Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise med hund til Storbritannia?


idalilla
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd  finne ut av dette uten hell, brukt noen timer på google, men synes nesten informasjonen der virker enten utdatert eller i konflikt med andre kilder, så tenkte jeg skulle spørre her for å prøve å bli litt klokere. Jeg skal en tur til England i sommer, og har en valp på syv måneder jeg gjerne skulle hatt med. Det er altså ikke snakk om en shoppingtur i London, men noen uker hos familie ute på landet. De har også egen hund, så tenkte det hadde vært hyggelig for den lille sprettballen min også heller enn å være sturet bort i mellomtiden. Da lurte jeg på, er det noen som har erfaring med transport-etappen over? Mener å ha lest at hunder må fraktes i lasterommet til Storbritannia, samtidig har jeg hørt om folk som har hatt dem i flyet med seg. Min er altså en ganske liten hund, knappe syv kilo, så han er "kabinstørrelse", men dersom det er nasjonale regler på dette børstes vel alle over samme kam?

Regner med at veterinær har god kontroll på alle vaksiner som må tas på vei inn/ut, men er det noen som har et overslag på hvor lang tid i fremtiden man må begynne å forberede disse? Må de tas uker i forveien...? Han har fått alle standardvaksiner og har pass i orden osv., så det er vel bare "papirmølla" som står igjen. 

Takker på forhånd for alle svar :)

IMG_2617.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ha rabiesvaksine, denne må være tatt senest 3 uker før du kommer tilbake til Norge. Skal du være der et par uker anbefales også leptospirosevaksine og utøybehandling, mye lopper etc der.

fly med hund til UK er DYRT! Mye billigere å kjøre. Alternativene er da ferge fra Rotterdam eller tunellen ved Calais :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

England har egne regler, og hund må gå i lasterom - og regnes som cargo, ikke som hund. Det vil si at prisen regnes på en annen måte. Jeg mener jeg hørte at det kom på 15.000 kroner for noen som skulle fly til og fra England med en pomeranian for en utstilling, mens noen som flyttet med to berner sennenhunder betalte 30.000 for hver i fly - en vei.

De aller, aller, aller fleste som drar til og fra England med hund velger derfor å kjøre, eventuelt flyr til Nederland eller Frankrike, og leier bil derfra - eventuelt om du finner tog som passer med dit du skal fra Paris.

Det er derimot enklere å komme inn i England med hund nå enn det var for noen år siden, rent medisinsk. De har nå samme rabiesregler som resten av Europa - altså gyldig rabiesvaksine tatt etter 3 måneders alder, og at det er gått minst 21 dager etter vaksine. Du trenger ormekur gitt innenfor en viss frist både for å komme inn i England og for å komme inn i Norge igjen. Og britiske myndigheter forventer at det er signert i passet av veterinær for at hunden er "fit for travel" om du skal være med på britisk ferge eller fly. Du må altså gi ham rabiesvaksine senest 21 dager før du forlater Norge. Det er også anbefalt å gi utøybehandling, da det kan være andre insekter og utøy i England enn her, samt at hundeholdet er litt annerledes - det er vanligere at de fleste familiehunder i Norge er vaksinert enn hva skjer i andre land, så sørg for å ha oppdaterte grunnvaksiner også.

Jeg var i England med hund senest i mars, og brukte denne siden for å trippelsjekke at alt ble riktig. Der finner du også oversikt over alle flyplasser, fergekaier og togruter som tillater hund. Da vi reiste i mars, tok vi ferga fra Calais til Dover, for å gi oss som kjørte en god pause til å strekke på beina og spise frokost. Den er betydelig billigere å booke på forhånd, fant vi ut "the hard way"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Teserere skrev:

Han må ha rabiesvaksine, denne må være tatt senest 3 uker før du kommer tilbake til Norge. Skal du være der et par uker anbefales også leptospirosevaksine og utøybehandling, mye lopper etc der.

fly med hund til UK er DYRT! Mye billigere å kjøre. Alternativene er da ferge fra Rotterdam eller tunellen ved Calais :) 

Ser det ble litt dumt formulert, men det er altså senest 3 uker før innreise i et land du trener rabiesvaksine som er riktig :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...