Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops: nå uten nese?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Just now, Siri said:

Er ikke det der en King Charles? De har vel mye kortere snuter enn cavalieren? 

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av PK - jeg mener det jeg mener helt uavhengig av om det er politisk korrekt eller ikke. Noen ganger er jeg kanskje PK, andre ganger ikke. So what? Og hvem bestemmer hva som er politisk korrekt? 

Dessverre ser en del cavalierer sånn ut :( Du skulle hørt cavalieren til noen i nabogata... Den er som en mops når den puster og lukter. Bare nasal snorkelyd. Veldig inntrøkket ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

v.oldemort, is that you?          

Ja, men vi må fortsette å la oppdretterne få en sjanse til å ordne opp i dette problemet selv, eller hva? Jeg sier som jeg har sagt i alle år: forby avl på disse rasene, oppdretterne endrer seg jo

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere p

Posted Images

15 minutter siden, Siri skrev:

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av PK - jeg mener det jeg mener helt uavhengig av om det er politisk korrekt eller ikke. Noen ganger er jeg kanskje PK, andre ganger ikke. So what? Og hvem bestemmer hva som er politisk korrekt? 

Du kan godt få bestemme hva som er PK du, Siri, også kan jeg tenke at det er en del hykleri på gang i diskusjonen her :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

 

Tror du at jeg liker Hermine (beklager at jeg drar henne inn i dette, @Belgerpia) fordi jeg har glemt hvor grusom jeg syns sånn avl er? Det var jo AS Overforenkling, eller? Jeg liker Hermine til tross for fralle-avl. Hun er en av de kuleste bikkjene jeg veit om, og jeg vil ikke engang si at det er til tross for at hun er en fralle, fordi det at hun er en fralle er noe av grunnen til hun er kul. Tror du jeg glemmer at jeg syns at nesene deres burde ha tilnærma normal lengde av den grunn? Fordi jeg syns Hermine er kul? Jeg evner heldigvis å tenke på litt mer enn en ting av gangen, jeg klarer å se personligheten Hermine, og å sette pris på den, til tross for at hun har kort nese, til tross for at jeg ikke liker avlen på kortnese-hundene. 

Det er ingen av dere som har svart på om dere er like konsekvente på PK'en deres ellers, da. 

Nei, jeg har aldri sagt at jeg tror du liker henne og glemmer av grusom avl. Bare fordi jeg ikke vil støtte min mor eller søster om de kjøper en innover nesa mops så kan jeg også tenke flere ting, uten at det skulle trengs å demonstreres i  detailj?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

King Charles har kortere snute ja, men det der er tragisk nok en cavalier :( Og det finnes mange av de... Enda vil ikke cavalierklubben være med på kortsnuteprosjektet til NKK, for det er jo ikke et problem på rasen :no: 

 

18 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Dessverre ser en del cavalierer sånn ut :( Du skulle hørt cavalieren til noen i nabogata... Den er som en mops når den puster og lukter. Bare nasal snorkelyd. Veldig inntrøkket ansikt.

Skitt... ikke engang DET har de unngått med cavalieren altså :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Artemis skrev:

Klippet fra norsk mops klubb sin hjemmeside:

"Generell helse: Mopsen har fått en del negativ omtale blandt veterinærer og i media, noe av det er riktig mens andre utsagn er langt fra sannheten. Det er viktig å skille mellom genetiske forutsetninger og miljø påførte skader. At rasen er mer utsatt for enkelte ting enn mange andre raser er det ingen tvil om, men mye av det kan forhindres ved at eierene gjør «jobben» sin i det daglige:
– pusteproblemer; de fleste Mopser har i utgangspunktet ikke et problem med å puste, men fordi neseryggen er kort det trekkes inn mindre oksygen av gangen enn hos en langsnutet hund. Derfor er det viktig at Mopsen ikke blir overbelastet fysisk i ekstreme værforhold eller blir for hardt mosjonert. Det finnes også genetiske og andre fysiske faktorer til at Mopsen kan få problemer med åndedrett, dette har da vært i enkelte tilfeller og faller ikke under et generelt raseproblem."

 

?????

