Gå til innhold
Hundesonen.no

Sett vekk hundeburet!


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.h-a.no/debatt/sett-vekk-hundeburet-

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet o

Litt av poenget er vel at folk har veldig ulik oppfatning av hva som er "fornuftig bruk"

Posted Images

Det mest demotiverende er at de som er fornuftige fra før av kommer til å lese og nikke anerkjennende til artikkelen, mens de som hadde trengt å lese den enten ikke leser den - eller leser den og kaller alt for svada :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig i artikkelen, men som vanlig i hundeverdenen blir ting veldig sort/hvitt og med steile fronter.

Da jeg fikk hund var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle bruke bur. Dette på tross av at oppdretter hadde anbefalt det. Etter nærmere tre uker nesten uten søvn begynte jeg imidlertid å bli desperat. Jeg laget et stort "bur" til henne ved å sette kompostgrinder på de to åpne sidene til det bordet hun har sin plass under. Nå skulle jeg sove tenkte jeg. Det ble et HELVETES leven. Jeg hadde fått råd om å bare vente ... om det så tok timer. Hun ville resignere til slutt. Vel, det skjedde ikke. Hun ble så vill at jeg rett og slett var redd hun skulle skade seg selv. Eksperimentet ble avsluttet og aldri tatt opp igjen.

Nå skal det sies at selv om valpen på dette tidspunktet var vant med og glad i plassen sin og at vi hadde gjort noe tilvenning med lukket dør + belønning - så er der fullt mulig vi hadde kommet i mål med en mer systematisk, tålmodig tilvenning fra dag 1. Jeg er imidlertid glad for at ting ble som de ble.

For der og da bestemte jeg meg for at jeg måtte sove. Stuen/gangen/kjøkkenet (åpen løsning) var valpesikret i alle bauger og kanter fra dag 1. Alenetrening hadde vi også jobbet med fra dag en. Hun var også vant med at når jeg gikk på soverommet, så lå jeg i sengen og "sov" (i den grad man kan det med dårlig sovehjerte og en valp som kommer og sjekker forholdene/må ut hver time.) Jeg fant ut at hun fikk bare tisse på gulvet om hun måtte - det skjedde jo ulykker om dagen også. Det samme med bærsjing. Jeg måtte sove.

Jeg lukket døren, la meg til å sove. Det gjorde hun også. Av og til klint inn til soveromsdøren, men mest på plassen sin eller aller helst i lenestolen. Og så drakk hun litt vann innimellom. Da jeg sto opp, var det en tisseflekk og en liten annen gavepakke på gulvet. Sympatisk plassert der hvor hun hadde for vane å gjøre slikt. Det tok 2 minutter å rydde opp i. "Kampen" om å gjøre valpen husren fikk vi ta på dagtid.

Det tok en ukes tid, så var det slutt på bærsjingen. Tissingen tok litt lengre tid for å få helt slutt på, men det tok ikke mange dager før det var enkelte netter uten. I begynnelsen tok jeg henne en rask tur ut hvis jeg selv var oppe for en dotur.

Jeg hadde stresset meg selv opp fordi jeg av en eller annen grunn hadde fått for meg at valpen på død og liv måtte bli husren raskest mulig. Det var hele grunnen til at jeg var oppe flere ganger hver natt. Og det var hele grunnen til at jeg vurderte bur. Det skulle bli en lettvint løsning på noe jeg hadde fått for meg var et stort problem. Mens i virkeligheten er det jo slik at hunden uansett skjønner, og ønsker, å gjøre fra seg ute. Det går seg til.

Moralen er at en del av grunnene til at mange velger å bruke bur er for å fikse problemer som egentlig ikke er problemer. Har man valpesikret et område hunden kan være om natta og starter tidlig alenetrening så er det veldig begrenset hva som kan gå galt. Bortsett fra litt søl på gulvet noen uker. Synes det er en grei deal det for at du får sove og at hunden skal slippe bur.

Når det er sagt så ser jeg ikke det helt store problemet om noen velger en burstrategi i en overgangsperiode på noen uker. Både om natten og ved hjemme-alenetrening til de verste valpefaktene har gitt seg. Gitt at det går greit med burtilvenningen og at man faktisk ser at hunden har det "greit nok" feks via webcam om man er på jobb. Selv om jeg ville strukket meg langt for å slippe en slik løsning selv. Jeg synes imidlertid det er problematisk om hunden blir stengt inne hver natt, og eksponensielt mye verre om den i tillegg blir liggende i bur hele arbeidsdagen - resten av livet sitt. Det bør være forbudt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har vi kommet så pass langt, at vi ikke bare bør sette vekk hundeburet men også forby salg og bruk? Obs; her snakker vi altså ikke om bilbur montert i bil, men bur til innebruk. 

