var skråsikker på at jeg hadde forsovet meg, etter å ha slitt med å sovne.

Høres ut som om dere har hatt ei finfin helg, dere også - sånn egentlig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mara skrev:

Fikk motorstopp med hund i bilen, og fikk tilkjørt leiebil. Tok ut hunden og mannen bare "Har du HUND!?!?!?" *insert foredrag om hvorfor og astma osvosv* Så der sto jeg og blomstra og venta til noen kunne hente hunden slik at jeg kunne kjøre hjem. MEN de har (dette var Hertz) visstnok noen få biler med egnet bagasjerom og tillatelse. 

Såpass ja. Nei jeg får ringe de i morgen og håpe de har stor nok bil med lov til hund! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Raksha said:

Tusen takk! :D Da leker hundene mine schæfer en periode :lol:  Vi bruker jo en sånn sekk på 14 dager omtrent, jeg har ikke råd til å storhandle hundemat, og venterp å gratis proplan mat, så ble bare en sekk nå -  men senere blir det nok for over 500kr for å utnytte fri frakt, er ikke akkurat hysterisk på holdbarhetsdato heller :D

 

20 hours ago, Paranomia said:

Da bestilte jeg også billig mat. Til kattene riktignok :D 18 kg orijen til 600 kr kan jeg leve med gitt :sleep: 

Ble litt diverse annet til kattene også. :) 

Fikk dere fri frakt på tilbudsvarene? Det gjorde ikke jeg da jeg kom til kassa (var over 500) og da gadd jeg ikke :P

5 hours ago, Fillerya said:

Hvorfor har ingen sagt til meg før at pizza med creme fraiche, blåmuggost, pære og parmaskinke er den beste pizzaen som finnes?! 

Fordi det smaker grusomt?

Har smakt det og fyyyy, det ble bikkjebat og vi bestilte en ny spisbar en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AussieAllTheWay skrev:

 

Fikk dere fri frakt på tilbudsvarene? Det gjorde ikke jeg da jeg kom til kassa (var over 500) og da gadd jeg ikke :P

Nope, skal sende de mail og be de fikse det. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Nei, hun var tysker :D. Men det var jo litt teit, for noen fikk lov til å bruke godbiter, andre ble fratatt godisene. OK - kanskje dro jeg henne litt mye framover akkurat i det jeg stilte henne opp for bedømmelsen, men det er jo ikke sånn jeg stiller henne normalt sett liksom, men nei - da var det ikke bra at jeg brukte godbit. Det hele endte med at bikkja stod konsekvent mer rumpa til dommeren og snuste etter vaffellukta fra partyteltet :aww:. Hun løp greit da, i det minste, så hun løp seg vel inn til den 4. plassen, men jeg handlet henne bort fra en bedre plassering (i følge dommeren *hrmpf*). 

Hahahaha, men tyskere er jo nesten sveitsere i min raseverden - når det ikke fantes flere utstoppa sveitsere fra hine hårde dager å trekke til Norge, så gikk en over til tyske dommere, det var nærme nok :D Og de gjorde mye det samme - beskjed om at de ikke ville se godbiter (eller børster, om en skal tolke ut fra hvordan tysk- og sveitsiskeide bernere kunne se ut - det har blitt bedre), og konstant to skritt fram. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Heldigvis hadde hun ikke hang-up på detaljer... hun påpekte for korte haler, for lyse øyne og slike ting, men lot det ikke affisere plasseringene i vesentlig grad. Forresten må jeg berømme den dommeren altså. Det var dessverre noen tisper som syntes det var litt ekkelt i ringen, og en av juniortispene fikk dermed ha med seg psykisk støtte i ringen, ved at eierens andre hund fikk bli med inn i ringen og stå i midten sånn at den følte seg litt tryggere og fikk en god opplevelse i ringen :)

Høres ut som om dere har hatt ei finfin helg, dere også - sånn egentlig :D 

Det er jo lov til å beskrive hvordan hunden ser ut, og det er lov til å trekke i premiegrad om summen tilsier det. Men hos oss opplevdes det som at de hadde en check-liste, og om du strøk på et eneste punkt så gikk du ikke videre. 

Så tiltalende avgjørelse å la den junioren få en slik opplevelse! Det er jo så viktig at unge hunder får vokse i situasjonen.

