Gå til innhold
Hundesonen.no

Er INT Uch og CIB det samme?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Ja, det er egentlig det. INT UCH ble erstattet av CIB for en del år siden.

CIB tildeles enten raser som ikke har brukskrav (som må ha 4 CACIB i minst 3 forskjellige land), eller til bruksmeritterte hunder i raser som har brukskrav for oppnåelse av internasjonalt championat (som må h a 2 CACIB i 2 forskjellige land). Men så  har man tittelen CIE som også er internasjonalt championat, men som da tildeles hunder som ikke oppfyller brukskravene men som tilhører raser som som har brukskrav for å få CIB. Disse hundene må da ha 4 CACIB i minst 3 forskjellige land for å få CIE. Komplisert??? HAhahahahahhahahaa... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Siri skrev:

Ja, det er egentlig det. INT UCH ble erstattet av CIB for en del år siden.

CIB tildeles enten raser som ikke har brukskrav (som må ha 4 CACIB i minst 3 forskjellige land), eller til bruksmeritterte hunder i raser som har brukskrav for oppnåelse av internasjonalt championat (som må h a 2 CACIB i 2 forskjellige land). Men så  har man tittelen CIE som også er internasjonalt championat, men som da tildeles hunder som ikke oppfyller brukskravene men som tilhører raser som som har brukskrav for å få CIB. Disse hundene må da ha 4 CACIB i minst 3 forskjellige land for å få CIE. Komplisert??? HAhahahahahhahahaa... 

Ikke rart man ramler av lasset :P 

Så man bruker ikke tittelene INT UCH noe mer, kun CIB?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Ikke rart man ramler av lasset :P 

Så man bruker ikke tittelene INT UCH noe mer, kun CIB?

Ja, alle nye internasjonale champions får nå tittelen CIB - eller CIE :)
Willy er CIB + CIE, mens Yasmine er CIE :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Men hvorfor har Willy både CIB og CIE? CIE burde jo omgjøres til CIB istedenfor, de titlene motsier seg selv på en måte?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Nei, de motsier hverandre ikke, det er to ulike varianter av Int uch. Som Siri beskriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg er tydeligvis ekstra blond i dag, jeg skjønner heller ikke hvordan samme hund kan ha både både CIB og CIE

Hehehhee... trenger ikke å være ekstra blond for det altså :)
På min rase, så kan man to to ulike typer internasjonalt championat:
1) 2 CACIB for to forskjellige dommere i to forskjellige land + bruksprøver = CIB 
2) 4 CACIB for minst tre forskjellige dommere i minst tre forskjellige land = CIE

Willy tok først det ene (CIB) - og senere har han tatt så mange CACIB at han har "skrapa" sammen nok til også å få utløst CIE :D.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Hehehhee... trenger ikke å være ekstra blond for det altså :)
På min rase, så kan man to to ulike typer internasjonalt championat:
1) 2 CACIB for to forskjellige dommere i to forskjellige land + bruksprøver = CIB 
2) 4 CACIB for minst tre forskjellige dommere i minst tre forskjellige land = CIE

Willy tok først det ene (CIB) - og senere har han tatt så mange CACIB at han har "skrapa" sammen nok til også å få utløst CIE :D.  

Men det jeg ikke helt har forstått er om du da trenger å samle CACIB på nytt, eller om de to som ga ham CIB også gjelder for deler av CIE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Hoppetussa skrev:

Noen raseklubber har vel sagt nei til CIE på sine raser. Er det ikke slik på kelpien @JeanetteH ?

Det stemmer. Var høring i klubben på det når Blaze søkte om CIB og CIE. Flertallet stemte mot CIE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Men det jeg ikke helt har forstått er om du da trenger å samle CACIB på nytt, eller om de to som ga ham CIB også gjelder for deler av CIE?

Det tror jeg ikke det står noe om, sånn egentlig, men jeg har lagt 4 nye CACIB til grunn for den CIE-tittelen til Willy - utenom de to han trengte for CIB :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det tror jeg ikke det står noe om, sånn egentlig, men jeg har lagt 4 nye CACIB til grunn for den CIE-tittelen til Willy - utenom de to han trengte for CIB :).

