Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli kvitt edderkopper?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Har søkt endel rundt, og får edderkoppbilder slengt i fjeset hele tiden. Takler ikke mer :lol: så ingen eddybilder i denne tråden, please.

Synes jeg har litt for mange edderkopper i huset, ser vel en annenhver dag kanskje. Jeg går rundt og tenker edderkopp hele tiden, og er hele tiden på vakt. Jeg kan jo ikke spraye ned huset med permetrin akkurat, det stinker og er ikke bra å puste inn. Da jeg flyttet inn var det endel døde edderkopper rundt om i 1.etasje. 

Har lest flere steder at de ikke liker peppermynte, er det noen som har erfaring med det? Hva bruker man da isåfall? Går an å kjøpe peppermynteolje ser jeg, men er ikke så kult å spraye olje rundt om kring heller...  Har et gammelt kjøkken med kriker og kroker og jeg kommer ikke til overalt.   Og er der jeg oftest har sett dem. Ekkelt. I går fant jeg en på soverommet i andre etasje, trodde ikke de kom opp dit, har alltid følt meg trygg der... men den gang ei! Nå er det krig!  Ellers er jeg relativt ryddig, har ikke stappfullt av møbler og støvsuger jevnlig under sofa etc. Så føler liksom ikke det burde være et edderkoppparadis. Men igjen, kriker og kroker på kjøkken og i gangen...

Kan dette være noe? Kanskje ikke kult for hunder? http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=554

Hver gang jeg ser en edderkopp tenker jeg at nå må jeg flytte...  så. Hjelp? :S (og ja jeg vet at de ikke er farlige... men sånn er jeg da... jeg lever i frykt istedenfor å tenke rasjonelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært at de beskriver edderkopper under skadedyr på den linken. :P I Norge er de jo tvert imot ikke skadelig for noe særlig mer enn innsekter. Jeg er heller ikke særlig begeistret for dem, men greier å leve med dem i viten om at de spiser insekter jeg ikke vil ha i huset mitt.

Hm, vrien om du ikke finner næringsgrunnlaget deres, kanskje. Min første tanke er "hvem spiser edderkopper". Kanskje du trenger flere dyr. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Da jeg bodde i sokkel ble jeg ofte møtt av edderkopper så svære at jeg ikke helt klarte å slappe av. Samboeren som normalt ikke har noe i mot edderkopper begynte å mislike de pga størrelsen, og syns det var ekkelt å knerte de pga lyden.. Vi var begge sikre på at de måtte være tuklet med i form av genmodifisering :aww: 

Vi ble tipset om å spraye permetrin rundt døråpninger og vinduer, og det gjorde faktisk susen altså! Endte med at vi sjeldent så edderkopper inne eller ute rundt døra og vinduene :) 

http://www.plantasjen.no/permetrin-ekstra-500-ml-100004021-no

Edit: leste nå at du hadde nevnt permetrin selv. Vil bare si at vi sprayet kun utendørs, så slet aldri med noe lukt innendørs. Det hjalp virkelig å bare spraye ute altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastakill skal være ufarlig for hund, så det kan du spraye med inne og mer gift ute. Men er det de store husedderkoppene så blir du ikkehelt kvitt dem om du har mange kriker og kroker *grøss*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris så er det ikke giga husedderkopper! Det hadde jeg i en sokkel jeg bodde i før, trodde ikke det fantes så store i Norge... Levde i frykt.
Så de jeg har er heldigvis ikke så store. Men litt for store til at jeg synes det er greit...

Har sprayet ute med permetrin, rundt døra, vinduene er tette og jeg lufter aldri uten netting. Mulig det er en liten sprekk ett sted til jordkjelleren, men umulig å komme til bak kjøkkenbenken og der portalen til ******* muligens er.
Sprayet inne og forøvrig, bare akkurat ett sted jeg hadde observert edderkopper flere ganger. Gjorde det før en helg jeg var borte. Ikke det beste å ha på kjøkkenet, huff.

Mustakill skal jeg sjekke ut!

Kanskje jeg må gå meg rotter eller noe@simira [emoji16] eller katt, hører at folk anbefaler det... (men helt uaktuelt da).

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Edderkopper liker seg der det er fuktig. Da jeg bodde i huset fra ja noen århundrer siden så fjernet jeg frontplata på badekarret fordi det var så vanskelig å vaske under der også luftet jeg mer i jordkjeleren og da forsvant edderkoppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper liker seg der det er fuktig. Da jeg bodde i huset fra ja noen århundrer siden så fjernet jeg frontplata på badekarret fordi det var så vanskelig å vaske under der også luftet jeg mer i jordkjeleren og da forsvant edderkoppene. 

