Gå til innhold
Hundesonen.no

Apropos ormekur på grensen - så langt vandrer rever...


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Men er det helt utenkelig å gi hundene sine ormkur kun for hundene sine sin del? Siden det er så problematisk å gi ormkurer ved grensepasseringer, liksom? 

For det er først og fremst derfor jeg gir mine hunder ormkur, det er derfor jeg vaksinerer de også. Jeg vil ikke at DE skal få noe drit. At det samtidig er et smittevern oppi dette, er bare en bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har problemer med er de to første tablettene på 28-dagers-regelen, hva i all videste verden skal det være godt for annet enn å suge penger ut av folk? En dagstur til Sverige der bikkja knapt er ute av bilen koster meg altså over 500 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det jeg ikke forstår med ormekuren, er at det er greit å gi en 24 timer før du krysser grensa til Norge hvis den er gitt av veterinær i Sverige, men det er ikke greit om den gis 24 timer før kryssing av grensa om den gis av en veterinær i Norge. Hva er forskjellen? 24 timer er jo 24 timer uansett hvor pilla gis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Det jeg ikke forstår med ormekuren, er at det er greit å gi en 24 timer før du krysser grensa til Norge hvis den er gitt av veterinær i Sverige, men det er ikke greit om den gis 24 timer før kryssing av grensa om den gis av en veterinær i Norge. Hva er forskjellen? 24 timer er jo 24 timer uansett hvor pilla gis. 

Jeg forstår ikke hva de tenker på med de reglene i det hele tatt. Skal kuren ha noen effekt, må den jo gis etter at hunden er smittet. Ikke potensielt 24 timer før. En tablett ved innreise i Norge ville være det eneste fornuftige for en gangs reiser. 28 dagers regelen er jo for så vidt grei, den dekker opp for evt klekkede egg. Mens de relle smittebærerene tyter att og fram over grensa som de vil... Absolutt ikke bare rev, men dens større slektning, som vandrer enda lenger :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Det jeg ikke forstår med ormekuren, er at det er greit å gi en 24 timer før du krysser grensa til Norge hvis den er gitt av veterinær i Sverige, men det er ikke greit om den gis 24 timer før kryssing av grensa om den gis av en veterinær i Norge. Hva er forskjellen? 24 timer er jo 24 timer uansett hvor pilla gis. 

Det er vel  for at det skal være litt større sjanse for at pilla "møter parasitten". Med tanke på at du tidligere gav pille ,kunne vente flere døgn og så ta en Sverigetur... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
12 timer siden, yurij skrev:

Det er vel  for at det skal være litt større sjanse for at pilla "møter parasitten". Med tanke på at du tidligere gav pille ,kunne vente flere døgn og så ta en Sverigetur... 

Det kan du jo nå og. Det er samme antall timer før kryssing av grensa som før. Endringen er at veterinæren må være i Sverige når pilla gis . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dags dato til gode å lese en eneste fornuftig forklaring på hvorfor den pilla må gis utenlands før innreise og ikke kan gis i Norge før utreise på korte turer. Jada, man skal liksom gi den så nært opptil innreise som mulig, men så lenge det fortsatt er et tidsgap på mellom 24-120 timer for å gi denne kuren, så er det jo bare en tøvete regel. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Det kan du jo nå og. Det er samme antall timer før kryssing av grensa som før. Endringen er at veterinæren må være i Sverige når pilla gis . 

Men om du gir i norge rekker pilla være ute av kroppen før du reiser dit smitten kan plukkes opp, om du gir flere dager i forvei. Nå er hunden i landet smitten kan plukkes opp når pilla gies ihvertfall . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Men om du gir i norge rekker pilla være ute av kroppen før du reiser dit smitten kan plukkes opp, om du gir flere dager i forvei. Nå er hunden i landet smitten kan plukkes opp når pilla gies ihvertfall . 

Den rekker uansett å plukke opp smitte etter at pilla er gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, yurij said:

Det gjør den men bittelitt større sjanse kanskje

Tja - om pilla er gitt av en svensk eller norsk veterinær på fredag kl. 16 har neppe noen større betydning for sjangsen for smitte når man reiser hjem fra utstillingen på søndag ettermiddag.

Jeg trodde at vi nettopp gjeninnførte resept på ormekurer for å unngå misbruk og potensielt resistente innvollsormer...

Når jeg neste mnd skal på ferie til Sverige resulterer det altså i at mine 5 hunder får to poengløse ormekurer før vi reiser - dvs 10 ormekurer administrert som ikke hjelper det minste mot revens dvergbendelorm som finnes i Sverige. Så skal de selvsagt også ha hver sin kur når de kommer hjem igjen (når de faktisk kan være smittet), men disse kurene er det INGEN kontroll på er gjort?!? Utrolig merkelig at ikke alle ser urimeligheten i dette regelverket...

