Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - valp med på jobb!


GrønnValpeEier
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker som flere andre her at den første tiden skal bære preg av nærhet og trygghet for valpen. Selvstendigheten og det å være alene blir fort enklere når valpen bare blir eldre og mer moden. Jeg tenker som så, at både for å trygge valpen og for å skåne dine kollegaer(tenk deg at om piping er irriterende for deg, så er den hvert fall irriterende for noen som ikke har et forhold til valpen), så ta den med deg på armen når du skal hente noen dokumenter i 10 sekunder. Du vil garantert på sikt kunne gå å hente papirene alene uten valpen, men akkurat når trenger den kanskje å bli med? Det handler ikke om å skjemme bort valpen, men å imøtekomme de behovene valpen uttrykker. Den er bare en baby :) Hos mine har selvstendighet mtp. å være alene kommet med alderen. Min valp på 5 mnd. har knapt vært alene. Ikke mer enn noen minutter her og der når det er naturlig(gå på do, ta en dusj, hente posten etc.). Vi har ikke "trent" på å være alene. Jeg har riktignok masse tid og har hatt den muligheten. Det er det jo ikke alle som har. Mine tidligere valper har jeg stresset med å komme i gang med treningen tidlig...det har bare blitt tull og vas. Piping, hyling og urolig valp og ikke minst en utrolig frustrert eier. Når de bare ble eldre, så gikk det nesten av seg selv. 

Kos deg med valpen din :) La den være med/ være nær om den ønsker det. Om valpen greier å sove godt og slappe skikkelig av når den er med på jobb, så er det veldig positivt for stressnivået og ikke minst at den greier  å slappe av andre steder enn hjemme. Det er også kjempelurt at valpen kan slappe av og sove uten å måtte være i bur. Man ønsker jo en hund som kan gå og legge seg uten at man må tvinge den ved å stenge den inne :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det går helt tydelig bedre uten buret, men fortsatt kan jeg ikke reise meg fra pulten min og gå fire skritt unna uten at hun slipper selv den beste godbiten (Frossen kong) og begynner å bjeffe. @SFX  @simira Jeg tolker denne bjeffingen som " Hallo - tror du du bare kan gå fra meg her eller??!" og vet ikke hvordan jeg skal reagere/ta tak i denne bjeffingen. Jeg har lært at bjeffing ikke skal overses men tas tak i med en gang for at ikke hunden skal bli 'bjeffete'... Noen tips? Når jeg går ut fra rommet helt er det mer piping og uling ala "Hjelp jeg er alene". Funker ikke med selv de beste godbitene som sagt, de blir resolutt sluppet og hun står anspent i båndet og stirrer mot døren..

 

Jeg bor i Vestfold, og kan ikke finne noen terrier klubb her dessverre! Gikk inn på de generelle 'hundeklubbene's lokallag, og der var det bare diverse kurs innenfor diverse sporter - det virker ikke som om det er noen møteplass hvor man bare kan møte opp for å treffe andre... Jeg kan jo ikke akkurat melde oss på et lydighets-/agilitykurs med en 12 uker gammel valp:-) Vi skal på valpekurs i slutten av juni, og så tenkte jeg å følge opp med hverdagslydighet til høsten. Kanskje noen der kan 'geleide' oss inn i hundemiljøet:-) Men jeg må si at det er sørgelige nettsider til de forskjellige lokallagene altså, lite brukervennlige og vanskelig å 'forstå' for nye hva som er greia og hvordan man kan delta...

PS: prøver å laste opp bilde av engelen, men det går ikke.. Er det et triks jeg ikke vet om?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne kontakt med hundeklubbene. Selv om dere ikke er så aktuelle for organisert trening enda så er det mange hundeklubber hvor det er greit å komme å henge, få litt tips, og bli kjent med folk og andre hunder. Og ikke minst lære valpen å være rundt hunder uten folk som slipper bort alt mulig for å hilse.

Noen hundeklubber har også valpekurs, men det er oftere lettere å finne på en hundeskole som har det regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet terrierklubben sentralt, og hørt om det likevel er en kontaktperson for Vestfold. Om styret erfarer at flere og flere i Vestfold ønsker aktivitet der, vil de forsøke å legge til rette for dette. Det er i hvert fall erfaringen fra min raseklubb, da det var ønske om aktiviteter på Nordmøre så hjalp vi dem å komme i gang med det, og når vi fikk henvendelse fra noen i Brønnøysund om å få til et miljø så hjalp vi vedkommende å komme i kontakt med andre i nærområdet med rasen.

