Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du latt en dommer gjøre dette?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Kom over en tråd på Facebook der de spør om du hadde latt en dommer gjøre dette med hunden din, og jeg trodde dette var til tider normalt jeg for å sjekke om alle jekslene var på plass.. Jeg har opplevd dette mange mange ganger på rasespesialer, fordi de skal sjekke om den bakerste molaren er på plass.. 

mens i tråden på Facebook skriver folk "hell no" og vil henge ut dommeren med navn osv.. folk hadde forlatt ringen når de opplevde dette osv.. 

hva mener dere?

IMG_2610.thumb.JPG.c04454a4d80580dffe040e06464f2962.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå kan jeg bare snakke for min egen del selvsagt, men ja, jeg tenker at ungen min må tåle at folk brøyter opp kjeften hans og egentlig gjør hva de vil med ham. Jeg ber gjerne tannlegen ta litt ekstra

Hvordan ser dere at dommeren bruker makt på det bildet? Jeg greier ikke å se det jeg. Jeg ser at det KAN være en ubehagelig måte for noen hunder å få åpnet munnen på, men ikke gitt at dommeren bruker

Av ren nysgjerrighet: Jeg har klart å avle fram en hund som mangler tenner. Jupp, i flertall. Foreldre og besteforeldre har komplett saksebitt, jeg vet ikke om tannmangel langt bakover på tispelinjen,

Posted Images

Ja, hvis dommer var interessert i å telle flere tenner skulle hen da få tittet på dem.

En dommer med en mild fremtoning som åpner munnen på en grei måte, på en hund som er trygg og medgjørlig, er helt ok. Jeg forventer at en hund som er godt nok skrudd sammen i hodet til å vises på utstilling, skal tolerere det.
Hadde derimot ikke satt pris på en dommer som buste fram og hardhendt brøt opp kjeften på hunden, men så tolererer jeg ikke hardhendt behandling av mine hunder fra noen, med mindre det er helt nødvendig.

Utfra bildet, hvordan dommeren holder og vinkelen på åpningen, tipper jeg det er snakk om førstnevnte scenario og ikke en hardhendt dommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det noen få ganger, men bare konstantert at endel dommere er litt overivrige på å telle tenner.. Det er neppe noen hund som liker det men jeg mener at hunder må da kunne tåle/akseptere dette enten det skjer i en utstillingsring eller på et veterinærkontor.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også være for å se om det er flekker på tungen ;) Har aldri opplevd det på akita da jeg føler de fleste dommerne er litt småredde for tennene deres, men jeg hadde ikke tatt med meg hunden og forlatt ringen i protest om en dommer ville sjekke så grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Nei, det hadde jeg ikke tilatt på mine.

Har du lyst å fortelle hvorfor du synes dette er ikke akseptabelt? 

Det er ikke for å få frem at du tar feil eller noe altså, det er kun nysgjerrighet fra min side :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det der er ikke greit. Sånn ville jeg ikke behandlet hunden min selv heller.

At hunden skal takle det er greit nok, men synes likevel at den bør slippe slik innvanderende behandling.

En dommer kan da telle tenner uten å gjøre det på den måten?



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nå har jeg tysk rase, og der SKAL alle tenner bakover telles. Så pluss i boka for dommere som gjør jobben sin. Så, ja selvsagt!

Ja, det er jo den holdningen jeg er vant med også. Så ble så satt ut at folk synes dette er uakseptabelt håndtering av hunden sin. 

Bare min erfaring er at eieren selv får åpne munnen og dommeren stikker ikke hodet SÅ nærme.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Ja, det er jo den holdningen jeg er vant med også. Så ble så satt ut at folk synes dette er uakseptabelt håndtering av hunden sin. 

Bare min erfaring er at eieren selv får åpne munnen og dommeren stikker ikke hodet SÅ nærme.. 

Dachshundene står jo på bord, så dommeren slipper å bøye seg så fælt, men de skal og bør åpne munnen til bikkja helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Har du lyst å fortelle hvorfor du synes dette er ikke akseptabelt? 

Det er ikke for å få frem at du tar feil eller noe altså, det er kun nysgjerrighet fra min side :) 

Mine hunder ville syntes det var så innihelvette frekt at de hadde tatt ut generalstreik og boikottet utstilling for all framtid. Sånn utover det, så er jeg ikke veldig glad i sånn håndtering mer enn høyst nødvendig. Det er frøktelig ubehagelig for hunden, og på min rase, fullstendig unødvendig. Klarer du ikke telle jeksler i det lange nebbet uten å jekke, så bør man i grunn finne på noe annet å gjøre, for borzoi kan vedkommende tydeligvis ikke :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Mine hunder ville syntes det var så innihelvette frekt at de hadde tatt ut generalstreik og boikottet utstilling for all framtid. Sånn utover det, så er jeg ikke veldig glad i sånn håndtering mer enn høyst nødvendig. Det er frøktelig ubehagelig for hunden, og på min rase, fullstendig unødvendig. Klarer du ikke telle jeksler i det lange nebbet uten å jekke, så bør man i grunn finne på noe annet å gjøre, for borzoi kan vedkommende tydeligvis ikke :)

Men ser du den bakerste molaren lett uten å jekke på Borzoi? Jeg tror ikke man gjør det på whippet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Men ser du den bakerste molaren lett uten å jekke på Borzoi? Jeg tror ikke man gjør det på whippet.. 