Susanne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SusanneL skrev:

Tja - om pilla er gitt av en svensk eller norsk veterinær på fredag kl. 16 har neppe noen større betydning for sjangsen for smitte når man reiser hjem fra utstillingen på søndag ettermiddag.

 

Neida, ikke i sånne fall . Men om man gir i Norge på mandag og drar på harrytur fredag evt .  Klart det er umrimelig , men det er nå bare noe man må forholde seg til enn så lenge. Så fort parasitten blir vanlig her så slipper vi jo dette . Det er ingen som kan bevise når du sluttet å reise på 28 dagers varianten nei og det er nok av veterinærer som bare stempler uten at man trenger å gi pille så her jukses det i vilden sky :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, yurij said:

Klart det er umrimelig , men det er nå bare noe man må forholde seg til enn så lenge. Så fort parasitten blir vanlig her så slipper vi jo dette .

Absolutt enig - men det er jo rimelig sikkert at urimelige lover og regler som strider mot all sunn fornuft vil absolutt påvirke til at både veterinærer og eiere synes hele greia bare er noe tull. I mitt eksempel ovenfor her er det 15 kurer som skal gis til mine hunder og det er tidkrevende for både meg og veterinæren, bilforurensing, bompenger, etc, etc. Og det er uansett bare den siste omgangen som har den minste sjanse til å faktisk motvirke det de skal.

Joda - ormekurer skal hunder ha - ikke bare pga lover og regler, men pga at de faktisk kan få innvollsormer også i Norge. Men 4-5 kurer i løpet av sommermånedene, eller 13-14 stykker i løpet av året blir veeeldig mye gjennom et hundeliv og det kan da ikke være sånn kjempesunt å spise slikt i sånne mengder? Men veterinærer og myndighetene som bestemmer dette (også veterinærer antar jeg) tjener jo gode penger på dette - så da får det vel vøre skitt samme med evt. effekter av dette på både hunder og ormer, antar jeg.

Jeg har hatt hunder som har måttet få nytt pass pga at det er for få rubrikker å skrive inn ormekurene på og to av de hundene jeg har nå har pass hvor veterinæren har begynt å bruke andre sider i passene for å føre inn ormekurer. Jeg talte nå nettopp og den ene min har 28 innføringer om ormekurer i passet sitt og det begynner også å bli fullt.

Vi hundeeiere er ikke betrodde å få kjøpe ormekurer uten resept, og vet.standen har selv gått ut med å rekommandere at man skal ha med avføringsprøve på hunden til veterinæren så det kan stadfestes at de har orm før de får resept/kur. Men bare vi kikker mot blæbærlyngen i øst så skal de knaske slike selv en måned før de engang er i nærheten av ormene...

Susanne

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se kynisk på det:
OK så er det idiotisk (har ikke satt meg inn i det, men leser holdningene her). Hvem er det da som har bestemt det og tjener på det?

Er det den ondskapsfulle veterinærstanden som bare vil håve inn cash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, SusanneL skrev:

Jeg har hatt hunder som har måttet få nytt pass pga at det er for få rubrikker å skrive inn ormekurene på og to av de hundene jeg har nå har pass hvor veterinæren har begynt å bruke andre sider i passene for å føre inn ormekurer. Jeg talte nå nettopp og den ene min har 28 innføringer om ormekurer i passet sitt og det begynner også å bli fullt.

Willy måtte få nytt pass i fjor pga dette - da var gamlepasset fullt gitt! Men så har ikke veterinæren ført over alle andre vaksiner i det nye passet, så nå reiser jeg rundt med TO pass til ham, da... Heldigvis har de nye passene veldig mange sider for ormekur, så jeg kan jo håpe jeg slipper å skaffe ham nytt pass før han er dau :ahappy:

38 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

For å se kynisk på det:
OK så er det idiotisk (har ikke satt meg inn i det, men leser holdningene her). Hvem er det da som har bestemt det og tjener på det?
Er det den ondskapsfulle veterinærstanden som bare vil håve inn cash?

Dette er vel bestemt fra sentralt hold (Mattilsynet) og ikke noe veterinærene strengt tatt har gitt sitt bifall... det genererer selvsagt ekstra inntekter, men det er jo også mye ekstra jobb med alle reiselystne hundeeiere som stadig må få ormekurer. Vi fikk sneket oss inn i dag mens veterinæren stod i oppstart av en operasjon - bare sånn at vi skulle slippe å komme tilbake to timer seinere for å få gitt denne kuren. 

