Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste hypoallergenicfór


Linn-K
 Share

Recommended Posts

Heisann, sitter i forjungelen nå og trenger litt hjelp. Vår  golden Odin har fått en rekke allergier og lavt stoffskifte. Han går nå på anallergenic fra royal canine men skal snsrt over på hypoallergenic. Ønsker egentlig ikke å fore med royal canine da han driter sin egen kroppsvekt nå. Har tidligere gitt vom og hundemat og slet fremdeles med allergi så det er ikke ett alternativ engang? Vi vet heller ikke enda hvilke proteinkilder han reagerer på da han kun får anallergenic nå. 

Er det noen som har erfaringer med hypoallergenic tørrfor som kan tipse meg om gode merker? ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd RC sitt hypoallergenic fôr. Hun ble hysterisk sulten og lette etter mat konstant. Det skal sies at hun legger VELDIG lett på seg, så hun kunne ikke få mer heller. Utover det var vi ganske fornøyd. Fikk et egg eller to i uken i tillegg pga potene, men formen, magen og pelsen var fin. Kan ikke si det kom noe særlig mer ut enn på andre tørrfôr på henne i alle fall. 

Nå går hun på weight reduction for i stedet, sånn at hun kan få en mengde hun blir mett av, og et fôr hun ikke er allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min allergihund prøvde Hills z/d.
Hun digga smaken, men etter en mnd. tid ble hun mindre og mindre bra i magen av det.
Endte opp med Dr.Clauder's en lang periode før vi klarte å få henne over på Acana.
Jeg oppbevarte tørrfôret i fryser, og tok opp dagsrasjoner bare.
Min hadde atopi (lagermidd og husstøvmidd) og fôrallergi.
Synes det er vanskelig å anbefale fôr til allergihunder nettopp fordi de gjerne ikke reagerer likt på ting.
Du må nesten bare prøve deg frem, og det kan dessverre ta tid. 
En annen ting du absolutt kan prøve er å se om du kan kontrollere andre typer allergener ved å bl.a. vaske hus hyppigere, samt pledd osv. (om det er påvist eller mistenkt atopi).
Da vi fikk god kontroll på innemiljøet gjorde det positivt utslag på fôrallergien også, slik at hun tålte litt mer (var ikke lengre krise om hun fant noe morsomt å spise ute bl.a.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god kontroll på innemiljøet, støvsuger 5-7 dager i uken ig skifter på senga hans 2 ganger i uken samt at jeg vasker magen hans med medisinsk shampoo. Utsletter har blitt myye bedre. 

Han fikk smaksprøve fra foret til hund som hobby, og vi tenkte oss ikke om å ga han et par biter. Dette resulterte i kortisonbehandling i ørene hans. Han har påvist allergi mot støv, lagermidd og katt. Når vi begynner på hypoallergenic skal vi og begynne å teste han på andre varer for å finne ut av hva han er allergisk imot. 

Men er det sann at hvis han feks reagerer på lam (som var i smaksprøven fra hund som hobby) så kan han spise tørrfor som er basert på kylling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har blitt mye bedre etter immunterapi. Har dere vurdert å forsøke?
Hyppig støvsugning, støvtørking og vask/lufting av tøy fungerer bra her. Samt å bade ham annenhver uke, børste ham og ofte gå igjennom pelsen hans etter skorper og slikt. Bruker Episoothe, Optima PH eller Zinkoseb når han vaskes med shampo. 

Vi har prøvd det meste av fòr på ham og det er mye han ikke tåler. Han bæsjer enormt mye av RC. Rått fungerer ikke, han får dårlige tenner og en helt ekstrem treg fordøyelse (type at han ikke bjæsjer på mange dager, og det som kommer er inntørket).  Foreløpig, har han, utrolig nok, fungert best på Labb sensetive uten hvete :ustol::huh: Har alltid sagt at den hunden ikke er normalt skrudd sammen haha:icon_confused:

For å finne det beste allergifòret til din hund, må du nesten prøve deg frem. Har hørt mye godt om Hill's og Spesific, men ingen av de har funket på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Linn-K skrev:

Heisann, sitter i forjungelen nå og trenger litt hjelp. Vår  golden Odin har fått en rekke allergier og lavt stoffskifte. Han går nå på anallergenic fra royal canine men skal snsrt over på hypoallergenic. Ønsker egentlig ikke å fore med royal canine da han driter sin egen kroppsvekt nå. Har tidligere gitt vom og hundemat og slet fremdeles med allergi så det er ikke ett alternativ engang? Vi vet heller ikke enda hvilke proteinkilder han reagerer på da han kun får anallergenic nå. 