Men, men, men. Trodde ikke man mottok CACIB etter hunden var INT CH? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, maysofie skrev:

Men, men, men. Trodde ikke man mottok CACIB etter hunden var INT CH? :lol: 

Jo, man gjør det sjø :D CACIB deles ut til beste hannhund/tispe uavhengig av om de er CIB/CIE eller ikke. Om de allerede har tittelen, så kan den som får res. CACIB søke om å få omgjort dette til CACIB siden vinneren allerede er internasjonal :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Men, men, men. Trodde ikke man mottok CACIB etter hunden var INT CH? :lol: 

Etter gamle regler skulle en gi CACIB'et videre om nummer 1 var internasjonal (og dommer ønsket å gi nestemann i rekka CACIB) - men det er flere år siden det ble endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Jo, man gjør det sjø :D CACIB deles ut til beste hannhund/tispe uavhengig av om de er CIB/CIE eller ikke. Om de allerede har tittelen, så kan den som får res. CACIB søke om å få omgjort dette til CACIB siden vinneren allerede er internasjonal :D 

Om den som står først er ferdig registrert CIB blir reserve-CACIB omgjort automatisk. Men om vinneren ikke har søkt CIB tittel, eller den er under godkjenning/registrering må man søke om omgjøring. ?

 

Og ja, CACIB får man selv om man er ferdig registrert. Min edste har over 50 stk, mistet tellingen :cool:

Det som er et kjedeligere problem på min rase er at det bare i Norge er 4-5 CIB hanner som stiller mye både på NKK utstillinger og også i Sverige/Danmark. Så veldig ofte så forsvinner CACIBet ut i tåka. Dvs. de to første trenger det ikke, så står du som nr 3 å trenger det så får du ingenting :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anilex skrev:

Om den som står først er ferdig registrert CIB blir reserve-CACIB omgjort automatisk. Men om vinneren ikke har søkt CIB tittel, eller den er under godkjenning/registrering må man søke om omgjøring. ?

Ja, det var en grei presisering :) Jeg søkte jo om å få omgjort et res. CACIB fordi den som stod foran ikke hadde godkjent tittelen ennå på akkurat den utstillingen - men det gikk jo fort og greit så lenge man fant riktig skjema å sende inn :lol: 

3 minutter siden, Anilex skrev:

Det som er et kjedeligere problem på min rase er at det bare i Norge er 4-5 CIB hanner som stiller mye både på NKK utstillinger og også i Sverige/Danmark. Så veldig ofte så forsvinner CACIBet ut i tåka. Dvs. de to første trenger det ikke, så står du som nr 3 å trenger det så får du ingenting :hmm:

Jeg synes jo det er helt greit egentlig - er man ikke best/nest best så blir  det ikke no' :ahappy: Men det er kanskje lettere å si når man har en rase der det ikke er så voldsomt mange påmeldte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg synes jo det er helt greit egentlig - er man ikke best/nest best så blir  det ikke no' :ahappy: Men det er kanskje lettere å si når man har en rase der det ikke er så voldsomt mange påmeldte

Jeg syntes vel egentlig det er helt greit jeg også. Jeg har både en av de som står forran der, og en som kan glemme det i Norge fordi han rett og slett ikke er god nok. 

Så får man heller reise da. Lettere nå en før hvor minst ett av CACIBene måtte tas i enten det landet hunden bor i, eller rasens hjemland.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anilex skrev:

Jeg syntes vel egentlig det er helt greit jeg også. Jeg har både en av de som står forran der, og en som kan glemme det i Norge fordi han rett og slett ikke er god nok. 

Så får man heller reise da. Lettere nå en før hvor minst ett av CACIBene måtte tas i enten det landet hunden bor i, eller rasens hjemland.

Oooh, jeg hadde ikke fått med meg den regelendringen - det forandrer på ting... Kanskje jeg skal reise litt mer da - i fjor hadde jeg jo sinnsyk stor suksess ved å ta en tur ut, meldte på fem utstillinger i tre land på ni dager, og fikk de tre CACIB'ene jeg trengte på de tre første. Men da hadde Foenix et norsk CACIB. Jeg har tenkt at jeg må se an om Glam klarer å få CACIB i Norge før vi gidder planlegge ny tur ut, men jeg tror jeg må revurdere den tanken, ja! :D Det er så himla stor konkurranse i rasen i Norden, høy kvalitet og høye påmeldingstall, så CACIB'ene kommer ikke rekende på ei fjøl. I helga i Ålesund var det seks championhanner påmeldt, som alle trengte CACIB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

Oooh, jeg hadde ikke fått med meg den regelendringen - det forandrer på ting... Kanskje jeg skal reise litt mer da - i fjor hadde jeg jo sinnsyk stor suksess ved å ta en tur ut, meldte på fem utstillinger i tre land på ni dager, og fikk de tre CACIB'ene jeg trengte på de tre første. Men da hadde Foenix et norsk CACIB. Jeg har tenkt at jeg må se an om Glam klarer å få CACIB i Norge før vi gidder planlegge ny tur ut, men jeg tror jeg må revurdere den tanken, ja! :D Det er så himla stor konkurranse i rasen i Norden, høy kvalitet og høye påmeldingstall, så CACIB'ene kommer ikke rekende på ei fjøl. I helga i Ålesund var det seks championhanner påmeldt, som alle trengte CACIB. 

