Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops: nå uten nese?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Line skrev:

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men den store svakheten i denne loven er jo da - hvem skal kontrollere det, og hvordan skal det gjøres? MT vil jo ikke engang tillate obligatorisk innmelding av kirurgiske inngrep på luftveisorganene til NKK.

Selv tror jeg at NKK er den som må ta grep, da f eks ved å kreve helseattester og utholdenhetsattester før registrering av avkom. Det trenger de ikke å forholde seg til MT for å få til.

Mens jeg derimot tenker at vi må legge press på MT sånn at de faktisk gjør jobben sin. Ikke bare fordi at denne utholdenhetstesten til NKK er en vits, men først og fremst fordi at NKK bare får gjort noe med avl som registreres hos dem. Papirløse hunder er like lette å selge som registrerte hunder er, så markedet for disse sjuke rasene vil være der selv om NKK ikke lar de få stamtavle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

v.oldemort, is that you?          

Ja, men vi må fortsette å la oppdretterne få en sjanse til å ordne opp i dette problemet selv, eller hva? Jeg sier som jeg har sagt i alle år: forby avl på disse rasene, oppdretterne endrer seg jo

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere p

Posted Images

5 minutter siden, 2ne skrev:

Mens jeg derimot tenker at vi må legge press på MT sånn at de faktisk gjør jobben sin. Ikke bare fordi at denne utholdenhetstesten til NKK er en vits, men først og fremst fordi at NKK bare får gjort noe med avl som registreres hos dem. Papirløse hunder er like lette å selge som registrerte hunder er, så markedet for disse sjuke rasene vil være der selv om NKK ikke lar de få stamtavle. 

Men hvor stort er problemet med uregistrerte mopser? Jeg ser at mopseklubben i lengre tid har lagt skylda for dårlig helse på alle smuglerhunder og uregistrerte hunder - og atter en gang skyver skylden over på andre uten å ville ta alt for mye tak i problematikken selv. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Men hvor stort er problemet med uregistrerte mopser? Jeg ser at mopseklubben i lengre tid har lagt skylda for dårlig helse på alle smuglerhunder og uregistrerte hunder - og atter en gang skyver skylden over på andre uten å ville ta alt for mye tak i problematikken selv. 

Jeg veit ikke, de er uregistrerte, så hvem veit? Det er heller ikke spesielt relevant hvor mange det finnes nå, men hvor mange som avler utenfor NKK om NKK legger inn en hel haug med restriksjoner for registrering. Det ser fint ut for NKK, for da ser det ut som at de gjør noe, men det vil neppe forandre stort på mopseavlen, og er det ikke det vi vil da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Mens jeg derimot tenker at vi må legge press på MT sånn at de faktisk gjør jobben sin. Ikke bare fordi at denne utholdenhetstesten til NKK er en vits, men først og fremst fordi at NKK bare får gjort noe med avl som registreres hos dem. Papirløse hunder er like lette å selge som registrerte hunder er, så markedet for disse sjuke rasene vil være der selv om NKK ikke lar de få stamtavle. 

Ja, det synes jeg også at man skal. Men inntil man får det igjennom så har jo NKK muligheten til å legge føringer uten godkjenning fra MT. De kan jo begynne der, selv om de fortsetter den andre jobben, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg veit ikke, de er uregistrerte, så hvem veit? Det er heller ikke spesielt relevant hvor mange det finnes nå, men hvor mange som avler utenfor NKK om NKK legger inn en hel haug med restriksjoner for registrering. Det ser fint ut for NKK, for da ser det ut som at de gjør noe, men det vil neppe forandre stort på mopseavlen, og er det ikke det vi vil da? 

Joda, det kan bli et problem, men mopseklubben anser jo uregistrerte mopser som årsaken til at det er så mange syke hunder allerede i dag, så jeg vet ikke jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Ja, det synes jeg også at man skal. Men inntil man får det igjennom så har jo NKK muligheten til å legge føringer uten godkjenning fra MT. De kan jo begynne der, selv om de fortsetter den andre jobben, tenker jeg.

Som å innføre denne kondistesten sin, mener du? De kan jo klappe seg på skuldra av den, liksom, for da kan disse hundene i det minste gå 5 km/t i et kvarter uten å stryke med eller besvime. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Joda, det kan bli et problem, men mopseklubben anser jo uregistrerte mopser som årsaken til at det er så mange syke hunder allerede i dag, så jeg vet ikke jeg... 

