Gå til innhold
Hundesonen.no

Full av energi... Litt for mye energi (Malinois)


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en i slekta som eier en belgisk malinois med alt for mye energi, og han behøver noen tips. Hunden adlyder eieren ganske greit, når det gjelder ulike kommandoer eller når hunden er på trening hører han etter 100%, men i hverdagen utenfor trening er han litt annerledes. Han har VELDIG mye energi og er veldig urolig når f.eks han møter på nye mennesker eller går tur. Han blir overlykkelig når han ser andre mennesker og vil gjerne hilse, det resulterer som oftest til at han hopper opp på de, småbiter litt og ikke følger etter eierens kommando. Nå er han vel ikke noe stort sett eldre enn 9-11 mnd, men regner med at alder ikke har så alt for mye å si?  Kom gjerne med all slags tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malinois er en arbeidshund med stor utholdenhet, de SKAL ha mye energi. Og om eier ikke gir dem aktivisering for å få ut denne energien så ordner de det selv.

Alt i hverdagen må også trenes på, både hjemme og utenfor huset, ikke bare på treningsplassen. Det samme med selvkontroll og lydighet. Men lite av dette hjelper hvis ikke hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Slenger meg på. Nå vet jo ikke jeg hvor mye utfoldelse fysisk og ikke minst mentalt denne hunden får, men det nytter absolutt ikke å drive med rotrening på en understimulert, energisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå regner jeg med at din slektning har kjøpt seg en malle vel vitende hva som bor i dem, så jeg blir litt sånn "for mye energi" i forhold til hva da? :P Godt med bruk av kropp og sinn (og her virker det jo som det er mye å gå på i hverdagen, noe som gir et godt grunnlag for å trene såpass at hunden blir fornøyd) er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en normal malle,men uten spesielt god hverdagslydighet. Er det energien eller ulydigheten som egentlig er problemet...? Om den er lydig på trening og lyder 100 % der ville jeg lagt ned like mye trening i hverdagslydigheten og lært hunden hvordan den skal opptre i møtesituasjoner og i bånd. Slå "to fluer i en smekk", gi den hjernetrim og mentale utfordringer ved å bruke tur til rolig og fornuftig lydighetstrening. La den også blåse ut med å feks løpe med sykkel, trekke i sæle. En fysik og mentalt sliten malle er en fornøyd malle :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Hei! Nå regner jeg med at din slektning har kjøpt seg en malle vel vitende hva som bor i dem, så jeg blir litt sånn "for mye energi" i forhold til hva da? :P Godt med bruk av kropp og sinn (og her virker det jo som det er mye å gå på i hverdagen, noe som gir et godt grunnlag for å trene såpass at hunden blir fornøyd) er nøkkelen.

Litt for mye energi når det gjelder å møte andre mennesker / hunder. Ikke alle takler at hunden kommer springende til deg for å "hilse på" og det hender da at de menneskene kanskje blir litt nervøs og opptrer med å slenge hendene opp i været, noe som gjør da at hunden tolker det som lek og små biter etter personene. Men når han først blir bedt om å slutte av eier så slutter han i kanskje 10 sekunder, så er han på igjen og er full av energi. Tror kanskje at selve energinivået ikke er det store hovedproblemet her, men mer hverdagslydigheten og situasjoner der han møter på andre mennesker og hunder som kan være et lite problem.


Han trener han godt over 2 timer hver dag (lydighet, løping osv), etter treningen er han som regel sliten og rolig! Merker også at når eier ikke er tilstede, f.eks første gangen jeg var på tur med han så var han veldig på og prøvde å vise hvem som var "alpha", lyttet veldig lite etter i starten og snudde seg og dro i båndet, men etter en time ca oppførte han seg veldig rolig og fint på gåturen. MEN. I det en annen hund kom i sikte ble han urolig, bjeffet og dro meg nesten med han når hunden gikk forbi, måtte til slutt gi han en ball og gå vekk med han fra den andre hunden for at han skulle roe seg ned. Hvordan håndterer man sånne situasjoner? Det er vel en vanesak for hunden så regner at det tar tid, men hva slags oppfølgninger og på hvilke måte bør eier og de som går tur med han håndtere dette på best mulig måte?