Det er hevet over enhver tvil at ALT for mange hunder tilbringer ALT  for mye tid i bur :hmm: Når man snakker med folk/leser på nett, så er det slett ikke så uvanlig at hunder blir holdt i bur 8-16,17 timer i bur pr.dag.. Og det syns faktisk skremmende mange er helt innafor og ser ikke problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
53 minutter siden, QUEST skrev:

Har vi kommet så pass langt, at vi ikke bare bør sette vekk hundeburet men også forby salg og bruk? Obs; her snakker vi altså ikke om bilbur montert i bil, men bur til innebruk. 

Det er hevet over enhver tvil at ALT for mange hunder tilbringer ALT  for mye tid i bur :hmm: Når man snakker med folk/leser på nett, så er det slett ikke så uvanlig at hunder blir holdt i bur 8-16,17 timer i bur pr.dag.. Og det syns faktisk skremmende mange er helt innafor og ser ikke problemet? 

Hvordan skal du forby bur hjemme når et bilbur i huset hunden bor i skal være forbudt men så lenge det samme bilburet står i bilen er lovlig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, QUEST skrev:

Har vi kommet så pass langt, at vi ikke bare bør sette vekk hundeburet men også forby salg og bruk? Obs; her snakker vi altså ikke om bilbur montert i bil, men bur til innebruk. 

JA!

Mulig jeg er trangsynt, men jeg klarer virkelig ikke å forstå dette behovet for å stenge hunder i bur...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Hvordan skal du forby bur hjemme når et bilbur i huset hunden bor i skal være forbudt men så lenge det samme bilburet står i bilen er lovlig? 

 

Det fungerer sånn i Sverige :) Det er fullt mulig, og kanskje desverre nødvendig? Med en tilsvarende lov her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det fungerer sånn i Sverige :) Det er fullt mulig, og kanskje desverre nødvendig? Med en tilsvarende lov her til lands?

Det fungerer faktisk ikke sånn i Sverige... Lovverket sier det ja, men det driter folk fullstendig i. Jeg var nylig på kurs i Sverige, og da diskuterte vi nettopp dette med bur. Omtrent samtlige brukte bur både dag og natt i hele valpetida, og det tok de ikke fem flate øre å sitte og fortelle om det heller, som om det skulle vært det mest naturlige i verden. Men man kan jo håpe at de ikke representerte gjennomsnitssvensken da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det fungerer sånn i Sverige :) Det er fullt mulig, og kanskje desverre nødvendig? Med en tilsvarende lov her til lands?

Men fungerer loven. Det høres utrolig bra ut med en lov men den er jo null verdt hvis den ikke hanheves. Da er den faktisk værre enn å være uten en lov om det som omhandler burbruk i hvertfall.  

Det for mens vi ikke har lov om burbruk inne så har vi noen som alltid kommer til å ta det opp og bevistgjøre noen folk. Men har man en lov som sier en ting og folk gjør noe annet uten å bli straffet for det så blir det jo ofte en sovepute. JA vi trenger ikke diskutere angående bur og hund for vi har da loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det fungerer faktisk ikke sånn i Sverige... Lovverket sier det ja, men det driter folk fullstendig i. Jeg var nylig på kurs i Sverige, og da diskuterte vi nettopp dette med bur. Omtrent samtlige brukte bur både dag og natt i hele valpetida, og det tok de ikke fem flate øre å sitte og fortelle om det heller, som om det skulle vært det mest naturlige i verden. Men man kan jo håpe at de ikke representerte gjennomsnitssvensken da...

Det varierer nok veldig. Jeg kjenner oppdrettere som var storbruker av bur før forbudet, men som pga at det faktisk blir kontrollert, har måttet legge om til bokser med størrelser etter kravene. At vedkommende bruker like mye bur på reiser, er så, men den daglige driften er i hvertfall bedre.

Ser også på Svenske forum, at bur ansees som absolutt siste utvei, pga forbudet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Etter oppussinga om noen måneder har ikke vi annet praktisk sted enn bur å ha hundene i de to timene vi har vaskehjelp i uka. Som oftest tar jeg dem på tur når vaskerene er her, om sommeren kan de være i hagen, men ikke midtvinters.

Også med tanke på skade, holde hunder adskilt, skjerming, nybadet hund til tørk, og i forbindelse med trening ser jeg mange bruksområder for bur i hjemmet for de som ikke har plass og råd til å ha egne hunderom. Det er mange ting som kan misbrukes uten at man trenger å gjøre det. Er det forbudt i Sverige å binde fast hundene innendørs? Jeg tenker at hvis jeg nå var en tankeløs burbruker som ikke vil ha hunden løs annet enn når jeg går tur med den selv, så ville jeg skrudd et feste i veggen et sted og tjoret bikkja der i stedet, om jeg ikke fikk bruke bur.

