Gå til innhold
Hundesonen.no

Er INT Uch og CIB det samme?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, Pringlen skrev:

@SFX låner denne tråden til å spørre deg (eller andre som evt vet) ligger det brukskrav på cacib for de Norske harehundrasene? (dette burde jeg jo vite, men ble veldig usikker her) Det er vel i utgangspunktet ikke brukskrav på cacib, men er det kanskje slik at rasens hjemland kan pålegge krav?

Det er aldri brukskrav for å få selve CACIB'et, for det er FCI sitt cert. Men hvert land kan få tillatelse til å legge krav på championatet, ja. Jeg har for eksempel hatt danskeid beagle i ringen, og kunne ikke gi de norsk cert fordi de hadde lagt igjen WCC hjemme (lurt), men de kunne få CACIB. Hva DKK gjør med internasjonale championat for beagle har jeg dog ikke hatt interesse av å sjekke.

Sitat

GRUPPE 6 – DRIVENDE OG SPORHUNDER
Alpinsk dachsbracke, bayersk viltsporhund, hannoveransk viltsporhund: To CACIB samt minst oppnådd en 1. premie på blodsporprøve i Norge eller minst en 1. premie på blodsporprøve i AK i Sverige.
Bassetrasene (unntatt basset hound): To CACIB samt oppnådd minst en 1. premie på drevprøve for bassets i Norge eller minst en 1. premie på drevprøve for bassets i AK i Sverige.
Basset hound: To CACIB samt minst oppnådd en 2. premie på blodsporprøve eller drevprøve for basset rasene.
Beagle, drever og støvere: To CACIB samt minst en gang 1. premie på jaktprøve etter regler for drivende hunder tilsluttet NHKF eller tilsvarende i et av de nordiske land. Hvis jaktprøvepremieringen er oppnådd ved prøve på rev og/eller rådyr, må hunden dessuten ha oppnådd 2. premie på prøve på hare.
Blodhund: To CACIB samt minst en gang 2. premie på blodsporprøve.
Øvrige raser: black and tan coonhound, dalmatiner, otterhound, rhodesian ridgeback: Fire CACIB.

Jeg vet ikke slike detaljer, men jeg vet hvor jeg finner regelverket :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SFX skrev:

Det er aldri brukskrav for å få selve CACIB'et, for det er FCI sitt cert. Men hvert land kan få tillatelse til å legge krav på championatet, ja. Jeg har for eksempel hatt danskeid beagle i ringen, og kunne ikke gi de norsk cert fordi de hadde lagt igjen WCC hjemme (lurt), men de kunne få CACIB. Hva DKK gjør med internasjonale championat for beagle har jeg dog ikke hatt interesse av å sjekke.

Jeg vet ikke slike detaljer, men jeg vet hvor jeg finner regelverket :P 

Takk :) Championatkravene vet jeg, ble bare usikker på det med cacib. Var en som sa at tysk terrier hadde brukskrav for å få cacib, men han må ha ment krav for å løse ut cib. 

Tenkte å kanskje stille yngste hygenen på WW i år, og tittelen følger vel cacibet der? Kjipt å stå igjen med ingenting fordi bikkja ikke er jaktpremiert enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Takk :) Championatkravene vet jeg, ble bare usikker på det med cacib. Var en som sa at tysk terrier hadde brukskrav for å få cacib, men han må ha ment krav for å løse ut cib. 

Tenkte å kanskje stille yngste hygenen på WW i år, og tittelen følger vel cacibet der? Kjipt å stå igjen med ingenting fordi bikkja ikke er jaktpremiert enda :P

Nå har jeg ikke satt meg inn i tyske regler, men jeg er 99,7 prosent sikker på at CACIB må deles ut uten noe mer om og men, fordi det er FCI sitt cert. I veldig mange land er det jo heller ikke brukskrav til verken nasjonalt eller internasjonalt championat.

Så om du står på rett plass til slutt, skal din hund kunne få CACIB uansett hvor mange harer den har sett i sitt liv.
WW-17 går til CACIB-vinnerne, men BIR kan være en junior eller veteran, som dermed kun får sine alderstitler. Blodig urettferdig, spør du meg, men sånn er nå systemet. 

Tysk jaktterrier har som eneste terrier krav til premiering for å bli CIB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

 

Så om du står på rett plass til slutt, skal din hund kunne få CACIB uansett hvor mange harer den har sett i sitt liv.
WW-17 går til CACIB-vinnerne, men BIR kan være en junior eller veteran, som dermed kun får sine alderstitler. Blodig urettferdig, spør du meg, men sånn er nå systemet. 

Ja, helt teit det der. Så det er ganske uaktuelt å stille henne fra jk. Det er 15 mnd som er grensa til uk der også, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 16.5.2017 at 3:37 PM, SFX skrev:

Nå har jeg ikke satt meg inn i tyske regler, men jeg er 99,7 prosent sikker på at CACIB må deles ut uten noe mer om og men, fordi det er FCI sitt cert. I veldig mange land er det jo heller ikke brukskrav til verken nasjonalt eller internasjonalt championat.

