Gå til innhold
Hundesonen.no

Portrettfoto-linse

Recommended Posts

Har funnet det gamle speilrefleks-kameraet mitt, og tenkte det hadde vært fint å ta opp fotograferinga igjen.

I den anledning ønsker jeg gjerne tips om allround/greie objektiver oppmot 2000kr som oppfyller det simple kravet om å være bedre enn Nikkor 18-55mm f3.5-5.5 som fulgte med Nikon D40'en min :P Kan man få kjøpt noe kurant brukt? Er 10-24 for vidt? Jeg vil for det meste ta huslige fotos, f.eks familie, venner, hund. Ikke noe zoom-action, men heller ikke landskapsbilder ala magnifique nordlysbilder. Burde jeg kjøpe en fastlinse på f.eks 35mm? Eller burde man ha 18-55 og legge på litt cash for bedre blender?

EDIT: Eller kan det like gjerne lønne seg å kjøpe et kompakt speilløst nytt kamera? Ala disse? https://www.tek.no/artikler/samletest-kompakte-systemkameraer/191690

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På foto.no får man kjøpt mye bra brukt - og selgerne bruker så vidt jeg vet å være seriøse og greie der. 
En 35 mm kan være et godt valg. Jeg har 50 mm på fullformat-kamera og synes det er veldig bra til portretter i hvert fall... Man får jo 50 mm f1,8 veldig billig, f1,4 er jo litt dyrere men bedre enn f1,8 i kvalitet - men det blir litt trangt innendørs. Da vil kanskje 35 mm fungere bedre (men nå suger jeg i matte, så jeg vet ikke hvordan en 35 mm på cropkamera er sammenlignet med 50 mm på fullformat... jeg vet  - det er litt pinlig). 

Hvordan de speilløse kameraene er vet jeg ikke... jeg er nok ikke helt oppdatert der :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du har rett, på DX kameraer (?) er 30 eller 35 det samme som 50mm på fullformat.

Så det er jo ett alternativ. Fant også denne linsa: Tamron 17-50 2.8 ---- virker som man får den til 2000kr på bruktmarkedet...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, for DX-kamera ganger du brennvidden med 1.5 for å få ekvivalent brennvidde på fullformat. Så 35mm på DX blir tilnærmet det man kaller et normalobjektiv.

For portrettfoto anbefales ofte 85mm for full frame. En 50mm for DX-kamera blir en grei tilnærming. Det beste valget sånn nogenlunde innenfor din prisgrense er definitivt Nikon NikkorAF 50mm f/1.8G til drøye 2000,- (https://www.prisguide.no/produkt/nikon-af-s-nikkor-50mm-f-1-8g-146726) Dette er rett og slett et meget bra objektiv til røverpris. Det kan også brukes til full frame-hus om du noen gang skulle oppgradere helt dit.

Bruken du beskriver er imidlertid ikke akkurat det jeg ville kalle portrettfotografering - mer all-round tenker jeg. Da blir fort 50mm på DX noget trangt. 30 eller 35mm (tilnærmet det man kaller normalobjektiv) vil nok være mye mer hensiktsmessig. Da er det dette som gjelder til rett under 2000,-: Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G (https://www.prisguide.no/produkt/nikon-af-s-dx-nikkor-35-mm-f-1-8g-107924)

Hvis du ikke er vant med å ta bilder med fastoptikk (vel, det er jo det du bruker på mobilen, men den er vidvinkel) så tror jeg imidlertid du kanskje blir lei litt fort og setter på zoomen som fulgte med ganske raskt. Det er faktisk et helt fint objektiv! Svakheten, sammenlignet med de to nevnt over, er at det ikke har så stor blender (stopper på 3,5). En ting er nå at det da krever mer lys, men for de fleste er det vel kanskje effekten av ekstremt liten dybdeskarphet som lokker med 1.8 eller 1.4. 