Det er mange ting jeg vil ha forbud mot før bur, blant annet helstrup, og forbud mot å selge dressurhalsbåndene som man jo ikke har lov til å bruke (men det åpenbart er et marked for).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lijenta skrev:

Hvordan skal du forby bur hjemme når et bilbur i huset hunden bor i skal være forbudt men så lenge det samme bilburet står i bilen er lovlig? 

 

Ser den ..det er rom for misbruk okke som men det kunne kanskje vært et krav om at bilburet skulle være fastmontert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ser den ..det er rom for misbruk okke som men det kunne kanskje vært et krav om at bilburet skulle være fastmontert? 

Ja, altså ikke f... om jeg gidder å bære det svintunge herkules-buret opp fire etasjer bare for å slippe å bli jukka på leggens mens jeg støvsuger :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Ser den ..det er rom for misbruk okke som men det kunne kanskje vært et krav om at bilburet skulle være fastmontert? 

Fastmontert også trenger du hele plassen bak i bilen for å kunne frakte andre ting som en kommode seng eller lignende. Det er ikke alle som kan stikke til nærmeste bensinstasjon for å leie henger. Her er det minimum 3,5 mil til nærmeste utleier av henger og jeg trenger stasjonsvogna uten bur og med nedlagte seter mange ganger i løpet av et år og det er det sikkert flere enn meg som gjør å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, simira skrev:

Også med tanke på skade, holde hunder adskilt, skjerming, nybadet hund til tørk, og i forbindelse med trening ser jeg mange bruksområder for bur i hjemmet for de som ikke har plass og råd til å ha egne hunderom. 

Hvor ofte er hunder så skadet at de må ligge helt i ro? Holde hunder adskilt..tja hvis man er avhengig av å holde dem adskilt, såmer det kanskje ikke så trivelig for hundene uansett..eller for eieren. Til tørk? Da jeg drev med utstilling badet jeg hunder og jeg har hatt puddel. De tørket helt fint uten bur.. Folk har da drevet trening med hund FØR bur ble allemannseie..de fikk det visst til da også..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, simira skrev:

Nei.

Etter oppussinga om noen måneder har ikke vi annet praktisk sted enn bur å ha hundene i de to timene vi har vaskehjelp i uka. Som oftest tar jeg dem på tur når vaskerene er her, om sommeren kan de være i hagen, men ikke midtvinters.

Også med tanke på skade, holde hunder adskilt, skjerming, nybadet hund til tørk, og i forbindelse med trening ser jeg mange bruksområder for bur i hjemmet for de som ikke har plass og råd til å ha egne hunderom. Det er mange ting som kan misbrukes uten at man trenger å gjøre det. Er det forbudt i Sverige å binde fast hundene innendørs? Jeg tenker at hvis jeg nå var en tankeløs burbruker som ikke vil ha hunden løs annet enn når jeg går tur med den selv, så ville jeg skrudd et feste i veggen et sted og tjoret bikkja der i stedet, om jeg ikke fikk bruke bur.

Det er mange ting jeg vil ha forbud mot før bur, blant annet helstrup, og forbud mot å selge dressurhalsbåndene som man jo ikke har lov til å bruke (men det åpenbart er et marked for).

Cruftsgrinder funker til alle disse formålene, og kan bygges ut så det blir bra størrelse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hvor ofte er hunder så skadet at de må ligge helt i ro? Holde hunder adskilt..tja hvis man er avhengig av å holde dem adskilt, såmer det kanskje ikke så trivelig for hundene uansett..eller for eieren. Til tørk? Da jeg drev med utstilling badet jeg hunder og jeg har hatt puddel. De tørket helt fint uten bur.. Folk har da drevet trening med hund FØR bur ble allemannseie..de fikk det visst til da også..

Det var mye man fikk til "før i tiden" uten moderne hjelpemidler. Det var også blant annet veldig mye mindre vanlig å ha hund i en liten sentrumsleilighet, for eksempel. Om det å bruke bur et par timer i uka gjør hundeholdet lettere for meg eller noen som helst så har jeg virkelig ikke noe problem eller dårlig samvittighet for det. Klart det går uten. Men hvorfor, når det gjør ting så utrolig mye enklere? Det er, som med så mye annet, når det misbrukes at det blir et problem. Og da mistenker jeg at de som misbruker bur enten vil gi blaffen, eller finne andre, tilsvarende dårlige løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...