Neida, ikke et raseproblem... Disse flatneserasene er de eneste hundene som faktisk liker å ha en tube ned i halsen i forbindelse med narkose, det er jo første gang de får puste fritt og uanstrengt!

Det er jo endel ( meg inkludert) som ønsker at avl på slike ekstreme raser skal forbys. Men det har jo i årevis blitt hevdet at neida, forbud er ikke veien å gå man må la raseklubbene få sjansen til å forbedre ( les normalisere) rasestandarden/avlen selv. Jupp, ovenstående sitat fra mopsklubben beviser jo at det er veien å gå..De tar jo i høyeste grad livskvalitet og helse på alvor..:getlost:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Jeg klarer å synes at personligheten til frallen Hermine er noe av det fineste og kuleste jeg veit om, helt uten å støtte fralleavl av den grunn. Jeg antar det ville vært det samme med mops, om jeg fortsatt kjente en. 

Er man like konsekvent i all sin PK-het, forresten? 

Kall meg gjerne korka, men jeg forstår ikke det spørsmålet der. Hva vil det si å være konsekvent PK i denne sammenhengen? Er det å fordømme all avl, samt stirre stygt og slenge sure meldinger etter alle hunder med snute kortere enn en schæfers? Eller er det å fordømme avlen, og å være negativ til de som støtter praksisen, men å være fordomsfri, aksepterende og ikke fordømmende overfor individer som allerede er født? Begge alternativene virker nemlig like PK i mitt hode. 

For min del, så henger jeg godt parkert i den gjengen som mener at alt av brachy-raser, inkludert katteraser, bør få dø ut i stillhet. Det har jeg ment lenge, dog før de siste 10-15 årene mest angående perserkatter, før jeg satte meg mer inn i hunderrasene. Jeg har null issues med å informere de jeg måtte møte på min vei om min mening, spesielt de som har slike hunder, men da godt medisinsk begrunnet, ikke bare "fordi de ser freaky ut". Jeg poengtere også at det ikke er individene jeg fordømmer og tar avstand fra. Ikke fordi jeg skal være så fordømt tolerant og fordomsfri, men fordi problemet ikke dreier som om enkeltindivider, det er et sammensatt fellesproblem. Viktigere er det at det ikke hundenes skyld at de ser ut som de gjør, og jeg vil ikke ta avstand fra dem. Eiere og oppdrettere, derimot, kan jeg godt være veldig så skeptiske til. Et eksempel: En nabo har en basset. Riktignok ikke flatsnuta, men med en haug med andre ekstreme trekk. Jeg hater å se hvordan bikkja tråkker på øra sine, at hun er så tung at hun ikke klarer å leke med de andre hundene (hun er ikke tjukk), at øynene er konstant såre osv. Jeg hater det fordi jeg synes så ufattelig synd på henne, hun hadde fortjent en bedre kropp. Jeg er veldig glad i henne, og hun er veldig glad i meg. Eierne vet hva jeg mener om basset som rase, og hva jeg mener om deres hund som individ. 

Nå kjenner ikke jeg noen med kortsnuta hund, så jeg slipper å tenke på liker/ikke liker på FB. Men siden FB er for eierne, ikke hundene, så ser jeg ingen problemer med å demonstrere sine meninger der. Hundeindividene blir ikke fornærmet om man ikke liker et bilde av dem, eller en status om pene sløyfer. Om eier blir fornærmet, vel, kall meg kynisk, men det bryr jeg meg fint lite om. Velger man å støtte dyreplaging, som dette faktisk er, så må man regne med at ikke alle vil like det.

Sånn, så kan du avgjøre hvor konsekvent PK jeg er, hvis du har noen interesse av det. Personlig blåser jeg lang marsj i hva som er PK eller ei, konsekvent eller ei. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, QUEST skrev:

Det er jo endel ( meg inkludert) som ønsker at avl på slike ekstreme raser skal forbys. Men det har jo i årevis blitt hevdet at neida, forbud er ikke veien å gå man må la raseklubbene få sjansen til å forbedre ( les normalisere) rasestandarden/avlen selv. Jupp, ovenstående sitat fra mopsklubben beviser jo at det er veien å gå..De tar jo i høyeste grad livskvalitet og helse på alvor..:getlost:

 

Og jeg har vært en av de som ihuga har sagt at forbud ikke er veien å gå, men jeg begynner å tenke tanken jeg og... :(  :cry: Skulle så gjerne hatt en petit barbancon igjen, eller en cavalier, for de er fantastiske små personligheter som hadde passet livet mitt veldig bra. Men jeg tør ikke, jeg vil ikke, jeg vil ikke støtte avlen. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

For min del, så henger jeg godt parkert i den gjengen som mener at alt av brachy-raser, inkludert katteraser, bør få dø ut i stillhet. 