Så om du står på rett plass til slutt, skal din hund kunne få CACIB uansett hvor mange harer den har sett i sitt liv.
WW-17 går til CACIB-vinnerne, men BIR kan være en junior eller veteran, som dermed kun får sine alderstitler. Blodig urettferdig, spør du meg, men sånn er nå systemet. 

Betyr det at om hunden får sitt siste CACIB i f.eks landet Langt-Vekk-I-Stan og de ikke har brukskrav på rasen så kan hunden bli CIB? (ja tenker nå på min rase).  Eller misforstår jeg totalt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

25 minutter siden, jaktlykke skrev:

Betyr det at om hunden får sitt siste CACIB i f.eks landet Langt-Vekk-I-Stan og de ikke har brukskrav på rasen så kan hunden bli CIB? (ja tenker nå på min rase).  Eller misforstår jeg totalt nå.

CACIB utdeles uavhengig av om rasen har brukskrav eller ikke. Så lenge dommeren mener hunden har god nok eksteriør kvalitet, så skal CACIB tildeles beste hannhund/tispe (om de ikke er junior eller veteraner). Det er kravene i det landet hunden er registrert som teller for om hunden kan bli CIB eller ikke. SÅ nei - om man stiller i Langtvekkistan som ikke har brukskrav, så blir man fortsatt ikke CIB - men CACIBet man mottar teller som ett av de to man MÅ ha for å kunne bli CIB (altså internasjonal champion med brukskrav). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

 

CACIB utdeles uavhengig av om rasen har brukskrav eller ikke. Så lenge dommeren mener hunden har god nok eksteriør kvalitet, så skal CACIB tildeles beste hannhund/tispe (om de ikke er junior eller veteraner). Det er kravene i det landet hunden er registrert som teller for om hunden kan bli CIB eller ikke. SÅ nei - om man stiller i Langtvekkistan som ikke har brukskrav, så blir man fortsatt ikke CIB - men CACIBet man mottar teller som ett av de to man MÅ ha for å kunne bli CIB (altså internasjonal champion med brukskrav). 

OK thanks :)

"Problemet" for min rase er at det er brukskrav i Sverige og Finland for championat, mens resten av verden ikke har det.  Derfor kan ikke Storm bli nordisk champion f.eks.  Men CIE kan han bli om han får fire CACIB i minst tre land for minst tre ulike dommere.  Men CIB krever vel da brukskrav etter hva jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jaktlykke skrev:

OK thanks :)

"Problemet" for min rase er at det er brukskrav i Sverige og Finland for championat, mens resten av verden ikke har det.  Derfor kan ikke Storm bli nordisk champion f.eks.  Men CIE kan han bli om han får fire CACIB i minst tre land for minst tre ulike dommere.  Men CIB krever vel da brukskrav etter hva jeg tror?

Jo, men nasjonale championat har ingenting med internasjonale championat å gjøre :) Vi har det samme på min rase - det er brukskrav for nasjonale championat for svensk og finsk championtittel. Men ja - han kan bli CIE med fire CACIB i minst tre forskjellige land/dommere. Men CIB krever brukskrav ja. Hva det er, står i championatreglene hos NKK. Willy er jo både CIE og CIB - fordi han har hauger med CACIB i ulike land, men også brukskravene inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jo, men nasjonale championat har ingenting med internasjonale championat å gjøre :) Vi har det samme på min rase - det er brukskrav for nasjonale championat for svensk og finsk championtittel. Men ja - han kan bli CIE med fire CACIB i minst tre forskjellige land/dommere. Men CIB krever brukskrav ja. Hva det er, står i championatreglene hos NKK. Willy er jo både CIE og CIB - fordi han har hauger med CACIB i ulike land, men også brukskravene inne :)

Storm har kravene inne for CIE - men han må fortsatt ha ett til siden det ikke er gått 366 dager fra første til siste.  Da driter vi i CIB-en :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Storm har kravene inne for CIE - men han må fortsatt ha ett til siden det ikke er gått 366 dager fra første til siste.  Da driter vi i CIB-en :P 

Ja, det er jo den regelen med antall dager også ja :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, jaktlykke skrev:

Storm har kravene inne for CIE - men han må fortsatt ha ett til siden det ikke er gått 366 dager fra første til siste.  Da driter vi i CIB-en :P 

Hvis det har noe å si, så er det endret til 365 dager - noen ganger er 24 timer alfa og omega :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Hvis det har noe å si, så er det endret til 365 dager - noen ganger er 24 timer alfa og omega :P 

Spiller ingen rolle her; han fikk sitt første 23 juli i fjor og siste nå på lørdag :) Så vi må satse på en NKK-utstilling til høsten eller seinere :) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Spiller ingen rolle her; han fikk sitt første 23 juli i fjor og siste nå på lørdag :) Så vi må satse på en NKK-utstilling til høsten eller seinere :) .

