Gå til innhold
Hundesonen.no

Mendge


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Det kommer jo helt an på hundens hold og mengde mosjon, umulig å si noe om det er for mye eller lite kun ut fra hvor mye dere gir. Jeg går alltid etter holdet på hunden. Er den litt for tynn får den mer mat, og er den slik jeg vil ha den fortsetter jeg med samme mengde mat. 

Jeg hadde en hund som veide 17 kg og som trengte 500 g VH forå holde vekten, bare sånn til sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det varierer veldig. Nå får hundene min får ca 1/3 av formengden de fikk i vinter. Hundene er de samme, men aktivitetsnivået er lavere. Men det vanligste er å gå ut i fra 1-2 % av hundens vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hundens hold som avgjør hvor mye man skal fore. Jeg har aldri veid opp for til mine hunder, men forer etter hold. Noen perioder bruker de mer energi enn andre (veldig kalde perioder, varme perioder, mye aktivitet osv), og da går jeg opp i mengde etter hvordan de ser ut og kjennes rett og slett. 

Om han kjennes fin ut hadde jeg ikke tenkt noe mer på det :) Men husk at formengdene må justeres regelmessig etter vær/forhold (siden vi har utehunder som bruker energi i forhold til nedkjørlig og oppvarmning) og aktivitet. Det er også veldig vanlig at hunder på samme størrelse/vekt må fores forskjellig. Det har med deres metabolisme og aktivitet å gjøre. Her fikk min tispe på 29 kg endel mer mat enn hannhunden på 42 kg får. Hun brukte generelt mye mer energi i alt hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...