Oioioi! 

Hadde ikke trodd jeg kunne lære deg noe om utstilling :D

Det er faktisk noen år siden den reglen ble tatt bort. Han ene min ble CIB (INT UCH) på 2 danske, 2 svenske og 2 nederlandske høsten 2015. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anilex skrev:

Oioioi! 

Hadde ikke trodd jeg kunne lære deg noe om utstilling :D

Det er faktisk noen år siden den reglen ble tatt bort. Han ene min ble CIB (INT UCH) på 2 danske, 2 svenske og 2 nederlandske høsten 2015. 

Vår forrige internasjonale champion var født i 1987, så det har ikke vært et regelverk jeg har studert hver uke :P Jeg dobbeltsjekket at Foenix kunne bli CIB uten å være norsk champion, for jeg mente det var blitt endret på - for jupp, det var enklere å få henne til CIB enn til N Uch... Hun er reserve-champion, nemlig, har altfor mange lyseblå rosetter fra både spesialer og internasjonale utstillinger...

Movi født i 1994 hadde lett blitt internasjonal champion, men hun hadde en allergisk reaksjon på vaksiner, så vi turte ikke å rabiesvaksinere henne for å reise forbi Sverige - så viktig er det faktisk ikke. Men hun hadde ørten norske CACIB og ett fra Sverige, mener jeg å huske. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det bare å finne utstillinger i Sverige. Var ikke flust av dem, men vi får nå prøve. Bikkja er blitt 8 år men jeg håper vi kan få Cacib likevel. Hadde vært moro med CIB tittel. Han får aldri NUCH og SUCH siden han dessverre mangler 1 premie på jakt, men har alle certene han trenger. Så da er det moro med en CIB tittel (om vi får cacib da).

Betyr det som noen nevnte over her at om man får cacib i SE og DK så blir man CIB? Man trenger ikke i Norge?  Litt spent på om de måler breton på int utstillinger i utlandet. De skal, men ser jo at det glipper en del er hjemme, så spent på SE og evt DK. Kanskje det er håp for yngstemann også - om han blir jaktpremiert. Cacib er hvilende? Så om jeg eks skulle fått to cacib og en stund etter det får brukskrav så kan vi søke om CIB?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Da gjenstår det bare å finne utstillinger i Sverige. Var ikke flust av dem, men vi får nå prøve. Bikkja er blitt 8 år men jeg håper vi kan få Cacib likevel. Hadde vært moro med CIB tittel. Han får aldri NUCH og SUCH siden han dessverre mangler 1 premie på jakt, men har alle certene han trenger. Så da er det moro med en CIB tittel (om vi får cacib da).

Betyr det som noen nevnte over her at om man får cacib i SE og DK så blir man CIB? Man trenger ikke i Norge?  Litt spent på om de måler breton på int utstillinger i utlandet. De skal, men ser jo at det glipper en del er hjemme, så spent på SE og evt DK. Kanskje det er håp for yngstemann også - om han blir jaktpremiert. Cacib er hvilende? Så om jeg eks skulle fått to cacib og en stund etter det får brukskrav så kan vi søke om CIB?

 

Jeg synes det er utstillinger i Sverige hele tiden, jeg :D Men de har jo mange nasjonale også.

Det er ikke presisert i regelverket for CIB hvor CACIB'ene må taes for gruppe 7, når jeg sjekker regelverket - bare at jaktprøven må være tatt i et av de nordiske landene.

Det må gå minst 366 dager mellom første og siste CACIB, så de er hvilende, og rekkefølgen er ikke viktig i dette tilfellet.

Sitat

CIB:
GRUPPE 7 – STÅENDE FUGLEHUNDER: Samtlige raser: To CACIB samt minst en gang 2. premie i AK på jaktprøve i et av de nordiske landene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX låner denne tråden til å spørre deg (eller andre som evt vet) ligger det brukskrav på cacib for de Norske harehundrasene? (dette burde jeg jo vite, men ble veldig usikker her) Det er vel i utgangspunktet ikke brukskrav på cacib, men er det kanskje slik at rasens hjemland kan pålegge krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...