Når det er sagt, så er D40 et VELDIG gammelt kamera. Når du først nevner at det er aktuelt å kjøpe nytt til 5000,- pluss så ville jeg personlig heller kjøpt et rent speilreflekskamera. Men der må du nesten sette deg inn i fordeler og ulemper selv. Men speilrefleks har stort sett større sensor, bedre ergonomi og bedre søker (mange av de speilløse har ikke søker en gang og du er avhengig av skjermen for å ta bilde). Nikon D3300 får du for 3800.- rundt omkring, med objektiv (18-55mm) (sjekk det er sammenlignet med det objektivet du har ... ikke gitt at det nye er bedre, men sannsynligvis ... uansett sparer man bare 300,- på å kjøpe bare huset). D3300 er en kjempegodt kamera og vil uten tvil, totalt sett, være ENORMT mye mer anvendelig enn et D40 med et nytt, fint objektiv. I svært gode lysforhold vil kanskje ikke forskjellen være så stor, men da snakker vi sommersol. I alle andre situasjoner vil en slik ny, mer lysfølsom sensor. hjelpe deg enormt. Og selv om megapixler ikke betyr allverden, så er rundt 6 megapixler (om jeg husker rett) på D40 så lavt at det er noe å hente der også.

Oppsummert: Det er en regel som heter at man bør bruke penger på objektiver og ikke på kamerahus. Det er stort sett veldig sant. Jeg ville imidlertid tenkt meg en del om før jeg svidde av 2000.- for å sette på et D40. I alle fall om man ser det som realistisk og greit å bruke et par tusen til på et nytt kamera. For 2000,- til en D40 ville jeg evt prioritert et objektiv med stor blender slik at man i alle fall kan leke seg litt ekstra med tynn dybdeskarphet - det gir en særegen effekt. Dessuten så trenger den sensoren i D40 desperat så mye lys som den kan få...

Lykke til!