Som chihuahua, mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, 2ne skrev:

Som chihuahua, mener du? 

Ja, det var jo klart at det var det eneste som var viktig i det jeg skrev. Og ja, om/når chihuahua får problemer med pust, for mye bløtvev, store bittproblemer osv. på et vesentlig antall individer, så bør de også dø ut. Men selv om chihuahua teknisk sett regnes som brachycephale av mange (ikke alle), så er de åpenbart ikke kortsnutet. Jeg burde dog sikkert ha spesifisert at jeg ved å bruke uttrykket "brachy" mente raser som er høyt disponert for brachycephalt syndrom. Beklager det, henger igjen fra diverse diskusjoner på engelsk, der brachy er synonymt med syndromet. Og det sliter ikke chihuahua med foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Ja, det var jo klart at det var det eneste som var viktig i det jeg skrev. Og ja, om/når chihuahua får problemer med pust, for mye bløtvev, store bittproblemer osv. på et vesentlig antall individer, så bør de også dø ut. Men selv om chihuahua teknisk sett regnes som brachycephale av mange (ikke alle), så er de åpenbart ikke kortsnutet. Jeg burde dog sikkert ha spesifisert at jeg ved å bruke uttrykket "brachy" mente raser som er høyt disponert for brachycephalt syndrom. Beklager det, henger igjen fra diverse diskusjoner på engelsk, der brachy er synonymt med syndromet. Og det sliter ikke chihuahua med foreløpig.

Nei, det sliter de ikke med foreløpig. Det de sliter med, er åpen fonatell, utstående øyne med det det fører med seg av problemer, dårlige knær, dårlige tenner, vannhode, luftrørkollaps, og skal jeg tro norsk chihuahuas nettside har dere også tilfeller av legg-perthes og syringomyelia. De står også på NKKs (og de andre nordiske kennelklubbenes) liste over raser med breed spesific instructions, fordi det avles på overdreven dvergvekst. Chihuahua står også på lista til Agria over raser som bare for dekket keisersnitt hvis tispa har født naturlig tidligere, sammen med - tada - boston terrier, engelsk bulldog, fransk bulldog og pomeranian. Kanskje de ikke trenger å slite med BAS for å regnes som usunne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
10 timer siden, Artemis skrev:

Klippet fra norsk mops klubb sin hjemmeside:

"Generell helse: Mopsen har fått en del negativ omtale blandt veterinærer og i media, noe av det er riktig mens andre utsagn er langt fra sannheten. Det er viktig å skille mellom genetiske forutsetninger og miljø påførte skader. At rasen er mer utsatt for enkelte ting enn mange andre raser er det ingen tvil om, men mye av det kan forhindres ved at eierene gjør «jobben» sin i det daglige:
– pusteproblemer; de fleste Mopser har i utgangspunktet ikke et problem med å puste, men fordi neseryggen er kort det trekkes inn mindre oksygen av gangen enn hos en langsnutet hund. Derfor er det viktig at Mopsen ikke blir overbelastet fysisk i ekstreme værforhold eller blir for hardt mosjonert. Det finnes også genetiske og andre fysiske faktorer til at Mopsen kan få problemer med åndedrett, dette har da vært i enkelte tilfeller og faller ikke under et generelt raseproblem."

 

?????

Neida, ikke et raseproblem... Disse flatneserasene er de eneste hundene som faktisk liker å ha en tube ned i halsen i forbindelse med narkose, det er jo første gang de får puste fritt og uanstrengt!

