Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård på skog/gress


Recommended Posts

Er klar over at underlagsduk eller netting med singel oppå gir god drenering, men er det fullstendig utelukket å bruke marken slik den er som bunn? Noen som har det uten at det blir sølete og div. andre negative sider? Der er ikke direkte plen, men litt rester etter gammel plen, jord og skoglig flat mark med kvist og skogsgress eller hva jeg skal kalle det. Bildet viser underlaget. ;)

Planen er 36 kvm (6x6) og vil romme 1 stk. schæferhund hvor selve hundehuset skal bygges på en plattforhøyning. Hunden skal være der max 2-3 timer av gangen og det blir ikke hver dag. Foruten om hvis han skulle ønske og sove og slappe av der. Så jeg regner ikke med at det blir mye opptråkking av jorden som etterhvert blir gjørme. Men hva vet jeg hvor raskt dette skjer...

Har jo lyst at hunden skal kunne snuse på naturen når han vil trå litt rundt, men det kan jo hende han ikke bryr seg om akkurat det - og at annet fundament er og bli det beste?

Erfaringer? 

18674985_10209319617409250_981809271_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hunden. :) Noen hunder ligger bare i ro i hundegården, mens andre beveger seg og finner på sprell. Min schäfer ligger primært og slapper av, og der er det null slitasje på underlaget. Vi har likevel lagt småstein som underlag ved porten, fordi det er lettere å vedlikeholde enn gress (som ble veldig høyt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Catgirl said:

Så dere har vanlig mark utenom ved porten? Lurer på om jeg skal se det an. Ha mark i første omgang.

Ja, det er kun småstein på siden der porten er, men det er primært der han oppholder seg, enten ligger han på en palle i skyggen, eller så ligger han i hundehuset eller på taket av hundehuset, eller så ligger han foran porten. :) Han driver ikke akkurat og beveger seg så mye når han er der - da er det kun avslapning. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har naturlig skog/plen i halve hundegården, grus i den andre halvparten (inne). Det naturlige underlaget er bare jord (og søle ved regnvær) på den delen de tråkker mest som er foran døra til hundegården. Om høsten legger jeg inn modul med platting/terrasse akkurat på det sølete området slik at de ikke blir så skittne på labbene.

11913903_10153430051316999_5260089188778

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer jo litt an på hvor mye hundegården skal brukes, men om hundene skal være der mye, så bør du legge mer drenerende underlag der. Det er litt forskjell på hvor godt drenert gressplen er, men den der vil jeg tippe blir våt og gjørmete når det regner og hunder tråkker mye rundt. Å stå mye på vått og sølete underlag er ikke bra. Skal hundegården bare brukes noen timer av gangen når det er fint vær, så er det sikkert greit som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...