Gå til innhold
Hundesonen.no

Å eie bolig med utleiedel


Pixie
 Share

Recommended Posts

Noen som eier bolig med utleiedel som kan si litt om hva det innebærer, om dere trives med det eller syns det er mye ansvar? Hva vil det si i ekstra forsikring, vedlikeholdsutgifter osv? Strøm/internett/tv inkludert i leia eller i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det, og det er jo veldig begge deler da. Det er for oss greit, med den leieboeren vi har nå, og fordi da betaler vi deler av huslånet med husleia. Men det krever jo at hvis noe skulle oppstå nede der, så må vi ta ansvar (feks da doen tetta seg). Det er også et styr med å finne en god leietager. Koster ogås noe mer i forsikring. Internett er med i leia her.

Men det blir ikke noe savn å flytte og få et hus uten leieboer heller.. selv om det er vårt hus, så må vi jo ta hensyn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det. Inkludert strøm men de ville ha tvkanaler og må stå for det selv. Nå leier søsteren og samboeren til Rørlegger'n så vi kjenner dem jo. Det er litt stress mtp at vi har alt ansvar hvis det skjer noe (kjedelig å kjøpe splitter ny varmtvannsbereder som vi ikke bruker f.eks). Men inntekten er god, dekker nesten hele lånet, og det er en utrolig kjekk ekstrainntekt. De skal snart flytte og da blir det mas med å finne ordentlige leieboere men det hører jo med å ha utleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere da utleiedel i kjelleren eller separat fra hovedhuset?

Vi vurderer å kjøpe dette huset, utleiemarkedet er sprengt i området her så å få leid ut er ikke noe problem. Regner med en utleieinntekt på 8-9000, men må se litt på hva som skal være inkludert. Letteste er jo å ha tv/bredbånd i tillegg så leietaker står mer fritt til å gjøre endringer, men vi lurer jo på om det går mye til strøm i et sånt murhus. Min erfaring fra murkjeller er ihvertfall at det er kaldt som pokker... Ingen bilder fra utleiedelen, men ut fra prospektet virker det til å være høy standard og nylig oppgradert der også.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=96185654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leilighet i kjelleren. 

Nå studerte jeg ikke annonsen så nøye men er det strømmåler ville jeg gjort at de betaler strøm selv. Her økte heller samboeren leia enn å sete opp egen strømmåler, men det er godt isolert så går ikke så mye strøm der. Men tror du det går mye strøm lønner det seg nok å ordne det.  Vi har ikke tvkanaler så de må stå for det selv.  De deler bredbåndet vårt, vil de ha bedre linje får de ordne der selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Har dere da utleiedel i kjelleren eller separat fra hovedhuset?

Vi vurderer å kjøpe dette huset, utleiemarkedet er sprengt i området her så å få leid ut er ikke noe problem. Regner med en utleieinntekt på 8-9000, men må se litt på hva som skal være inkludert. Letteste er jo å ha tv/bredbånd i tillegg så leietaker står mer fritt til å gjøre endringer, men vi lurer jo på om det går mye til strøm i et sånt murhus. Min erfaring fra murkjeller er ihvertfall at det er kaldt som pokker... Ingen bilder fra utleiedelen, men ut fra prospektet virker det til å være høy standard og nylig oppgradert der også.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=96185654

Mine tanker om det huset er at dere bør sjekke om hvilken oppvarming det er i huset. Vedovnene der er ikke noe tess, så det kan fort bli dyrt hvis dere skal fikse det.. litt avhengig av hva dere skal ha og hva dere kan gjøre selv.. dyrt blir det nok også å varme opp det huset der med bare strøm.. I tillegg må dere nok muligens vurdere å pusse opp badet nedi sokkelen. Jeg hadde ikke ønsket treverk på veggene i en utleiedel.. samt er det viktig p sjekke med lufting osv på badet slik at det ikke har blitt mugg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke spesifikt om det er egen strømmåler/vannmåler, bare at det er eget sikringsskap. Den er ihvertfall godkjent som utleiedel med nye vinduer på soverommene godkjent som rømningsvei og branndør mellom enhetene. Men det er selvsagt noe vil vi ha klarhet i før vi evt. kjøper :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Det står ikke spesifikt om det er egen strømmåler/vannmåler, bare at det er eget sikringsskap. Den er ihvertfall godkjent som utleiedel med nye vinduer på soverommene godkjent som rømningsvei og branndør mellom enhetene. Men det er selvsagt noe vil vi ha klarhet i før vi evt. kjøper :ahappy:

Ser den har energimerking G, det tror jeg er det laveste. Hør hvor mange Kw de bruker i strøm! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
42 minutter siden, Pixie skrev:

Har dere da utleiedel i kjelleren eller separat fra hovedhuset?