Jeg veit ikke helt om jeg tar mopseklubben seriøst, gitt. 

Men hvis poenget er dyrevelferd, så holder det ikke med noen regler som det er frivillig å delta på, da må det faktisk litt tvang inn i bildet. Så jeg er for at vi sparker MT litt skikkelig i ræva og ber de om å faktisk håndheve den loven de er satt til å forvalte, fremfor å tvinge frem noen restriksjoner som bare rammer folk som frivillig går med på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Som å innføre denne kondistesten sin, mener du? De kan jo klappe seg på skuldra av den, liksom, for da kan disse hundene i det minste gå 5 km/t i et kvarter uten å stryke med eller besvime. 

En utfyllende helseattest og en litt mer utfyllende utholdenhetstest burde de vel klare å få på plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nå MT skulle gjøre noe mer enn det de gjør i dag, hvordan skulle det foregå? Stoppe alle mopser på gata for å undersøke de? Hvor stort er egentlig problemet med uregistrerte mopser? 

http://norskmopsklubb.no/arkiv/Mops-FCI-standard2.pdf 

Her er standarden for mops. Ser man på snuteparti så står  det; trange nesebor og kraftig rynke over nesen  er uønsket og må straffes hardt. 

Relativt kort,stumt, kvadratisk, ikke oppsvinget. Verken øyne eller nese må påvirkes negativt eller bli dekket av rynken over nesen. 

Relativt kort ser ut til å tolkes som absolutt ikke-eksisterende av oppdrettere og dommere. Og hvor trange må neseborene bli og hvor kraftig må neserynken bli, før det oppfattes som ett problem? 

Jeg har sagt det tidligere og jeg står fast ved at dommere har ett minst like stort ansvar som oppdrettere. Til syvende og sist, så er det dommerne som avgjør hva som vinner. ( nå ja, ideelt sett i alle fall..) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

En utfyllende helseattest og en litt mer utfyllende utholdenhetstest burde de vel klare å få på plass.

Kanskje. Men det er fortsatt helt frivillig å være i NKKs system. Man kan velge det bort, man kan velge å ikke stille, å ikke registrere valper, så hva gjør vi for mopsehelsa da? 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Om nå MT skulle gjøre noe mer enn det de gjør i dag, hvordan skulle det foregå? Stoppe alle mopser på gata for å undersøke de? Hvor stort er egentlig problemet med uregistrerte mopser? 

Jeg aner ikke. De kunne starta med å ha et register over alle hunder som ble operert, f.eks. Og poenget er - atter en gang - ikke hvor stort problemet med uregistrerte mopser er i dag, for det er revnende likegyldig. Poenget er at det å høre inn under NKK og deres regler og konkurranser er HELT frivillig. Man kan velge å ikke stille, man kan velge å ikke registrere valper, så om NKK innfører en hel haug med regler og restriksjoner, så gjør ikke det stort for mopseavl, da blir den bare uregistrert. Tror du ikke mopseoppdrettere får solgt valpene sine uten stamtavle? Eller at valpekjøpere generelt er såpass våkne at en hjemmelagd stamtavle i en oppfunnet stambokførende klubb ikke fungerer? 

Jeg syns det er overraskende mange som har overdreven tro på NKK og hva de har makt til og ikke. 

Akkurat nå, QUEST skrev:

http://norskmopsklubb.no/arkiv/Mops-FCI-standard2.pdf 

Her er standarden for mops. Ser man på snuteparti så står  det; trange nesebor og kraftig rynke over nesen  er uønsket og må straffes hardt. 

Relativt kort,stumt, kvadratisk, ikke oppsvinget. Verken øyne eller nese må påvirkes negativt eller bli dekket av rynken over nesen. 

Relativt kort ser ut til å tolkes som absolutt ikke-eksisterende av oppdrettere og dommere. Og hvor trange må neseborene bli og hvor kraftig må neserynken bli, før det oppfattes som ett problem? 

Jeg har sagt det tidligere og jeg står fast ved at dommere har ett minst like stort ansvar som oppdrettere. Til syvende og sist, så er det dommerne som avgjør hva som vinner. ( nå ja, ideelt sett i alle fall..) 

