Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp av liten rase, når er han "voksen"?


Karoline93
 Share

Recommended Posts

Litt usikker på om jeg skal putte dette emne her, i valpeprat eller i trening, men jeg bare satser. Dere får si ifra hvis det blir feil :P

Vi har en valp som begynner å nærme seg 5 måneder, også lurer jeg på hvor mye aktivitet som er greit..? Har hørt at valper ikke skal få for mye, men hva er for mye? Også har jeg også lest at små hunderaser blir "voksne" fortere.. Stemmer det? Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvordan vet man om han har blitt "voksen"? :pinch: Noen tanker om hvor lenge jeg bør vente til jeg kan begynne å trene litt mer med han? Vil gjerne gå litt lengre turer osv (altså jeg vil kunne trene med hunden i tillegg til hundesport), men jeg vil jo selvfølgelig ikke gjøre noe som kan skade han! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er veldig aktive - så flytter de til nytt hjem og så blir hverdagen veldig rolig... Gå tur med god samvittighet. Blir han sliten, så bærer du ham bare. Pass på pauser og varier hva dere gjør. Samme med trening - korte økter, ikke for mange repetisjoner osv.

De blir ganske raskt utvokst i høyde, det er sant. Men de er ikke ferdig utvokste i bredde før de er rundt to, i alle fall. Mentalt så blir de fort både to og tre før man kan begynne å kalle dem voksne :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penny på 5kg er nettopp rundet året, jeg kaller henne fremdeles valp ;) Men hun har fått en tydeligere av-knapp nå. Jeg klarer ikke forklare det, men hun oppfører seg mer voksent. 

Angående tur, når hun var fem-seks måneder ble jeg seriøst bitt av pokemon-basillen! Da gikk vi mye på pokemonjakt ;) Hun hang aldri etter, men lå heller litt i forkant og ga uttrykk for å være fornøyd. Det var et par ganger når hun var veldig valp at hun la seg rett ned, da ble hun båret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg mener vel mer fysisk. Jeg har hørt at man skal være forsiktig med å utsette de for altfor mye aktivitet før de er ferdig utvokst. For eksempel så skal de ikke være med på løpetur eller bære kløv.. 

Vi har vært på én tur der jeg tror kan ble litt sliten, men jeg syns det er litt vanskelig å si. Han hoppet opp på meg, så jeg fikk inntrykk av at han ville bæres, men det var ikke som om han la seg ned eller nektet å gå.. :| Og det har hendt at han har gjort det når vi ikke har gått så langt også, men i de tilfellene så fikk jeg inntrykk av at han kanskje var litt redd (det går som regel over fort altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Karoline93 skrev:

Vi har vært på én tur der jeg tror kan ble litt sliten, men jeg syns det er litt vanskelig å si. Han hoppet opp på meg, så jeg fikk inntrykk av at han ville bæres, men det var ikke som om han la seg ned eller nektet å gå..

Frøkna mi var spinnvill som valp, hun hadde sikkert løpt seg ihjel hvis hun hadde fått lov. Så det er slettes ikke alle valper som har vett nok til å kjenne på at de er slitne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Frøkna mi var spinnvill som valp, hun hadde sikkert løpt seg ihjel hvis hun hadde fått lov. Så det er slettes ikke alle valper som har vett nok til å kjenne på at de er slitne.

Dermed litt vanskelig for meg å vite. Jeg tror min kunne funnet på å gjøre det samme så lenge det var andre hunder involvert. Han er så opptatt av å leke at ikke merker om han blir sliten før etterpå :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig generelt for det kan være individuelt men:

  • Små raser (under 10 kg)
    Er voksen etter 8-10 måneder

  • Mellomstore raser (mellom 10 og 25 kg)
    Er voksen ved 12 måneder

  • Store raser (over 25 kg)
    Er voksen etter 12-24 måneder

 

Når det er sagt så har ikke hunden behov for lang tur når den er valp. Men det gjør ingen skade om du går en lengre tur av og til. Bare det ikke er hver dag for det er ikke sunt for benutviklingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Emmaa skrev:

Dette er veldig generelt for det kan være individuelt men:

  • Små raser (under 10 kg)
    Er voksen etter 8-10 måneder

  • Mellomstore raser (mellom 10 og 25 kg)
    Er voksen ved 12 måneder

  • Store raser (over 25 kg)
    Er voksen etter 12-24 måneder

 

Når det er sagt så har ikke hunden behov for lang tur når den er valp. Men det gjør ingen skade om du går en lengre tur av og til. Bare det ikke er hver dag for det er ikke sunt for benutviklingen :ahappy:

Det var benutviklingen jeg tenkte på =)

Hva er av og til da? Vet at det er litt vanskelig å svare på, men hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så lenge det er snakk om gåturer setter jeg ikke begrensninger i det hele tatt når de har blitt 5 mnd gamle. Sykling, kløving, trekking osv venter jeg selvfølgelig med og begrenser en stund enda, men vanlige gåturer er det bare å kjøre på med. Selvfølgelig øke forsiktig hvis du bare har rusla småturer til nå, men alderen bør ikke trenge å sette noen begrensning nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp her nå på straks 4 mnd og vi har gått i opptil en og en halv time i ihvertfall 3 uker nå. Men det går jo ikke så veldig fort med oss alltid da. Tar det i valpen sitt tempo og får i verste fall bære om hun blir sliten. Prøver at hun får bevege seg mest mulig fritt , løst eller i langline evt flexi. I tillegg går vi alltid en halvtime på morgen. Det er forskjellige meninger om emnet, men av 4 valper så er så langt 3 røntgen fri og alle har vært med på mye fra veldig tidlig alder. Det viktige tenker jeg er at det blir en naturlig progresjon i lengde, at man begynner i det små når man får valpen også øke man på gradvis fra uke til uke ettersom valpen vokser og blir vant til å røre på seg. Å ta med en utrent hund på en plutselig lang tur er verre selv om den er litt eldre. 

Jeg begynner med flere små lufterunder, så går vi gradvis over i 2 sånn mellomlange også over på en lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Karoline93 skrev:

Det var benutviklingen jeg tenkte på =)

Hva er av og til da? Vet at det er litt vanskelig å svare på, men hva tenker du?

Tenker kanskje en søndagstur :ahappy: ellers så fikk jeg beskjed om at min valp skulle ha ca. 20 minutter om dagen og at jeg godt kunne gå lengre turer i helgene så lenge det ikke var hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...