 

Blir som regel også veldig urolig og "sutrete" / hører også veldig lite på andre når eier ikke er tilstede. Finnes det noen bøker en kan lese om akkurat det her? Ble kanskje en del negativt om hunden nå, men han er superkoslig og den søteste hunden jeg veit om, tenkte bare det var greit å lære litt mer om hvordan han kan bli oppdratt på best mulig måte! :) Setter pris på alle kommentarer og tips som kan hjelpe til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mest ut som en unghund som ikke har hverdagslydigheten inne enda. Først og fremst bør ikke hunden få lov til alt dette. Om hunden løper bort til andre folk (eller dyr, for den del) bør han være i bånd eller langline så han ikke får muligheten til det. Selvkontroll og innkalling må trenes masse på separat, også det å roe seg ned. Om han ikke roer seg ned og hører på fører bør han tas bort fra situasjonen. Hovedprinsippet her er først å ikke la hunden få muligheten til å gjøre "feil", og deretter å lære den hva som er riktig adferd (ta kontakt med fører, komme på innkalling, legge seg ned/slappe av osv).

Du finner flere tråder om rotrening og passeringstrening under hundetrening på forumet her, og flere tråder om unghunder med lignende utfordringer. Det krever mye jobb og at fører er konsekvent, men veldig deilig å ha en veloppdragen hund som ikke løper avgårde, trekker i båndet og slapper av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere finner en instruktør i nærheten som har erfaring med denne typen hund, heller enn å lese bøker. Så kan eieren få litt hjelp med hunden fra folk som vet hva de snakker om. Høres ikke ut som han har så mye erfaring, og da er ikke nødvendigvis en malle den beste hunden å ha mellom hendene.. Alt du skriver om handler om oppdragelse, så det er bare trening som skal til.

Også legg bort ideen om å være "alfa".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, marlenbli skrev:

Jeg foreslår at dere finner en instruktør i nærheten som har erfaring med denne typen hund, heller enn å lese bøker. Så kan eieren få litt hjelp med hunden fra folk som vet hva de snakker om. Høres ikke ut som han har så mye erfaring, og da er ikke nødvendigvis en malle den beste hunden å ha mellom hendene.. Alt du skriver om handler om oppdragelse, så det er bare trening som skal til.

Også legg bort ideen om å være "alfa".

Han har mer enn nok erfaring med hunder (vært eier av flere hunder/ulike raser) og klarer å håndtere han fint når han SELV er til stede, det er bare av og til at hunden ikke adlyder etter første gangen i sosiale sammenkomst. Han har hatt Schäfer også forsåvidt om jeg husker riktig og det er vel ikke så all verden unna den rasen som han har nå. Men det hadde jo vært fint for hunden å leke litt med like hunder regner jeg med så det var ikke en dum ide, han er mest vandt til å leke med to små hunder. Jeg tenkte bare å høre etter om folk hadde noen NYTTIGE tips, mest til meg. I og med at jeg passer på han av og til er det vel jeg som trenger mest tips og ikke han, men nyttige tips blir jo selvfølgelig formidlet videre til han (ting som han ikke allerede veit). Som sagt så adlyder han eier veldig fint og han klarer øvelser som de fleste hunder sliter med, han er utrolig smart og jeg tror nok det handler mest om at han er ung og ikke har hverdagslydigheten helt inne enda, men det skal det nok bli :) 

Og hva mener du med å legge bort ideen om å være "alfa"? Det var bare for å illustrere hva jeg mente. "og da er ikke nødvendigvis en malle den beste hunden å ha mellom hendene", hvilken hund som er best å ha og ikke ha er vel opp til selve eier å bestemme. Du må nok nesten få møte hunden for å se at han er mer enn vel oppdratt, bare at det mangler litt i trening når det gjelder å hilse på andre hunder og mennesker. :) 

 

38 minutter siden, simira skrev:

Høres mest ut som en unghund som ikke har hverdagslydigheten inne enda. Først og fremst bør ikke hunden få lov til alt dette. Om hunden løper bort til andre folk (eller dyr, for den del) bør han være i bånd eller langline så han ikke får muligheten til det. Selvkontroll og innkalling må trenes masse på separat, også det å roe seg ned. Om han ikke roer seg ned og hører på fører bør han tas bort fra situasjonen. Hovedprinsippet her er først å ikke la hunden få muligheten til å gjøre "feil", og deretter å lære den hva som er riktig adferd (ta kontakt med fører, komme på innkalling, legge seg ned/slappe av osv).