Jeg stilte mops en gang for et tiår siden, hvor dommeren ga blått til alle som hadde en neserynke som var for stor. Tror du det gjorde noe for mopseavlen? Eller tror du kanskje ikke at mopsefolket lot være å melde på for den dommeren senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Kanskje. Men det er fortsatt helt frivillig å være i NKKs system. Man kan velge det bort, man kan velge å ikke stille, å ikke registrere valper, så hva gjør vi for mopsehelsa da? 

Jeg aner ikke. De kunne starta med å ha et register over alle hunder som ble operert, f.eks. Og poenget er - atter en gang - ikke hvor stort problemet med uregistrerte mopser er i dag, for det er revnende likegyldig. Poenget er at det å høre inn under NKK og deres regler og konkurranser er HELT frivillig. Man kan velge å ikke stille, man kan velge å ikke registrere valper, så om NKK innfører en hel haug med regler og restriksjoner, så gjør ikke det stort for mopseavl, da blir den bare uregistrert. Tror du ikke mopseoppdrettere får solgt valpene sine uten stamtavle? Eller at valpekjøpere generelt er såpass våkne at en hjemmelagd stamtavle i en oppfunnet stambokførende klubb ikke fungerer? 

Jeg syns det er overraskende mange som har overdreven tro på NKK og hva de har makt til og ikke. 

Jeg stilte mops en gang for et tiår siden, hvor dommeren ga blått til alle som hadde en neserynke som var for stor. Tror du det gjorde noe for mopseavlen? Eller tror du kanskje ikke at mopsefolket lot være å melde på for den dommeren senere? 

Du har beklageligvis rett i det du sier .. Så lenge raseklubbene mener det ikke er noe å bekymre seg for hva gjør man da? Enig i at et register over alle opererte hunder bør være en selvfølge. Pussig  at MT motsetter seg det, skulle vært interessant å vite på hvilket grunnlag? 

Nei.. det ville høyst sannsynlig bli relativt få påmeldinger for en dommer som viser overdreven interesse for helse..:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg veit ikke helt om jeg tar mopseklubben seriøst, gitt. 

Nei, det er vel det som er essensen her... det er vanskelig å ta en raseklubb som står med både hu'e og ræva begravd i sanden, seriøst... 

37 minutter siden, 2ne skrev:

Men hvis poenget er dyrevelferd, så holder det ikke med noen regler som det er frivillig å delta på, da må det faktisk litt tvang inn i bildet. Så jeg er for at vi sparker MT litt skikkelig i ræva og ber de om å faktisk håndheve den loven de er satt til å forvalte, fremfor å tvinge frem noen restriksjoner som bare rammer folk som frivillig går med på det. 

Ja, nettopp. Man må faktisk innføre en eller annen form for tvang, dessverre. Men hvordan? Det er jo det store spørsmålet. 

11 minutter siden, QUEST skrev:

Enig i at et register over alle opererte hunder bør være en selvfølge. Pussig  at MT motsetter seg det, skulle vært interessant å vite på hvilket grunnlag? 

Det er jo i mange år foreslått å registrere sykdom på hund, men jeg mener å huske at MT - evt andre tilsyn - har motsatt seg det av hensyn til personvern... bullshit spør du meg. Det dreier seg om dyr og velferd, da er ikke personvern spesielt viktig, etter min mening. 

11 minutter siden, QUEST skrev:

Nei.. det ville høyst sannsynlig bli relativt få påmeldinger for en dommer som viser overdreven interesse for helse..:getlost:

Dessverre... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grenser for hvor mye nedsettende jeg kunne sagt om avl på en del svært syke hunderaser. Jeg er helt sjokkert over hvor stor ansvarsfraskrivelse som blir gjort og hvor mye folk unnskylder avlen med at "det er jo egentig ikke avlen som er problemet, men at eieren..."

Dette står på raseklubbens egen side:

Det er viktig å skille mellom genetiske forutsetninger og miljø påførte skader. At rasen er mer utsatt for enkelte ting enn mange andre raser er det ingen tvil om, men mye av det kan forhindres ved at eierene gjør «jobben» sin i det daglige liv;
– da Mopsen´s øyne skal være store og litt utstående, er det viktig at øynene renses og tømmes for støv osv etter turgåing og uteaktivitet .

