Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg: Mellomstor, lite bjeffing og middels aktivitetsnivå


Tussne
 Share

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp til rasevalg!

-Er snakk om en 60kvm leilighet i blokk, så hunden bør ikke bjeffe alt for mye.

- Jeg jobber ikke så langt fra leiligheten så håper å kunne gå innom den en gang i uken for å lufte den i lunsjen, men den bør kunne være hjemme en arbeidsdag.

- Helst ikke kreve så alt for mye pelsstell.

- Vi tenker gå tur 1-2t hver dag med lengre turer i helgene.

Jeg har kun hatt hund da jeg var liten (border collie, dachs og beagle), så kan ikke si jeg har så veldig mye erfaring. Samboer har ingen erfaring annet enn hundepass for venner innimellom.

Vi har ekskludert bulldog, boxer, jack russel og venner som har westie har frarådet oss dette mtp at de har allergiproblem.

Slik som det er nå vurderer vi dachs eller engelsk cocker spaniel, men hører gjerne på råd og tips fra dere som har mer erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo 9 ulike dachshundraser. Regner med du tenker på en langhårs eller dverg/kanin variant, siden dere ikke ser ut til å skulle ha jakthund? En ting er i hvertfall sikkert: ingen av de selskapsavlede dachshundrasene er spesielt stille :P Vær også nøye med å sjekke mentalitet hos foreldredyr og helst linjer bakover, for der er det mye rart. Men det er det vel på cocker også, så det blir vel mye det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på border terrier, dverg-schnauzer eller cairn-terrier? Noe bjeffing vil du nok få på de fleste raser, mye har også med oppdragelse å gjøre. 
Jeg syns dverg-schnauzer høres ut som egnet hund for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet! Forholdsvis stille hunder eller, de bjeffer hvert fall lite. Noen er mer pratsomme enn andre, men det er ikke snakk om bråkete hunder. Pelsstell er et ikke-tema, annet enn børsting i røyteperioden om du gidder(kommer litt an på pelstype hvor mye de røyter. Noen røyter en del, andre ingenting). Middels aktive hunder som er fornøyde så lenge de får løpt fra seg noen ganger i uka (men 1-2 timer tur om dagen er helt supert for en whippet). Stort sett veldig rolige og behagelige inne, mens de har mer fres ute. Veldig enkle og greie hunder synes jeg selv da. Mye futt og fart i de som valper og unghunder, men det roer seg betraktelig når de blir eldre. Som små kan de være rene terrorvalpene faktisk, men det er det ikke sikkert du kommer utenom med andre raser heller. Valp er valp liksom. De krever litt ekstra fokus på hverdagslydighet som innkalling som små. Det er ikke en rase som kommer ferdig dressert og som automatisk synes du er kulest i hele verden ute, det er noe man må jobbe litt for (men helt overkommelig). Man må også være obs på at det er en jakthund. Det varierer hvor sterkt jaktinstinkt de har. De fleste går imidlertid med whippetene sine løse. Så lenge de bare er en eller to, så holder de seg i nærheten. Men klart, løper det et rådyr foran de, så stikker de sannsynligvis etter. De trenger også klær når det er surt vær ute, kommer litt an på type. Noen tåler mer vær enn andre. Stort sett en frisk rase. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva dere legger i ”for mye pelsstell”, men både cocker, schnauzer og strihårede terriere krever en del pelsstell.

Napping og klipping er to ganske forskjellige typer pelsstell. Napping kan være tungt for hendene og krever litt teknikk, mens en klipperase i verste fall kan skrelles med en barbermaskin. Klippepels krever også jevnlig vedlikehold med børsting om man velger å ha litt lengde, hvorav stri nappepels som regel krever minimalt i det daglige.

Kan anbefale cairn terrier og irish softcoated wheaten terrier om terriere er interessant. Cairn skal nappes, mens wheaten klippes. Begge regnes for å være rolige og omgjengelige, med jevnt over lite lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndene generelt lager lite lyd/bjeff og krever lite pelsstell, spørs om utseendet og at de "gjør lite ut av seg" tiltrekker dere, da (jeg syns jo min hund har masse herlig personlighet, men andre kan synes at hun er litt vanskelig å få kontakt med) . Samt vær obs på at de kan være noen frysepinner du sannsynligvis må kle på litt mer enn du trodde i starten. 

