Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg til førstegangs hundeeiere med katt, mellomstor hund


Chrism
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min samboer ønsker å bli førstegangs hundeeiere, vi er tidlig ute for å se etter en rase som kan passe oss og så ønsker vi å møte oppdrettere. Vi lurte på om dere med erfaringer kunne hjelpe oss med valg av hunderase.

 

Egenskaper som vi ser etter hos en hunderase:

-        Hengiven og ivrig

-        God mental og fysisk helse & lang levetid

-        Lett å trene

-        Middels aktivitetsbehov

-        Middels størrelse (10-20 Kg)

-        Oppfører seg pent med katten som vi lever sammen med

Vi har en ganske mild Hellig Birma katt som er veldig forsiktig og ikke eier et snev av aggresjon, det er derfor viktig med en hund som ikke instinktivt blir besatt av eller er aggressiv mot katter. Ellers ser vi etter egenskaper som er ganske selvforklarende. Generelt sett vil vi ikke ha en hund som er for liten, men det går greit at den er under 10 Kg hvis den har en solid og atletisk kropp. På den andre siden vil vi ikke ha en hund som er stor.

 

Hva vi kan tilby:

-        Kjærlighet

-        Daglig trening

-        Flere middels turer hver dag og vesentlig mer aktivitet i helgene

-        Utstyr, kvalitetsfor, veterinær og forsikring

-        Leilighet og byliv

Vi lever i leilighet, jeg er mastergradstudent og samboer er butikksjef, slik at vi er borte på dagtid. Vi er alltid hjemme på kvelder og helger, slik at hunden er enten med på tur eller sammen med oss hjemme. Daglig trening og mosjon er noe vi tilpasser oss til etter behov, vi ser for oss i snitt ca 1 time hver dag og lange turer i helgene. Jeg jobber i en dyrebutikk slik at jeg har god tilgang på utstyr og mat, sammen med ekspertise fra hundemiljøet og oppdretter burde ikke det være noen mangler i dette punktet.

 

Hunderaser vi vurderer:

-        Finsk Lapphund

-        Cardigan Welsh Corgi

-        Bichon Frisé

-        Bichon Havanais

-        Portugisisk Vannhund

-        Mellompuddel

 

Dette er hunderasene vi har snevret oss inn på. Min samboer ønsker en røytefri hund og hun er veldig glad i Bichone Frise og Havanais, og bladninger av typen labradoodle og cockerpoo. Blandingsrasene er jeg ikke så gira på og vi har blitt enige om at de er uaktuelle.

Jeg synes bichonene er for små og kunne heller tenke meg noe med litt mer størrelse og krutt i, jeg kan tenke meg en turvenn slik som Finsk Lapphund eller en leken energibombe slik som Jack Russel, Staffordshire Bullterrier eller Cardigan Welsh Corgi. På grunn av at terriere fort kan bli krevende med andre hunder og sta i forhold til trening så har vi blitt enige om at de er uaktuelle.

Vi har begge kommet til et slags kompromiss der vi har funnet to hunderaser som muligens kan tilfredsstille kravene til begge partene, selv om vi begge heller ønsker våre egne valg. Disse er mellompuddel og Portugisisk vannhund. Aktive og sunne hunder som ikke røyter, har en god fysikk og størrelse og skal ha godt lynne og være enkle å trene.

 

Har dere noen forslag til hvilke av disse hundene som kan passe oss, eventuelt andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha hund som kan være vanskelig mot andre hunder, kan dere krysse staffordshire bull terrier av lista med en gang. Samkjønnsaggresjon er ikke spesielt ukjent på rasen. 