Og vi har hatt en veldig fin helg, egentlig. Jeg vet at jeg kom med en meget ung og nedrøytet hannhund og en meget uferdig og naken tispe, så da er jeg fornøyd med at hun fikk excellent den ene dagen hun ble stilt (av en dommer jeg fikk veldig sansen for - han også ga hundene mange sjanser til å vise seg, og var "på hundens parti", han jobbet virkelig med et par handlere for å hjelpe dem å få fram potensialet han så i hunden. Aldri stilt for mannen før, men jeg synes han var behagelig, grundig og ikke altfor langt ut på jordet om rasen heller :D ), og Glam fikk excellent alle tre dagene - pluss en CK. Han er 25 måneder, bare en liten fjortis i åpen klasse. Han skal få ei pause nå, så kan han bli eldre mens pelsen gror ut igjen. Så får vi se hvor lang pausen blir, jeg får jo abstinenser etter noen måneder... NKK Lillehammer må han vel på, det er storcert og "hjemmebane", så det blir dumt å sitte hjemme da. Jeg har bare vært på utstilling seks helger hittil i år, det er lite til meg å være, så kanskje jeg er på avvenning?

Nei, senga, den kommer ikke ned og henter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AussieAllTheWay skrev:

Fikk dere fri frakt på tilbudsvarene? Det gjorde ikke jeg da jeg kom til kassa (var over 500) og da gadd jeg ikke :P

Bestilte bare en sekk jeg, så fikk frakt uansett, men vet flere som ikke fikk det. Vet ikke om fri frakt gjelder der. Si fra når du får svar @Paranomia ? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AussieAllTheWay skrev:

 

Fikk dere fri frakt på tilbudsvarene? Det gjorde ikke jeg da jeg kom til kassa (var over 500) og da gadd jeg ikke :P

Fordi det smaker grusomt?

Har smakt det og fyyyy, det ble bikkjebat og vi bestilte en ny spisbar en ;)

Fikk frakt på fôret selv om jeg kjøpte for over 500. Men det var allikevel så billig at jeg ikke gadd å bry meg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånn utstillingsabstinenser når dere går i detalj i beskrivelsene av helgens opplevelser i ringen! Memories! Lurer på om jeg noen gang får en så fin hund som Symra igjen, og gjerne en som trives i ringen neste gang! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ozzy skrev:

Noen som har erfaring med leiebil og hund? Skal ha leiebil Onsdag-fredag og skal egentlig avgårde med Iraia. Må ringe å be om stor bil men er der innafor å ha bikkje i bagasjerommet en kjøretur? 

Har hatt leiebil et par ganger og hatt Teo med. Aldri sagt fra om det, aldri fått problemer med det i ettertid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommet hjem fra hundehelg. Valpekos!!!! Jeg er ekstatisk! Utrolig jevnt og flott kull, alle er perfekte :) INGEN er tilbakeholdne, redde eller reserverte. Og tispa kjenner jeg fra før. Mange unger innom i helga også for å kose med valpene,  og hver gang løp hun og henta en leke: "Lek med meg da!! Drit i de valpene og lek med MEG!!!" Fantastisk tispe. Har elsket henne siden jeg oppdaga henne for tre år siden. Og elsker henne enda mer etter denne helga:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Ozzy skrev:

Noen som har erfaring med leiebil og hund? Skal ha leiebil Onsdag-fredag og skal egentlig avgårde med Iraia. Må ringe å be om stor bil men er der innafor å ha bikkje i bagasjerommet en kjøretur? 

Det er ikke noe problem så lenge det er avtalt på forhånd. Jeg har hatt leiebil på hundekurs :P

Nå har jeg en sliten unghund og bursdagshund. Ett år i dag! Hun har gått i storspann for første gang. Det var visst litt mer å holde styr på enn resten av flokken min som hun kjenner godt, så nå ligger hun som et slakt på hundehustaket sitt. Hun var flink da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, SFX skrev:

Hahahaha, men tyskere er jo nesten sveitsere i min raseverden - når det ikke fantes flere utstoppa sveitsere fra hine hårde dager å trekke til Norge, så gikk en over til tyske dommere, det var nærme nok :D Og de gjorde mye det samme - beskjed om at de ikke ville se godbiter (eller børster, om en skal tolke ut fra hvordan tysk- og sveitsiskeide bernere kunne se ut - det har blitt bedre), og konstant to skritt fram. 