Du finner flere tråder om rotrening og passeringstrening under hundetrening på forumet her, og flere tråder om unghunder med lignende utfordringer. Det krever mye jobb og at fører er konsekvent, men veldig deilig å ha en veloppdragen hund som ikke løper avgårde, trekker i båndet og slapper av.

Han er som regel i bånd på plasser der det ikke er så mange mennesker og hunder som ferdes :) Høres ut som bra tips det! Skal søke opp de trådene og les gjennom de, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Darbaz Gajas skrev:

Han har mer enn nok erfaring med hunder (vært eier av flere hunder/ulike raser) og klarer å håndtere han fint når han SELV er til stede, det er bare av og til at hunden ikke adlyder etter første gangen i sosiale sammenkomst. Han har hatt Schäfer også forsåvidt om jeg husker riktig og det er vel ikke så all verden unna den rasen som han har nå. Men det hadde jo vært fint for hunden å leke litt med like hunder regner jeg med så det var ikke en dum ide, han er mest vandt til å leke med to små hunder. Jeg tenkte bare å høre etter om folk hadde noen NYTTIGE tips, mest til meg. I og med at jeg passer på han av og til er det vel jeg som trenger mest tips og ikke han, men nyttige tips blir jo selvfølgelig formidlet videre til han (ting som han ikke allerede veit). Som sagt så adlyder han eier veldig fint og han klarer øvelser som de fleste hunder sliter med, han er utrolig smart og jeg tror nok det handler mest om at han er ung og ikke har hverdagslydigheten helt inne enda, men det skal det nok bli :) 

Og hva mener du med å legge bort ideen om å være "alfa"? Det var bare for å illustrere hva jeg mente. "og da er ikke nødvendigvis en malle den beste hunden å ha mellom hendene", hvilken hund som er best å ha og ikke ha er vel opp til selve eier å bestemme. Du må nok nesten få møte hunden for å se at han er mer enn vel oppdratt, bare at det mangler litt i trening når det gjelder å hilse på andre hunder og mennesker. :) 

 

Han er som regel i bånd på plasser der det ikke er så mange mennesker og hunder som ferdes :) Høres ut som bra tips det! Skal søke opp de trådene og les gjennom de, takk :)

Du skrev at hunden forsøkte å vise hvem som var alfa gjennom å trekke i båndet og å være ulydig. Ideen om å måtte dominere hunden for å vise at du er "alfa" er en utdatert teori, og det er vanskelig å vite hva du mener når du skriver så lite, derfor går jeg ut fra at det er dominansteorien du sikter til. En hund er ikke ulydig eller drar i båndet fordi den forsøker å "vise hvem som er sjef". Den trekker i båndet og er ulydig fordi den ikke har lært seg at det lønner seg å høre etter.
At en malle ikke passer til noen som ikke har erfaring står jeg fast på ;)

Jeg mente ikke mitt innlegg som kritikk, du ba om råd, jeg ga deg råd om å oppsøke instruktør ut fra det du skrev i dine innlegg fordi det hørtes ut som du/eier sliter med å lære hunden hverdagslydighet. Bra hvis eier har masse kunnskap, da tenker jeg at det beste for deg er å få hjelp fra han til å takle hunden når han er borte, i og med at han kjenner hunden best.

På generell basis - ignorer det du ikke ønsker, belønn det du ønsker. Hunder er enkle, og de gjør alltid det som lønner seg for dem.
Dersom hunden hopper på folk - avtal med noen du kjenner om å øve på dette. Provoser frem at hunden hopper opp, hvor den som hjelper deg med treningen ignorerer hunden helt til alle fire bein er i bakken. Da kan hunden belønnes med lek, mat eller klapp og kos. Hunden trenger å lære impulskontroll. Han er ung enda, så med litt tid og masse trening vil det helt sikkert gå seg til.