Ønsker dere i hovedsak røytefri hund, synes jeg mellompuddel hørtes ypperlig ut. Det er veldig artige hunder. Det er flere her med mellompuddel som sikkert kan fortelle mer om rasen. @2ne , @Belgerpia og flere jeg ikke kommer på brukernavnet til :) 

En annen liten morsom rase er papillon, men disse røyter jo igjen da, så det må dere nesten se på om dere synes er aktuelle. Kan hende dere synes de blir litt små? Utrolig kjekke hunder hvert fall! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mhoidal said:

Vi har lett etter litt det samme som dere. Fikk også tips om Whippet og Parson Jack Russel (den ordentlige)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I dag har vi de to FCI registrerte rasene: parson russell terrier (tidligere parson jack russell terrier, så de to er og har alltid vært samme rase :wink:) og jack russell terrier. I tilegg har vi den opprinnelige (ordentlige) uregistrerte, arbeidende jack russelen som ikke er utbredt i Norge. Vet kun om en som har importert hund etter disse linjene her i landet, bare så ikke folk går rundt og tror at de uregistrerte jackene på finn.no er noe mer enn uregistrerte, FCI jack russells.
Før parson russell terrier (tidligere parson jack russell terrier) ble registrert i 1990, og jack russell terrier enda senere, var alle de tre variantene en og samme type blandingshund med ulike grader av felles opphav.

Ellers vil jeg bare si at jack russell terrier, til tross for at man finner mange ganske så bedagelige individer, ikke er en hund om ikke begge er interessert i det. Border terriere har jeg også inntrykk av at har litt issues i forhold til andre hunder, uten at jeg har truffet så mange.

Føler jeg anbefaler det i alle trådene nå om dagen, men har veldig god erfaring med irish soft coated wheaten terrier. Om dere ikke er redd for pelsstell og vil ha en sporty terrier som er jevnt over lite stri og omgjengelig, så er det en fin rase. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

I dag har vi de to FCI registrerte rasene: parson russell terrier (tidligere parson jack russell terrier, så de to er og har alltid vært samme rase :wink:) og jack russell terrier. I tilegg har vi den opprinnelige (ordentlige) uregistrerte, arbeidende jack russelen som ikke er utbredt i Norge. Vet kun om en som har importert hund etter disse linjene her i landet, bare så ikke folk går rundt og tror at de uregistrerte jackene på finn.no er noe mer enn uregistrerte, FCI jack russells.
Før parson russell terrier (tidligere parson jack russell terrier) ble registrert i 1990, og jack russell terrier enda senere, var alle de tre variantene en og samme type blandingshund med ulike grader av felles opphav.

Ellers vil jeg bare si at jack russell terrier, til tross for at man finner mange ganske så bedagelige individer, ikke er en hund om ikke begge er interessert i det. Border terriere har jeg også inntrykk av at har litt issues i forhold til andre hunder, uten at jeg har truffet så mange.

Føler jeg anbefaler det i alle trådene nå om dagen, men har veldig god erfaring med irish soft coated wheaten terrier. Om dere ikke er redd for pelsstell og vil ha en sporty terrier som er jevnt over lite stri og omgjengelig, så er det en fin rase. :)

Helt riktig. Border terrier er ikke noe man skal forvente at går over ens med alt og alle, tvert i mot som regel. Parson stiller vel mye i samme klasse. Av fci jacker er det nok jevnt over større sjans for å finne en trivelig park-hund. Men store variasjoner der også gitt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Chrism said:

Hei!

Jeg og min samboer ønsker å bli førstegangs hundeeiere, vi er tidlig ute for å se etter en rase som kan passe oss og så ønsker vi å møte oppdrettere. Vi lurte på om dere med erfaringer kunne hjelpe oss med valg av hunderase.

 

Egenskaper som vi ser etter hos en hunderase:

-        Hengiven og ivrig

-        God mental og fysisk helse & lang levetid

-        Lett å trene

-        Middels aktivitetsbehov

-        Middels størrelse (10-20 Kg)

-        Oppfører seg pent med katten som vi lever sammen med

Vi har en ganske mild Hellig Birma katt som er veldig forsiktig og ikke eier et snev av aggresjon, det er derfor viktig med en hund som ikke instinktivt blir besatt av eller er aggressiv mot katter. Ellers ser vi etter egenskaper som er ganske selvforklarende. Generelt sett vil vi ikke ha en hund som er for liten, men det går greit at den er under 10 Kg hvis den har en solid og atletisk kropp. På den andre siden vil vi ikke ha en hund som er stor.