Er det noen som har erfaringer med hypoallergenic tørrfor som kan tipse meg om gode merker? ?

Kva er han allergisk mot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immunterapi håper vi på etterhvert, men vetrinær snakket med de som tilbyr det(baddaky?) og det var vel ikke helt bra med immunterapi når han går på stoffskiftemedisiner. Men dette skulle vi komme tilbake på ? Ja han gikk på vom og hundefor før, og hadde lite og fin avføring, men nå må jeg fylle alle lommer med poser for det er jo opptil 5 stoore kabler han legger iløpet av en tur. Skjønner jo det blir mer avføring når man gir tørrfor, men dette er jo helt ekstremt! 

Odin vaskes med pyoxo duo og er fornøyd med det, børster og sjekker jevnlig for skorper, men det er lenge siden det har kommet nye, og de er mest i buk og litt nedover lårene ? Barberer han og når han får de så jeg får fulgt bedre med. 

Når dette startet for 1 år siden konkluderte vetrinæren med at det var våteksem og fikk en krem mot det. Da spredte det seg over hele hunden, og han så ikke ut, får ordentlig dårlig samvittighet over at jeg trodde det bare var eksem og fortsatte og smøre. Ønsker virkelig ikke å ha en hårløs golden igjen! Skal teste han på kylling, okse og lam når vi er ferdig på anallergenic men mistenker allergi mot lam.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Linn-K said:

Fikk påvist allergi mot husstøv, katt og lagermidd

Ok, det har svært lite med fòr å gjøre. Hvis han er veldig sensitiv kan du med fordel oppbevare fòret i fryseren.

Å gå på allergifòr i dette tilfellet blir litt som å unngå laktose og gluten fordi man har pollenallergi. Det kan ha noe for seg dersom han har kryssallergi, men mest sannsynelig utgjør ikke dietten noen forskjell.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. mai 2017 at 10:52 PM, Linn-K skrev:

Heisann, sitter i forjungelen nå og trenger litt hjelp. Vår  golden Odin har fått en rekke allergier og lavt stoffskifte. Han går nå på anallergenic fra royal canine men skal snsrt over på hypoallergenic. Ønsker egentlig ikke å fore med royal canine da han driter sin egen kroppsvekt nå. Har tidligere gitt vom og hundemat og slet fremdeles med allergi så det er ikke ett alternativ engang? Vi vet heller ikke enda hvilke proteinkilder han reagerer på da han kun får anallergenic nå. 

Er det noen som har erfaringer med hypoallergenic tørrfor som kan tipse meg om gode merker? ?

Enig med Borderen, umulig å finne passande for om det ikkje er forallergi. Men ser det er snakk om proteinkilder han reagerer på. Då er det vanskelig med sånt som v&h, då der er mange ulike proteinkilder i alle produkta. Det lettaste er å prøve seg fram med proteinkildene. Enten ved å fore det rått eller i tørrforform.. Du kan for eksempel prøve Dr Clauder sine hyposensitive for, dei fins i variantane sild, and, laks og hjort :) Kjenner ikkje til så mange andre allergifor, men prøv deg fram med ulike proteinkilder =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har jo antageligvis allergi, foreløpig fornøyd med Specific food allergy managment CDD-HY. Bades også minimum månedtlig med en sjampo som er god på talg. Kløen hans er definitivt bedre nå, klør seg ikke til blods lenger. Vurderer dog å prøve annet hydrolisert fôr på annen proteinkilde for å teste litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...