Helt utrolig at det eneste de fikk ut av den undersøkelsen som ble sendt ut til alle eiere og tidligere eiere av mops var en omformulering av tidligere informasjon og tidenes største ansvarsfraskrivelse. 

Jeg blir så oppgitt... 

7 timer siden, 2ne skrev:

Ekstreme værforhold, er det 15 grader og oppover? 

Den vi hadde klarte fint å gå lange turer. Opp til rundt 15 grader. Da måtte det være kjølende vind for at han ikke skulle begynne å pese raskt. Når han var inaktiv i stua hadde han ikke problemer med pusten. Verre var det når det kom besøk og han ble gira. Da fikk han problemer igjen. Det til tross for at han var slank og hadde gode muskler altså. Men så klart, i følge mopseklubben så var det jo vi som feilet der når vi ikke klarte å unngå at han ble ivrig og glad, og som faktisk mener at hund har fire labber av en grunn, nemlig fordi de skal gå på dem og mosjoneres. Og det skal de faktisk klare i over 15 grader. 

Jeg går ut fra at mopseklubben med denne logikken de har utvist da også mener at det var vår skyld at han var født med autoimmune sykdommer som først viste seg gjennom våteksem, deretter furunkulose, og til sist demodikose. 
Antakelig har vi skrapet opp huden, lagd sår ved å stikke nåler og det som verre er i huden, og helt små mikroskopiske midd over ham når han sov. 
Det er jo minst like logisk som å skylde på eiere for å ikke ta hensyn til "ekstreme værforhold" og fordi de får lov til å løpe løs og utfolde seg i variert terreng. Nei gud forby at en gruppe 9 hund får lov å være hund :rolleyes: 

Nei, den mopseavlen kommer ikke til å bli noe bedre når klubben drives av en gjeng med strutser som ikke vil innse at rasen har store problemer. Man kan ikke hjelpe en rase på rett vei hvis problemene ikke anerkjennes. Her feier de det bare under teppet :(

Jeg kjenner det er best å avslutte her nå. Jeg blir så eitrande forbanna over måten de lukker øynene på at jeg kan komme til å skrive veldig dumme ting etter hvert...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, 2ne skrev:

Nei, det sliter de ikke med foreløpig. Det de sliter med, er åpen fonatell, utstående øyne med det det fører med seg av problemer, dårlige knær, dårlige tenner, vannhode, luftrørkollaps, og skal jeg tro norsk chihuahuas nettside har dere også tilfeller av legg-perthes og syringomyelia. De står også på NKKs (og de andre nordiske kennelklubbenes) liste over raser med breed spesific instructions, fordi det avles på overdreven dvergvekst. Chihuahua står også på lista til Agria over raser som bare for dekket keisersnitt hvis tispa har født naturlig tidligere, sammen med - tada - boston terrier, engelsk bulldog, fransk bulldog og pomeranian. Kanskje de ikke trenger å slite med BAS for å regnes som usunne? 

Jeg er fullstendig klar over hva chihuahuaene sliter med, men vær så grei å ikke lemp meg inn sammen med chihuahua-entusiaster. Chihuahua er ikke engang på min topp 10 over favoritt-raser. Og en av hovedgrunnene er dårlig avl med feil fokus. Ayla har sin del av problemer. Hun har åpen fontanell, dog det kunne ingen vite på forhånd, verken foreldrene eller søsknene hennes har det. Den er heldigvis bitteliten, så det er kun en spiss katteklo som kan gjøre alvorlig skade. Hun har mindre utstående øyne enn den gjennomsnittlige chi'en, men likevel har hun hatt flere øyeskader. Ble dog øyelyst på mandag, og bortsett fra skjeve tårekanaler, som vi visste om, så har hun friske øyne. I tillegg hoster hun innimellom, men siden det stort sett er når hun er rolig, så er vi usikre på om faktisk er luftrørkollaps. Hun hoster aldri ved store anstrengelser. Alt i alt synes jeg hun har sluppet billig unna, da det kunne vært så mye verre. 

