Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter når han ikke får viljen sin


Harleyinthehouse
 Share

Recommended Posts

Min kleinspitz på 6 mnd har en før uvane. Når han ikke får viljen sin så biter han. Aggressivt virker det som, da han viser sidetennene. Samtidig som han ikke biter så hardt at jeg får vondt og at det går igjenom. Når jeg skriver "ikke får viljen sin", mener jeg når jeg tar han opp fordi han er for ivrig (for å roe ned), da gjerne når vi er med andre hunder, i folkemengder. 

Det jeg vanligvis ville gjort er å legge han, pent og rolig, ned å ikke slippe før han er rolig. Men jeg finner dette veldig vanskelig når jeg er rundt masse mennesker. Jeg flytter selvsagt på mine hender så han får ikke tak. Setter han heller ikke ned før han er rolig. Men han kan da kkke holde på sånn! Skal jeg bare overse mine egne følelser av ubehag eller finnes det andre metoder? 

Noen andre som har opplevd dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ham ned har ingen hensikt, tvert imot kan han føle at du setter ham i en veldig sårbar situasjon når dere er rundt andre. Til dels det samme når du løfter ham opp. Når han blir for ivrig rundt andre hunder og folk så ville jeg tatt ham i bånd og bare gått et stykke unna. Om du holder ham fast og det er fullt liv rundt så er det klart det er vanskelig for ham (selv om han etterhvert må lære å tåle det også).

Du kan trene på at han skal sitte mellom bena dine når du setter deg på huk, så kan du holde ham i ro der ved behov når det ikke er mulig å gå unna på avstand. Stryk ham med en hånd på brystet for å roe ham ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Å legge ham ned har ingen hensikt, tvert imot kan han føle at du setter ham i en veldig sårbar situasjon når dere er rundt andre. Til dels det samme når du løfter ham opp. Når han blir for ivrig rundt andre hunder og folk så ville jeg tatt ham i bånd og bare gått et stykke unna. Om du holder ham fast og det er fullt liv rundt så er det klart det er vanskelig for ham (selv om han etterhvert må lære å tåle det også).

Du kan trene på at han skal sitte mellom bena dine når du setter deg på huk, så kan du holde ham i ro der ved behov når det ikke er mulig å gå unna på avstand. Stryk ham med en hånd på brystet for å roe ham ned.

Ja akkurat. Han er i bånd når disse situasjonene oppstår ? Men skal prøve å gå fra situasjonen neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er i bånd når disse situasjonene oppstår så håper jeg ikke at han leker med andre hunder når han er i bånd. Det er ofte en kilde til konflikt og lett at hundene vikler seg sammen og kan bli redde, sinte og/eller skadet. Men om det er på tur eller i andre sosiale situasjoner så er den enkleste løsningen som sagt stort sett bare å gå unna på litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, simira skrev:

Om han er i bånd når disse situasjonene oppstår så håper jeg ikke at han leker med andre hunder når han er i bånd. Det er ofte en kilde til konflikt og lett at hundene vikler seg sammen og kan bli redde, sinte og/eller skadet. Men om det er på tur eller i andre sosiale situasjoner så er den enkleste løsningen som sagt stort sett bare å gå unna på litt avstand.

Jo det har hendt, da med hunder han kjenner og skal til samme destinasjon sammen. 

Situasjonene jeg nevner skjer aldri med "fremmede" hunder da han ikke får hilse på hunder når vi er i bånd - fordi han skal lære at vi ikke må hilse på alt og alle. 

Det skjer som oftest når vi møter noen og er på vei til samme sted - der de kan løpe fritt - og han bjeffer og er helt i 100. Ser den andre hunden ikke liker det å klarer ikke si ifra selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...