Kan hende det er litt fuktig på kjøkkenet, har ikke noen vifte over ovnen... tror søsteren min har en lufttørker faktisk, kanskje jeg kan få låne den. Ikke at det kjennes spesielt fuktig ut da, men verdt et forsøk, sammen med andre ting.

Mener jeg leste et sted at lavendel og kan funke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:


Kan hende det er litt fuktig på kjøkkenet, har ikke noen vifte over ovnen... tror søsteren min har en lufttørker faktisk, kanskje jeg kan få låne den. Ikke at det kjennes spesielt fuktig ut da, men verdt et forsøk, sammen med andre ting.

Mener jeg leste et sted at lavendel og kan funke?

Har ikke hørt om lavende kan hjelpe men det er jo verdt å prøve. Vet i hvertfall at den fungerer på hundene De blir såååå sløve at du skulle trod jeg har sliti dem helt ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, se positivt på det. For det første er det bedre med edderkopper enn saksedyr, for sistnevnte kan krype inn i øra dine. For det andre er det gratis mat og tidsfordriv for Casper (hvis han driver med slikt, min gjør og det er praktisk). Det sies også at edderkopper i hus er ensbetydende med at du har godt inneklima. Jeg har litt for mange edderkopper, har en i senga nå faktisk, så jeg har litt for godt inneklima. Dessuten spiser de støv og greier. Stankelbein skal visst også spise andre edderkopper, så om du kjører på noen sånne er det innafor. De kan du fange i håv. For hver edderkopp sparer får du visst 2000 færre andre insekter i året hjemme hos deg - antageligvis er flere av de mygg. Sikkert ikke av typen som har malaria, men da er du iallefall ekstra godt sikret. Hadde du vært kineser for hundrevis av år siden ville du ansett edderkopper som et tegn på hell. Ikke ******* altså, men hell som i...Ikke uhell. Du kan si hva du vil om gamle kinesere, men de hadde Sun Tzu og han var ganske badass. Edderkopper er dessuten vesentlig triveligere å finne i badekaret sitt om man eksempelvis sammenligner det med jerv.

Anyways, merket en stor forskjell da jeg hadde luftavfukter for en stund siden. Nesten alle forsvant egentlig, men så er det latterlig fuktig her (stekeovnen min rustet i stykker liksom). Om du har det noenlunde tørt fra før er det jo ikke sikkert det hjelper. 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lola Pagola skrev:

Takk og pris så er det ikke giga husedderkopper! Det hadde jeg i en sokkel jeg bodde i før, trodde ikke det fantes så store i Norge... Levde i frykt.
Så de jeg har er heldigvis ikke så store. Men litt for store til at jeg synes det er greit...
 

 

Jeg har også bodd i sokkelleilighet, i murhus. Helt fryktelig. Hadde en spray som skulle drepe de med en gang på 1m avstand. Jeg stod helt oppi de og holdt sprayen inne mens edderkoppene krabbet og krabbet... Kjenner fortsatt følelsen av den som krabbet oppover leggen min... Jeg flytta faktisk, orka ikke. 

 

Jeg har et par venninner som sverger til en slags klikker? Usikker på hva de mener, kanskje du finner hvis du googler. Hun ene har en på badet som lager en klikkelyd i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soelvd skrev:

Jeg har også bodd i sokkelleilighet, i murhus. Helt fryktelig. Hadde en spray som skulle drepe de med en gang på 1m avstand. Jeg stod helt oppi de og holdt sprayen inne mens edderkoppene krabbet og krabbet... Kjenner fortsatt følelsen av den som krabbet oppover leggen min... Jeg flytta faktisk, orka ikke. 

 

Jeg og flytta, ikke bare pga edderkoppene da, men de var en veldig stor del av avgjørelsen...  spraya med både perimetrin og mastakill rett på, og neida  de krabbet like fordømt... tok dem somregel med støvsugern og det slo oppover støvsugerrøret. Jeg er fremdeles dypt traumatisert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
20 timer siden, Tommy skrev:

Tja, se positivt på det. For det første er det bedre med edderkopper enn saksedyr, for sistnevnte kan krype inn i øra dine. 

