Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten og ukomplisert familiehund med lite eller ingen røyting?


Aya
 Share

Recommended Posts

Hei. I løpet av de nærmeste dagene blir jeg hundeløs igjen. Kjære Pea er utrygg rundt barn, og glefset uprovosert etter L i går. Det er forferdelig vondt å miste hund nummer to i løpet av et halvt år, og grusomt å ikke ha hund i hus. Det blir ikke umiddelbart ny hund altså, men jeg trenger å ha noe positivt å holde på med, derfor begynner jeg såvidt å kikke litt. 

Kort om oss - aktiv familie på tre som bor på landet. Det blir min hund, turkamerat til både gå- og løpeturer, og fullverdig familiemedlem. Til dere som jeg ikke kjenner fra før så har jeg etterhvert endel erfaring, jeg har hatt hund (gs, bc, sheltie og bc/lapphund) de femten siste årene. Nå har jeg en datter på snart halvannet, og det blir nok flere barn, så jeg er på jakt etter en litt annen type hund denne gangen.

Krav: liten/middels. Synes sheltie har en fin størrelse, men orker ikke pelsen. Ønsker gjerne røytefri (vil da holdes helt kortklippet), evt. korthåret. Rasen må generelt være ganske frisk og det bør ikke være lotto om man får en mentalt stabil hund eller ikke. Vi kommer som sagt til å ha små barn i mange år, den må være robust nok til å trives med det. Vi er selvfølgelig nøye på å skjerme og passe på hele tiden, men det blir jo et litt annet tempo i huset ;) 

Ønsker: Relativt trenbar, mulig å ha løs, men jeg er komfortabel med noe større radius enn helt tett på fører. Varsling er greit, men ikke veldig løsmunnet. Ikke napperase eller "hardbarket" terrier. 

Ja. Jeg vil ha en frisk og stabil, ukomplisert og liten familiehund med kort pels eller røytefri. Er det for mye å be om? :P 

 

Glemte å si at mellompuddel er en het kandidat!! Jeg vil bare sjekke om det er andre alternativer som kan være aktuelle også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon frisé er kanskje for liten? Mor til svoger har hatt et par nå, og makan til ukompliserte familiehunder skal du lete lenge etter. Hvis pels, da. :P

Om kort pels er like aktuelt som røytefri så ville jeg i utgangspunktet anbefalt dansk/svensk gårdshund, men hører flere her har dårlige erfaringer med mentaliteten på dem her nå. Det er dog ikke folk som har rasen og er i rasemiljøet, så jeg er usikker på hvor ille det er. Rasen står selv på listen min over aktuelle til neste hund, og jeg er ikke redd for å få en med dårlig mentalitet etter litt research. De fleste dsg jeg kjenner går fint med barn, min trives faktisk greit med barn til tross for en ubehagelig opplevelse som valp (men det tok tid, skjønt kombinasjonen av litt svak mentalitet og uerfaren eier har nok spilt inn der).

Regner med at whippet dukker opp fra whippetklanen her, relativt ukompliserte men ikke nødvendigvis enkle å ha løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Bichon frisé er kanskje for liten? Mor til svoger har hatt et par nå, og makan til ukompliserte familiehunder skal du lete lenge etter. Hvis pels, da. :P

Om kort pels er like aktuelt som røytefri så ville jeg i utgangspunktet anbefalt dansk/svensk gårdshund, men hører flere her har dårlige erfaringer med mentaliteten på dem her nå. Det er dog ikke folk som har rasen og er i rasemiljøet, så jeg er usikker på hvor ille det er. Rasen står selv på listen min over aktuelle til neste hund, og jeg er ikke redd for å få en med dårlig mentalitet etter litt research. De fleste dsg jeg kjenner går fint med barn, min trives faktisk greit med barn til tross for en ubehagelig opplevelse som valp (men det tok tid, skjønt kombinasjonen av litt svak mentalitet og uerfaren eier har nok spilt inn der).

Regner med at whippet dukker opp fra whippetklanen her, relativt ukompliserte men ikke nødvendigvis enkle å ha løse.