Det kunne jo vært at du skulle på samme utstillingen og at den var 23.-24. juli - da ville det med gamle regler ikke gått, mens det er innenfor med dagens. Det er ikke krav til norsk CACIB, så du kan ta det hvor du vil, om dere vil på ferietur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar denne opp igjen.

Todelt spørsmål:
1)
FCI bestemmer reglene for CIB?  Og skal det være like regler i alle land eller kan det være nasjonale regler også?

Jeg oppdaget nemlig at en nederlandsk stabijhoun kan oppnå CIB på blodsporprøve i hjemlandet - fordi i Nederland konkurrerer man om CACT (cert) på alle blodsporprøvene.  Hunden trenger kun å oppnå very good/2 premie for å innfri brukskravet.

Mens ingen andre land jeg kjenner til (Sverige, Finland, Norge, Danmark) har cert-muligheter på blodspor.  Dvs - våre stabijer må oppnå brukskravet via de tradisjonelle fuglehundprøvene som finnes.  Jeg trodde det skulle være like regler for brukskrav for den enkelte rase?

Sjølv om Amigo oppnådde CACT og vant hele skiten i Nederland for 6 år siden så teller ikke det til CIB dessverre :( 

2)
Hvor lang tid tar søknaden om CIE?  Har sendt inn søknad for Storm etter at han oppnådde CACIB på NKK Rogaland.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Drar denne opp igjen.

Todelt spørsmål:
1)
FCI bestemmer reglene for CIB?  Og skal det være like regler i alle land eller kan det være nasjonale regler også?

Jeg oppdaget nemlig at en nederlandsk stabijhoun kan oppnå CIB på blodsporprøve i hjemlandet - fordi i Nederland konkurrerer man om CACT (cert) på alle blodsporprøvene.  Hunden trenger kun å oppnå very good/2 premie for å innfri brukskravet.

Mens ingen andre land jeg kjenner til (Sverige, Finland, Norge, Danmark) har cert-muligheter på blodspor.  Dvs - våre stabijer må oppnå brukskravet via de tradisjonelle fuglehundprøvene som finnes.  Jeg trodde det skulle være like regler for brukskrav for den enkelte rase?

Sjølv om Amigo oppnådde CACT og vant hele skiten i Nederland for 6 år siden så teller ikke det til CIB dessverre :( 

Jeg skal ikke banne på å ha rett altså, men jeg tror det kan variere fra land til land hvilke brukskrav som kreves for oppnåelse av CIB. FCI administrerer enkelte prøvetyper selv - hvor de kan skrive uttrykkelig at bestått prøve innen denne kategorien kvalifiserer til WCC eller CIB (for raser med krav om bruksmeritter). Disse prøvetypene gjelder da for alle FCI-tilknyttede land. MEN FCI godkjenner også andre prøver som kan være spesifikke for hvert enkelt land. 

Jeg må ta min rase som eksempel, siden regelverket for den jeg kjenner best... 
Her i Norge kan hunden få godkjent CIB ved å bestå NKKs brukshundkåring. Brukshundkåringen er helt spesiell for Norge (finner ikke noe tilsvarende i andre land, heller ikke i Sverige), og Norge har en særavtale med FCI om at denne prøven er tilstrekkelig for oppnåelse av CIB. Kan det være noe sånt mht den blodsporprøven i Nederland? At Nederland har en spesialavtale med FCI om at denne prøven er tilstrekkelig for CIB? 

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

2)
Hvor lang tid tar søknaden om CIE?  Har sendt inn søknad for Storm etter at han oppnådde CACIB på NKK Rogaland.

Den KAN ta veldig lang tid - oppmot et halvt år tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, jaktlykke skrev:

Hvor lang tid tar søknaden om CIE?  Har sendt inn søknad for Storm etter at han oppnådde CACIB på NKK Rogaland.

Det tok seks måneder fra jeg søkte til jeg satt med diplomet i hånda. Men da ble det forsinket opp mot en måned hos NKK pga sykdom, og diplomet var datert en måned før det kom hit - jeg vet ikke om det er normal postgang. Jeg fikk bekreftelsesbrevet i går, men det var fordi det aldri kom med diplomet, så jeg etterlyste det for noen uker siden. 

Så vidt jeg vet, blir ikke tittelen bekreftet før resultatene er registrert hos FCI - du kan følge med på deres resultatside selv. Det gikk likevel flere måneder fra mine CACIB ble registrert der til tittelen kom. Jeg ble til slutt så utålmodig at jeg fikk NKK til å sjekke/purre saken for meg. Jeg var i en periode hvor jeg var redd for å miste Foenix, og forbannet meg på at hun ikke skulle få tittelen post mortem. Jeg vet om de som har opplevd det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...