Jeg klarer ikke å slappe av hvis jeg har sett en edderkopp innendørs, men jeg tar heller edderkopper enn saksedyr! De kommer her på høsten hvert år, og det i mengder.. et år var vi så plaget at jeg måtte gå ut ytterdøra med paraply da det myldret av saksedyr i taket over ytterdøra.. Hele gata var like plaget så noen fant saksedyr i glassene sine, ei venninne fôret bikkja si for så å finne skåla full av saksedyr etterpå, og ei annen venninne fant ca 20 stk i senga si etter at verandadøra sto åpen. :| Ingenting hjalp for å ta knekken på de, og jeg klarer faktisk ikke å se et saksedyr lengre uten å få helt panikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Jeg klarer ikke å slappe av hvis jeg har sett en edderkopp innendørs, men jeg tar heller edderkopper enn saksedyr! De kommer her på høsten hvert år, og det i mengder.. et år var vi så plaget at jeg måtte gå ut ytterdøra med paraply da det myldret av saksedyr i taket over ytterdøra.. Hele gata var like plaget så noen fant saksedyr i glassene sine, ei venninne fôret bikkja si for så å finne skåla full av saksedyr etterpå, og ei annen venninne fant ca 20 stk i senga si etter at verandadøra sto åpen. :| Ingenting hjalp for å ta knekken på de, og jeg klarer faktisk ikke å se et saksedyr lengre uten å få helt panikk. 

Spørsmålet da er selvsagt: Har du følt det kile i øret i det siste?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, Tommy skrev:

Spørsmålet da er selvsagt: Har du følt det kile i øret i det siste?

Det klør i ørene nå :pinch: Frem mot høsten får jeg fortrenge at jeg leste at de kan krype inn i ørene.. evnt får jeg begynne å tape igjen alle kroppsåpninger når jeg sover :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Christine said:

Det klør i ørene nå :pinch: Frem mot høsten får jeg fortrenge at jeg leste at de kan krype inn i ørene.. evnt får jeg begynne å tape igjen alle kroppsåpninger når jeg sover :aww: 

Nå fikk jeg noen veldig rare visjoner... :teehe::D

Ike tape igjen luftvegene i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Wilhelmina skrev:

Har jeg nevnt at jeg er veldig glad for å ha flyttet fra enebolig til øverste etasje i blokk? Veldig, veldig glad.

Det er det som er mest amazing med å bo her jeg bor. 3. etasje i blokk. Ikke en eneste edderkopp har jeg sett på 3 år. Ingen andre insekter for den del. Hender det kommer sånne flyvestankelbein inn på verandaen fra tid til annen, men har ikke hatt noen inne. Ikke en gang fluene kommer hit. 

Nå skal jeg flytte til sokkelleilighet da. Vil tro det blir litt mer edderkopper der...men håper at siden leiligheten er helt ny, med ventilasjonssysten og varmekabler i gulvet, så vil det ikke bli et innemiljø edderkopper og andre ekle dyr vil trives i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tommy skrev:

Spørsmålet da er selvsagt: Har du følt det kile i øret i det siste?

Jeg hadde klødd i øret hele dagen, og mamma fant ut at det var lurt å sjekke hva det var. Inni øret mitt fant hun et halvt saksedyr :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Christine skrev:

Det klør i ørene nå :pinch: Frem mot høsten får jeg fortrenge at jeg leste at de kan krype inn i ørene.. evnt får jeg begynne å tape igjen alle kroppsåpninger når jeg sover :aww: 

Veldig 50 shadesy. Pass på muggskader. Har erfart at det er et problem i små rom uten tilstrekkelig lufting og mye fukt. (Jada, er fullstendig klar over at jeg tok det litt langt).

9 timer siden, Wednesday skrev:

Jeg hadde klødd i øret hele dagen, og mamma fant ut at det var lurt å sjekke hva det var. Inni øret mitt fant hun et halvt saksedyr :aww:

:| 

Det er det...det...det...jævligste jeg har hørt. Sånn helt seriøst. Det finnes ingen ting som er verre enn at noe dør inni deg (that's what grandma said at the funeral). Hvor ble det av den andre halvparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tommy skrev:

 

:| 

Det er det...det...det...jævligste jeg har hørt. Sånn helt seriøst. Det finnes ingen ting som er verre enn at noe dør inni deg (that's what grandma said at the funeral). Hvor ble det av den andre halvparten?

Jah :| Jeg var ganske liten da. Jeg vet ikke hvor det ble av resten. Men ble sikkert innkapsla i noe ørevoks og senere skylt ut hos legen (for jeg skylte ørene jevnlig hos legen :lol: )  Jeg tåler ikke saksedyr den dag i dag, helt krise. Edderkopper har jeg dog null problemer med :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...