Å hilse på andre hunder er strengt tatt ikke nødvendig. Mine får aldri hilse på fremmede hunder. De har noen faste lekekompiser som de treffer med ujevne mellomrom. Utover det har de ikke behov for å være sosiale med andre hunder. Så jobb med å lære hunden passering som simira skriver, dersom hunden bare ønsker å leke med passerende hunder burde det ikke by på enorme utfordninger såfremt du kan tilby noe hunden ønsker mer enn å hilse på fremmede.

Lykke til! 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en ganske normal hund på 9-11 mnd. Uansett rase, egentlig. At en glad unghund blir litt "mye" i hilsesituasjoner, er helt vanlig. Har en støver på akkurat samme alder. Folk som ikke tåler å bli hoppet på, kan finne noen andre å besøke :P

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ingen av mine hunder hører automatisk på andre mennesker enn meg. Hvorfor skal de det? For at den skal høre like godt på deg som på eier, så må du trene med hunden og lære den hvordan den skal oppføre seg. Det er enklest om du snakker med eier om hvordan han gjør det. Om du bruker samme metode vil hunden lære fort at reglene gjelder med deg og. 

Han høres ut som en veldig normal ung malle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid ha hunden i bånd hvis den løper bort til andre mennesker og hunder. 

1. Hunden belønner seg selv med en adferd som jeg regner med du/eier synes er uønsket ved å løpe/gå bort til andre hunder og mennesker. Hvis dere ikke vil at hunden skal gjøre dette, må dere først og fremst stoppe hunden fra å få muligheten til å gjøre det så den ikke belønner seg selv ved å komme bort til andre mennesker/hunder. Noe dere gjør ved å ha den i bånd. Ikke la hunden dra dere bort til andre hunder eller mennesker heller. Her handler det om å være 100% konsekvent! Tren gjerne med å legge en ball/leke som hunden har veldig lyst på 10 meter foran dere og hunden må gå pent helt fram til ballen for å få ta den. 

2. Mange andre hundeeiere og mennesker generelt er ikke interessert i å få en annen hund "i trynet" uten å bli spurt om dette først. Rett og slett normal folkeskikk. Hvis andre ikke ber om å hilse på hunden din, hold den(i bånd) for deg selv. Spesielt med en hund som malle som mange helt sikkert vil synes er skummel. Unge hunder har bare godt av å lære å ikke hilse på mennesker og hunder hver gang man er på tur. 

3. Du har en malle som krever ekstremt mye av eier. Jeg har aldri sett en malle som ikke gjør omtrent hva som helst for en ball eller en draleke. I møtet med andre hunder og mennesker bruk det at du mest sannsynlig har en hund som vil gjøre stort sett alt for å få leke med deg og ballen/draleken. Tren kontakt, fot etc og belønn med lek(eller godbit men lek er mest sannsynlig en sterkere belønning for en malle).

Målet er vel at hunden skal gå forbi andre hunder og mennesker "pent i bånd"? Da kan man gjerne lære dem å gå fot forbi så de kan dette. At hunden kan gå "fot" forbi andre hunder/mennesker vil være veldig hjelpsomt i mange situasjoner i både hverdag og i konkurransesituasjoner hvis dere skal bruke hunden til det. Tren fot på steder med mye mennesker/hunder etc etc. Begynn enkelt og desto flinkere den blir, desto mer distraksjoner legger du inn. 

En av fordelene med å ha en malle som du har er nettopp det at de med litt trening kan gjøre stort sett alt du ber dem gjøre fordi en ball/draleke er en så sterk belønning for hunden. 

 

Ellers ville jeg anbefale å bruke hunden enten i lydighet eller brukslydighet(spor/felt/rundering) etc. Trenger ikke konkurrere, men treningen er både bra trening for hund og eier, men også en kjempefin måte å aktivisere hunden. Malle trenger en jobb/å bli brukt til noe. Kommer ikke noe vei med en sånn hund med å gå en times tur i bånd hver dag. 

Ta kontakt med en hundeklubb og det er helt sikkert hjelp og tips å få. Dere vil lære ekstremt mye om hundetrening ved å bruke tid sammen med andre hunder og eiere på lydighetstreninger/brukslydighetstreninger etc noe som vil hjelpe dere masse i hverdagen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...