 

Hva vi kan tilby:

-        Kjærlighet

-        Daglig trening

-        Flere middels turer hver dag og vesentlig mer aktivitet i helgene

-        Utstyr, kvalitetsfor, veterinær og forsikring

-        Leilighet og byliv

Vi lever i leilighet, jeg er mastergradstudent og samboer er butikksjef, slik at vi er borte på dagtid. Vi er alltid hjemme på kvelder og helger, slik at hunden er enten med på tur eller sammen med oss hjemme. Daglig trening og mosjon er noe vi tilpasser oss til etter behov, vi ser for oss i snitt ca 1 time hver dag og lange turer i helgene. Jeg jobber i en dyrebutikk slik at jeg har god tilgang på utstyr og mat, sammen med ekspertise fra hundemiljøet og oppdretter burde ikke det være noen mangler i dette punktet.

 

Hunderaser vi vurderer:

-        Finsk Lapphund

-        Cardigan Welsh Corgi

-        Bichon Frisé

-        Bichon Havanais

-        Portugisisk Vannhund

-        Mellompuddel

 

Dette er hunderasene vi har snevret oss inn på. Min samboer ønsker en røytefri hund og hun er veldig glad i Bichone Frise og Havanais, og bladninger av typen labradoodle og cockerpoo. Blandingsrasene er jeg ikke så gira på og vi har blitt enige om at de er uaktuelle.

Jeg synes bichonene er for små og kunne heller tenke meg noe med litt mer størrelse og krutt i, jeg kan tenke meg en turvenn slik som Finsk Lapphund eller en leken energibombe slik som Jack Russel, Staffordshire Bullterrier eller Cardigan Welsh Corgi. På grunn av at terriere fort kan bli krevende med andre hunder og sta i forhold til trening så har vi blitt enige om at de er uaktuelle.

Vi har begge kommet til et slags kompromiss der vi har funnet to hunderaser som muligens kan tilfredsstille kravene til begge partene, selv om vi begge heller ønsker våre egne valg. Disse er mellompuddel og Portugisisk vannhund. Aktive og sunne hunder som ikke røyter, har en god fysikk og størrelse og skal ha godt lynne og være enkle å trene.

 

Har dere noen forslag til hvilke av disse hundene som kan passe oss, eventuelt andre forslag?

Utfra listen din tror jeg mellompuddel kan passe bra. Du må beregne litt pelsstell, men får om du velger hund fra rett oppdretter en kvikk, lærenem hund som er sosial, og med på alt. Søk på mellompuddel så får du opp mer informasjon om rasen.

http://hundesonen.no/topic/33835-mellompuddel/#comment-515119

http://hundesonen.no/topic/83233-cockapoo-eller-en-annen-allrounder/#comment-2091084

http://hundesonen.no/topic/83834-lagotto-puddel-eller-dsg/#comment-2115733

http://hundesonen.no/topic/83670-mellompuddel-diva-rørosrypa/#comment-2108800

;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chrism skrev:

 Egenskaper som vi ser etter hos en hunderase:

-        Hengiven og ivrig

-        God mental og fysisk helse & lang levetid

-        Lett å trene

-        Middels aktivitetsbehov

-        Middels størrelse (10-20 Kg)

