Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger tips!


Tonjehb
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg trenger litt hjelp her, håper noen kan komme med gode tips!

Jeg har en alaska husky tispe på 3 år, hatt henne siden hun var 8 uker. Broren min skaffet seg en liten fuglehund tispe som fyller 2 år snart. De to hundene har vokst opp sammen, og alt går veldig bra.. Helt til vi skal på tur.
De har blitt såppas voksne at de leker ikke sammen mye lengre, men tispa mi skal hele tiden ''ta'' fuglehunden. Fuglehunden er ikke interessert, kun i å løpe og snuse rundt. Dette gjelder kun når de er løse. Huskyjenta løper i full fart på hun, hopper på hun og skal herje skikkelig. Løper på henne så hardt noen ganger at stakkars hunden ruller bortover..!  Det går så heftig for seg at til slutt får fuglehunden enten vondt, eller nok og sier ifra, men det ender opp i slosskamp.. Fuglehunden er veldig underdanig, og huskytispa har bestandig vært sjefen. Huskyjenta vil kun herje og ta fuglehunden istedet for å løpe og kose seg. Det har bare blitt værre. Jeg skaffet meg en pipeleke for 1 mnd siden som jeg peip i hver gang jeg så hun var på vei for å ta henne, og det hjalp. Hun rettet oppmerksomheten på meg istedet. Til slutt ble det slutt på dette, og jeg trengte ikke å ha med pipeleken. Men så ble det tilbake til start igjen. Å nå hjelper ikke pipeleken lengre.. Hun er så kjapp så vi har ikke ''tatt'' henne heller, kjeftbruk funker kun i liten grad, hun vet hun ikke har lov men det er akkurat som at hun ikke klarer å la være. Vi har store eiendommer som de kan løpe løs på, og jeg synes det er trist hvis vi ikke kan ha de løse sammen lengre. Det går litt likere hvis vi er på nye plasser, da er huskyjenta mer interessert i å utforske, men så er det rett på fuglehunden igjen. Det hjelper heller ikke å få hundene ordentlig slitne heller. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lengre. Det er ordentlig ekkelt når de er et stykke unna og det bryter ut i slosskamp. Ble litt langt innlegg dette, men begynner å bli desperat. 
Håper noen kanskje har vært borti dette før, og har noen tips?? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver AH'n din gjøre er vel ikke så uvanlig adferd for en Siberian i alle fall (mange AH har jo Siberian baki stamtavla, og de er jo avlet for mer eller mindre samme bruken). Min elsker å løpe etter hverandre, de bumper borti hverandre og er til tider ganske voldsomme i leken, men det er slik de leker. De leker villt og voldsomt, ofte i full fart.  Mine respekterer riktignok når en annen sier at nå er det nok, ro deg ned. Men de er jo likesinnet så da har de jo fått ut en del futt på å leke villmann først. 

Veldig mange raser leker betraktelig roligere og "snillere" enn mine hunder. 

Her er en video av mine når de slippes ut en tilfeldig morgen i april 2015, jeg vet det ser veldig voldsomt ut til tider. Jeg ville aldri sluppet en stakkars fremmed hund inn til hele flokken, det ville blitt for mye for den ene hunden. En av mine går veldig fint, og noen av dem er veldig flinke til å tilpasse seg den andre hunden - andre ikke.  De har ikke så stor erfaring med å gå løs rundt hunder utenfra riktignok, for det ser jeg ikke noe poeng med. 
 

 

Alt dette sagt så tror jeg ikke det er så voldsomt mye du kan gjøre med hunden din bortsett fra å ha den under kontroll (som regel betyr det bånd). Du kan selvsagt lære henne at voldsom lek IKKE er tillatt. Men det må jo uansett gjøres på en slik måte at hun er under kontroll av deg når det skal læres inn. 
Det går fint å lære dem å begrense seg, selv om jeg ikke har gjort det med mine i stor grad. De vet imidlertid at drar de strikken for langt så blir jeg sur, og det er ikke noe kult (betyr stort sett at jeg ber de roe seg ned, skjer ikke det så får de ikke være med på leken = hundegård/bånd) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...