Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være mot kupering/unødvendig inngrep, men gi ros til eier om at kupert hund er fin?


Magica fra Tryll
 Share

Recommended Posts

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit. 

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys.   

Endret av Mirai
Denne tråden er skilt ut av Akkurat Nå, derfor litt ekstra innhold i noen innlegg.
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor er det opplest og vedtatt at eiere av kuperte hunder har valgt det fordi de synes kuperte hunder er penere enn hunder som ikke er det? Hvorfor må det være sånn at om man liker bilder av kupert

Går helt fint for meg at bikkjene blir diskutert iallfall.  - Tispa mi visste jeg ikke var kupert før jeg kom for å hente henne.  - Jeg har hatt to andre voksene hunder i hus som ble kupert

Men hunden er jo mer enn ørene? Når jeg kommenterer at en kupert hund er søt (eller pen) så kommenterer jeg på tross av ørene, ikke på grunn av. Hunden er tross alt mer enn ørene, og som jeg har skrev

Akkurat nå, Magica fra Tryll skrev:

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit. 

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys.   

Enig med deg. Jeg klarer ikke å se forbi den skamferingen som er gjort.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Teserere skrev:

Det går an å være imot en handling og samtidig syns en hund er søt :) 

Enig i det. I mopsetråden er det flere som sier at de er søte og har herlig personlighet, både mopser og fraller. 

 

Sitter pbåten, og Sjef hater virkelig å kjøre bil etter bakruta gikk i tusen knas for et år siden. Så då må jeg bruke tiden på båten til å finne måter å trene bort den skrekken på. Stakkars gutten min :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magica fra Tryll skrev:

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit. 

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys.   

Jeg synes jo kastrerte hannhunder er like pene som ukastrerte, selv om jeg er imot selve kastreringen (når det blir gjort "bare fordi")? Jeg er imot kupering, men jeg synes likevel at hunden kan være vakker  (dog hadde den vært enda vakrere hadde den hatt naturlige ører). Men hunder puster heldigvis ikke gjennom ørene, hunden beveger seg ikke med ørene, og den går ikke og plages over at ørene er kuperte. Sånn sett synes jeg inngripen i utseende etter hunden er født er bedre enn inngripen i utseende i form av skakkjørt avl gjennom utallige generasjoner. Uten at jeg bifaller kupering på noen som helst måte.

(kanskje ha en egen tråd om dette?)

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Magica fra Tryll said:

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit. 

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys.   

Vet du, jeg er helt enig og er ofte overrasket over hvordan det forløper seg her inne :(

1 hour ago, Teserere said:

Det går an å være imot en handling og samtidig syns en hund er søt :) 

Men da synes man jo rent faktuelt at handlingens resultat er søtt. Og jeg spør meg om man egentlig har forstått hva handlingen går ut på, og hvilket fysisk inngrep det er, når man klarer å se 100% vekk fra det og kalle resultatet - altså hundens utseende for søtt. Eller tøft. At det er finere enn en "vanlig" variant av det, betyr at man synes det er finere at hunden blir lagt i narkose og/eller får skåret av kroppsdeler i våken tilstand, og deretter må gå gjennom en helingsprosess og infeksjonsrisiko - UTELUKKENDE for å se "søt eller tøff" ut. Utelukkende fordi eier er så egoistisk at de velger det.
Og gjennom å offentlig si at man synes hunden er søt eller tøff med disse menneskeskapte skavanker, så understreker man jo for eier at det var et godt valg. Her får man ekstra oppmerksomhet og har noe unikt.

34 minutes ago, Lola Pagola said:

Jeg synes jo kastrerte hannhunder er like pene som ukastrerte, selv om jeg er imot selve kastreringen (når det blir gjort "bare fordi")? Jeg er imot kupering, men jeg synes likevel at hunden kan være vakker  (dog hadde den vært enda vakrere hadde den hatt naturlige ører). Men hunder puster heldigvis ikke gjennom ørene, hunden beveger seg ikke med ørene, og den går ikke og plages over at ørene er kuperte. Sånn sett synes jeg inngripen i utseende etter hunden er født er bedre enn inngripen i utseende i form av skakkjørt avl gjennom utallige generasjoner. Uten at jeg bifaller kupering på noen som helst måte.

