Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden jakter syklister


marim
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring og ut i fra det tips til å få hunden til å lyde innkalling selv med forstyrrelser inni bildet?

I dag hadde vi hunden løst, noe han elsker. Han hører på innkalling så lenge det ikke kommer forstyrrelser. Da trekker han ned rullgardina og hører ikke på noen..

Det kom en sykkelist forbi, og han reagerte med å spurte etter syklisten. Syklisten ble tydeligvis redd, for den stoppa ikke. Bare sykla enda fortere mens den lille tullebukken bjeffa og løp etter. (Ganske forståelig, hadde vel ikke stoppa jeg heller om en ukjent hund løp etter meg?)

Han løp etter 200-300 meter før han ga opp og snudde. Jeg løp etter så fort jeg kunne og fikk stoppet bilene som kom. Kunne blitt en ganske uheldig situasjon. 

Hva kan gjøres for å trene han til å få vekk denne uvanen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har to muligheter her. Den ene er å trene innkalling, og å trene det så godt at hunden alltid kommer - slik du nevner. Det er selvsagt alltid bra å ha en god innkalling, som et sikkerhetsnett, men jeg tenker at for å hindre at hunden løper etter syklister eller hva det skal være så er det bedre å lære hunden å overse syklister. At den aldri starter å løpe etter.

Å trene innkalling er jo et stort emne, men her tyder mye på at du bør gå tilbake til start. Hovedpoenget er at hunden må hjernevaskes på innkalling uten forstyrrelser, så på litt forstyrrelser, så enda litt mer osv ... Du MÅ ta det gradvis og alltid, i innlæringen, være så sikker som du kan hunden lykkes - at den kommer.

Finnes mange gode sider om dette på nettet som omhandler dette. Men start med å skrote kommandoen du alt har brukt, finn en ny en. Tren masse inkalling et sted hvor dere er relativt uforstyrret. IKKE bruk kommando til å begynne med. En fin øvelse er å få noen til å holde hunden i bånd/langline. Du løper unna, evt også viser hunden at du har favorittleken eller favorittgodbiten før du begynner å løpe. Hva enn som skal til for at hunden vil komme til deg. Hjelperen din slipper når du er 5 m unna (og hunden er fiksert på deg) så 10-20-30 etterhvert som det går bra. Belønn MASSE med favorittbelønning. Etterhvert trenger du kanskje ikke løpe, men kan gå og stille deg rolig - den vet hva den skal gjøre. Når hunden kommer hver gang SÅ kan du legge på den nye kommandoen. Du roper den (alltid bare en eneste gang) i det hunden har begynt å løpe. Mange ganger (men stopp før hunden blir lei, bedre med 5 repetisjoner med gira hund, enn ti repitisjoner hvor hunden er lei de 2 siste). Over mange dager. Ganske snart har du en kommando som du kan bruke på tur. Er hunden noen meter unna og ser på deg - rop kommandoen og begynn å løp fra den hvis den ikke viser tegn til å komme med en gang. Belønn med favorittbelønning. Fortsett til det sitter. Så kan avstand økes. Så når hunden ikke ser på deg. Men pass på at hunden ikke er veldig opptatt med noe. Du må ALLTID legge opp til at hunden skal lykkes. Er du i tvil om at den kommer inn, ikke bruk kommandoen. Roper du kommandoen og den ikke kommer - ikke rop på nytt, men begynn å løp. Vi er fremdeles i kontrollerte, kjente omgivelser. Hunden må hjernvaskes på dette. Over mange uker. Noen ganger hver dag, det er ikke snakk om at man må gjøre det så enormt mye. 4-5 skikkelige ganger på en av turene daglig er fint. Etterhvert får du teste ut med forstyrrelser. Men gradvis og kontrollert. Du får rangere litt hva den forstyrres mest og minst av, starte med lettere forstyrrelser. Minske stimuli ved å øke avstand. Her kan du gjerne gå tilbake til den første øvelsen (med hjelper og langline) igjen. Og når det sitter, litt mer ukontrollerte former.

Vel, nå har jeg brukt mye tid på det som kanskje ikke er det viktigste du skal gjøre når det gjelder akkurat syklist-problemer. For å lære hunden å ikke reagere på feks syklister, så kan man feks bruke sladretrening. Finn en plass der det kommer syklister. Sett dere ned høvelig avstand (nært nok til at hunden reagerer, langt nok unna til at den ikke klikker) med masse godbiter. I det hunden oppdager en syklist, men før den gir tegn på å ville løpe etter, sier du bra og gir den en godbit (pakke den nærmest i munnen på den om den er for fiksert). Dette må dere gjøre mange ganger. Til slutt vil du komme til et punkt hvor hunden assosierer det med å se en syklist med å få en godbit. Hvis du da holder igjen belønningen vil du se hunden se på deg å lure på "hvor i pokker ble det av godbiten min" - si bra og belønn. Nå belønner du ikke for å ha sett en syklist, men for å ha sett en syklist og deretter se på deg. Det er det som skal belønnes. Etterhvert kan du gå nærmere syklistene og også trene i forskjellige situasjoner (syklist kommer mot, kommer bakfra). Kanskje må du gå tilbake til å si bra og belønne før hunden ser på deg når du kommer i nye situasjoner. Men den vil raskere skjønne tegninga. Dette er ikke gjort på en dag, så bruk for all del bånd på hunden inntil videre ... spesielt nå midt i båndtvangen. Man er enda mer ille ute om noe skulle skje i denne tiden. Gjør man dette godt nok så kan man oppleve å få en hund om som kommer løpende til deg for belønning om den så har sett en syklist rundt neste sving.

Lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...