Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporing / Tracking for hund? Hunden min er blitt døv


Recommended Posts

Hei! Første innlegg på forumet :-) 

Lurte på om noen har prøvd GPS tracking / sporingsbrikker før?
Det er et prosjekt / produkt som heter telenor | spoor for sporing av hund / katt med mobilen din.

Min hund og bruker case: 
En 12 år Welsh Springer Spaniel som nå har blitt døv (bilde av han lagt ved).

Problemet: Han hører ikke kommandoene mine.

Han er også en fuglehund, de kan fort bli "fanget i sin egen verden av lukter" og blir gjerne borte alt fra 3 - 10 (lange) minutter.

De få minuttene er uutholdelige!

Så da vil jeg gjerne kunne bruke mobilen bare for å se han ikke er for langt borte og hvertfall i hvilken retning jeg skal gå.

Flott om noen vil dele erfaringer! :-D 

IMG_0485.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linker til har jeg ingen kjennskap til. Vet det er flere billigbrikker som fungerer heller dårlig. Ville heller lagt i noen få kroner til, og kjøpt en fra enten easyhunt eller weehunt. Har selv bestillt fra easyhunt, og kommer til å bruke den som supplement til vanlig peiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din virker ikke.

Om hunden stikker av så er det kanskje uansett greit å bruke langline. Nå er det i alle tilfelle båndtvang, så det er jo en stund til det er aktuelt å gå løs igjen.

Ellers får du jo kjøpt gps-halsbånd på de fleste jaktforretninger. Usikker på om alle kan brukes med mobil. Men jeg vet uansett ikke om jeg ville sluppet en døv hun løs avgårde på egenhånd, da har du jo ingen kontroll på hunden om du ikke kan kalle ham inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

Linken din virker ikke.

Om hunden stikker av så er det kanskje uansett greit å bruke langline. Nå er det i alle tilfelle båndtvang, så det er jo en stund til det er aktuelt å gå løs igjen.

Ellers får du jo kjøpt gps-halsbånd på de fleste jaktforretninger. Usikker på om alle kan brukes med mobil. Men jeg vet uansett ikke om jeg ville sluppet en døv hun løs avgårde på egenhånd, da har du jo ingen kontroll på hunden om du ikke kan kalle ham inn.

Gps peilerene som fungerer til mobil (b-bark, tracker mfl) er i en heeelt annen prisklasse enn de små brikkene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Gps peilerene som fungerer til mobil (b-bark, tracker mfl) er i en heeelt annen prisklasse enn de små brikkene ;)

Mulig, siden jeg ikke får opp linken. :P www.spoor.io ? Får bare "denne siden har ingen URL redirect".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Pringlen said:

Den du linker til har jeg ingen kjennskap til. Vet det er flere billigbrikker som fungerer heller dårlig. Ville heller lagt i noen få kroner til, og kjøpt en fra enten easyhunt eller weehunt. Har selv bestillt fra easyhunt, og kommer til å bruke den som supplement til vanlig peiler.

Ok, takk for svar! Har sett det er masse rart der ute ja...skal sjekke ut alternativene du sendte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Pringlen said:

Gps peilerene som fungerer til mobil (b-bark, tracker mfl) er i en heeelt annen prisklasse enn de små brikkene ;)

takk! Skal sjekke ut de alternativene :-) små-brikkene kan være billig ja... men sikkert helt annen funksjonalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, simira said:

Linken din virker ikke.

Om hunden stikker av så er det kanskje uansett greit å bruke langline. Nå er det i alle tilfelle båndtvang, så det er jo en stund til det er aktuelt å gå løs igjen.

Ellers får du jo kjøpt gps-halsbånd på de fleste jaktforretninger. Usikker på om alle kan brukes med mobil. Men jeg vet uansett ikke om jeg ville sluppet en døv hun løs avgårde på egenhånd, da har du jo ingen kontroll på hunden om du ikke kan kalle ham inn.

Ok, tror linken skal fungere nå! Ja, langline har vært brukt før men liker at han kan gå fritt...

Har tenkt over det å slippe han løs eller ikke... men jeg klarer ikke tanken av at en hund, skal alltids være bundet. Så slipper han løs i skogen og parker, men ikke langs vei eller steder med biler / mange sykler. Selv når han hørte var han litt egenrådig, så vi har likt forhold som før / etter døvheten... vi begge forstår at vi må være med obs på hvor hverandre er :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Både easyhunt og weehunt er knøttsmå, men de fungerer i hvertfall :)

Kult! Hva mente du med suppliment til vanlig peiler? Hva er vanlig peiler kontra suppliment? 