Tja, kunne jo repetert det ovenfor. Kastrering går det ikke an å sammenlikne med, for du kommenterer ikke en endring i utseendet når du sier at en kastrert hund er pen eller vakker. Den ser 100% lik ut som før. Kastrerte hunder er mer et eget kapittel i ekstrem-konkurranse-grupperinger hvor de ikke har tid til hverken løpetid eller ekstra trening av hornomelle hannhunder. Så de fjerner alt som kan stå mellom de og pallen. Som sagt, motiveringen for kupering av ører og hale er å endre utseendet på hund utelukkende for eiers egoistiske behov. En bedre analogi - endog allikevel langt unna analogi - ville være å si: skal man si at en anorektiker er pen og vakker på sitt tynneste? Skal man motivere de ytterligere ved å kommentere noe bra om deres kunstige utseende? What's worse er at hundene ikke har noe de skulle sagt, for det er eiers behov for å være tøff eller ha en "unik" hund som skaper etterspørselen. Jeg er glad det er ulovlig i Norge, og jeg synes det sier ganske mye om eiere i Norge som velger å importere slike hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Vet du, jeg er helt enig og er ofte overrasket over hvordan det forløper seg her inne :(

Men da synes man jo rent faktuelt at handlingens resultat er søtt. Og jeg spør meg om man egentlig har forstått hva handlingen går ut på, og hvilket fysisk inngrep det er, når man klarer å se 100% vekk fra det og kalle resultatet - altså hundens utseende for søtt. Eller tøft. At det er finere enn en "vanlig" variant av det, betyr at man synes det er finere at hunden blir lagt i narkose og/eller får skåret av kroppsdeler i våken tilstand, og deretter må gå gjennom en helingsprosess og infeksjonsrisiko - UTELUKKENDE for å se "søt eller tøff" ut. Utelukkende fordi eier er så egoistisk at de velger det.
Og gjennom å offentlig si at man synes hunden er søt eller tøff med disse menneskeskapte skavanker, så understreker man jo for eier at det var et godt valg. Her får man ekstra oppmerksomhet og har noe unikt.

Tja, kunne jo repetert det ovenfor. Kastrering går det ikke an å sammenlikne med, for du kommenterer ikke en endring i utseendet når du sier at en kastrert hund er pen eller vakker. Den ser 100% lik ut som før. Kastrerte hunder er mer et eget kapittel i ekstrem-konkurranse-grupperinger hvor de ikke har tid til hverken løpetid eller ekstra trening av hornomelle hannhunder. Så de fjerner alt som kan stå mellom de og pallen. Som sagt, motiveringen for kupering av ører og hale er å endre utseendet på hund utelukkende for eiers egoistiske behov. En bedre analogi - endog allikevel langt unna analogi - ville være å si: skal man si at en anorektiker er pen og vakker på sitt tynneste? Skal man motivere de ytterligere ved å kommentere noe bra om deres kunstige utseende? What's worse er at hundene ikke har noe de skulle sagt, for det er eiers behov for å være tøff eller ha en "unik" hund som skaper etterspørselen. Jeg er glad det er ulovlig i Norge, og jeg synes det sier ganske mye om eiere i Norge som velger å importere slike hunder...

Men hunden er jo mer enn ørene? Når jeg kommenterer at en kupert hund er søt (eller pen) så kommenterer jeg på tross av ørene, ikke på grunn av. Hunden er tross alt mer enn ørene, og som jeg har skrevet over synes jeg hunden hadde vært enda finere med naturlige ører. Men det går jo an å ha fine øyne, fint snuteparti, fint hode, fin kropp, selv om en hund er kupert. Og det går an å synes at hunden er fin uten at man støtter kupering i det hele tatt. Jeg er og glad det er ulovlig i Norge. 

