Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du latt en dommer gjøre dette?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg ville overhodet ikke likt det om en dommer foretok (eller prøvde seg på) en sånn tannsjekk på verken hun en kan gjøre hva som helst med, eller hun som synes håndtering av veterinær er noe en bare må finner seg i. Jeg ville følt at det å brekke opp kjeven på den måten potensielt kunne ødelagt den formidable innsatsen jeg har gjort for å få håndterbare og tillitsfulle hunder, i en rase hvor håndteringsproblematikk er et stort tema, og at det går på integriteten til hunden løs (men her har jeg vesentlig dårligere avreagering enn bikkjene mine). Jeg synes ikke at hunder skal finne seg i alt mulig, jeg, eller "tåle" alle påfunn, med unntak av når den må hos veterinær, eller når jeg som eier sjekker og håndterer. Utstilling er allerede en så unaturlig og potensielt belastende setting jeg utsetter hundene mine for, at jeg vil forsøke å begrense de negative interaksjonene til et minimum. Det går fint an å sjekke tenner uten å brekke dem opp sånn som det her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå kan jeg bare snakke for min egen del selvsagt, men ja, jeg tenker at ungen min må tåle at folk brøyter opp kjeften hans og egentlig gjør hva de vil med ham. Jeg ber gjerne tannlegen ta litt ekstra

Hvordan ser dere at dommeren bruker makt på det bildet? Jeg greier ikke å se det jeg. Jeg ser at det KAN være en ubehagelig måte for noen hunder å få åpnet munnen på, men ikke gitt at dommeren bruker

Av ren nysgjerrighet: Jeg har klart å avle fram en hund som mangler tenner. Jupp, i flertall. Foreldre og besteforeldre har komplett saksebitt, jeg vet ikke om tannmangel langt bakover på tispelinjen,

Posted Images

6 minutter siden, Siri skrev:

Jeg går ut fra at det er et fett hvordan en dommer foretar tannvisning på en hund som liker å klippe fingre :P 

Tja. Det er lettere å unngå å bli bitt om du holder over- og underkjeven på en hund, enn når du bare putter en finger i munn på den :) Da kan du f.eks bare dytte den unna deg, men har du putta fingra i munn på den, så må du nappe til deg pølsene rimelig fort :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Tja. Det er lettere å unngå å bli bitt om du holder over- og underkjeven på en hund, enn når du bare putter en finger i munn på den :) Da kan du f.eks bare dytte den unna deg, men har du putta fingra i munn på den, så må du nappe til deg pølsene rimelig fort :P 

Jeg tenker at en hund som vil bite, biter før du rekker å brekke opp kjevene på den. Åkke som er det totalt unødvendig håndtering av hund etter min mening. 

Jeg så forresten bilder fra en utstilling med rasespesialist for min rase. De har jo doble sporer som skal sjekkes. De aller fleste dommere setter seg da ned bak hunden og kjenner på sporene. Noen av dem løfter ett og ett bein og kjenner på dem. Begge deler helt greit og gjør at dommeren får sjekket disse sporene. Men denne dommeren - han løfta opp hele bakpartiet på hundene, sånn at de ble stående på frambeina med bakbeina i været. Dommeren fikk jo kjent på sporene, men jeg synes jo det var helt unødvendig håndtering av hund. De tok sikkert ikke skade av det - men hvorfor i all verden skal man gjøre det liksom? Det blir  litt det samme som jeg tenker om å brekke opp kjevene på en hund. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg tenker at en hund som vil bite, biter før du rekker å brekke opp kjevene på den. Åkke som er det totalt unødvendig håndtering av hund etter min mening. 

Noen ganger er det noe de bestemmer seg for mens du sjekker tenna dems, Siri - og jeg har heldigvis ikke sagt noe om "å brekke opp kjever", jeg poengterer bare at det virker som en unødvendig stor risikosport å putte 1 finger i kjeften på hunder for å sjekke molarene. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg så forresten bilder fra en utstilling med rasespesialist for min rase. De har jo doble sporer som skal sjekkes. De aller fleste dommere setter seg da ned bak hunden og kjenner på sporene. Noen av dem løfter ett og ett bein og kjenner på dem. Begge deler helt greit og gjør at dommeren får sjekket disse sporene. Men denne dommeren - han løfta opp hele bakpartiet på hundene, sånn at de ble stående på frambeina med bakbeina i været. Dommeren fikk jo kjent på sporene, men jeg synes jo det var helt unødvendig håndtering av hund. De tok sikkert ikke skade av det - men hvorfor i all verden skal man gjøre det liksom? Det blir  litt det samme som jeg tenker om å brekke opp kjevene på en hund. 

Hvor mange av utstillerne protesterte på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Imouto som junior i Paris 2011. Før verdensutstillinga var det Fransk vinner, og den dommeren ville at vi alle skulle ha hunden hengende på armen med magen ut så han kunne sjekke ballene på gutta på den måten, mens vi eierne klønete skulle vise tenner med en hånd mens vi bukserte 10 kg +- på andre armen. Trudde aldri jeg skulle si det, men da foretrekker jeg å ha hund på bord med nitidig telling av tenner, for det der blei bare rot. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 2ne skrev:

Noen ganger er det noe de bestemmer seg for mens du sjekker tenna dems, Siri - og jeg har heldigvis ikke sagt noe om "å brekke opp kjever", jeg poengterer bare at det virker som en unødvendig stor risikosport å putte 1 finger i kjeften på hunder for å sjekke molarene. 

Men da biter de enten man gjør det ene eller andre. 

16 minutter siden, 2ne skrev:

Hvor mange av utstillerne protesterte på det? 

Det aner jeg ikke, men det ble voldsomt oppstyr ETTER utstillingen der mange ville ha fyren utestengt som dommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Men da biter de enten man gjør det ene eller andre. 

Nei :)  

1 minutt siden, Siri skrev:

Det aner jeg ikke, men det ble voldsomt oppstyr ETTER utstillingen der mange ville ha fyren utestengt som dommer. 

Så, omtrent som i denne tråden, med andre ord ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor dette med "brekking og bending" kommer inn i bildet heller, jeg da. Om bikkja kniper igjen gapet, vil en oppegående dommer gi seg der. De har stort sett ikke lyst til å bli bitt heller. I motsatt fall, så åpner bikkja kjeften greit, og da er det vel ikke et problem??

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjest locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...