Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dere noen tips til godbiter til valp?


Jessie
 Share

Recommended Posts

Til min bruker jeg ofte de som heter micro trainers. Men hvis hunden spiser tørrfôr så kan du godt bruke det også, så lenge hunden vil jobbe for det.

Selvlaget er også praktisk med tanke på at man kan lage så store eller små man vil ha de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag selv!

Alt av kjøtt kan skjæres i strimler/terninger og tørkes på 100 grader (helst varmluft) til de er passe tørre/seige. Ikke gjør dem harde - når du skjærer i dem er de litt mørke et par millimeter utenpå og så blanke/myke inni. Lager du strimler av feks kyllingfilet så er det lett å skjære i små biter etterpå. Frys ned og ta opp etter behov - spesielt om de ikke er gjennomtørket (noe min hund foretrekker at de ikke er.

Ellers, og enda billigere, en universaloppskrift på godbiter_

Ca 400-500g farse av et eller annet slag

1 stk egg

1-2 spiseskje potetmel

Bland godt - smør utover et stekebrett (rundt 0,5 cm tykt - 400-500g farse dekker omtrent 1 brett) - stek på 100 grader til alt er stivt - 10-15-20 minutter kanskje. Kutt i biter. Blir terningene for klissete kan de tørkes som nevnt over til de har blitt tørre på utsiden. Frys ned.

Dette har jeg prøvd med kyllingkjøttdeig, kjøttdeig av svin, karbonadedeig, kjøttdeig, laks (billigste sort fryst laksefilet kjørt i blender med skinnet på), hvalkjøtt (blender) og reinskav (blender). Alt har vært en stor suksess hos hunden, men vanlig kjøttdeig og kjøttdeig av svin har sluppet mye fett og blitt litt ufyselig å håndtere. Så pass på fettinnholdet. Har ikke prøvd med andre fiskeslag, men det blir nok supert det også. Fordelen er at her kan man kjøpe hva som helst av kjøttdeiger/kjøtt/fisk som er på tilbud den dagen du er i butikken og lage svært gode og sunne godbiter.

Et lite tips til nedfrysing av hjemmelagede godbiter. Frys bitene ned spredt utover en bakeplate. Når de er gjennomfryste tar du dem opp og relativt raskt brekker dem grovt fra hverandre og videre i en pose (i den grad de har fryst sammen). Slå posen lett i bordet og resten av bitene vil falle fra hverandre. Frys ned. Det gjør det enkelt å bare ta en "neve" godbiter med seg på trening.

Til sist føler jeg for å banne i kirka. Det enkleste av det enkle - og veldig billig: FROLIC! Har styrt mye med min mat-sære hund (som du ser over) men ingenting har fått henne til å sikle. Før jeg åpnet et pakke Frolic (60-70 kroner for 1,5 kg i butikken - det er hundefor). Enkelt, billig og praktisk. MEN min går lei etter et par økter - så må det gå noen dager igjen. OG De blir fort tørre i posen og da spytter hun dem ut (siden den er så stor) så her bør man også fryse ned. DESSUTEN Hjemmelaget er mye sunnere og hun går ikke så fort lei - dessuten driter hun som en voksen mann etter å ha spist en neven Frolic. Så det blir bare i blant. Din kan reagere annerledes på alt dette. TIPS Siden Frolic er små ringer, så deler de seg enkelt og raskt i 4 små deler om du bare presser dem sammen (på høykant) mellom tommel og pekefinger.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enten tørrfór, Frolic (går ikke i tørrfórkategorien hos meg [emoji23]), tubeost, eller så kutter jeg opp pølse, ost, fiskepudding osv osv i bittesmå biter. Jo mer krevende trening (forstyrrelser osv), jo mer smakfulle godbiter. Vi bruker f. eks tørrfór til trening hjemme i stua, og pølse ol på kurs og fellestreninger [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av disse, de er så bittesmå at man ikke trenger dele dem: http://nettdyret.no/hund/hundesnacks/micro-trainer-mix-200g_7-58.html 

Og disse, som er så myke at man enkelt deler de med fingrene: http://nettdyret.no/hund/hundesnacks/axi-trainer-godbiter-450g_7-47.html

 

Også bruker jeg endel av tørrforet til katta som godbiter til valpen og, han elsker det, og det er i små biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...