Gå til innhold
Hundesonen.no

Sneglespising (jeg spyr!)


Recommended Posts

Knerten har fått det for seg at brunsnegler er vidunderlig kveldsmat og til tross for streng stemme (og brekninger) har jeg ikke fått han til å slutte. Neste tiltak blir kort bånd i hagen på kveldstid. Men da jeg googlet sneglespising kom det opp at det ga økt risiko for lungeorm(!) pga en parasitt i sneglene. Jeg skal så klart ringe veterinær i morgen og høre om det er en reell risiko for lungeorm her jeg bor, men det hadde vært fint med noen beroligende svar i kveld. Er det noen som har hørt om lungeorm pga sneglespising i Norge? Han har dessverre rukket å gafle i seg en del snegler.. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig at ikke brekninger fra deg stopper han fra å ete snegler! :lol: Kan ikke skjønne det, altså! :D 

Snegler er jo helt vanlig å spise i litt sydligere strøk, så jeg skjønner ikke helt at dere synes det er så ekkelt, jeg. :innocent: Det ekleste må vel være faren for brunt slimoppkast som Teserere nevner. :P Håper det viser seg å være ufarlig for knerten, sånn at han kan dyrke franske følelser uten å gi deg angst. :kiss: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Først - æsj. Men nei, ikke hørt om det. Håper han slipper unna med skrekken og lærer deg at det er andre ting som er bedre å gafle i seg ;) 

Ja, æsj! Den andre delikatessen han finner i hagen er kattebæsj så det er flere ting på menyen for å si det sånn. :x Jeg gleder meg litt (mye) til at valpen blir voksen og slutter med sånt tull altså.

9 timer siden, Teserere skrev:

Jeg har ikke hørt om at det er risiko for det her i Norge, men greit å dobbeltsjekke. Staffen til venninnen min har snegler som livrett, uten å være syk. Skikkelig appetittlig når hun spyr opp brunt stinkende slim inne :aww:

*Grøss*

Veterinærkontoret her hadde ikke hørt om noen tilfeller, selv om de ikke kunne utelukke at det fantes lungeorm her. De kunne derimot gjerne ta noen tester, men siden han ikke hoster så tenker jeg det går greit. Han er bare slimete i bæsjen og i pelsen :x, men ikke syk heldigvis. 

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Er ikke brunsnegla helseskadelig / giftig, uansett lungeormparasitt oder nicht?

Det høres ikke slik ut. Det de sa hos veterinære var at alle hunder som hadde lungeorm hadde spist snegler, men ikke alle snegler hadde lungeormparasitter. Det sneglene har er enorme mengder slim som setter seg fast i pelsen, både i bart og skjegg og i luggen. Det er kos.:barfy:

37 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Så merkelig at ikke brekninger fra deg stopper han fra å ete snegler! :lol: Kan ikke skjønne det, altså! :D 

Snegler er jo helt vanlig å spise i litt sydligere strøk, så jeg skjønner ikke helt at dere synes det er så ekkelt, jeg. :innocent: Det ekleste må vel være faren for brunt slimoppkast som Teserere nevner. :P Håper det viser seg å være ufarlig for knerten, sånn at han kan dyrke franske følelser uten å gi deg angst. :kiss: 

Franske følelser my ass :x 

Vi har jo trodd han lekte med små brune pinner, men neida. Først så hiver han sneglen rundt (tenk spekkhogger som leker med en selunge) sånn at slimproduksjonen hos sneglen settes virkelig i gang og så gafler han i seg sneglen - jo mer slim jo bedre. I går tok han med seg en stor slimete brunsnegle inn for å vise frem fangsten. Han la den pent på tøffelen min. :ermm: :barfy:

Kvelden endte opp med at vi klipte over 67 stk brunsnegler i den lille hagen vår og kampen er offisielt i gang. Knerten får kort bånd på seg på kveldstid og vi skal klippe snegler og drøsse Ferramol til den store gullmedalje. Dette er så innmari heslig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maries skrev:

Kan du teste å ta noe på sneglene som smaker vondt og så la han spise en? 

Føler skikkelig med deg, utrolig ekkelt:no:

Det er så innmari mange snegler at det blir nærmest umulig dessverre.

4 timer siden, Tuvane skrev:

Munnkurv?

Jeg er ikke komfortabel med å ta munnkurv på en 3 mnd valp - jeg holder meg til kort bånd og ørneblikk når vi er i hagen på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her synes også snegler er digg. Jeg får frysninger bare av å tenke på det. Så ekkelt! Her har vi det ikke rundt huset da, heldigvis(eller...det er sikkert noen, men bor i blokk så har ikke hage). Hun er dog kjapp om det ligger en på veien etc. Heldigvis er de lette å se, så det blir flyvende valp innimellom for å unngå sneglespising. Håper det går over :P 

Sånn om du skal bli kvitt snegleproblemet, så anbefaler jeg deg å skaffe en måke. De spiser sånt :P Vi hadde en halvtam en hjemme hos mamma som kom tilbake hvert år for å få mat. Den spiste sneglene også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
12 timer siden, Lemen skrev:

Det er så innmari mange snegler at det blir nærmest umulig dessverre.

Jeg tenkte bare et par som du legger fram slik at han kanskje mister lysten på de. Om han får 5 på rappen som smaker vondt så blir de kanskje mindre interessante? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Valpen her synes også snegler er digg. Jeg får frysninger bare av å tenke på det. Så ekkelt! Her har vi det ikke rundt huset da, heldigvis(eller...det er sikkert noen, men bor i blokk så har ikke hage). Hun er dog kjapp om det ligger en på veien etc. Heldigvis er de lette å se, så det blir flyvende valp innimellom for å unngå sneglespising. Håper det går over :P 

Sånn om du skal bli kvitt snegleproblemet, så anbefaler jeg deg å skaffe en måke. De spiser sånt :P Vi hadde en halvtam en hjemme hos mamma som kom tilbake hvert år for å få mat. Den spiste sneglene også :D 

Ja, det er så innmari ekkelt! :barfy:Tamme måker er det lite av her, men en halvtam skjærefamilie har jeg. De vil ikke spise snegler dessverre, men tar gjerne fuglematen min.Heldigvis ser det ut som kort bånd er tingen. Jeg gleder meg til sneglefascinasjonen - for det må den!

4 timer siden, Maries skrev:

Jeg tenkte bare et par som du legger fram slik at han kanskje mister lysten på de. Om han får 5 på rappen som smaker vondt så blir de kanskje mindre interessante? 

Ja, det er en god tanke det altså, men da må jeg håndtere snegler :barfy:og den lille smartingen min tror nok hadde lukta lunta. Vi bor tydeligvis midt i sneglemekka så det er ikke mangel på snegler her. Jeg får tenke på det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...