Jeg er ikke fan av å anbefale egen rase til alt og alle hvor den virker som den kan passe, men :p. Ut ifra lyd, pels og aktivitet du beskriver kan hvertfall en mynde kunne passe dere. De er nok en god del mindre førerorientert enn de rasene du skriver at dere har vurdert, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Myndene generelt lager lite lyd/bjeff og krever lite pelsstell, spørs om utseendet og at de "gjør lite ut av seg" tiltrekker dere, da (jeg syns jo min hund har masse herlig personlighet, men andre kan synes at hun er litt vanskelig å få kontakt med) . Samt vær obs på at de kan være noen frysepinner du sannsynligvis må kle på litt mer enn du trodde i starten. 

Jeg er ikke fan av å anbefale egen rase til alt og alle hvor den virker som den kan passe, men :p. Ut ifra lyd, pels og aktivitet du beskriver kan hvertfall en mynde kunne passe dere. De er nok en god del mindre førerorientert enn de rasene du skriver at dere har vurdert, da. 

En liten mynde da , eller en voksen en. En ung stor mynde trenger plass for å få ut all spring i beina her dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, yurij skrev:

En liten mynde da , eller en voksen en. En ung stor mynde trenger plass for å få ut all spring i beina her dag. 

Ja, jeg tar hvertfall utgangspunkt i voksent individ når det er snakk om raser. Alle valper kan jo hende at er gærne eller trenger litt annerledes enn det voksne individet :). Og hun skriver jo mellomstor, så da tenker jeg automatisk at hennes egen grense utelukker de som blir for digre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar alle sammen! Når det gjelder pelsstell tenker vi mest på raser som ikke må bli nappet da vi har lite kunnskap om dette og det nok blir dyrt om vi skal få det gjort profesjonelt.

Men sånn som det er nå virker whippet som et veldig godt alternativ for oss! Høres veldig fint ut det at den ofte både er aktiv og en sofapotet. Bør den greie seg fint alene en arbeidsdag så lenge den blir luftet godt på ettermiddagen? Vi har lyst til å gjøre en grundig jobb med valpen og bli flinke hundeførere, så kanskje dette er en passende utfordring for oss.

Drømmehunden hadde nok vært border collie, men vi vet at denne rasen ikke er den beste for oss på dette tidspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 at 0:27 PM, Tussne skrev:

Tusen takk for mange gode svar alle sammen! Når det gjelder pelsstell tenker vi mest på raser som ikke må bli nappet da vi har lite kunnskap om dette og det nok blir dyrt om vi skal få det gjort profesjonelt.

Men sånn som det er nå virker whippet som et veldig godt alternativ for oss! Høres veldig fint ut det at den ofte både er aktiv og en sofapotet. Bør den greie seg fint alene en arbeidsdag så lenge den blir luftet godt på ettermiddagen? Vi har lyst til å gjøre en grundig jobb med valpen og bli flinke hundeførere, så kanskje dette er en passende utfordring for oss.

Drømmehunden hadde nok vært border collie, men vi vet at denne rasen ikke er den beste for oss på dette tidspunktet :)

Det burde gå helt fint, så lenge dere tar treningen gradvis og på hundens premisser :)

Jeg trener selv konkurranselydighet med min voksne, og alt går om man bare finner de riktige knappene å trykke på. Noen border collie er det definitivt ikke, og de går ikke i døden for en ball, selv om de kan synes det er en kjekk belønning. Det ble en omveltning for meg hvert fall, å gå fra å trene bruksschäfer til å trene whippet. Måtte snu rundt tankegangen og ikke forvente for mye. Så lenge hunden synes det er gøy og du har noe som er verdt å jobbe for, det vil si at du ikke gjør ting for vanskelig for fort, så kan du få til mye med en whippet. Flere trener lydighet, rally-lydighet og agility på hobbynivå :) Noe landslaghund blir det ikke, men skal man bare trene for gøy, går det absolutt an å trene med en whippet. Ville i såfall begynt tidlig med treningen fra de er helt små og bygget opp forventninger på at dette er dritgøy og opprettholde leken slik at du kan dra dette inn i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...