Jeg tror nok eierne av kuperte hunder får høre folks meninger om det ganske ofte, så jeg gidder iallefall ikke ødelegge en hyggelig tråd med "Åh så fin hn har blitt, men dumt med kuperingen da". Det er bare unødvendig synes jeg.

 

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Men hunden er jo mer enn ørene? Når jeg kommenterer at en kupert hund er søt (eller pen) så kommenterer jeg på tross av ørene, ikke på grunn av. Hunden er tross alt mer enn ørene, og som jeg har skrevet over synes jeg hunden hadde vært enda finere med naturlige ører. Men det går jo an å ha fine øyne, fint snuteparti, fint hode, fin kropp, selv om en hund er kupert. Og det går an å synes at hunden er fin uten at man støtter kupering i det hele tatt. Jeg er og glad det er ulovlig i Norge. 

Jeg tror nok eierne av kuperte hunder får høre folks meninger om det ganske ofte, så jeg gidder iallefall ikke ødelegge en hyggelig tråd med "Åh så fin hn har blitt, men dumt med kuperingen da". Det er bare unødvendig synes jeg.

Det er klart en hund kan være pen på tross av uheldige skavanker, f.eks en brukket hale eller noe. Problemet er at det ofte blir kommentert på grunn av ørene, f.eks "wow så tøff hunden ser ut", "en helkupert dobermann er altså direkte fett" etc.
Jeg tenker at om man ikke kan kommentere med et standpunkt mot noe som er ulovlig i Norge pga dyrevelferd, så burde man kanskje heller la være å gi noen som helst oppmerksomhet til vedkommende. Enten så får vedkommende høre at jeg liker hunden, men ikke hva eier selv har valgt å påføre hunden sin av ulovlige handlinger - eller så ignorerer jeg bare bildene all together. Her på hundesonen gjør jeg sistnevnte. Jeg tenker det er én grunn til at man importerer slike hunder til Norge, man synes selv det er tøft og vil ha oppmerksomhet. Litt som å kjøpe en dyr/rar bil, ha ei fancy klokke - det er et accessoar. Et påheng. Og så fort man sier at det er tøft, så har man forsterket grunnen til importen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristiin skrev:

Katten min har skadet seg.. Igår var vi til dyrlegen måtte sy og på med tvangstrøya :sleep: Vært en del sutring.. Hun er vant til å gå ut som hun vil, nå må hun være innekatt i 10 dager. Med innekatt betyr det at kattedoen måtte settes frem. Rett før jeg skulle legge meg i kveld tok jeg kveldsstell på pus med medisin, vasking og godprat. Krøllehale hunden hadde imens sniffa seg frem til kattedoen - en spennende kasse. Rulla å gnukka seg i kassen hadde hun... 01:11 sto vi i dusjen å vaska bort kattebæsj...:gaah:

Kattedoer må stå oppå en kommode eller noe sånt. Jeg taler av bitter erfaring.

18 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Men hunden er jo mer enn ørene? Når jeg kommenterer at en kupert hund er søt (eller pen) så kommenterer jeg på tross av ørene, ikke på grunn av. Hunden er tross alt mer enn ørene, og som jeg har skrevet over synes jeg hunden hadde vært enda finere med naturlige ører. Men det går jo an å ha fine øyne, fint snuteparti, fint hode, fin kropp, selv om en hund er kupert. Og det går an å synes at hunden er fin uten at man støtter kupering i det hele tatt. Jeg er og glad det er ulovlig i Norge. 

Jeg tror nok eierne av kuperte hunder får høre folks meninger om det ganske ofte, så jeg gidder iallefall ikke ødelegge en hyggelig tråd med "Åh så fin hn har blitt, men dumt med kuperingen da". Det er bare unødvendig synes jeg.

 

Akkurat det har jeg også tenkt, og det tror jeg er kjernen i denne diskusjonen. Det er ikke alltid smart eller hensiktsmessig å si alt man mener.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Kattedoer må stå oppå en kommode eller noe sånt. Jeg taler av bitter erfaring.