Jada, du kan kjenne den også, så det er ikke nødvendig. Er nok ikke lett på whippet, men det er ikke nødvendig å jekke opp så voldsomt på de heller. Det er jo et par dommere som har gjort et tappert forsøk på sjekke tenner sånn på mynder i Norge, og det har blitt ramaskrik hver gang. Nå har jeg aldri vært borti en dommer som gjør sånn på borzoi, de fleste har lest BSI, og er mest opptatt av at riktige bitt er feil :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Jada, du kan kjenne den også, så det er ikke nødvendig. Er nok ikke lett på whippet, men det er ikke nødvendig å jekke opp så voldsomt på de heller. Det er jo et par dommere som har gjort et tappert forsøk på sjekke tenner sånn på mynder i Norge, og det har blitt ramaskrik hver gang. Nå har jeg aldri vært borti en dommer som gjør sånn på borzoi, de fleste har lest BSI, og er mest opptatt av at riktige bitt er feil :D

Nei, jeg har ikke sjekket så veldig på myndene mine.. er ikke helt samme fokus på tenner på de som feks rottis :P 

men ville du hatt et annet syn på jekking hvis du feks drev med en annen rase? Si rottis da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Whippetene mine har ikke problemer med håndtering eller at folk titter dem i munnen, men jeg hadde ikke tillatt en random person å bruke makt for å titte i munnen deres (med mindre det var helt nødvendig). Det er unødvendig å bruke makt og jekke opp munnen på den måten. 

Dvergpinscheren min hadde hater det, og det hadde ikke vært mulig å holdt godt nok fast til å få sett noe uansett. Da jeg drev med utstilling på dvergene var det vanlig at dommerne brukte en finger for å sjekke om f.eks p1 var på plass, det er jo også en rase de gjerne teller tenner på. Du får sett de fleste tennene og bittet på en dvergpinscher ved bare å løfte på leppene, og det er enda enklere på whippet, så jeg kan ikke helt se nødvendigheten med å måtte åpne munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av mine nåværende hunder hadde brydd seg så mye, så jeg hadde ikke lagd noe greie ut av det. På 2 tidligere hunder jeg har hatt ville dette imidlertid vært mer problematisk, og jeg hadde ikke utsatt de for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har schäfer - hvis bikkja ikke tåler at dommeren sjekker tennene, så er det over og ut. Ulike dommere har ulike preferanser for tannsjekk - jeg trener ham til å akseptere både den ene og den andre måten, og har aldri hatt noe problem med det på utstilling.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Nei. Whippetene mine har ikke problemer med håndtering eller at folk titter dem i munnen, men jeg hadde ikke tillatt en random person å bruke makt for å titte i munnen deres (med mindre det var helt nødvendig). Det er unødvendig å bruke makt og jekke opp munnen på den måten. 

Dvergpinscheren min hadde hater det, og det hadde ikke vært mulig å holdt godt nok fast til å få sett noe uansett. Da jeg drev med utstilling på dvergene var det vanlig at dommerne brukte en finger for å sjekke om f.eks p1 var på plass, det er jo også en rase de gjerne teller tenner på. Du får sett de fleste tennene og bittet på en dvergpinscher ved bare å løfte på leppene, og det er enda enklere på whippet, så jeg kan ikke helt se nødvendigheten med å måtte åpne munnen.

Men P1 vises jo greit med vanlig tannvisning også. Jeg snakker om M2 og M3.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerene skal jo faktisk kunne SE og kjenne tennene til hunden, den overfladiske tannsjekken som skjer for mange raser i dag er jo en vits. Og mange hunder, særlig av enkelte raser, ville hatt problem med en ordentlig tannsjekk som må til for å faktisk se at det er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krutsi skrev:

Nei, jeg har ikke sjekket så veldig på myndene mine.. er ikke helt samme fokus på tenner på de som feks rottis :P 

men ville du hatt et annet syn på jekking hvis du feks drev med en annen rase? Si rottis da.. 

Jepp! Jeg drev med regelmessig jekking selv av dalmisen, men jeg synes det får være grenser for hvor høyt man brekker opp kjeften på en hund alikevel, det går an å bøye seg, liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Jepp! Jeg drev med regelmessig jekking selv av dalmisen, men jeg synes det får være grenser for hvor høyt man brekker opp kjeften på en hund alikevel, det går an å bøye seg, liksom :P

Ja, det er jeg enig i.. det ser absolutt ikke bra ut det bildet :P 

men jeg ble så overrasket da jeg så veldig mange aktive utstillere ville bare ha gått ifra ringen osv hvis dommeren ba (eller gjorde) dette.. så tenkte jeg måtte ta en reality check at jeg ikke var på bærtur :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi vet jo egentlig ikke om det er dommeren som brekker opp kjeften på bikkja, eller om det er bikkja som gaper selv...
Det burde selvsagt være helt unødvendig at den dommer brekker opp kjeften på hunden for å få telt tenner - det kan man da fint gjøre på andre måter, men en hund bør selvsagt kunne takle det også. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...