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale 50mm f/1,8G ! Er veldig fornøyd med det objektivet til mitt Nikon D5100. :) Dyrt er det heller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når jeg gjelder å trene agility (og lydighet, antar jeg) så er dette noe du kan gjøre med mer eller mindre ALLE raser, selv om det kanskje kreves forskjellige treningsmetoder og tidsbruk. Som eier av en litt uvanlig spirr selv synes jeg det er ekstra gøy når man ser noe "utenom det vanlige" på banen, og bare fordi de ikke er utbredt på de store showene betyr ike det at de ikke kan brukes.  Det er ikke til å stikke under en stol at dersom du konkurrerer i størrelsesklasse stor, så er det nærmest umulig å hevde seg i klasse 3 uten en gjeterhund. Sånn er det bare blitt. Men klasse 3 er tross alt tilsvarende eliteklassen, og det er farten, ikke ferdighetene på banen, jakthundene taper på. Så om du bare vil gjøre dette for gøy og ikke har ambisjoner om å trenge deg inn på landslaget er jakthundene helt fine å bruke til agility, og de er ofte i stand til å gå disse feilfrie rundene som kan være gull verdt på alle nivåer. Så akkurat det ville ikke jeg bekymret meg over, og når det kommer til labradoren har jeg sett flere som løper gode løp med dem. Du kan jo også tenke på at de hundene som raver høyest innenfor disse sportene krever også mye mer i hverdagen, så du får veie opp hva som er viktigst for deg.  Jeg er enig i at sheltie kan passe dine kriterier - få hunder som er så tilpasningsdyktig i forhold itl aktivitetsnivå og arbeidskapasitet som sheltien, etter det jeg har erfart. Bjeffing finnes selvfølgelig, men de bjeffer jo ikke på ingenting heller, så det kan helt fint trenes på. Også er den en "mild" gjeterhund, så de er lette å trene, myk og førerorientert, og har ikke like mye innstinkt til å stikke på jakt i skogen som for eksempel en jaktcocker eller terrier.  Også må jeg jo si som alltid blir foreslått i sånne tråder - hva med puddel?  Mellompuddel for eksempel? Det har jeg også fått inntrykk av at er litt sånn potet-hund, er hva du gjør den til, lett å trene, grei å ha med å gjøre, osv. Innbiller meg at det er mindre bjeffing og stress på dem også.
    • For 3 uker siden bet Mynte Nitro i halen. Og siden da har det vært utrolig vanskelig å få det til å gro. For det har vært vanskelig å få en bandasje til å sitte  på en lang og glatt hale som logrer (har etterhvert funnet en måte som funker greit) og han slår opp såret lett ved å komme borti alt av kanter og hjørner siden halen er så lang. Også når jeg kommer hjem så logrer han mye og kan slå imot dører og vegger.  Jeg har skiftet på han to ganger om dagen med bandasje, men det har begynt å blø litt når jeg tar av, så da har jeg latt den være på lengere for å gi såret ro. Men i helga så ble det betent   Det lukter og ser ikke så bra ut. Har renset og smurt på sårsalve, og fått tak i en honningsalve som jeg har prøvd på idag.  Jeg tenker å gi det et par dager for å se før jeg drar til veterinæren.  Men hva kan egentlig veterinæren gjøre?  Kanskje det blir antibiotika neste, men  er redd for at de må ta bort haletuppen   Vet ikke nårtid de velger å gjøre slikt isåfall..   
    • Fjern hannhunden om den plager tispa. Be han om å legge seg, ta han i bånd eller sett han bak en grind eller noe. Gjør dette når han ikke hører etter. Sannsynligvis vil det roe seg med alderen, men inntil da må dere gripe inn om han blir plagsom. 
    • Hei!  Jeg har ett problem med at min unge hannhund på 14 mnd ikke lar kjæresten min sin tispe på 4 år være i fred. Hun sier tydelig ifra om at nok er nok, men han tar ikke hintet. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få disse to til å gå overens? 
    • Hvis du vil ha en rase med lite lyd og lite jaktinstinkt, så for all del ikke kjøpe en DSG hvert fall  De kan ha plenty både jaktinstinkt og lyd. Vår er verken særlig stille og den holder seg heller ikke i nærheten på tur. Eller...han er i nærheten, men han går egentlig turen alene, for han er konstant på jakt.  Jeg synes ellers kriteriene dine er litt vanskelige mtp. bruken. For det er mange raser som passer om du bare vil "prøve ut" agility og lydighet, men det blir jo mye kjekkere om du kan trene det med en hund som har driv nok til at det blir gøy. Det er litt demotiverende å trene med en hund som du må hale alt utav. Samtidig ønsker du lite stress og et moderat aktivitetsnivå. Vil du ha en rase som er kjekk på treningsbanen, må du også regne med at den trenger litt ekstra i hverdagen. Likevel er hunder svært tilpasningsdyktige, og de fleste raser vil være helt fornøyd med en time eller to tur til dagen og kanskje litt mental trening attåt.  Jeg synes kanskje sheltie passer en del av dine kriterier. De kan ha litt lyd da, men det er ikke sikkert det trenger å være så ille mye lyd. En del kan nok forebygges.  Når det kommer til aldersforskjell, så kommer det an på hvor mye arbeid du ønsker deg. Jeg har 4 hunder, der tre av de er mine. De har en aldersforskjell på 1,5 år mellom hver hund. Det er og har til tider vært ganske hektisk. Den "voksne" er fortsatt ikke voksen, men det nok aldersforskjell til at de ikke blir pubertale samtidig. Den største utfordringen hos oss har vært å beholde roen inne, da den "voksne" fortsatt er ganske leken, og valpen sier jo ikke nei-takk. I tillegg har gjerne den voksne vært for ung til å greie å håndtere valpen, så det har gjort at jeg har måttet gripe inn i mye større grad enn jeg har gjort når jeg har hatt voksen hund med valp. Fordelen er at valp har sklidd rett inn uten styr fra dag en. Jeg har måttet "overtale" den voksne litt mer når den faktisk er voksen og det har kommet valp i hus. Ikke at det har vært noe nevneverdig styr, det har gått over etter noen dager, maks en uke. 
  • Nylig opprettede emner