Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp i Sverige


itsmaria
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å kjøpe valp i Sverige? Er oppdrettere seriøse? Stiller de samme krav til helse osv som i Norge? Og hvordan er det å få en valp gjennom tollen?

 

Jeg ønsker en rase som er VELDIG populær i Norge, vært i kontakt med ca. 40 oppdrettere, men ikke lyktes så langt. Det er derfor jeg nå ser mot Sverige.

 

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er like seriøse og useriøse der som her :) Det gjelder å gjøre god research som valpekjøper, og sette dine egne krav. Hva er viktig for deg? Hva ser du etter i hunden, linjene, hos oppdretter? Hvorfor har du ikke lykkes så langt? Er det ingen som oppfyller dine krav, eller får du avslag?

Å få en hund gjennom tollen fra Sverige er helt uproblematisk :) Hunden må ha pass med vaksiner og ormekur stemplet. Så er det bare å stoppe i tollen og vise frem papirer, kjøpekontrakt og pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å svare bekreftende på at alle oppdrettere i Sverige er seriøse, for det er de jo garantert ikke, alle sammen. :lol: 

På min rase er det forholdsvis vanlig å kjøpe hund i Sverige, og det fungerer helt fint. Når de kjører gjennom tollen betaler de 25 % av kjøpesummen, og tar med seg valpen hjem. Sverige er det eneste landet valp under fire mnd kan innføres fra. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Oppdrettere i Sverige er vel verken mindre eller mer seriøse enn her generelt, når du ikke heller nevner rase er det jo vanskelig å si. Har ingen erfaring med kjøp av valp/hund fra over grensen selv. 

Blir veldig nysgjerrig på hva du mener med at du ikke har lyktes? Hva er problemet, mener du, når det er så mange oppdrettere å velge mellom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, itsmaria skrev:

Jeg ønsker en rase som er VELDIG populær i Norge, vært i kontakt med ca. 40 oppdrettere, men ikke lyktes så langt.

Det skal du bare være glad for :whistle: Jeg kan telle på to fingre de oppdretterne i her i landet jeg ville kjøpt cavalier hos. Mitt inntrykk er at det finnes flere seriøse oppdrettere i Sverige (dvs. oppdrettere som scanner hundene sine), og enda flere i Danmark der alle avlsdyr scannes. Sørg også for å velge en oppdretter som tester for EF/CCS, det er en enkel DNA-test så det finnes ingen unnskyldning for å ikke teste selv om det ikke er et krav fra raseklubben. Ellers skal avsldyrene naturligvis være fritestet på hjerte, øyne og knær.

Og når du finner en oppdretter som oppfyller samtlige krav, da kan du begynne å vurdere om vedkommende kanskje er så seriøs at det er verdt å legge igjen penger der.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Det skal du bare være glad for :whistle: Jeg kan telle på to fingre de oppdretterne i her i landet jeg ville kjøpt cavalier hos. Mitt inntrykk er at det finnes flere seriøse oppdrettere i Sverige (dvs. oppdrettere som scanner hundene sine), og enda flere i Danmark der alle avlsdyr scannes. Sørg også for å velge en oppdretter som tester for EF/CCS, det er en enkel DNA-test så det finnes ingen unnskyldning for å ikke teste selv om det ikke er et krav fra raseklubben. Ellers skal avsldyrene naturligvis være fritestet på hjerte, øyne og knær.

Og når du finner en oppdretter som oppfyller samtlige krav, da kan du begynne å vurdere om vedkommende kanskje er så seriøs at det er verdt å legge igjen penger der.

Av ren nyskjerrighet, hvem ville du kjøpt hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...