De har visst heller ikke spesielt storepusteproblemer... :huh:
http://norskmopsklubb.no/er-mops-rasen-for-deg/

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, borderen skrev:


– da Mopsen´s øyne skal være store og litt utstående, er det viktig at øynene renses og tømmes for støv osv etter turgåing og uteaktivitet .

 

Det der er jo helt uvirkelig. Tenk at man som raseklubb mener at en rase skal ha fysiske trekk som gjør at øyestell er nødvendig etter at hunden har vært ute. Helt utrolig, og så veldig veldig trist. 

 

Og hvorfor vil man ha en rase der man må ta så store hensyn til værforhold pga kort nese? Det er så utrolig dårlig gjort! 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Det der er jo helt uvirkelig. Tenk at man som raseklubb mener at en rase skal ha fysiske trekk som gjør at øyestell er nødvendig etter at hunden har vært ute. Helt utrolig, og så veldig veldig trist. 

Når raseklubben selv mener det er nødvendig å "tømme" hundens øyne for støv etter en tur, da er det noe som er alvorlig galt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, borderen skrev:

Når raseklubben selv mener det er nødvendig å "tømme" hundens øyne for støv etter en tur, da er det noe som er alvorlig galt.

Og tenk at det går an å være så blinde at man ikke ser det selv (sand og støv i øynene sikkert)... jeg må si jeg har ikke store trua på at raseklubbene til slike raser gjør så mye som det påstås, men det som står på mopsklubben sin side er jo bare trist og jeg mister håpet på at ting kan bedre seg. For det ser sannelig ikke ut som om raseklubben tar det på alvor iallefall. Trodde helt ærlig ikke at det sto så dårlig til, virker jo på alle som har mops at det virkelig jobbes mot bedre helse. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det finnes utallige aktivitetstilbud for hund i Norge, velg det som passer deg og din hund best men husk på: ALT MED MÅTE!"

Er ikke det en litt spesiell ting å skrive? I caps lock attpåtil? Eller leser jeg bare med veldig kritiske øyne nå? :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "vennepar" av meg (to menn) fikk seg for en tid tilbake, en mops. Jeg forsøke å skrive noe veldig hyggelig og godt begrunnet (med linker til forskning.no, NRK-artikler etc) om at mopsens søte utseende ikke er søtt, men slemt mot mopsen. De ble så surkete at jeg mistet de som venner, og jeg har ikke snakket med de siden. Dette er folk jeg hadde kjent i mange år, endog flyttet til forskjellige byer og det var vel på tur i den retningen uansett. Poenget er, uansett, at det dessverre kanskje er litt karakteristisk for folk med mops/brachycephalic dog breeds? Det er ikke mulig å komme med tilbakemeldinger, for man er bare a hater. 

EDIT: forøvrig var trasig mange av kommentarene ala "åååå bebisen til gutta!!! // herregud nå blir dere instagramkjendiser!!". Det handler jo ikke om hund som individ en gang, men et slags moteikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Når man først har kjøpt seg en valp, som man er glad i og er verdens søteste i deres øyne, så vil ingen være positive til at noen rakker ned på boffen de skal ha som kompis og sofapute. Ingen. Å gi linker til disse er dødfødt.

Rakke ned på er det for det første ikke. For det andre snakket jeg om dette lenge før de fikk valpen.

EDIT: For det tredje mener jeg at situasjonen for mops og andre hunder er såpass ille at det ikke handler om å gå rundt på tærne for å være respektfull for folk. Dyr lider. Skal man da sleike noen oppetter ræva for å gjøre de til lags med sitt innkjøpte dyreplageri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at raseklubben ikke tar dette spesielt seriøst, for som sagt - den ene gangen jeg stilte mops for 10 år siden, så var dommeren streng på denne ekstra nesehuden, det var så vidt jeg husker etter instruksjon fra NKK, og det har fortsatt ikke skjedd noe, det er fortsatt den samme diskusjonen, det er fortsatt de samme dølle unnskyldningene, det er fortsatt den samme strutsementaliteten. En ting er at avl ikke kan snu på bare noen år, men holdninger kan, og holdningene er tilsynelatende de samme i dag som de var for et tiår siden. Det er deprimerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Rakke ned på er det for det første ikke. For det andre snakket jeg om dette lenge før de fikk valpen.