Flere lokale brukshundklubber har også miljøtrening - for eksempel i min lokale klubb (Hamar og omegn hundeklubb) har vi miljøtrening en gang i uka, som er kjempefint for valper og kjempefint for konkurransehunder. Da trener vi kontakt, passering, ro, sitt og vent, hilse på personer uten å hoppe og annet som er greit å kunne i hverdagen. For de med eldre/mer erfarne hunder går det an å gjøre ting vanskeligere, mens de som har unge valper får lettere oppgaver slik at alle kan mestre og håndtere treningen. så sjekk om det er noen klubber i nærheten som tilbyr den type trening, altså miljøtrening og ikke konkurranserettet trening.

Angående bilder, så må du enten laste opp bilde - men det er begrenset lagringsplass per bruker. Eller så kan du legge inn en lenke til bildet fra for eksempel Facebook eller lagringstjenester som Photobucket.
Trykk på knappen i høyre nederste hjørne "Legg til andre filer" - "sett inn bilde fra URL" - kopier inn adressen - "sett inn i innlegg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sprettballen Tusen takk for svar! Jeg har jo skjønt at jeg bare må slappe av og ta det mer som det kommer - og det klarer jeg mer og mer etter å ha vært på dette forumet:-) Er så godt å høre at jeg ikke er alene og at jeg ikke ødelegger valpen! Jeg er streber av natur og har rett og slett planlagt og grublet for mye over hvordan jeg skulle gjøre ting med henne tror jeg:-)

Når er hun stor nok til å begynne å klare seg litt uten meg tror dere, som du sier å kunne gå på do og dusje og sånn?:-) ( Jeg hadde henne på badet sist jeg dusjet og da pep og bjeffet hun og prøvde å komme seg INN i dusjkabinettet liksom)

Hun er nøyaktig 12 uker gammel nå, jeg gikk litt i surr her tidligere. Har hatt henne i 14 dager i dag:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold har flere fine klubber du kan stikke innom. Horten er veldig hyggelig, Sandefjord er en veldig stor og aktiv klubb. De har stort stevne på Vesterøya i helga, så der kan det være mye gøy å se på (men kanskje ikke rette dagen å bli kjent med folk og få tips, de fleste i klubben er opptatt med arrangering).

Det er ikke så farlig om hun får sutre eller bjeffe litt, selv om du kanskje skal være litt ekstra oppmerksom på bjeffingen siden rasen har en tendens der. Det er en fin balanse som er vanskelig å forklare, dessverre. Men du lærer etterhvert forskjellen på sutrete og panisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg kjenner meg igjen :innocent::blink: Har selv en på 12 uker her, og det lydkjøret han setter igang når han blir avgrenset/innestengt/forlatt kom som julekvelden på kjerringa for å si det slik! Han er IKKE redd da, han er bare sur, fornærma og klagete. Som det nevnes over her, så er det forskjell på redd/usikker og bare fornærma. Han er generelt en løsmunnet type. Vi "trener" på at jeg går vekk korte turer når han er sliten og hviler. Også kommer jeg tilbake mens han fremdeles er rolig. Da er jeg like rolig, gjør ikke noe nummer ut av det, eller belønner. Hadde han vært redd måtte nok fremgangsmåten vært litt annerledes. Jeg begynte med dette med en gang han ble skikkelig trygg her, for å forebygge at det skal bli et problem i framtiden. Hunden må være noe alene når jeg begynner å jobbe i august, og jeg er eneste voksne i huset. 

Men uansett: Du gjør jo mye riktig, og det blir bedre! Man må finne sin indre Zen, og bare holde fokus tenker jeg. 

Bor selv i Vestfold og kjenner litt hundemiljøet her, om det er noe du lurer på eller om du vil treffes og lufte frustrasjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mara Jeg vil VELDIG gjerne treffes - valpene er jo t.o.m like gamle og jeg kjenner ingen andre med valp som hun kan leke med:-) Jeg har også drømmer om at hun kan være hjemme fra august til eldstemann er hjemme fra skolen, det skal jo bli interessant...:blink: Skal du på valpekurs? Er det noen hundeklubber her med 'Miljøtrening' dager/kvelder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mara skrev:

Vi går valpekurs hos Gilabb nå, tror de starter opp i august også. Hvor i fylket er du da? Jeg er på Nøtterøy, men har bil. 