Jeg er helt enig med deg i at chihuahua er en usunn rase. Jeg var veldig nøye på to av de tingene du nevner ved valg av oppdretter. Føde naturlig vil alltid være deal breaker for meg, det synes jeg er det absolutt minste kravet for at en rase har leverett. Jeg ville heller ikke ha en oppdretter som avlet for minst mulig størrelse. Ayla er for stor i forhold til standarden, noe jeg bare er glad for, og det samme er flere andre fra samme slekt, bl.a. hennes onkel, som er naboen vår (han er nesten 5 kg). I tillegg var det viktig for meg at sjansene for PL og PRA var minst mulig. Bortsett fra det, så ville jeg ha en hund som var mest mulig funksjonelt bygget, mindre fortung enn mange av de som vinner utstillinger, som jeg synes ser tønneaktige ut (det heter sikkert noe finere på standard-språket). Og jeg ville ha lange bein. Ayla er godt proposjonert. Sikkert ikke i forhold til standard, men som hund, hvilket er slik jeg prioriterer. En venninne av henne er mer riktig i forhold til standard, men hun må f.eks. hoppe ørten ganger opp og ned for å få sprett nok til å komme opp i sofaen, mens Ayla forserer fjellvegger som ei geit. Og hun har et veldig godt løpssteg, hvor hun får stor fart med veldig liten anstrengelse. De tingene er viktige for meg, at hun kan bevege seg uanstrengt i omgivelsene. Selvfølgelig hadde jeg helst sett at hodet hennes hadde grodd igjen, og at øynene ikke rant hele tiden. Dessverre så er chihuahua'en såpass usunn at Ayla, med sine feil og mangler, blir regnet som en forholdsvis frisk chi av veterinærer. Det forteller meg at det er dårlig stilt med rasen, og det gjør meg trist. Jeg klarer dog ikke å engasjere meg så mye i det, for jeg blir bare så forbaska sur og provosert av hvor kørka fokus oppdretterstanden har, og hvor ufunksjonelle ustillingsvinnere er bygget. 

Det aller verste, synes jeg, er når fysiske trekk som definerer rasen, altså er et ønskelig trekk, ikke unntak, enten det er inntrykt tryne, masse hud, lange ører, korte bein, lang rygg osv, skaper problemer for et vesentlig antall dyr. Chi'ens eplehode kan skape problemer, og jeg liker ikke at det er så fordømt viktig at de skal ha den fasongen. Det er ikke viktig for rasens funksjonalitet at de har den hodefasongen, snarere tvert i mot, og det er bare særhet og stahet som gjør at man på død og liv skal fortsette å trakte etter dette trekket. I motsetning til med de flatsnuta rasene, så er det ikke så store justeringen som skal til for at hyppigheten av problemer knyttet til hodefasong skal gå kraftig ned, og det er mange som fødes med et mer moderat hodet. Altså bør det fortsatt være mulig å redde chi'en på dette punktet, forutsatt at entusiastene vil. Nekter de, og problemene øker, så bør også chihuahua slutte å avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lene_S skrev:

Kall meg gjerne korka, men jeg forstår ikke det spørsmålet der. Hva vil det si å være konsekvent PK i denne sammenhengen? Er det å fordømme all avl, samt stirre stygt og slenge sure meldinger etter alle hunder med snute kortere enn en schæfers? Eller er det å fordømme avlen, og å være negativ til de som støtter praksisen, men å være fordomsfri, aksepterende og ikke fordømmende overfor individer som allerede er født? Begge alternativene virker nemlig like PK i mitt hode. 

For min del, så henger jeg godt parkert i den gjengen som mener at alt av brachy-raser, inkludert katteraser, bør få dø ut i stillhet. Det har jeg ment lenge, dog før de siste 10-15 årene mest angående perserkatter, før jeg satte meg mer inn i hunderrasene. Jeg har null issues med å informere de jeg måtte møte på min vei om min mening, spesielt de som har slike hunder, men da godt medisinsk begrunnet, ikke bare "fordi de ser freaky ut". Jeg poengtere også at det ikke er individene jeg fordømmer og tar avstand fra. Ikke fordi jeg skal være så fordømt tolerant og fordomsfri, men fordi problemet ikke dreier som om enkeltindivider, det er et sammensatt fellesproblem. Viktigere er det at det ikke hundenes skyld at de ser ut som de gjør, og jeg vil ikke ta avstand fra dem. Eiere og oppdrettere, derimot, kan jeg godt være veldig så skeptiske til. Et eksempel: En nabo har en basset. Riktignok ikke flatsnuta, men med en haug med andre ekstreme trekk. Jeg hater å se hvordan bikkja tråkker på øra sine, at hun er så tung at hun ikke klarer å leke med de andre hundene (hun er ikke tjukk), at øynene er konstant såre osv. Jeg hater det fordi jeg synes så ufattelig synd på henne, hun hadde fortjent en bedre kropp. Jeg er veldig glad i henne, og hun er veldig glad i meg. Eierne vet hva jeg mener om basset som rase, og hva jeg mener om deres hund som individ. 

