Gå til innhold
Hundesonen.no

gjeter biler


Recommended Posts

Finnes det noe god måte å få redusert gjeting på biler på ?

Dette gjelder en BC/labrador mix, og iflg eier så er det visst ekstremt.  

Jeg ønsker gjerne å hjelpe, men har kun erfaring med motbetinging og desensetivisering på hunder hvor motivasjon bak er frykt... Da har det fungert veldig bra.

Hadde håpet det finnes måter å gjøre dette på uten å bruke positiv straff... Det er så lett å gjøre feil. 

Søker rundt, og eneste jeg finner er korriger, korriger , korriger... Er det virkelig eneste alternativ ?

Type jakt/preydrive/ gjeting er kanskje så rotfestet at det "blokkeres " fullstending ? Og at positiv straff må til ?

 

Hadde virkelig håpet noen inne her hadde gode råd å komme med! 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Hva annet du kan gjøre er avhengig av hvor blokkert han er på bilen og gjetingen. Når du igjennom til han ved å feks snakke, kan du jo bare trene inn en knallsikker dekk feks.. 

men ofte er problemet å komme igjennom.. 

Jo. Hunden ligger som oftest i dekk ... men type border collie "gjeter dekk" :/ Dekk sitter ganske hardt faktisk... Kanskje man arbeider med hunden under terskel , FØR den blokkerer. Tenker på samme måte som om motivasjonen for utageringen er frykt.   men som sagt vet jeg ikke om motbetinging og desensibilitering funker på akkruat slike drifter.. men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjetingen mot min BC. Han får gå fremover kommando når bilene er litt langt unna, så må han legge seg, som han måtte ha gjort om han gjetet sau. Han ligger helt stille og kikker når bilen(e) kjører forbi. Kan tidvis gå litt treigt å komme seg hjemover da, men det går ihvertfall bedre for min del enn før dette.

Nå bruker vi grime (pga voldsom trekking) og den har jo tatt så mye fokus at han kan se på meg og følge kommandoer som sitt og bli isteden, han kan til og med gå pent i bånd mens biler kjører forbi, vi stopper bare og jeg ber han sitte når mange biler kommer på en gang. Da syns han det blir litt vanskelig. Jeg bruker grime som hjelp og vi har fått en fantastisk start så jeg har god tro på at den grimen kan komme av ham til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du øve på det må du ha kontroll på biler og holde hunden under terksel/før blokk. Kan fint lære å sladre på de, men ofte blir det for mye fordi biler kommer ofte, mye, og hunden ikke får sjangs til å puste. Men er det allerede rimelig befestet så er det mer finne en måte å fungere med det. 

Jeg hadde en som var ekstrem og der var det få hunden ut i grøfta i dekk, og prøve å jobbe der. det kunne også kaste seg etter bilene. Jeg er sjeleglad vaps ikke gjeter biler, sykler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten jeg til slutt fikk håndtert det på var å få hunden i dekk. Var umulig å få kontakt med hunden, og enten så stupte han i bilene eller så la han seg ned før han stupte i bilene.

Valgte da å jobbe med å ligge mens bilene kjørte fordi, men der det var mulig trakk jeg meg så langt bort fra bilene og fikk han i dekk der (noe som han egentlig gjorde frivillig). Eneste jeg hadde å jobb med var stemmen min og det å fysisk holde han igjen. Så jeg fikk han i ligg før bilen kjørte fordi, holdt han fast i ligg mens jeg rolig sa ligg når bilen(e) kjørte. Når bilen var passert fikk han et værsegod og masse verbal ros. 

Dette fungerte for oss, men vi brukte et å på å gå fra stupe i biler til å kunne passere greit nok. Med greit nok mener jeg at hunden resten av livet måtte i dekk mens biler passerte med mindre han selv valgte å finne seg noe annet spennende. Men måttealltid følge med på sinstilstanden hans. Livet ble uansett MYE bedre!

Min hund var det ikke mulighet til å nå inn på noen andre måter. Godbiter, sladring, Kinderegg... Ingen ting kunne sammenlignes med å få gjete bilene.

Jeg valgte også å videreføre dette til syklister, joggere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...