Gå til innhold
Hundesonen.no

Lagotto, puddel eller DSG?


mhoidal
 Share

Recommended Posts

 

Hei! Jeg er ny her, håper å sanke gode innspill i valg av hund :)

 

Ønsker en hund som ikke er for stor, som er mentalt stødig og vennlig mot andre. Ønsker med tid å bruke den som besøkshund, kanskje også terapihund, men det er ikke et krav, dette vil jeg jo se etterhvert om er mulig.

 

Har hatt en hund før, en flatcoated retriever. For mye "armer og bein", trenger noe roligere, og mindre. Trenger egentlig ikke være renraset eller valp, gemyttet er viktigst. Og helsa. Må kunne være sammen med katter [emoji846]f9fb9f03e05bf644796a564554058fc8.jpg

 

DSG: kjenner fire slike, der en er suuuper og de andre skeptiske og noen ganger bitchy mot andre hunder (de tre er fra samme oppdretter). Slik atferd vil jeg ikke ha. Noen erfaringer?.

 

Lagotto: stort aktivitetsnivå, leser jeg. Vet noen hvordan akt.nivået er sammenlignet med en flat? Jeg digger ellers alt jeg leser om den, og vi har venner med allergi.

 

Puddel: tenker i så fall mellompuddel. Er det vanskelig å unngå at den blir en enmannshund? Vil ikke den skal være det.


EDIT: jeg trenger ikke flere innspill om DSG, har avskrevet den.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svært lille erfaring med mellompuddelen er ikke at den er spesielt enmannshund. Men det er vel minst en oppdretter på forumet her som kan svare litt på det.

Jeg synes det er synd at det ser ut til å bli flere usikre dsg igjen. Det var en del dårlig mentalitet på den tiden jeg fikk min. Raseklubben tok tak i det og jeg syntes det ble bedre en stund, men nå har jeg møtt et par som har dårlige erfaringer, blant annet en i rasemiljøet som ikke lengre kjøper fra norske linjer. Nå tror jeg ikke alle norske oppdrett er dårligere, og heller ikke at man må bruke årevis med research for å finne en dsg med bra mentalitet, så det er en mulighet. Dessverre antageligvis en konsekvens av popularitet, Hundesport hadde en "fin" artikkel om at DSG var mestregistrert hund i grippen sin i fjor. Ikke utelukkende en bra ting.

En bra dsg (gjelder såklart for de fleste raser) slik den SKAL være er sosial og trygg og fin til evt besøkshund.

Jeg trener/har trent med en håndfull lagottoer, og de er ikke like aktivitetskrevende som flaten, men er kanskje mer krevende mentalt, på sett og vis. Om du er skeptisk til dsg pga mentalitet så ville jeg bare droppet lagottoen dog. Mye rusk og usikkerhet der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre på kort tid fått et veldig dprlig inntrykk av GSG. Nå skal man såklart ikke basere noe på møte med kun to eksemplarer av rasen. Men det er to DSG-valper i nabolaget mitt. Jeg trodde først det var samme, men det var det ikke. Begge er valper på ca 3 mnd og har virker som skikkelige dritthunder mot andre hunder allerede fra så ung alder, sjokkerte meg litt. Nå virket det som begge ble behandlet veldig feil av eieren men likevel. Skikkelig ufin mot min og andre hunder. Er ikke mange hunder Lotta har følt hun har måttet svare til, men begge disse to har vært så ekle med henne at Lotta har reist full bust og snudd seg imot og gleftet. Enda Lotta er dobbelt så stor og 7 mnd gammel! 

Som sagt bare to individer, men det var nok til at jeg fikk helt avsmak hvertfall. Sånn drittoppførsel fra så små valper. Det var ikke uskyldig lek, det var direkte ufinhet og hissighet. Ikke noe jeg hadde orket hvertfall. Jeg liker milde hunder som ikke ypper til bråk. Heller litt for ydmyk enn litt for frampå. Simira kan kanskje svare på om dette er normalt for rasen.

Lagottoer kjenner jeg ikke til men da de er i gruppe 8 føler jeg det er større sjanse for at de er mer omgjenglig med andre hunder hvertfall. Mange gr.8 hunder er ganske milde av seg i gemyttet er mitt inntrykk, men jeg kan godt ta feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...).
En bra dsg (gjelder såklart for de fleste raser) slik den SKAL være er sosial og trygg og fin til evt besøkshund.
Jeg trener/har trent med en håndfull lagottoer, og de er ikke like aktivitetskrevende som flaten, men er kanskje mer krevende mentalt, på sett og vis. Om du er skeptisk til dsg pga mentalitet så ville jeg bare droppet lagottoen dog. Mye rusk og usikkerhet der.
 