Nå kjenner ikke jeg noen med kortsnuta hund, så jeg slipper å tenke på liker/ikke liker på FB. Men siden FB er for eierne, ikke hundene, så ser jeg ingen problemer med å demonstrere sine meninger der. Hundeindividene blir ikke fornærmet om man ikke liker et bilde av dem, eller en status om pene sløyfer. Om eier blir fornærmet, vel, kall meg kynisk, men det bryr jeg meg fint lite om. Velger man å støtte dyreplaging, som dette faktisk er, så må man regne med at ikke alle vil like det.

Sånn, så kan du avgjøre hvor konsekvent PK jeg er, hvis du har noen interesse av det. Personlig blåser jeg lang marsj i hva som er PK eller ei, konsekvent eller ei. 

Du har en kortsnutet hund. Chihuahua er en kjent braky rase. 

Jeg har også det for øvrig. Særlig kjent hos chihuahua, cavalier (begge varianter), japanese, pekingeser, mops, pomeranian, griffon, boston terrier, fralle etc, er utstående øyne (kroniske infeksjoner, utsatte for skader, popper ut, cherry eye), roterte tenner og tannmangel (ikke plass i kjeven til alle tennene), ekstra tenner,  underutviklet kjeve, syringomyelia, døvhet (for trang plass til ørekanalene), dermatitt, trakeal kollaps og selvsagt andre luftveisproblemer. Noe sier meg at skallen til disse rasene er komprimert såpass at det ikke er plass til verken nese, øyne, øre, tenner eller hjerne. Men jeg kan jo ta forferdelig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere på. Man kan ha flere tanker i hodet, selv om det her diskuteres mops og man selv eier en rase som kanskje ikke er verdens sunneste. 

Jeg syns også det er helt forferdelig at mopsen må leve i en slik kropp. Som @Kangerlussuaq sier så har alle mops jeg har møtt en helt fantastisk personlighet som jeg virkelig elsker, og et virkelig herlig gemytt og de tar verden på strak labb. Men det er så utrolig synd at de da skal være fanget og begrenset i sin kropp. Utrolig synd at raseklubben ikke klarer å innse det heller. Jeg drømte om at det var håp for rasen gjennom bedre avl, men kanskje det ikke er det. 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wilhelmina skrev:

King Charles har kortere snute ja, men det der er tragisk nok en cavalier :( Og det finnes mange av de... Enda vil ikke cavalierklubben være med på kortsnuteprosjektet til NKK, for det er jo ikke et problem på rasen :no: 

Nå skjønner jeg ikke helt hva dere snakker om?
http://web2.nkk.no/no/tjenester/helse/rasestandarder/?groupid=453&raseid=474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, MegaMarie skrev:

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere på. Man kan ha flere tanker i hodet, selv om det her diskuteres mops og man selv eier en rase som kanskje ikke er verdens sunneste. 

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor folk drar inn cavalier i denne diskusjonen altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Siri skrev:

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av PK - jeg mener det jeg mener helt uavhengig av om det er politisk korrekt eller ikke. Noen ganger er jeg kanskje PK, andre ganger ikke. So what? Og hvem bestemmer hva som er politisk korrekt? 

Dette :D


De aller fleste ekstreme raser har fei-under-teppe-mentalitet, ser man på de få hundene som ikke er så ekstreme så finnes det ikke hos resten, vi ser friske hunder, ergo er resten supert! Dette må man kunne stå for, og ikke feie det å under teppet. Først DA kan det skje en forandring. Og vi ser hos Lene-S, chi'n er kanskje ikke så ekstrem nå, men vi ser jo en viss utvikling der å. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor folk drar inn cavalier i denne diskusjonen altså. 