Akkurat det har jeg også tenkt, og det tror jeg er kjernen i denne diskusjonen. Det er ikke alltid smart eller hensiktsmessig å si alt man mener.

Ikke alltid, men i denne saken synes jeg det kan være greit at folk får høre at mange i disse dager faktisk ikke synes det er tøft med kuperte hunder. NKK har jo vist sitt standpunkt på dette for lenge siden, det samme med lovverket i Norge. Det er ikke greit. At mange av disse hundene blir importert nettopp pga utseende er jo noe som kanskje kan påvirkes ved at det i fremtida blir sett såpass ned på at folk ikke tar like lett på å skaffe seg en skamfert hund.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Tonje skrev:

Ikke alltid, men i denne saken synes jeg det kan være greit at folk får høre at mange i disse dager faktisk ikke synes det er tøft med kuperte hunder. NKK har jo vist sitt standpunkt på dette for lenge siden, det samme med lovverket i Norge. Det er ikke greit. At mange av disse hundene blir importert nettopp pga utseende er jo noe som kanskje kan påvirkes ved at det i fremtida blir sett såpass ned på at folk ikke tar like lett på å skaffe seg en skamfert hund.

 

Jeg er ikke uenig i det heller, men som @Lola Pagola sier: De får sannsynligvis høre det noen ganger i løpet av en uke. Saken her og nå er jo at de har skaffet seg en hund som de skal ha i fjorten år, og jeg ønsker dem alt godt. Vi sonetter kommer jo til å fortsette å si hva vi mener om kupering i ulike sammenhenger, det kommer ikke til å gå noen hus forbi hva hundefolk flest + lover og regler mener om det.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne skille mellom sak og person (og hund) tenker jeg. Vi trener sammen med en helkupert doberman (omplasseringshund), og jeg har naturligvis ikke noe problem med verken hund eller eier. Utseendet til hunden har aldri vært et tema, men det er kanskje mest fordi jeg synes den er dritschtøgg så da tenker jeg det er like greit å holde kjeft :P At noen synes det er pent med skamferte dyr kommer jeg aldri til å forstå, men jeg klarer da fint å respektere at man har ulike meninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Wilhelmina said:

At noen synes det er pent med skamferte dyr kommer jeg aldri til å forstå, men jeg klarer da fint å respektere at man har ulike meninger.

Av nysgjerrighet: du framstiller det litt her som at det er snakk om ulike meninger. Litt som om at venninna mi stemmer SV og jeg helst skulle sett hele partiet under sperregrensa. Personlig stiller dette seg i en annen kategori, hvor det ikke handler om å "respektere at man har ulike meninger". Hvis jeg har en kompis som banker dama si fordi han mener det er sånn det skal være, så respekterer ikke jeg at vi har ulike meninger om saken. Da sier jeg enten i fra og får en konkret tilbakemelding om at det ikke skal skje igjen, eller så er ikke denne personen min venn mer. Greit, det ække samme scenarioer, men det er litt for å illustrere at det er snakk om et fysisk overgrep mot en hund som ikke har bedt om det. Det er ikke ok for meg at vedkommende har en holdning til dyr som gallionsfigur og penisforlenger (eller brøstforstørrer, whatever floats their boat :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Av nysgjerrighet: du framstiller det litt her som at det er snakk om ulike meninger. Litt som om at venninna mi stemmer SV og jeg helst skulle sett hele partiet under sperregrensa. Personlig stiller dette seg i en annen kategori, hvor det ikke handler om å "respektere at man har ulike meninger". Hvis jeg har en kompis som banker dama si fordi han mener det er sånn det skal være, så respekterer ikke jeg at vi har ulike meninger om saken. Da sier jeg enten i fra og får en konkret tilbakemelding om at det ikke skal skje igjen, eller så er ikke denne personen min venn mer. Greit, det ække samme scenarioer, men det er litt for å illustrere at det er snakk om et fysisk overgrep mot en hund som ikke har bedt om det. Det er ikke ok for meg at vedkommende har en holdning til dyr som gallionsfigur og penisforlenger (eller brøstforstørrer, whatever floats their boat :P ).