Folk oppfatter det som å rakke ned på. Til og med raseklubben nekter jo å innse realitetene, og da kan man vanskelig forvente at hvermannsen evner å forstå det om de har forelsket seg i den... Dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
11 timer siden, Lene_S skrev:

I tillegg hoster hun innimellom, men siden det stort sett er når hun er rolig, så er vi usikre på om faktisk er luftrørkollaps. Hun hoster aldri ved store anstrengelser. Alt i alt synes jeg hun har sluppet billig unna, da det kunne vært så mye verre. 

 

Tjah... Aragon (papillon) sin agilitykarriere ble svært kortvarig på grunn av at han hostet kraftig etter vi hadde vært på trening. Ikke underveis, antakelig fordi adrenalinet pumpet og iveren tok over. 
Dette var typisk frem til luftrøret ble veldig svakt og forverret seg. 
Han måtte avlives blant annet pga luftrøret for 6 mnd siden om et par dager siden. Da hadde jeg på ett tidspunkt måttet rope til ham i løpet av natten fordi han var nær bevisstløs tilstand. 
Så denne hosten som bagatelliseres er bare enda mer ansvarsfraskrivelse. Det er definitivt ikke så ufarlig som folk mener, og nei, det er ikke søtt en gang. Det er en stor belastning for de stakkars hundene som sliter med det. 

Og det at du har fått høre fra en veterinær med alle din hunds plager at den er frist til å være chi er bare trist. Faktisk synes jeg det er skremmende at en veterinær nærmest kan friskmelde en hund bare fordi det finnes de som er sykere. Da er det jo ikke noe rart at utviklingen og genpoolen hos mange raser er som den er. 

3 timer siden, Siri skrev:

Men hvor stort er problemet med uregistrerte mopser? Jeg ser at mopseklubben i lengre tid har lagt skylda for dårlig helse på alle smuglerhunder og uregistrerte hunder - og atter en gang skyver skylden over på andre uten å ville ta alt for mye tak i problematikken selv. 

Uansett hvor mye skyld de legger på uregistrerte mopser så kommer man ikke unna det at man flere ganger kan høre hvor mopseringen er på utstilling. 
Selv om mopser i følge 

2 timer siden, QUEST skrev:

http://www.norskmopsklubb.no/arkiv/RAS_NMK_2016ac.pdf

Ifølge RAS så har over 50% av tispene hatt livmorbetennelse og 10% har hatt skjedeprolaps. Riktignok er det basert på bare 89 tisper men det høres da urovekkende mye ut? 

Det her er jo bare trist lesing. Og med så få respondenter på den undersøkelsen har de ikke noen holdepunkter for å si at det er representativt for rasen generelt. 
Og som nevnt flere ganger gjennom denne tråden så har vel ikke eiere av rasen den største selvinnsikten i forhold til hva de faktisk har i den andre enden av båndet. 
Alle mopser grynter, snorker, og fnyser jo konstant. Så da er det jo helt normalt, og ikke et problem i deres øyne. 

Elles synes jeg det er litt interessant at de motsier seg selv i dette sitatet fra RAS: 

Sitat

Mopsens største fiende er overvekt og dårlig muskelmasse. NMK presiserer at en Mops skal mosjoneres med turgåing og andre aktiviteter på lik linje med andre raser. Avlsdyr på lik linje som familiehunder skal til enhver tid holdes i god form, ha god muskelkondisjon og ikke være overvektige. Mange av hundene som får respirasjonsproblemer ved forhøyet aktivitet har dårlig kondisjon og er overvektige.

Her sier de i RAS at mopser skal mosjoneres på lik linje med andre raser. På nettsiden kjeftes det på eiere som ikke skjermer dem mot ekstreme temperaturer. Over 15 grader og under 10 grader. Eller noe sånn :aww: 

Ikke bare mangler de forståelse for problemene, men de går aktivt inn for å rosemale det hele i RAS som jo skal legge føringer for videre avl. 