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke. Jeg tenkte ikke så mye på cavalieren. Mer på at du og flere drar opp hvilke hunderaser de som kommenterer her i tråden har og om de mener deres egen rase er så sunn. For meg fremstår det som at folk ikke får lov å kommentere at andre hunderaser er usunne bare fordi den rasen de selv eier kanskje ikke er den sunneste rasen heller. Jeg tenker at folk kan mene sin egen rase ikke er veldig frisk, selv om det ikke er det som diskuteres i denne tråden. Som sagt, folk kan ha flere tanker i hodet enn bare en. Nå er det nettopp mops denne tråden handler om, og først og fremst problemene den rasen har pga for kort nese. I mitt hode er det da nesten helt sykt å dra inn chihuahua, en rase jeg stadig vekk ser gå heftige fjellturer. Jeg har dessverre aldri i mitt liv sett en mops gå en heftig fjelltur... 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere på. Man kan ha flere tanker i hodet, selv om det her diskuteres mops og man selv eier en rase som kanskje ikke er verdens sunneste. 

Det er vel for å nyansere ting litt, tenker jeg. Men når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med mitt cavalier-individ altså, og jeg er ikke blant de som mener at rasen bør boikottes, for det tror jeg ikke man kommer noen vei med så lenge etterspørselen er så uendelig mye større enn tilbudet. Jeg tror heller veien å gå er å støtte de seriøse oppdretterne som gjør alt de kan og enda litt til for helsa. For det er fullt mulig å gå tak i en frisk cavalier, det krever bare litt ekstra innsats. Og sånn er det trolig for mange ekstremavlede raser? (Red: Ser nå at du ikke siktet til cavalier, men nå har jeg svart så det får bare stå :P)

19 minutter siden, Avani skrev:

Hva er det du ikke skjønner? At Cavalier King Charles Spaniel og King Charles Spaniel er to forskjellige raser? 

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/King-charles-spaniel-FCI-128.pdf

 

58f3b2ca94d947c3e44511b980cd667a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det er vel for å nyansere ting litt, tenker jeg. Men når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med mitt cavalier-individ altså, og jeg er ikke blant de som mener at rasen bør boikottes, for det tror jeg ikke man kommer noen vei med så lenge etterspørselen er så uendelig mye større enn tilbudet. Jeg tror heller veien å gå er å støtte de seriøse oppdretterne som gjør alt de kan og enda litt til for helsa. For det er fullt mulig å gå tak i en frisk cavalier, det krever bare litt ekstra innsats. Og sånn er det trolig for mange ekstremavlede raser?

Hva er det du ikke skjønner? At Cavalier King Charles Spaniel og King Charles Spaniel er to forskjellige raser? 

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/King-charles-spaniel-FCI-128.pdf

 

58f3b2ca94d947c3e44511b980cd667a.jpg

Ja, det var nytt for meg. Triste greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MegaMarie skrev:

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke. Jeg tenkte ikke så mye på cavalieren. Mer på at du og flere drar opp hvilke hunderaser de som kommenterer her i tråden har og om de mener deres egen rase er så sunn. For meg fremstår det som at folk ikke får lov å kommentere at andre hunderaser er usunne bare fordi den rasen de selv eier kanskje ikke er den sunneste rasen heller. Jeg tenker at folk kan mene sin egen rase ikke er veldig frisk, selv om det ikke er det som diskuteres i denne tråden. Som sagt, folk kan ha flere tanker i hodet enn bare en. Nå er det nettopp mops denne tråden handler om, og først og fremst problemene den rasen har pga for kort nese. I mitt hode er det da nesten helt sykt å dra inn chihuahua, en rase jeg stadig vekk ser gå heftige fjellturer. Jeg har dessverre aldri i mitt liv sett en mops gå en heftig fjelltur... 