Men det er vel ingen av de medlemmene her inne som synes kupering er pent som egenhendig har stått for kupering (håper jeg), så det fysiske overgrepet du sammenligner med synes jeg blir litt på siden av tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man like ivrige på å si fra når folk utsetter hunder for påkjennende operasjoner mm for å tilfredstille sin egen egoisme ved å holde dem i live for en hver pris? Eller når folk lar hundene sine være overvektige?  Kupering plager i det minste ikke hunden i lang tid...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Men det er vel ingen av de medlemmene her inne som synes kupering er pent som egenhendig har stått for kupering (håper jeg), så det fysiske overgrepet du sammenligner med synes jeg blir litt på siden av tema.

Så det er greit med dyreplageri bare du betaler noen andre for å gjøre det?(kjøper valp av oppdrettere som kuperer). Hadde ikke disse oppdretterne hatt kunder så kunne de heller ikke holdt på med dette, du kunne likesågodt stått med skalpellen i hånda selv.

Jeg vil aldri respektere at man har ulike meninger når det er snakk om dyreplageri/misshandling altså.

 

Når det er sagt så føler jeg ikke noe behov for å påpeke hvor grusomt kupering er til enhver eier av kupert hund, de får derimot heller ingen kommentarer om hvor pen bikkja er da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Luma said:

Når det er sagt så føler jeg ikke noe behov for å påpeke hvor grusomt kupering er til enhver eier av kupert hund, de får derimot heller ingen kommentarer om hvor pen bikkja er da.

Nettopp. Jeg har - som allerede nevnt - valgt stillhet som beste innstans siden lovens regler sier klart og tydelig hva Norge synes om det.

Just now, Pringlen said:

Er man like ivrige på å si fra når folk utsetter hunder for påkjennende operasjoner mm for å tilfredstille sin egen egoisme ved å holde dem i live for en hver pris? Eller når folk lar hundene sine være overvektige?  Kupering plager i det minste ikke hunden i lang tid...

Har du behov for å diskutere det, kan du jo åpne en egen tråd om det? I denne tråden er det snakk om kupering, og det er ikke noen som har sagt at det plager hunden i lang tid, selv om det kan forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Er det noen her som har gjort det? Isåfall har jeg misforstått, jeg oppfatter dette som en ren estetisk diskusjon.

Det er medlemmer på hundesonen som har importerte hunder som er kuperte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en litt kjip diskusjon?

Veldig lett å gjette hvilke hunder det er snakk om, selvom dere tilsyneltatende er diskret på det.. 

Kupering er forbudt i Norge, heldigvis, men man kan da virkelig syns kuperte hunder er pene likevel. Djiz. En hund er mer enn ørene sine. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mara said:

Er ikke dette en litt kjip diskusjon?

Veldig lett å gjette hvilke hunder det er snakk om, selvom dere tilsyneltatende er diskret på det.. 

Kupering er forbudt i Norge, heldigvis, men man kan da virkelig syns kuperte hunder er pene likevel. Djiz. En hund er mer enn ørene sine. 

Om det er en kjip diskusjon eller ikke skal jeg ikke være dommer av, det er moderatorene på hundesonen som har laget det til en egen diskusjonstråd.

Kupering er forbudt av en grunn, og det er derfor grunnlag for å diskutere hvorvidt man "kan" synes hunder er PENE med det eller ikke. Og det er det vi diskuterer. Det må det også være grunnlag for å diskutere. Man skal ikke tie problemer i samfunnet, og det er åpenbart en økende trend (?) å importere kuperte hunder i følge Norsk Kennel Klub. Hva skal man gjøre med det? Kan man bidra til å begrense trenden ved å IKKE kommentere utseendet på disse hundene? Hvorfor skal man ikke diskutere denne problemstillingen? For det er vel en grunn til at eierne importerer hundene, at de synes utseendet er tøft. Ergo er det grunnlag for å mistenke at instagram-effekten av en spesiell hund, bidrar til økt import. Vi diskuterer ikke enkelthunder på hundesonen. Men det ble spurt; "Er det noen her som har gjort det?" - og hva skal man svare da? Nei, her finnes ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Men det ble spurt; "Er det noen her som har gjort det?" - og hva skal man svare da? Nei, her finnes ingen?