Takk, jeg visste ikke at det var rusk hos lagottoene. Søren. Men takk!



Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Som sagt bare to individer, men det var nok til at jeg fikk helt avsmak hvertfall. Sånn drittoppførsel fra så små valper. Det var ikke uskyldig lek, det var direkte ufinhet og hissighet. Ikke noe jeg hadde orket hvertfall. Jeg liker milde hunder som ikke ypper til bråk. Heller litt for ydmyk enn litt for frampå. Simira kan kanskje svare på om dette er normalt for rasen.

Lagottoer kjenner jeg ikke til men da de er i gruppe 8 føler jeg det er større sjanse for at de er mer omgjenglig med andre hunder hvertfall. Mange gr.8 hunder er ganske milde av seg i gemyttet er mitt inntrykk, men jeg kan godt ta feil!


DSG er helt på vei ut hos meg kjenner jeg, risikoen for å få en hund med dårlig gemytt er tydeligvis stor.
Skulle ønske labradorene kom i små utgaver med samme gemytt som de store [emoji23]



Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke dsg være dritthunder. Ingen hunder skal det, selv om noen raser kan oppleves som røffere enn andre i adferden. Og jeg er helt sikker på at om man smo sagt går litt inn i rasemiljøet og blir kjent med oppdretterene og linjene så er det ikke veldig vanskelig å finne omgjengelige dsg, foreløpig ihvertfall.

De er søte og herlige hunder, og jeg skjønner godt at folk går på smellen med at de vil ha en slik, og så ender med å kjøpe en på finn, uten å sjekke så mye mer. For når de er som de SKAL være, så er de fine og omgjengelige familiehunder.

Med to godt voksne hunder er jeg selv i tenkeboksen på neste rase, og det eneste som hindrer meg i å gå for dsg uten videre er at jeg ønsker meg en litt større hund. Jeg er ikke redd for å få en dårlig hund (igjen, kan man kanskje si) om jeg hadde gått for dsg.

Men om du også vurderer mellompuddel så synes jeg det er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre en del DSG som ikke er hunder jeg vil anbefale. Laghottoer likedan. der finnes noen få unntak, avhengig av oppdretter og linjer, så du må vite hvem du skal kjøpe hos for å få en stødig hund.
Ift mellompuddel så er jeg litt biased for tiden siden jeg har kjøpt en nylig og opplever denne som en utrolig stødig valp, sosial, lykkelig og glad,smart i hodet og samtidig med velsignet av-knapp. Som alle andre raser er valg av oppdretter nøkkelen til en god hund.
@2ne kan nok gi utfyllende info om mellompuddel. Jeg er som sagt forelsket i valpen vi har i huset. ikke første hund og vi har to andre raser i huset for tiden. Frk mellompuddel overgår de fleste jeg har hatt (ca 20 hunder gjennom livet)  mtp hvor smart hun virker allerede som valp, og den stødigheten hun viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle ønsker seg mellompuddel, for å være helt ærlig, det er jo fantastiske hunder ;) 

Jeg tror det er langt mellom pudlene som blir enmannshunder, de skal jo være sosiale og "familieorienterte", og de er som regel det, syns jeg. De finner nok sine yndlingspersoner de også, men de er glade i hele familien sin, ikke bare den som gir de mest oppmerksomhet, aktivitet og mat. Våre pudler er fortsatt hysteriske av glede når guttebarnet kommer på besøk, og han har ikke bodd hjemme på 2 år. @Belgerpia, som vi ser med jevne mellomrom, er også en del av flokken vår, og vi er en del av flokken til hennes hunder, både mellompuddelen og frallen ;) Foreldrene mine, som vi deler gårdsplass med, er selvsagte medlemmer av flokken de og, og de er nesten like glade i oss alle sammen. Vi passer ei frøken nå, hun har vært her en uke, og vi er en del av flokken hennes nå. Jeg syns de inkluderer nye i flokken ganske kjapt :ahappy: 

Det er flere mellompuddel-oppdrettere i Norge og Sverige som fokuserer på mentalitet, som enten mentalbeskriver/tester eller selger til aktive valpekjøpere, eller begge deler, så det bør ikke være noe stort problem å finne oppdrettere som har dokumentert mentalitet på sine linjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...