Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser uregelmessig og fått litt hvitt på en negl?


kansi
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en blandingsvalp som er snart 9 måneder! Alt går egentlig strålende, guttebassen vår er helt enestående! Men! Jeg har lagt merke til at han spiser uregelmessig. Noen dager spiser han masse (og er sulten og sier fra om det siden jeg har øvd på at han skal det) og andre dager så spiser han veldig lite.

Han er en liten hund (omtrent 5-6 kg) og har utrolig mye energi! Vi er aktive hver dag, går noen turer hver dag som er bittelitt lengre enn ellers sånn at han får vært tilstrekkelig ute (siden jeg og samboeren min ofte har kollokviegrupper og han er litt alene hjemme). Aktivitetsnivået er det samme sett bort i fra små variasjoner, så jeg skjønner ikke helt spiserytmen hans så jeg trenger litt hjelp.

 

Det andre jeg som jeg la merke til å går var at han har fått noe hvitt på den ene neglen hans? Vi prøver å klippe regelmessig, men jeg klippet for langt på en av neglene forige gang så han likte ikke det noe stort. Vært en liten stund siden sist, men ikke altfor lenge. Jeg lurte bare på om noen visste hva dette kunne være? Om det er noe jeg gjør galt så vil jeg gjerne vite det :)

Vi skal også en tur til dyrelegen i Juni for å sjekke alt, men jeg har ikke lyst til å vente så lenge med disse to tingene.

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det helt naturlig at hunder, og spesielt hannhunder i den alderen din er i, spiser litt uregelmessig. :) Akkurat nå er det feks mye løpetid ute, pluss at han jo er i vekst og en aktiv type, så det ville ikke bekymra meg det dugg.

Men måten du beskriver fôringsrutinene gjør meg litt forvirra: Han spiser masse når han sier ifra at han er sulten? Betyr det at han sjøl bestemmer porsjonene? I så fall er det jo ikke så mystisk om han spiser uregelmessig. :teehe: Har du prøvd å gi han dagsrasjonen fordelt på to helt like størrelser og gi han en gang om morran og en gang om ettermiddag, og at dersom han ikke vil spise, så tar du bare bort maten? Det pleier å være en sikker oppskrift på jevn matlyst. 

Når det gjelder prikken på neglen så høres heller ikke det spesielt dramatisk ut, altså. Mine har prikker, striper og forskjellig farge på neglene til stadighet, og det tenker jeg ikke over engang. Hvis han ikke liktet å klippe negler sist, ville jeg heller gjort det bittelitt hver dag for å vende han til at det å ta på poter og dille med negler ikke medfører dramatikk, enn å la han gå lenge uten den typen håndtering, sånn at han blir mindre tilgjengelig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Alvin var rundt ni mnd. hadde jeg akkurat det samme "problemet" med at han nesten ikke spiste noe. Ettersom han er min første hund ble jeg litt stressa, og dulla og dolla med han så han spiste *bittelitt* mer.. Til slutt ble jeg drittlei å tenkte at "bikkja eter hvis han blir sulten!!!", gav han mat kun to ganger om dagen til faste tider- og jaggu! Etter ei lita stund begynte han å spise som normalt. :) Han blir to år til høsten og er nå verdens største matvrak ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gir aldri til faste tider for dyret kan klokka. Men to ganger om dagen morgen og kveld. Prøver meg litt fram i forhold til når på døgnet hunden gjør fra seg.  JA greit å få gjort fra seg for natta eller for tiden du er på jobben ja hvis du klarer å styre det. Ikke alltid det er så tydelig. FORer også i forhold til aktivitet. Hunden blir vant til at når jeg står opp så er det lufting og foring. Når jeg står opp er det veldig stor variasjon på, alt fra halv seks om morgenen til ett på dagen. Kveldsmaten blir foret etter aktivitet altså ca en til to timer etter største aktiviteten på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...