Det var en klønete formulering fra min side, og egentlig ikke så veldig interessant heller. Det jeg ville frem til var at denne diskusjonen for min del utelukkende handlet om det estetiske. Hva dere andre diskuterer får bli opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Det var en klønete formulering fra min side, og egentlig ikke så veldig interessant heller. Det jeg ville frem til var at denne diskusjonen for min del utelukkende handlet om det estetiske. Hva dere andre diskuterer får bli opp til dere.

For min del er det automatikk i at vi diskuterer det problematiske ved kupering, som tross alt er ulovlig å utføre ved den norske lov. Og når det er et problem ved at folk omgås denne regel gjennom å importere kuperte hunder, kan man stille seg spørsmålet "hvordan får man ned etterspørsel". Litt som importering av dop, er det etterspørsel som styrer markedet? Og hva skaper etterspørsel av kuperte hunder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på det flere ganger. Jeg syns hunden er fin på noen måter kanskje, men det blir så konflikt inni meg å gi positiv tilbakemelding på "hele greia" når jeg er så imot at de har kjøpt den fra utlandet med kuperte ører. Finnes det virkelig ingen måte å omgå å få kupert hund på? Og hvis det gjorde det - da har man jo tatt et bevisst valg på at man enten syns det er greit at det skjer, eller at man egentlig ønsker det. 
Lurer på om jeg leste/hørte at det ville koste mer i depositum f. eks å holde av en valp som oppdretter da IKKE kuperer, fordi oppdretter sitter igjen med "dårligere vare" (altså hele ører) om kjøperen trekker seg. Kunne ikke det være et alternativ? Men igjen - noen liker det og ønsker seg det.

PS: Skjønner at dette sikkert er en kjip diskusjon for de som har hunder det gjelder, men bedre at den er på generelt grunnlag enn i enkelthunders tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke synes at boxere med et nogenlunde anstendig snuteparti, og at en kupert dogo, er pen, uten å støtte denne praksisen? :huh: Ja vel, jeg er i alle fall ikke så skinnhellig.

Hva jeg synes er estetisk pent og hva jeg synes er etisk riktig, har null sammenheng og er to vidt forskjellige debatter. At jeg synes kuperte hunder kan være fine, ville jeg synes uavhengig om de var kupert eller født slik. At boxere er fine hunder, synes jeg uavhengig av at de er utsatt for mye sykdom, deriblant pusteproblemer.
På grunn av at jeg er i mot å gjøre unødvendige inngrep på dyr, og er i mot avl på trekk/sykdom som man vet fører til unødige lidelser, tar jeg avstand fra det.

De det gjelder vet utmerket godt hvor jeg står i denne debatten, men jeg er ikke så innbitt fanatiker at jeg føler jeg må kutte alle bånd og se ned på dem for alltid bare fordi de ikke er enige i mine synspunkt. Alle mine relasjoner er ikke hunderelatert, min verden er dessverre ikke så svart-hvit at jeg bare kan droppe de som er uenige med meg.

Ikke føler jeg at jeg må avstå fra å si noe positivt om bikkja deres heller. Det er ikke sånn at jeg sier ”gud, så tøff bikkja di er uten ører/snute”. :rolleyes: Jeg er i mot import av gatehunder også, og selv om eier vet det, har jeg da likt bilder denne hunden er med på. Det er mulig å skille mellom snørr og barter, sak og person. For meg er en person mer enn bare valget de tok da de kjøpte hund.

Å importere kuperte hunder er ikke forbudt ved lov. Å sammenligne det med import av ulovlige rusmidler og vold i nære relasjoner som påfører mange mennseker og familier store lidelser, blir en veldig drøy sammenligning, selv om kupering er en forkastelig praksis.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...