Takk for tips! Bichonen blir for liten tror jeg, men ellers er det søte hunder! Dsg har jeg alltid likt veldig godt, men jeg er også litt bekymret for gemytt der... Det virker som en jungel! Whippet er knallfin! Er litt usikker på hva mannen synes, men verdt å ha på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter andre kandidater enn mellompuddel etter sånn ca samme kriterier som du har, men har ikke funnet noe som er et reelt alternativ for meg. Enten har ikke de rasene som "passer" den mentaliteten jeg ønsker, eller dårligere/samme helsestatus som mellompuddelen har, så da har jeg mellompuddel da, til tross for at jeg egentlig ikke liker pelsstell :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre @Aya:hug:

Jeg må selvfølgelig nevnte Bedlington Terrier.  Jeg har jo bare erfaring med et individ,  men hun var  ( og er regner jeg med)  fantastisk med barn , kunne være med på alt og samtidig leke sofapynt når det passet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

Du har en håndfull oppdrettere og en del dsg i nærheten tenker jeg, så det går jo an å møte dem og vurdere selv? Du har nok erfaring med hund til å skille nervøristet og energi. :)

Tusen takk for tips!

7 timer siden, 2ne skrev:

Jeg har sett etter andre kandidater enn mellompuddel etter sånn ca samme kriterier som du har, men har ikke funnet noe som er et reelt alternativ for meg. Enten har ikke de rasene som "passer" den mentaliteten jeg ønsker, eller dårligere/samme helsestatus som mellompuddelen har, så da har jeg mellompuddel da, til tross for at jeg egentlig ikke liker pelsstell :teehe: 

Jeg tipper det ender sånn her og ja :P Jeg stoler på din vurdering ;) 

6 timer siden, Mud skrev:

Så trist å høre @Aya:hug:

Jeg må selvfølgelig nevnte Bedlington Terrier.  Jeg har jo bare erfaring med et individ,  men hun var  ( og er regner jeg med)  fantastisk med barn , kunne være med på alt og samtidig leke sofapynt når det passet. 

Takk du. Det er kjempeleit, sånn langt inne i hjerterota :( Fem hunder på tolv år, det føles urettferdig.

Takk for bedlistips!! Jeg liker de hundene jeg, men mannen er mer skeptisk :/

6 timer siden, Ginaml skrev:

Første jeg tenkte var også dsg og mellompuddel :) 

Takk for svar!

3 timer siden, Shlush skrev:

Jeg tenkte mellompuddel med en gang ?

Mellompuddel ass! Du seiler opp som definitiv favoritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel, helt klart!

Bedlistisper er supre, kjenner ingen med issues mot andre hunner (hos Bedlisen snakker vi ikke om samkjønnsagressjon, men hannhundagressjon). De kan gå løs og er kvikke og lydige. En del mindre sykdom enn hos puddel, får jeg inntrykk av.

Men pelsstellet er mye verre på Bedlis enn hos puddel, pelsen er helt forskjellig. Satt på spissen har puddelen ull, mens Bedlisen har silke. Den har ekstremt myk og fin (tynn) pels . Den må børstes OFTE, eller klippes veldig ofte. Alt sitter fast i pelsen (t.o.m snegler). Pelsstell må være noe man virkelig har lyst og overskudd å holde med på hvis man har Bedlis, for det er mye jobb altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel ❤️ Veldig undervurdert rase. Og selv om min bare er valp ennå er jeg utrolig imponert over stødighet, hvor raskt hun lærer (ikke minst hva nei betyr!) og den sosialiteten hun har (på en positiv måte). Jeg bare ergrer meg over at jeg ikke oppdaget rasen tidligere ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for svar alle sammen! Sent - men jeg har vært og er veldig i tenkeboksen. Jeg har hatt flere dårlige opplevelser med raser som i utgangspunktet var aktuelle, og det har gitt litt kaldt vann i årene. Jeg må begynne research litt på nytt tror jeg - jeg har rett og slett fått litt skrekken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...