Vi vurderer å kjøpe dette huset, utleiemarkedet er sprengt i området her så å få leid ut er ikke noe problem. Regner med en utleieinntekt på 8-9000, men må se litt på hva som skal være inkludert. Letteste er jo å ha tv/bredbånd i tillegg så leietaker står mer fritt til å gjøre endringer, men vi lurer jo på om det går mye til strøm i et sånt murhus. Min erfaring fra murkjeller er ihvertfall at det er kaldt som pokker... Ingen bilder fra utleiedelen, men ut fra prospektet virker det til å være høy standard og nylig oppgradert der også.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=96185654

Så på bildene og skjønner dere vil se. Men murhus som er gamle bruker å være kalde. Så også ut som det var gamle vinduer og noen ute innervindu. Jeg ville sjekket om det er strømmåler i utleie del så dem kan betale strømmen selv, bruker å være best for utleier. Noe som trekker er at tv/internett er i husleie virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ropte litt "her har vi malt over det gamle"; for eksempel de der skapene inni veggene som er skikkelig 60s-70s, pluss en del mer av huset minner totalt sett om besteforeldrene mine sitt gamle murhus. Det var så mye fukt og mugg der at jeg fikk åndedrettsnød av å gå inn. Nå krisemaksimerer sikkert jeg (og andre), men huskjøp er jo ganske seriøst så det er bare velment/hyggelig ment :) Sjekk alder på ledningsnettet inne i huset, alder på rør, hvem er ansvarlig for rørsystemet? etcetc. Kanskje det står i annonsen, jeg leste ikke, så bare på bilder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Har dere da utleiedel i kjelleren eller separat fra hovedhuset?

Vi vurderer å kjøpe dette huset, utleiemarkedet er sprengt i området her så å få leid ut er ikke noe problem. Regner med en utleieinntekt på 8-9000, men må se litt på hva som skal være inkludert. Letteste er jo å ha tv/bredbånd i tillegg så leietaker står mer fritt til å gjøre endringer, men vi lurer jo på om det går mye til strøm i et sånt murhus. Min erfaring fra murkjeller er ihvertfall at det er kaldt som pokker... Ingen bilder fra utleiedelen, men ut fra prospektet virker det til å være høy standard og nylig oppgradert der også.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=96185654

Last ned salgsoppgaven, der står bla. strømforbruket, takst, egenerklæring fra selger og evt. pålegg før f.eks. en del av huset er godkjent som utleiedel.

Endret av Magica fra Tryll
forandret setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pixie said:

Har dere da utleiedel i kjelleren eller separat fra hovedhuset?

Vi vurderer å kjøpe dette huset, utleiemarkedet er sprengt i området her så å få leid ut er ikke noe problem. Regner med en utleieinntekt på 8-9000, men må se litt på hva som skal være inkludert. Letteste er jo å ha tv/bredbånd i tillegg så leietaker står mer fritt til å gjøre endringer, men vi lurer jo på om det går mye til strøm i et sånt murhus. Min erfaring fra murkjeller er ihvertfall at det er kaldt som pokker... Ingen bilder fra utleiedelen, men ut fra prospektet virker det til å være høy standard og nylig oppgradert der også.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=96185654

Det bør være rømningsveier, og slik det ser ut på bildet av huset ser det ikke ut som om det er fulle vinduer? Mener det er noen krav om det. Det er også krav om belysning utenifra.

Står litt her: http://www.tv2.no/a/3759749/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Dere har i stor grad bekreftet mange av tankene jeg har hatt selv, at det med oppvarming av et slikt hus kan bli dyrt. Ellers er det gjort mye innvendig, mer enn bare maling, bl.a. er både kjøkken, bad og vaskerom i begge enhetene totalrenovert relativt nylig. 

Men energimerke G sammen med strømforbruk på ca 29 000 kwh i året og ansvaret det gir å ha utleiedel er nok for oss, da kan det huset også merkes "uaktuelt" :P

Greit å kunne lufte litt tanker og se at flere ser det samme som jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...