:lol: 

46 minutter siden, SFX skrev:

Det er jo lov til å beskrive hvordan hunden ser ut, og det er lov til å trekke i premiegrad om summen tilsier det. Men hos oss opplevdes det som at de hadde en check-liste, og om du strøk på et eneste punkt så gikk du ikke videre. 

Jeg var jo redd hun skulle være en sånn som trakk en premiegrad bare pga ett eneste ubetydelig avvik... men det var heldigvis  ikke helt sånn :D 

46 minutter siden, SFX skrev:

Så tiltalende avgjørelse å la den junioren få en slik opplevelse! Det er jo så viktig at unge hunder får vokse i situasjonen.

Ja, det var kjempesympatisk :)

46 minutter siden, SFX skrev:

Og vi har hatt en veldig fin helg, egentlig. Jeg vet at jeg kom med en meget ung og nedrøytet hannhund og en meget uferdig og naken tispe, så da er jeg fornøyd med at hun fikk excellent den ene dagen hun ble stilt (av en dommer jeg fikk veldig sansen for - han også ga hundene mange sjanser til å vise seg, og var "på hundens parti", han jobbet virkelig med et par handlere for å hjelpe dem å få fram potensialet han så i hunden. Aldri stilt for mannen før, men jeg synes han var behagelig, grundig og ikke altfor langt ut på jordet om rasen heller :D ), og Glam fikk excellent alle tre dagene - pluss en CK. Han er 25 måneder, bare en liten fjortis i åpen klasse. Han skal få ei pause nå, så kan han bli eldre mens pelsen gror ut igjen. Så får vi se hvor lang pausen blir, jeg får jo abstinenser etter noen måneder... NKK Lillehammer må han vel på, det er storcert og "hjemmebane", så det blir dumt å sitte hjemme da. Jeg har bare vært på utstilling seks helger hittil i år, det er lite til meg å være, så kanskje jeg er på avvenning?

Nei, senga, den kommer ikke ned og henter meg.

Det er alltid fint å stille for dommeren som viser litt menneskelighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 minutter siden, enna skrev:

Nettopp kommet hjem fra hundehelg. Valpekos!!!! Jeg er ekstatisk! Utrolig jevnt og flott kull, alle er perfekte :) INGEN er tilbakeholdne, redde eller reserverte. Og tispa kjenner jeg fra før. Mange unger innom i helga også for å kose med valpene,  og hver gang løp hun og henta en leke: "Lek med meg da!! Drit i de valpene og lek med MEG!!!" Fantastisk tispe. Har elsket henne siden jeg oppdaga henne for tre år siden. Og elsker henne enda mer etter denne helga:wub:

Høres veldig spennende ut! 
Er nok mange soniser som gleder seg til ny tråd fra deg nå :D Når blir det lille håpet hentet hjem? :) 


Hele 2 søknader er sendt. Og det var de eneste stillingene som er aktuelle per dags dato. Så da krysser jeg alt jeg har for at det blir napp og at jeg kan starte i 40-50% fast stilling i september. 
Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for at jeg ikke ville i butikk mer. Men når ingenting annet er tilgjengelig så har man liksom ikke så mye annet valg. 

Når Sjef skulle få mat merket jeg at han var skikkelig ivrig. Så da ble han nødt til å gå FVF litt rundt i stua før han fikk spise. Han gikk jo prikkfritt den lille luringen! :o 
Det samme når jeg viste ham beinet som han lot bli igjen i matskåla. Når jeg holdt det gikk han med fullt fokus, og hadde en perfekt dekk under marsj til og med. Han nærmest smalt i parketten. 
Så nå må jeg finne en belønning som er like god som rå hjerter og store bein. Som om det finnes :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, *Kat84* said:

Høres veldig spennende ut! 
Er nok mange soniser som gleder seg til ny tråd fra deg nå :D Når blir det lille håpet hentet hjem? :)

Kjører nedover 15.juni og hjem 16.juni. Så 17.juni dukker det nok opp noen bilder histen og pisten :D
LAAAAAAAAANG kjøretur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...