Nei, det finnes ikke håp. Jeg gir opp hele håpet om friskere mopser på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
4 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Et "vennepar" av meg (to menn) fikk seg for en tid tilbake, en mops. Jeg forsøke å skrive noe veldig hyggelig og godt begrunnet (med linker til forskning.no, NRK-artikler etc) om at mopsens søte utseende ikke er søtt, men slemt mot mopsen. De ble så surkete at jeg mistet de som venner, og jeg har ikke snakket med de siden. Dette er folk jeg hadde kjent i mange år, endog flyttet til forskjellige byer og det var vel på tur i den retningen uansett. Poenget er, uansett, at det dessverre kanskje er litt karakteristisk for folk med mops/brachycephalic dog breeds? Det er ikke mulig å komme med tilbakemeldinger, for man er bare a hater. 

EDIT: forøvrig var trasig mange av kommentarene ala "åååå bebisen til gutta!!! // herregud nå blir dere instagramkjendiser!!". Det handler jo ikke om hund som individ en gang, men et slags moteikon.

 

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Rakke ned på er det for det første ikke. For det andre snakket jeg om dette lenge før de fikk valpen.

EDIT: For det tredje mener jeg at situasjonen for mops og andre hunder er såpass ille at det ikke handler om å gå rundt på tærne for å være respektfull for folk. Dyr lider. Skal man da sleike noen oppetter ræva for å gjøre de til lags med sitt innkjøpte dyreplageri?

Folk burde lære seg at når det kommer til noens kjæledyr eller barn så burde man holde skikkelig kjeft om man ikke kan si noe hyggelig - punktum.

OM folk har bestemt seg for å kjøpe mops, til tross for at du har advart dem og forklart hva du mener (vi vet jo alle hvor følsomt og nensomt du legger frem dine synspunkter - det virker jo alltid til sin hensikt), så har de bestemt seg - da tenker jeg at det må da være greiere å forsøke å geleide dem til en oppdretter som faktisk nevner dette med helse, og håpe de får en sunn og frisk hund - tross rasetypiske trekk - og gjøre det på en hyggelig, veiledende måte.  At du ETTER at de har skaffet seg valpen, legger ut om at det de har gjort er å støtte dyremisshandling osv. - vel - jeg forstår godt at de ikke vil ha noe med deg å gjøre.
Der hadde grensa gått for meg også. *sukk* - Du er liksom ikke så diplomatisk i din framferd, og det har en ugrei tendens til å stryke katten mothårs... sorry.

....og nei, selv om jeg har flatnesehund, så støtter jeg ikke mopseklubben i deres uttalelser - og jeg mener også - helt bestemt, at noe må gjøres.
Og nei, min franske er ikke skaffet pga. rasen - den er skaffet på tross av rasen - hun er valgt ene og alene basert på individ og den hun var 6 uker gammel. Det er, og kommer aldri til å være, en rase jeg ville planlagt/planlegge å skaffe meg.
Dog er hun den kuleste bikkja jeg har hatt. Hun er sosial, vennlig mot alt og alle, ikke redd en ***** dritt, diplomatisk i kranglete situasjoner - og i det hele tatt så går hun utenpå det meste av andre hunder jeg har møtt opp gjennom på den mentale biten.
DER har skrekkelig mange oppdrettere av andre raser noe å lære av enkelte FB oppdrettere - for det er søren ikke mange raser som matcher frallen mentalt.
Er hun frisk?
Njææææææ... hun er jo ikke det, vel og merke så fungerer hun jo glimrende i alt slags vær under 15 varmegrader - over det, så kan jeg ikke gå tur, punktum.  Men hun har atopisk kløe, hun kan ikke klø seg annet enn på beina, i øra og i ansiktet, den søte frallerullingen i gress og lyng er jo fordi hun ikke kan klø seg på annet måte..... trist, men sant - snorker hun, javisst - men ikke sånn superille, jevn dur - dog - når hun er sliten, får hun søvnapne - ikke så gøy.  Det siste blir værre med alderen.
Digger jeg hunden min? Ja, hun er en svært elsket hund - tross rasen - synes jeg det er gøy å bli kalt dyremisshandler fordi jeg har fralle? Nei, jeg gjør ikke det - jeg synes det er leit, utrolig leit - men sånn har det blitt. Dere her, og folk utenom nett - ugleser oss som har flatneser - vi er dyremisshandlere fordi vi har rasen, og vi er tydeligvis for kørka til å forstå det, så dere må jo hele tiden passe på å si det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...