Også, er du fornøyd med appen / kvaliteten av produktet? Hvordan er kundeservice og prising? Er det mnd kost? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten sporingsbrikke som vi bruker på ene katten, har kjøpt den på clas ohlson. Man må kjøpe med en app for å kunne bruke brikken. Med appen så kan man følge med hele tiden eller man kan få oppdateringer litt jo og litt da. Følger man med hele tiden så bruker den mye mere strøm selvsagt.

Vi er fornøyd med den til vårt bruk, altså å holde øye med pus så hun ikke forsvinner :) man fester brikken i halsbåndet på dyret, og minste vekt på dyrt som er anbefalt er 4 kg.

 

Er denne vi har http://m.clasohlson.com/no/Tractive-GPS,-GPS-tracker-for-kjæledyr/38-7701

Ser den er utsolgt, noe som er litt rart siden vi kjøpte den for litt siden.. 

 

Endret av Snoffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snoffe said:

Vi har en liten sporingsbrikke som vi bruker på ene katten, har kjøpt den på clas ohlson. Man må kjøpe med en app for å kunne bruke brikken. Med appen så kan man følge med hele tiden eller man kan få oppdateringer litt jo og litt da. Følger man med hele tiden så bruker den mye mere strøm selvsagt.

Vi er fornøyd med den til vårt bruk, altså å holde øye med pus så hun ikke forsvinner :) man fester brikken i halsbåndet på dyret, og minste vekt på dyrt som er anbefalt er 4 kg.

 

Jasså! På Clas ohlson :D Hva kostet brikken / hva koster appen? Er det måndelig abonnement på den? 

Høres fint ut å kunne sjekke pus når du vil eller hun den er ute og man undrer litt hehe. Hvordan er batteritiden ifht størrelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cody skrev:

Jasså! På Clas ohlson :D Hva kostet brikken / hva koster appen? Er det måndelig abonnement på den? 

Høres fint ut å kunne sjekke pus når du vil eller hun den er ute og man undrer litt hehe. Hvordan er batteritiden ifht størrelsen? 

Tror vi betalte ca. 1000 for alt (ga. 500 for brikke og 500 for abonnement). Lurer på om abonnementet varer i et år, er samboeren min som har betalt for herligheten så jeg er ikke helt sikker.

Vi sjekker bare innimellom og da gikk det noen døgn før den ble ladet ut. Men har man på gpsen så man kan se hele tiden hvor dyret går så varer batteriet mye kortere tid. 

Ja, veldig greit. Pus stakk av fra oss, så når hun da kom hjem så fikk hun seg en brikke :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snoffe said:

Her er bilde av gpsen i hånden min. Er ikke store saken på en hund :)20170508_105313.thumb.jpg.d64945f2346c35d141b398de1fa6a3c6.jpg

20170508_105405.thumb.jpg.dd0e13dd634bba27bf49e6182d3825ba.jpg

Konge Snoffe!! Super hyggelig du deler bilder og erfaringer :D 

500 + 500 (per år) er ikke så ille det da... verdt pengene om det kan hjelpe finne pus som er bort :o

Hehe, ja noen ganger må det skje et uhell før man endrer atferd! Jeg vet dette altfor godt selv hehe

Er du fornøyd med appen? (Hva heter den forresten)

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Cody skrev:

Kult! Hva mente du med suppliment til vanlig peiler? Hva er vanlig peiler kontra suppliment? 

Også, er du fornøyd med appen / kvaliteten av produktet? Hvordan er kundeservice og prising? Er det mnd kost? 

Bruker garmin gps til vanlig (jakthunder) har kjøpt en easyhunt i tillegg. Den kan festes på samme halsbånd så hunden har to peileenheter (eller et hvilket som helst annet halsbånd) easyhunt sporingsbrikken gav jeg 1000 for på tilbud, appen koster 900(og noe) pr. år. Den ser veldig bra ut. Og de jeg kjenner som alt har tatt den i bruk er veldig fornøyde (med wehunt også, som er akkurat samme greia, der får man rabatt på appen vi njff) fordelen med disse brikkene er at de er vanntette, og tåler en støyt, samt lang kapasitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cody skrev:

Konge Snoffe!! Super hyggelig du deler bilder og erfaringer :D 

500 + 500 (per år) er ikke så ille det da... verdt pengene om det kan hjelpe finne pus som er bort :o

Hehe, ja noen ganger må det skje et uhell før man endrer atferd! Jeg vet dette altfor godt selv hehe

Er du fornøyd med appen? (Hva heter den forresten)

TAKK!

Ca.500 for brikker og ca.500 for abonnementet. Så er bare abonnementet som må kjøpes nytt hvert år.

Appen heter tractive GPS :) syntes appen virker grei, litt treig oppdatering innimellom bare. Det kan også ha noe med at vi bare følger med litt innimellom og ikke hele tiden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...