Jeg bor i Kodal, men jobber i Åsgårdstrand og er fra Tønsberg så er jo kjent:-) Hvilken rase er valpen din da? Jeg så at Gilabb har oppstart i august, men da er hun jo 5/6 mnd... Tror du det er i seneste laget? Og går det an å ikke bruke klikker på deres kurs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, GrønnValpeEier skrev:

Jeg bor i Kodal, men jobber i Åsgårdstrand og er fra Tønsberg så er jo kjent:-) Hvilken rase er valpen din da? Jeg så at Gilabb har oppstart i august, men da er hun jo 5/6 mnd... Tror du det er i seneste laget? Og går det an å ikke bruke klikker på deres kurs? 

Ikke såå langt til Kodal heller :-) Aldri for sent med valpekurs/grunnkurs, spørs jo hva slags ambisjoner dere har og hvordan det går i hverdagen ellers. Valpen min er Saluki. 

Har gått kurs der uten klikker, men de anbefaler det for å få best utbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mara skrev:

Ikke såå langt til Kodal heller :-) Aldri for sent med valpekurs/grunnkurs, spørs jo hva slags ambisjoner dere har og hvordan det går i hverdagen ellers. Valpen min er Saluki. 

Jammen så bra da, da må vi få til å møtes! Vet du om et bra sted hvor vi kan slippe de løs kanskje? Jeg har stor hage men den er ikke inngjerdet.. Så der bruker jeg sporline på min avhengig av humøret hennes, uansett dingler den etter henne for da kan jeg kjapt ta tak om hun setter etter noe:-) Har aldri møtt en Saluki før, så gøy:-) Jeg har ikke de største ambisjonene, annet enn at det hadde vært gøy å trene spor og/eller agility med henne etterhvert, sammen med sønnen min. Moren er ettersøkshund og hun viser allerede stort talent (helt objektivt selvsagt:ahappy:) når vi har godbitsøk på plenen eller inne:-) Men viktigst av alt er hverdagslydighet så hun blir til å leve med for alle i huset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..min valp har veldig kort radius, så jeg slipper på steder hvor det ikke er småvilt han kan skremme. En strand f eks, uten badefolk? Jeg er dog i innspurt på bacheloroppgave, men veldig klar om en ukes tid + :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2017 at 8:59 PM, mara skrev:

Tja..min valp har veldig kort radius, så jeg slipper på steder hvor det ikke er småvilt han kan skremme. En strand f eks, uten badefolk? Jeg er dog i innspurt på bacheloroppgave, men veldig klar om en ukes tid + :-)  

Gi meg beskjed når du er klar, så får vi til noe! Aner ikke hvor stor radius min har, jeg syns hun er veldig modig og tør fint å gå såpass langt at hun ikke ser meg lenger. Men hun er utsultet på lek med andre hunder så når vi får til det så holder hun seg som regel i nærheten:-) Lykke til med bachelor!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2017 at 11:00 AM, GrønnValpeEier skrev:

Når er hun stor nok til å begynne å klare seg litt uten meg tror dere, som du sier å kunne gå på do og dusje og sånn?:-) ( Jeg hadde henne på badet sist jeg dusjet og da pep og bjeffet hun og prøvde å komme seg INN i dusjkabinettet liksom)

Hun er nøyaktig 12 uker gammel nå, jeg gikk litt i surr her tidligere. Har hatt henne i 14 dager i dag:-) 

Når valpen er gammel nok kan ingen gi en fasit på dessverre. Valper er så forskjellige. Noen kunne ikke brydd seg mindre om mennesket går fra den en stund, andre blir paniske. Om valpen bråker når du har den sammen med deg på badet, så ville jeg bare overhørt det. Det handler ikke om redsel(den ser deg jo), bare missfornøyd med ikke få gjøre som den vil, noe den formidler høylytt(som ikke er uvanlig med valper). 

Hvis din slipper alt den spiser på med en gang du gjør mine til å forlate rommet, er det er grei indikator på at den ikke er klar for det. Det viktigste du kan gjøre nå er å la den være nær deg så lenge den trenger det. Pusher du for tidlig kan det gjøre mer skade enn godt. Min erfaring er at valper blir mindre sytete når de bare blir eldre. 

Når jeg går og dusjer uten valp, så setter jeg min i en valpegård og gir den noe ekstra godt. Så spiser hun på dette mens jeg dusjer. Men hun synes jo dette er helt OK, så det er ikke noe problem her. Hvis hun blir ferdig før meg kan hun begynne å syte, da er det mer sånn "jammen...ååååårh...kjeeeeedeeeelig....", da roper jeg bare ut til henne at hun må vente, at jeg er her.  Så finner hun som regel en leke hun tygger på de siste minuttene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...