Jeg synes jo også det er viktig at vi forsøker så godt det lar seg gjøre å holde Norge fritt for denne dvergbendelormen så lenge som mulig, men det er vel administreringen av ormekurene som som gjør det veldig tungvint, og som man ikke helt ser hensikten med - spesielt så lenge det IKKE er et krav om at man faktisk behandler hundene ETTER at vi har vært utenlands. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SusanneL skrev:

Absolutt enig - men det er jo rimelig sikkert at urimelige lover og regler som strider mot all sunn fornuft vil absolutt påvirke til at både veterinærer og eiere synes hele greia bare er noe tull. I mitt eksempel ovenfor her er det 15 kurer som skal gis til mine hunder og det er tidkrevende for både meg og veterinæren, bilforurensing, bompenger, etc, etc. Og det er uansett bare den siste omgangen som har den minste sjanse til å faktisk motvirke det de skal.

Joda - ormekurer skal hunder ha - ikke bare pga lover og regler, men pga at de faktisk kan få innvollsormer også i Norge. Men 4-5 kurer i løpet av sommermånedene, eller 13-14 stykker i løpet av året blir veeeldig mye gjennom et hundeliv og det kan da ikke være sånn kjempesunt å spise slikt i sånne mengder? Men veterinærer og myndighetene som bestemmer dette (også veterinærer antar jeg) tjener jo gode penger på dette - så da får det vel vøre skitt samme med evt. effekter av dette på både hunder og ormer, antar jeg.

Jeg har hatt hunder som har måttet få nytt pass pga at det er for få rubrikker å skrive inn ormekurene på og to av de hundene jeg har nå har pass hvor veterinæren har begynt å bruke andre sider i passene for å føre inn ormekurer. Jeg talte nå nettopp og den ene min har 28 innføringer om ormekurer i passet sitt og det begynner også å bli fullt.

Vi hundeeiere er ikke betrodde å få kjøpe ormekurer uten resept, og vet.standen har selv gått ut med å rekommandere at man skal ha med avføringsprøve på hunden til veterinæren så det kan stadfestes at de har orm før de får resept/kur. Men bare vi kikker mot blæbærlyngen i øst så skal de knaske slike selv en måned før de engang er i nærheten av ormene...

Susanne

.

Ikke uenig. De nye ( norske vel og merke) passene har mange flere sider og blir ikke fulle så lett. Jeg kjøper Milbemax i 50 pk på apotek så ja, det er jo helt hinsides med medisinering :(  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Kangerlussuaq said:

For å se kynisk på det:
OK så er det idiotisk (har ikke satt meg inn i det, men leser holdningene her). Hvem er det da som har bestemt det og tjener på det?

Er det den ondskapsfulle veterinærstanden som bare vil håve inn cash?

Det er ikke idiotisk men det er en bestemmelse som ikke beskytter/fungerer mot det den skal fungere mot uten at man til syvende og sist bare stoler på at hundeeierne (og veterinærer) er ærlige og redelige og faktisk gir hundene kur etter at reisen er avsluttet. De to dosene på forhånd (som er de som kan bli kontrollert av tollen ved innreise) har liten, troligvis ingen, funksjon for å motvirke dvergbendelormens inntog i Norge.

Jeg holder meg til mine egne hunder og ferietur nevnt ovenfor her da det er reelt, sant og kommer til å skje. 10 omekurer på mine 5 hunder før jeg reiser - så er det helt "opp til meg" om jeg gir de kur når jeg kommer hjem etter 3 ukers ferie i Sverige/Finland. Hvorfor offisielt krav og dokumentasjonsplikt for de 10 første - ormekur er da ikke forebyggende? Det er uansett overlatt til min egen integritet og rettssans å gi dem den siste kuren som jeg mener (og synes er logisk) er den eneste som faktisk sørger for at det ikke er MIN skyld at dvergbendelormen kommer til Norge.

Nå vet jeg ikke helt hvor lang tid det tar for denne ormen å "feste seg"/utvikle seg i magen på en hund, men mat gjennom hunder går såvidt jeg vet rimelig kjapt. Ergo ville en ormekur tatt sånn kanskje 12-24 timer før innreise til Norge være mer fornuftig - og da kanskje en 1-2 uker etterpå for å ta evt. egg som da har rukket å utvikle seg? Og ja, jeg innser at det å administrere og kontrollere dette er bortimot umulig, men det unnskylder ikke for dustete regler som bare skriker til deg at de er bortkastet misbruk av tid, penger og ikke minst medikamenter som dyttes i hundene helt unødvendig.

Hvem tjener på dette? Veterinærer som tar betalt for å signere passene, de som lager passene (dog trenger vi de til annet også), ormekurprodusentene, St1 (hvor jeg kjøper diesel for å reise til vet'en 2 ganger), bompengeselskapet.. Desverre ikke tryggheten for at vi ikke får inn disse ormene til landet...

Susanne

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...