Jeg veit at du ikke tenkte på cavalieren, men mitt svar til Lene_S. At det var en direkte respons på hennes "alle brachy-raser bør dø ut i stillhet", er noe jeg finner svært ironisk i all den tid hun selv eier en av disse brachy-rasene, som selv om den ikke sliter med BAS i dag, ikke er en spesielt sunn rase. I mitt hode er det helt sykt å være så bastant på hvilke raser som bør få dø ut i stillhet, når man sitter med en rase med ganske heftige helseissues sjøl - selv om de orker fjellturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
22 minutes ago, MegaMarie said:

 Jeg har dessverre aldri i mitt liv sett en mops gå en heftig fjelltur... 

La meg presentere Leon. Da han var nesten 8 mnd stakk han av fra oss (vi passet han). Han klarte seg alene i 8 døgn innen vi klarte å fange han inn igjen. Om det er en heftig fjelltur? Antagelig ikke, men på fjellturer har eier med mat og drikke til hunden. Leon hadde tilgang til vann og bær...

Da han ble fanget hadde han skadet øynene og hadde våteksem. Om jeg noen gang skulle hatt denne rasen, måtte det ha blitt etter denne hunden, da han har vist en fantastisk overlevelsesevne i både veldig varme temperaturer og heftig regn...

20160807_161509.jpg

20160807_100249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot rasespesifikk lovgivning, ser større ulemper med det enn fordeler. Hva med å heller kreve at dyrevelferdsloven blir håndhevet? Hvordan tror man at mer lovgivning vil løse problemene når vi allerede har lovverk som skal beskytte mot nettopp dette? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

§ 25.Avl
Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.
Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:
a)    endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,
b)    reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller
c)    vekker allmenne etiske reaksjoner.
Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å være kritisk til en rase selv om man har den eller en rase med samme helseproblemer selv? Noen ganger ser man ikke hvor ille det virkelig er, før man får sett ting på nært hold, så og si..

Det behøver faktisk ikke å ligge noen dobbeltmoral bak skepsisen. Ta chihuahua f.eks. Jeg har i mange år vært fasinert av rasen  og joda, jeg visste at åpen fontanell kunne forekomme og PL. Som mange småhunder , så kunne også tannstatusen være litt variabel og den harkingen man kunne høre innimellom, nei det var ikke noe å bry seg om, det var bare 'chihuahuahoste og helt uproblematisk. 

Nå som jeg har fått studert rasen på nært hold, så er det bare å si, det står ille til.. Selvsagt forekommer det individer som er både friske og raske og som ikke hr noen av de ovennevnte problemer men hvor mange prosent utgjør de..? 

Chihuahuahoste er absolutt ingen bagatell, det begrenser i aller høyeste grad både livsutfoldelse og kvalitet!  En hund som hverken kan leke,  springe, bli oppgiret eller spise uten å stå og hive etter pusten, det er vel helt uproblematisk ja.. I tillegg snorker de kraftig i søvne og må flere ganger reise seg for å få puste bedre. Sjarmerende, ikke sant? 

Husker ikke hvor, nå i farta men leste ett eller annet sted en uttalelse fra rasehold, at det var så utbredt i rasen, at det vanskelig lot seg avle bort. Merkelig da, at i f.eks den svenske RAS om chi, så står det ikke engang nevnt.. Kan jo forsåvidt forstå det, for hvis det er en så stor del av rasen, så er det vel ikke vits å nevne engang..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mari skrev:

Jeg er i mot rasespesifikk lovgivning, ser større ulemper med det enn fordeler. Hva med å heller kreve at dyrevelferdsloven blir håndhevet? Hvordan tror man at mer lovgivning vil løse problemene når vi allerede har lovverk som skal beskytte mot nettopp dette? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

§ 25.Avl
Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.
Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:
a)    endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,
b)    reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller
c)    vekker allmenne etiske reaksjoner.
Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men den store svakheten i denne loven er jo da - hvem skal kontrollere det, og hvordan skal det gjøres? MT vil jo ikke engang tillate obligatorisk innmelding av kirurgiske inngrep på luftveisorganene til NKK.

Selv tror jeg at NKK er den som må ta grep, da f eks ved å kreve helseattester og utholdenhetsattester før registrering av avkom. Det trenger de ikke å forholde seg til MT for å få til.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...