-        Oppfører seg pent med katten som vi lever sammen med

Jeg vil si at mellompuddelen er hengiven og ivrig. De er jevnt over bra mentalt, men de kan ha dårlige ledd, først og fremst hofter, men også knær, så vær nøye med oppdretter (men når bare 12 % røntger og hele 40 % av de igjen kommer ut med en diagnose, så er det statistisk sett minst 1 HD-hund i hvert kull, bare så det er sagt). De er lette å trene. De er fra 5-6 kg og opp til 12-13, alt ettersom hvor høye de er, høyden spenner fra 35 cm til 45 cm. De kan selvsagt lære seg å oppføre seg pent mot katter, men det er lekne og aktive hunder, så da må dere være forberedt på å ta den jobben det er å oppdra den og lære den å være rolig rundt pus :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2017 at 2:51 PM, Wilhelmina said:

En liten cavalier kanskje? :wub: Fins ikke aggressiv, bare veldig veldig glad i sin nye bestevenn :lol: Katten var muligens ikke like begeistret :teehe:

11syp6v.jpg

Haha, håper at katten skjønner det er godt ment. Er det din Birma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mellompuddel informasjonen,  jeg var virkelig ikke klar over at det var så mye trøbbel med knær & hofter hos mellompuddelen. Er dette tilfellet også for storpuddelen?

 

Er det noen her som har noen formeninger om porti og om de vil passe oss? (Har lest gjennom rasetråden allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chrism skrev:

Takk for mellompuddel informasjonen,  jeg var virkelig ikke klar over at det var så mye trøbbel med knær & hofter hos mellompuddelen. Er dette tilfellet også for storpuddelen?

Nei, de må HD-røntges for å få registrert valper, og blir så vidt jeg veit ikke kneleddssjekka. Men de har SA, Addison, og en eller annen tanngreie jeg ikke husker hva heter som gjør at de mister tannemaljen i stedet. 

Alle raser har noe rusk. Alle. De som påstår at de har raser uten sykdommer, juger eller sjekker ikke. 

EDIT: Omformulerte meg, det finnes selvsagt sunne raser :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, 2ne said:

Nei, de må HD-røntges for å få registrert valper, og blir så vidt jeg veit ikke kneleddssjekka. Men de har SA, Addison, og en eller annen tanngreie jeg ikke husker hva heter som gjør at de mister tannemaljen i stedet. 

Alle raser har noe rusk. Alle. De som påstår at de har raser uten sykdommer, juger eller sjekker ikke. 

EDIT: Omformulerte meg, det finnes selvsagt sunne raser :P

^^ Alt det hun sa!

Det finnes sunne raser, men alle har noe!

Bichon frisé er jo supersøte og de trur jeg kunne passe dere godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MaritaS skrev:

^^ Alt det hun sa!

Det finnes sunne raser, men alle har noe!

Bichon frisé er jo supersøte og de trur jeg kunne passe dere godt.

Bichon frisé er en av de rasene som må være øyelyst max 12 mnd før paring for å få registrert valper da, så der er det åpenbart noe grums på øynene :) Det er dog det som sjekkes, så hvem veit hvordan det står til med hofter og f.eks legg-perthes der? Jeg tipper at de og har problemer med patella luxasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2017 at 11:59 PM, 2ne said:

Nei, de må HD-røntges for å få registrert valper, og blir så vidt jeg veit ikke kneleddssjekka. Men de har SA, Addison, og en eller annen tanngreie jeg ikke husker hva heter som gjør at de mister tannemaljen i stedet. 

Alle raser har noe rusk. Alle. De som påstår at de har raser uten sykdommer, juger eller sjekker ikke. 

EDIT: Omformulerte meg, det finnes selvsagt sunne raser :P

Det står mellom mellompuddel, storpuddel og portugisisk vannhund. Jeg kommer til å ta turen innom hundeutstillingne 10. Juni i Oslo for å se og snakke med en del folk og hilse på hunder, så får vi se hva det blir. Det er ikke så lett å finne nok med info på nett om mellompuddelen da det ikke er en egen rase i mange land, har du et bilde som viser hvor stor et voksent individ blir?

Takk alle for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...